Fredrik Skrevet Februar 11, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2015 Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om 2-serie Gran Tourer. På den ene siden stiller den i en markedsnisje som vokser kraftig på bekostning av de tradisjonelle stasjonsvognene. BMW har helt sikkert kalkulert med at denne modellen vil stjele kunder fra bl.a 5-serien. Denne utviklingen er forståelig sett ut fra et bruks og imagemessig perpektiv. Gran Tourer signaliserer også mykere familieverdier enn 5-serie Touring og dette er populært blandt familier som har bruk for ekstra plass. På den annen side synes jeg at bilen har merkelige proporsjoner og at designet derfor ikke er like vellykket som bl.a Ford S-Max (trolig stadig klassens beste alternativ) og ikke minst den enormt populære Renault Grand Scénic. Jeg tror derfor at BMW gjør det kommersielt rette med å presentere denne modellen, men som gammel BMW mann er jeg mindre entusiastisk... FredrikE24 og Hansh reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Februar 11, 2015 Share Skrevet Februar 11, 2015 Jeg kjenner at jeg tross fremtidens sikkert kommende behov av fornuftige valg på bilfronten aldri kommer til å vurdere en slik. Men fra BMW sin side åpner jo dette for en ny kundemasse, i liket med kundemassen de fikk når de lanserte den også litt forhatte 1-serien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Februar 11, 2015 Share Skrevet Februar 11, 2015 Ja 225i xDrive kan helt sikkert være ett ypperlig alternativ i denne klassen om man vi ha noe annet enn de kjedelige "smør og brød" 7-seterene Greit at BMW har en bil til ethvert behov, da selger de flere biler som igjen generer mer penger i kassa. Det igjen gir mer penger til å utvikle f eks spennende M-modeller og øvrige modeller for oss ande Jeg tror derfor at BMW gjør det kommersielt rette med å presentere denne modellen, men som gammel BMW mann er jeg mindre entusiastisk... Enig med dere. Selvom det kan virke som helligbrøde med en forhjulsdreven 7-seter BMW, så kan man håpe at det kan gi penger i kassen og det er helt sikkert ingen tvil om at BMW vil fortsette å ha spennende biler i sortimentet. Cayenne har vel vært en pengemaskin for Porsche og jeg kan ikke se at den har ødelagt noe som helst for 911. Jeg har selv opplevt en personlig tragedie i form av å eie en VW Sharan da jeg/vi trengte plassen. Den er heldigvis solgt nå, men sett i ettertid så ville jeg helt klart heller ha hatt en BMW 7-seter. Fredrik 90 og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 11, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2015 Jepp... livet består av ulike perioder med ulike behov. Ergo kan en MPV være et bra alternativ når omstendighetene krever det. Jeg er allikevel glad for at teknikken nå har kommet så langt at selv MPV'er har fornuftige kjøreegenskaper og tilbyr "fahrfreude"... Ford S-Max er et glimrende eksempel på dette og jeg er ganske sikker på at BMW's 2-Serie Gran Tourer ikke er mye dårligere... Over til noe mye mer interessant... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 11, 2015 Share Skrevet Februar 11, 2015 På hvilken måte er Ford S-Max det beste alternativet i sin klasse? Rent bortsett ifra pris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 11, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2015 Den er kjent for å kunne tilby en ganske store kjøreglede selv om den er en relativt stor MPV og har forhjulstrekk. Ford har i likhet med Focus virkelig fått til bl.a styrfølelsen på S-Max. Ingen MPV'er frem til idag tilbyr bedre styring og den er nesten helt på nivå med like store biler med bakhjulstrekk (relativt til fysikkens lover). Det S-Max derfor handler om er at Ford har klart å tilføre bilen en kjøreglede man ikke forventer i en bil som dette og det er ikke så rent lite imponerende. Det er den samme historien i Ford Focus (spesielt Mrk.I og III)... undervurdert av folk flest, men veldig, veldig kompetent i forhold til hva slags bil/er det handler om. Ford gjør tingene riktig, men på en eller annen (markedsmessig) måte kommer det ikke ordentlig frem... Jeg vil forøvrig benytte muligheten til å takke for den store responsen jeg har hatt med denne tråden. Over 160000 unike visninger og over 5600 innlegg er overveldende. Dette hadde jeg aldri forstilt meg da jeg begynte tråden. Tusen takk skal dere ha... Hansh og RNJ reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 11, 2015 Share Skrevet Februar 11, 2015 Ja men tror du ikke det forandrer seg nå som Active Tourer er på market? BMW har så langt fått skryt for at de tross konseptet og framhjulstrekken har klart å la det gå en rød tråd med BMW sitt berømte DNA igjennom denne modellen. Med en startpris på 330 000 kr for 216d med 116 hester så tror jeg dette kommer til å bli ett bra alternativt, Ford S-Max begynner på 365 000 kr i Trend utgave med en 1,6 liter på 115 hester. 216d gjør 0-100 på 10,9 sekunder og har en toppfart på 192 km/t, S-Max bruker 13,0 sekunder og toppfarten stopper på 180 km/t. 216d forbruker 0,41 liter per mil på blandet kjøring og slipper ut 104 gram CO2 per km, S-Max forbruker 0,52 liter per mil og slipper ut 139 gram CO2 per km. I tillegg får man et mer attraktivt design og selvsagt "statusen" en BMW gir, det er jo ikke til å komme unna. Men på bakgrunn av dette så tror jeg denne nye BMWen vil plassere seg som klassens beste alternativ, tross en noe høyere sluttpris så vil totalpakka være enestående slik bare BMW kan levere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Februar 11, 2015 Share Skrevet Februar 11, 2015 (endret) Jeg vil forøvrig benytte muligheten til å takke for den store responsen jeg har hatt med denne tråden. Over 160000 unike visninger og over 5600 innlegg er overveldende. Dette hadde jeg aldri forstilt meg da jeg begynte tråden. Tusen takk skal dere ha... Jeg vil takke deg for en fantastisk tråd og for at du holder føringene slik du gjør. Dette er tråden jeg har størst interesse av her på Bimmers, og har jeg muligheten og kunnskapen til å belyse et tema er det veldig gøy å gjøre det og få respons Når det gjelder MPV er det S-Max som er den sikre vinneren i mine øyne, uten å ha ofret den nye BMWen en tanke(så la meg si; før man tar BMW med i beregningen med sin nye platform). Holder man seg unna Galaxy, som i bunn og grunn er dette forbaskede Seat/Ford/VW samarbeidet, så er Ford folkebilen for de som ønsker å smile for mest kjøreglede for pengene. Jeg er veldig glad i Focus, Mondeo og S-Max, disse bilene kan kjøres med et smil, de siste modellene har også differensial som tilnærmet utligner "torque-steer" ved pådrag også Har hatt gleden av å få prøvekjøre en helt ny Fiesta ST hos forhandler, og det er vel det mest lekne jeg har kjørt noen gang, skal si det rådde en del skepsis rundt framhjulsdrift. Erfaringene rundt dette tidligere tilsa at dette ikke ville være noe særlig, men kan si at det kom et realt glis som festes seg i fjeset resten av den dagen. Endret Februar 11, 2015 av FredrikE24 RNJ og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 11, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2015 Takk skal du ha for hyggelige ord FredrikE24... Fredrik90: Som jeg skrev tror jeg ikke at den nye 2-serie Gran Tourer er så veldig mye dårligere enn Ford S-Max. Det er helt klart mulig at den setter en ny standard i klassen (selv om jeg tror at S-Max beholder førsteplassen)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Februar 11, 2015 Share Skrevet Februar 11, 2015 Jeg vil takke deg for en fantastisk tråd og for at du holder føringene slik du gjør. Dette er tråden jeg har størst interesse av her på Bimmers, og har jeg muligheten og kunnskapen til å belyse et tema er det veldig gøy å gjøre det og få respons Helt enig! Veldig interessant tråd. Mange takk! Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Februar 12, 2015 Share Skrevet Februar 12, 2015 Det å blande inn toppfarten når man sammenligner to MPV-modeller, hvor viktig er dette? Tror nok de fleste i denne kundegruppen har null interesse for dette, men akselerasjonen derimot, kan være interessant Ser dere sammenligner frem og tilbake, men ingen har vel nevnt at det er en halvmeter forskjell på de to modellene? Tror selv at dette har mye å si for en stakkars familiefar som må velge en ny bil som skal romme både bikkja, bagasjen til hele familien, samt de ekstra unødvendige tingene som mor har pakket med. 2-serie Active Tourer er ingen stor bil, kanskje er det dens største minus? Kan vi forvente at det snart kommer en større bil av samme type? Blir vel kanskje 4-serie Active Tourer det da, for å unngå at de flotte coupe-modellene får en egen modellbetegnelse... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Februar 12, 2015 Share Skrevet Februar 12, 2015 Så først nå at det var den nye Grand Tourer dere pratet om Viste ikke at denne var på vei en gang... Enda styggere en Active Tourer, heilt feil proporsjoner, mener iallefall jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Februar 12, 2015 Share Skrevet Februar 12, 2015 Jeg vil forøvrig benytte muligheten til å takke for den store responsen jeg har hatt med denne tråden. Over 160000 unike visninger og over 5600 innlegg er overveldende. Dette hadde jeg aldri forstilt meg da jeg begynte tråden. Tusen takk skal dere ha... Det er du som skal ha takk. Nå som jeg leser en del på bimmers.no om dagen så er dette uten tvil den tråden som generelt treffer meg best. Setter stor pris på entusiasmen, kunnskapen, temaene, synspunkter og det meste. Det er en glede å lese mange av de kunnskapsrike postene, svarene og det som deles her. Kunnskapsnivået er ofte beundringsverdig. Får håpe jeg ikke besudlet tråden for mye med å poste om BMW sin 2-serie. Ser nå i ettertid at det var, og har blitt andre tråder der den kanskje hørte bedre hjemme. Uansett, føler meg ganske så hjemme i denne tråden jeg. Takk for alt du deler Fredrik. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Februar 12, 2015 Share Skrevet Februar 12, 2015 Ser dere debatterer 2GT. Og for de av oss som er flasket opp på 3,5 og 7 serie, er BMW sitt nyeste tilskudd langt unna en klassisk entusiast model. Når det er sagt, så har jeg endel erfaring ifra lillebror og om man klarer å se forbi en entusiast sine iboende trangsynte og ofte subjektive meninger - tilbyr bilen mye. Interiøret er svært moderne og har en høy opplevd kvalitet. Bilen er fornuftig priset med moderne og morsomme motorer, les B38. Så BMW sin andre 7 seter 2GT (den første var E70 til en million ca.) så bør egentlig denne gjøre det greit, hvertfall sett i lys av siden det er null konkurranse ifra andre premium produsenter innen denne nisjen. Andre har hylt og skreket om 5GT sin vederstyggelighet og fiaskosalg. Men den har klart å fylle kravet med 10% av det totale 5 serie salget. 2GT er en fleksibel, praktisk småbil og rosinen i pølsa er 7 seter, så den vil nok gjøre den langt bedre, tross sitt litt imponerende ytre. Sammenlikningen med S Max blir feil, da denne er en langt større bil enn 2GT Saltkjelen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2015 Nope... S-Max og 2-serie Gran Tourer er direkte konkurrenter der Forden vinner på nettopp plass for pengene... Forøvrig... tusen takk for flere hyggelige ord når det gjelder tråden. Den er selvfølgelig initiert av meg, men den blir ikke bedre enn summen av vår felles innsats (i likhet med forumet ellers). Vi kjører på videre med ymse varianter av bilgleder... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå