teerex Skrevet Mars 7 Skrevet Mars 7 Har et par Sjøsport fra 1968 og 1969 var det vel. Så har jeg noen engelske og amerikanske MC-blader fra 60-tallet faktisk. Noe system har jeg foreløpig ikke på dette. Forøvrig ingen kone heller 😆
Rune-K Skrevet Mars 8 Skrevet Mars 8 (endret) Vanlige bilblader har jeg sjeldent brydd meg om å kjøpe, veteranbil blader derimot. Har vel nesten alle utgaver av svenske classic motor og Norsk motorveteran fra de siste 30 år. Problemet med og ha så mange er at jeg vet at jeg har lest en artikkel om det men å finne den er nesten umulig. Begynte for noen år siden og katalogisere artiklene i bladene jag har men ga opp etter et par årganger. Det var rett og slett for mye jobb. Jeg har også nesten komplett av Fantomet fra 1985 til de sluttet og komme ut. Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre med de men det er jo for galt og kaste de også. Jeg vet jeg er gal. Endret Mars 8 av Rune-K Fredrik, Ampera og teerex reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet Mars 8 Forfatter Skrevet Mars 8 (endret) Apropos det å samle på ting. Jeg kastet som sagt bilmagasinene jeg hadde, men jeg samler på bøker. Jeg har temmelig mange bøker og har nesten alle av forfattere som f.eks Ingvar Ambjørnsen, Jahn Otto Johansen og Hans Wilhelm Steinfeld. Skjønnlitteratur er ikke helt min greie, men f.eks Ambjørnsen har jeg alltid likt. Jeg har flere ganger vært i Hamburg for å gå i områder som er nevnt i f.eks de såkalte Eppendorf notatene av Ambjørnsen. Det er en ganske artig måte å bli introdusert for en by. Dessverre gikk han bort i fjor. Nytt for meg bruker jeg nå den samme teknikken med Berlin via f.eks bøker om historiske jernbanestasjoner. Ilja Nieuwland's "The lost Termini of Berlin" kan anbefales. Man kommer rundt i de sentrale delene av Berlin og man lærer historie samt byen å kjenne mens man går. Nye ting dukker opp hele tiden og plutselig kan man ganske mye om både den andre verdenskrigen og DDR tiden. Det var også på den måten jeg fant frem til Moabit og Siemensstad i Berlin som stadig har enkelte eldre bygninger fra før den andre verdenskrigen. I dette området kan man også f.eks besøke Classic-Remise som utover å være gratis viser en imponerende samling klassiske bilmodeller. Det er et såkalt "working museum" så bilsamlingen endrer seg hele tiden. Noen av bilene er også til salgs. Jeg har forøvrig også stadig en ganske stor CD samling fra 80 og 90-tallet. Det har vært nære på noen ganger at de har blitt kastet, men heldigvis ikke. Noen av CD'ene er i dag ganske sjeldne som f.eks Pink Floyd's "Dark side of the Moon" fra Harvest og den såkalte "black triangle" utgaven. Jeg har også en samling Donald blader fra 70-tallet. Jeg tror ikke at de er verdt noe, men jeg har hatt bladene i over 50 år og for meg har de derfor en verdi. Det er det samme med en del barnebøker fra bl.a Thorbjørn Egner. Jeg var engang på besøk hjemme hos familien Egner via en venn som var barnebarn av maleren Johannes Rian. Egner og Rian var begge en del av Ekely kunstner kollektivet i Oslo og kjente hverandre. Ekely kollektivet ble forøvrig bygget i hagen til Edvard Munch og eksisterer stadig. Endret Mars 8 av Fredrik sveigis og Rune-K reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet Mars 8 Forfatter Skrevet Mars 8 @Fredrik 90 Et fint innlegg i tråden og jeg kjenner meg igjen når du forteller om din far og hvordan hans bilinteresse har endret seg med årene. Jeg tror at det er ganske vanlig at begjæret etter det beste og/eller dyreste dempes med årene. Andre interesser betyr mer og man greier seg egentlig helt fint med en mer alminnelig bil. Jeg mener forøvrig stadig at en Ford Fiesta 1.1 (andre generasjon) vi hadde på slutten av 80-tallet er en av de relativt beste bilene vi har hatt. Andre tilsvarende små biler vi har hatt var ikke like balanserte vedr. økonomi/bruksområde/komfort. Kanskje med et lite unntak av en VW Up vi hadde rett etter at modellen kom på markedet. Jeg har forøvrig alltid hatt et godt forhold til Ford. Uansett hvilken modell jeg har kjørt har jeg umiddelbart funnet meg til rette. Utfordringen her i Danmark er at Ford alltid har vært ganske dyre biler i forhold til sammenlignbare biler fra f.eks Peugeot og da valgte jeg heller det. Ikke til forkleinelse for Ford, men når det gjelder rene bruksbiler er økonomien viktig. Jeg er ellers helt enig med deg når det gjelder elbiler. Det er imidlertid ingen tvil om hvilken vei det går, men jeg er ikke helt klar for dette ennå. Med krigen i Iran får jeg åpenbart svi for det. Nå koster bensinen rundt 15 DKR pr. liter eller ca. 23 NOK. Vi får håpe at det etterhvert roer seg ned - selvfølgelig også av menneskelige hensyn. Regimet i Iran vil sannsynligvis falle, men til hvilken kostnad for befolkningen og andre land i området?
Fredrik Skrevet Mai 23 Forfatter Skrevet Mai 23 Tja... regimet i Iran er der stadig og nå koster 95 oktan 16,50 DKR pr. liter. Det er ca. 24,50 NOK. Situasjonen i Hormuzstredet er noe rot og det virker ikke som om president Trump har en plan for hva han skal gjøre for å komme videre. Uansett vil dette påvirke sommerferien for ganske mange og det er neppe en fordel for Trump. Ellers har vi nå hatt vår Citroën C4 i 1,5 år. Bilen er litt over 2 år gammel og det betyr at den lovpålagte garantitiden i Danmark har gått ut. Jeg har derfor kjøpt en motorforsikring som gjelder til bilen er 8 år gammel og/eller har kjørt 160000 Km. Bilen har så langt kjørt knapt 23000 Km uten problemer. Det er ikke mange utfordringer med disse bilene utover det ganske håpløse med at tannremmen går i oljebad internt i motoren. Dette betyr ekstra kostnader når remmen må skiftes hvert 4 år for å unngå at remmen løser seg opp i oljen. Vi må også bruke en bestemt type olje som Stellantis anbefaler. Når dette er nevnt virker det som om Stellantis har fått nogenlunde kontroll på problemet siden 2023/24 etter noen innledende år med problemer. Jeg tenker at det uansett er klokt med en motorforsikring til 90 DKR måneden. Ellers er jeg stadig meget glad for bilen. Den passer til vårt bruk og til prisen er det definitivt mye bil for pengene. laffe, Rune-K og RNJ reagerte på dette 3
laffe Skrevet Mai 23 Skrevet Mai 23 (endret) Titter noen gang på videoene til verkstedet "The Car Edition", som forøvrig er relativt underholdene, og sjelden de sier noe særlig pent om "Wet Belts". Forøvrig får de fleste bilfabrikanter høre det inni mellom i video`ene. Endret Mai 23 av laffe Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet Mai 23 Forfatter Skrevet Mai 23 (endret) Det er ikke noe positivt å si om "wet belt". Det er en elendig løsning på noe som i utgangspunktet fungerte bra. Motivasjonen til bilprodusentene (PSA/Stellantis, Ford og VAG) var litt mindre friksjon og dermed helt marginalt mindre drivstofforbruk som igjen var viktig i forbindelse med litt mindre avgasser. Regningen ble sendt videre til kundene med uante konsekvenser (f.eks øket oljeforbruk og sogar motorhavari). Stellantis har i ettertid endret selve remmen og bruker nå en annen olje. Dette har redusert problemet. Etter faceliften som 2025 modell har motoren kjede (+ hybrid). Man kan såvidt jeg forstår også bygge om eldre årganger til kjede for en relativt sympatisk sum penger. Når dette er nevnt er 1,2 liter PureTech 130 HK/230 Nm motoren ellers en temmelig imponerende konstruksjon og spesielt sammen med 8-trinns automatgearet (som vi har). Det er en nydelig bil å kjøre og spesielt til prisen som tidligere nevnt. Endret Mai 23 av Fredrik laffe og BMWE39turbo reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Mai 23 Skrevet Mai 23 2 timer siden, Fredrik skrev: Tja... regimet i Iran er der stadig og nå koster 95 oktan 16,50 DKR pr. liter. Det er ca. 24,50 NOK. Situasjonen i Hormuzstredet er noe rot og det virker ikke som om president Trump har en plan for hva han skal gjøre for å komme videre. Uansett vil dette påvirke sommerferien for ganske mange og det er neppe en fordel for Trump. Ellers har vi nå hatt vår Citroën C4 i 1,5 år. Bilen er litt over 2 år gammel og det betyr at den lovpålagte garantitiden i Danmark har gått ut. Jeg har derfor kjøpt en motorforsikring som gjelder til bilen er 8 år gammel og/eller har kjørt 160000 Km. Bilen har så langt kjørt knapt 23000 Km uten problemer. Det er ikke mange utfordringer med disse bilene utover det ganske håpløse med at tannremmen går i oljebad internt i motoren. Dette betyr ekstra kostnader når remmen må skiftes hvert 4 år for å unngå at remmen løser seg opp i oljen. Vi må også bruke en bestemt type olje som Stellantis anbefaler. Når dette er nevnt virker det som om Stellantis har fått nogenlunde kontroll på problemet siden 2023/24 etter noen innledende år med problemer. Jeg tenker at det uansett er klokt med en motorforsikring til 90 DKR måneden. Ellers er jeg stadig meget glad for bilen. Den passer til vårt bruk og til prisen er det definitivt mye bil for pengene. Her i byen ligger 95 Oktan på 17,49,- og 98 Oktan koster 18,89,-. Jeg er veldig fornøyd med at borgerlig side med hjelp fra Senterpartiet (som helt åpenbart befinner seg på feil side i politikken) har lagt press på den rødgrønne regjeringen og tvunget dem til å redusere drivstoff avgiftene. Attpåtil i ett land med verdens høyeste elbil andel, ikke dårlig 👍 Men det bekymrer meg at det ikke ser ut til at Trump ikke har noen plan for krigen, jeg skjønner ikke helt hva de egentlig holder på med. Kan de ikke enten ta det dem vi ha, kjøre over dem med sin over legene militære makt eller rett og slett bare gi faen, pakke sammen og reise hjem. Vi har nok uro i verden som det er.
Fredrik Skrevet Mai 23 Forfatter Skrevet Mai 23 (endret) Her i Danmark er den politiske situasjonen temmelig kaotisk. Nå har politikerne kranglet i to måneder (siden folketingsvalget) uten at de har klart å danne en ny regjering. Det er ikke flertall for noe som helst. Dette betyr også at det ikke kan føres politikk, noe som f.eks en reduksjon av drivstoffavgiftene vil være. Danmark ledes for tiden av et forretningsministerium (embetsverket). Det hele er ganske patetisk og folket, som valgte politikerne, er tatt som gisler i et spill som primært handler om å holde tidligere utenriksminister Lars Løkke Rasmussen utenfor innflytelse og statsministerstolen. Stort sett ingen vil ha ham som statsminister og hans parti Moderaterne fikk kun knapt 8% av stemmene. Trump mener at han har god tid og at Iran har mer å tape på at dette trekker ut enn USA. Så lenge Trump mener dette er det status quo. Endret Mai 23 av Fredrik Rune-K og KMT reagerte på dette 1 1
Fredrik Skrevet Søndag kl. 20:15 Forfatter Skrevet Søndag kl. 20:15 (endret) Det er hyggelig at Porsche 928 får litt oppmerksomhet etter alt for mange år i skyggenes dal. Den tidligere redaktøren av det britiske bilmagasinet EVO og nå stor Youtube profil, Harry Metcalfe, har kjøpt en veldig fin 928 S2. Dette er en smule radikalt fordi Porsche 928 for noen hardcore Porsche fans aldri har vært en populær modell. Jeg tenker at den er misforstått på lik linje med den delvis samtidige Ferrari Testarossa. Ingen av bilene er sportsbiler som f.eks 911, men derimot GT modeller (Grand Tourer) i klassisk forstand som f.eks W198 Mercedes-Benz 300 SL. Uansett så har Harry kjøpt en veldig fin Porsche 928. Det kanskje mest interessante med bilen utover at den åpenbart er i veldig fin stand er at interiøret er i såkalt "Pasha" utførelse. Et slags sjakkmønster som er veldig distinkt 70/80-tallet og ganske spesielt. Jeg er ingen stor fan, men jeg kan forstå at interiøret helt klart gir bilen en egen atmosfære. En annen ting er at bilen er 40 år gammel (såvidt jeg forstår fra 1986) og det er nesten utrolig... helt til jeg tenker på at jeg kjøpte min 928 S for 41 år siden. Hvor ble tiden av? Min 928 S var en 1980 modell med essensielt den samme motoren bare med en litt lavere kompresjon. Det ga 300 HK ved 5900 rpm, mens Harry's 928 S2 yter 310 HK ved 5900 rpm. Dreiemomentet var 385 Nm ved 4500 rpm på min bil, mens Harry's har 400 Nm ved 4100 rpm. Harry's 928 S2 har et firetrinns automatgear, mens min hadde et tretrinns automatgear. Ytelsesforskjellen iht. Porsche er 0,4 sekunder 0-100 Km/t (6,6 vs. 6,2 sekunder) og 5 Km/t høyere topphastighet (250 vs. 255 Km/t). I realiteten var begge modellene rundt 0,5 sekunder hurtigere 0-100 Km/t og topphastigheten hhv. ca. 260 og 265 Km/t. 928 S2 er forøvrig en betegnelse den britiske importøren brukte for 928 S i perioden 1984-1987 (altså variantene med 310 HK). Porsche i Tyskland omtaler også denne varianten som 928 S. I 1987 ble 928 som modell kraftig oppgradert til den såkalte 928 S4 modellen. Da ble motoren boret opp fra 4664 cm3 til 4957 cm3 og fikk 320 HK ved 6000 rpm samt 430 Nm ved lave 3000 rpm. Som man forstår en langt mer moderne motor med bedre ytelser. Topphastigheten var i området rundt 275 Km/t og 0-100 Km/t under 5,5 sekunder. Bilens eksteriørmessige design ble også relativt kraftig modernisert, men mange foretrekker i dag det eldre designet som Harry's og min bil. Endret Mandag kl. 13:40 av Fredrik RNJ, Rune-K, KMT og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå