Saltkjelen Skrevet April 14, 2013 Share Skrevet April 14, 2013 Tror heller vi snakker om en lesefeil enn en skrivefeil. Ja, ser man det. Jeg fikk åpenbart ikke med meg at det dreide seg om 15" og 16". Beklager så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 14, 2013 Forfatter Share Skrevet April 14, 2013 Hehehe... det er ikke så mange som kjører med 15" felger idag så Saltkjelens lille blinsing er egentlig helt forståelig. Jeg trives imidlertid med 15" felger og ville helst hatt 205/60 dekk på disse, men de er for dyre så da blir det 195/65 istedenfor. Det mest nærliggende alternativet er 205/55 dekk på 16" felger, men dette er ikke like komfortabelt på slitte danske veier. Tro det eller ei, men en gammel E46 318d med 195/65-15 felger/dekk er faktisk ganske komfortabel. M47 motoren uten common-rail er såpass laidback, rolig og stillegående at den matcher disse felgene/dekkene perfekt. På den annen side har bilen med 195/65-15 felger/dekk ganske artige kjøreegenskaper når den presses. Bilen legger seg mye over i svingene pga. de myke dekksidene og den lange fjærvandringen (standard understel), men det skal svært mye til før den slipper grepet. Det hele minner mye om kjørestilen på 80-tallet.... gi bånn gass... husk at bilen er tøffere enn deg... styr der du vil ha bilen... og det går skikkelig fort på svingete landeveier.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 15, 2013 Forfatter Share Skrevet April 15, 2013 Aston Martin vil under årets ADAC Zurich 24h-Rennen på Nürburgring´s Nordschleife bruke en Rapide som er konvertert til å kunne kjøres på både bensin og hydrogen. Målet er å være det første laget til å gjennomføre en hel runde i et offisielt billøp som er fullstendig CO2 nøytralt... http://www.astonmartin.com/en/news?nTit ... 00007a0a98 http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... n-rapide-s Mye tyder på at det nå begynner å løsne litt for hydrogen som energibærer i relasjon til lette kommersielle kjøretøyer. Hyundai har akkurat lansert ix35 Fuel Cell og den er dermed verdens første masseproduserte hydrogenbil. http://www.hyundai.com.au/about-hyundai ... -Fuel-Cell http://www.nzherald.co.nz/motoring/news ... d=10868569 Jeg har tidligere opprettet en egen tråd vedr. hydrogen som et alternativ til fosilt drivstoff, men av praktiske og tidsmessige årsaker vil den tråden, for min del, fremover bli implementert i denne tråden... viewtopic.php?f=9&t=29408 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 15, 2013 Share Skrevet April 15, 2013 Det er dette jeg tror er fremtiden og ikke ren elektrisitet. Her satser veldig mange bilfabrikker feil og det vil slå hardt tilbake når den tid kommet at de oppdager de har kjørt i feil retning i flere år, allerede nå ser man signalene ute i Europa at elektriske biler ikke er veien å gå. Gevinsten med elektriske biler er alt for liten bortsett fra her hjemme i Norge hvor vi får strøm fra fornybar energi. BMW har jo også i lengere tid syslet litt med hydrogen som drivstoff så når tiden er moden så har de kanskje ett teknisk fremskritt og kompetanse til å utvikle det videre for bruk i vanlige biler på markedet. BMW Hydrogen 7 er jo ett eksempel på dette, bilen ble i 2007 bygget i kun 100 eksemplarer og hadde utgangspunkt i E65 760I med sin V12er på 6 liter. Man kunne velge mellom vanlig bensindrift og hydrogen drift og på sistnevnte så ytet motoren 260 hester, gjorde 0 til 100 på 9,5 sekunder og hadde en begrenset toppfart på 230 km/t. Tallene er kanskje ikke så imponerende, ganske like ytelser som en 520I men vi snakker altså om en 12 sylindret luksus sedan med null utslipp På bensindrift så var ytelsene som på en helt vanlig 760I, med sine 445 hester. Pga høye produksjons kostnader og at teknologien ikke er kommet kommet langt nok til å utelemenere enkelte barnesykdommer så har BMW lagt Hydrogen litt på hylla og heller satset på Hybrid teknologi i forbindelse med rene bensinmotorer. Men det viktigste var det BMW viste alt for over 5 år siden at det går ann... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 15, 2013 Share Skrevet April 15, 2013 H7 eller Hydrogen 7 ble vel introdusert med e38? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 15, 2013 Share Skrevet April 15, 2013 H7 eller Hydrogen 7 ble vel introdusert med e38? Det er helt korrekt, BMW begynte å forske på hydrogendrift helt tilbake på E32 faktisk selv om ingenting ble gjort offisiellet. BMW hadde E38 750HL (E65 het kun Hydrogen 7) klar i år 2000 alt så man kan si at BMW var enda tidligere ute med dette. Som man ser så var det basert på V12ern på 5,4 liter fra 750I og på hydrogen så hadde den magre 204 hester. Den hadde en toppfart på 226 km/t og klarte 0 til 100 på 9,6 sekunder, ikke så aller værst tilbake til tusenårs skiftet. Bilen ble i motsettning til E65 sine 100 eksemplarer kun bygget i 15 eksemplarer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 15, 2013 Share Skrevet April 15, 2013 Se der ja Det som er det helt vesentlige for en bilentusiast er jo hvilken metode man bruker for å utnytte energien i hydrogen. Dette kan nemlig gjøres på to måter, gjennom en normal forbrenningsmotor som bmw gjør (kjekt for oss entusiaster), eller gjennom brensecelle og el-motor (kjipt). Ved første øyekast er sistnevnte mest effektiv, men i realiteten (fra råmateriale til faktisk energibruk) er de veldig likt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 17, 2013 Forfatter Share Skrevet April 17, 2013 ":286kg2fg]Gud, så deilig den nye F-type er/blir... Harry Metcalfe tester to ferdige prototyper (V6 og V8) av den nye Jaguar F-Type. Dette blir meget bra og en helt annen tilgang til sportsbilkonseptet enn f.eks BMW´s 6-serie... Fantastisk... Jaguar is back in business... den nye F-Type er uten tvil en av de store nyhetene når det gjelder biler akkurat nå. Vi snakker om en helt moderne og lett aluminium monocoque konstruksjon (vekten er på nivå med Z4 sDrive35is bare med en V8 motor og 160 HK mer) med en fantastisk motor, gearkasse og ikke minst et utrolig elegant design og glimrende kjøreegenskaper. Den totale pakken er helt på nivå med Porsche 911 og det er ingen tvil om at Porsche burde sove litt dårligere om natten med tanke på hvor bra den nye F-Type er... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet April 17, 2013 Share Skrevet April 17, 2013 De nye Jaguarene er uten tvile fine, men å matche Porsche ifht effektivitet/kjøreegenskaper nekter jeg å tro! Porsche har for mye knowhow og head start til det. Og om de er i nærheten, er det en sensasjon av de helt helt store, og slike kommer sjelden. Denne er forløpig som en blondine å regne med, pen å se på, inntil jeg ser en test av disse mot hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 17, 2013 Forfatter Share Skrevet April 17, 2013 Jeg oppfatter den nye F-Type som litt mer kreativ og bedre enn en "blondine" (jeg har generelt ikke sansen for blondine metaforer), men om den er helt der oppe sammen med Porsche 911 når det gjelder kjøreegenskaper får tiden vise. Jeg tror at det er tett på, men utfordringen er at Porschen er 200 Kg letter og dette gjør en stor forskjell når marginene blir tilstrekkelig små. På den annen side er en V8 motor på 5000 cm3 som yter 495 HK ved 6500 rpm og 625 Nm mellom 2500 og 5500 rpm alltid interessant i såpass små biler som den nye F-Typen. Det er litt som om Jaguar har klart å forene det beste fra Europa og USA (les: sort of moderne AC Cobra) og hvis kjøreegenskapene også står seg mot 911 har Jaguar utvilsomt en vinner... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KireS Skrevet April 17, 2013 Share Skrevet April 17, 2013 Den nye F-Type ser virkelig helt fantastisk ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet April 17, 2013 Share Skrevet April 17, 2013 jeg har generelt ikke sansen for blondine metaforer Enig. Veldig enig. Jeg misliker kommentarer/bemerkninger som går på etnisitet/farge. Det som forblir en gåte er at kommentarer rettet mot enkelte grupper slåes det hardt ned på, mens andre grupper fortsatt er fritt vilt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 18, 2013 Forfatter Share Skrevet April 18, 2013 Såkalt omvendt diskriminering/rasisme er kun et resultat av berøringsangst og bestemt ikke noe jeg har sansen for. Vi ser dette i mange sammenhenger og kanskje mest i forhold til jødene. Akkurat når det gjelder jødene er det viktig å understreke at det ikke er en automatisk sammenheng mellom det å være jøde i religiøs forstand og det å vise politisk sympati med den israelske staten og/eller jødisk nasjonalisme (les: sionisme). Dette er det mange som glemmer eller ønsker å se bort fra i den politiske kampen... enten det f.eks er situasjonen i midtøsten eller radikal muslimsk populisme generelt. Apropos føljetongen vedr. BMW´s kinesiske aktiviteter melder flere medier at BMW står bak enda et bilmerke. Denne gangen er det bilmerket Zinoro som er i fokus og dette bilmerket skal være BMW´s spydspiss i Kina når det gjelder rene elektriske biler. Zinoro skal bygges sideløpende med 3-serien, 5-serien og X1 på BMW´s fabrikk i Shenyang. http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -marknaden http://www.worldcarfans.com/11304125646 ... -documents Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet April 18, 2013 Share Skrevet April 18, 2013 Sensurert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 19, 2013 Forfatter Share Skrevet April 19, 2013 Jeg oppfatter den nye F-Type som litt mer kreativ og bedre enn en "blondine" (jeg har generelt ikke sansen for blondine metaforer), men om den er helt der oppe sammen med Porsche 911 når det gjelder kjøreegenskaper får tiden vise. Jeg tror at det er tett på, men utfordringen er at Porschen er 200 Kg letter og dette gjør en stor forskjell når marginene blir tilstrekkelig små. Nope... Jaguar er dessverre ikke helt i mål ennå mot Porsche 911 selv om den nye F-Type er et fantastisk skritt fremover for Jaguar. Her tester Tiff Needell F-Type med den minste motoren (V6, 380 HK) mot innstegsmodellen i 911 programmet (dog som cabriolet)... 911 Carrera som har 350 HK. Som man kan se er det spesielt vekten (1615 Kg) som ødelegger for F-Type mot 911 (1450 Kg). Tiff påpeker også at 911, som vanlig, har den skarpeste styrefølelsen og at en god manuell gearkasse stadig kan gjøre en positiv forskjell... ------------------------------------------------- Vedr. Werther´s innlegg deler jeg i likhet med de fleste andre kritikken mot SOS Rasisme. Jeg ville imidlertid ha formulert meg annerledes vedr. et par av påstandene i innlegget, som det ganske sikkert ikke finnes dokumentasjon for (spesielt generaliseringen av den svarte delen av befolkningen). Jeg vil ikke ha en diskusjon rundt disse synspunktene i tråden. Evt. innlegg i denne sammenhengen vil bli rapportert til moderatorene. Kul tur til Nürburgring og den danske vestkysten though... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå