Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

BMW har helt klart valgt en noe annerledes design approach på sine i-modeller, og jeg må innrømme jeg var svært misfornøyd med i3 når den kom. Den har derimot grodd veldig mye på meg, kan minne meg om hvor lite jeg likte E60 ( sharky ) når den kom - og nå kjører jeg den selv og liker både designet og bilen veldig godt.

i8 er jo bare lekker, i3 er en rar og sær sak men utrolig morsom. Og i motsetning til de andre el-bilene jeg har prøvd så har den skikkelig sjel, den er sær men den er sær med vilje. Og byggekvaliteten på i3 slår for eksempel Tesla til sammenligning ( uten å sammenligne de to bilene på andre måter ) langt ned i støvlene. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er...Hvorfor lager BMW en stygg bil som i3 mens Mercedes lager en "Pen" bil som B-klasse electric?

Det kan nok ha noe med i dette segmentet så kan ett spesielt og utradisjonelt design faktisk selge ganske bra, hvilket er tilfellet for I3 som selger i bøtter og lass. B electric er som det meste andre ifra Mercedes ikke særlig oppsiktsvekkende, kal det gjerne ett halvhjertet forsøk på å lage en elbil. Da har VW lykkes langt bedre med sin E-Golf, det er faktisk en elbil jeg kunne vært troende til å kjøpe hvis jeg hadde hatt behov for det. Jeg liker produktene til VW og kvaliteten er god til å være ett ikke premiummerke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Tesla IKKE er en bmwmerceaudi bil med 100års erfaring i bilbygging...De hadde heller ikke samme budsjett til å fikse lyden i dørene når man lukker dem, eller hvordan en knapp skal føles... 

Tesla er innovative på en annen måte. De kommer med gadgets folk ikke visste de trengte, de lager en ny trend for de med litt penger..og de skaper en bil som gjør at man faktisk tenker "hmmm....brukt 5er til 600 eller en ny tesla til 600" ( i Norge altså)

De er også innovative når det gjelder lading. Hvorfor? Jo fordi den vanlige mann i gata vet ikke hva chademio blabla alt det er..De tenker kun på hvor lang tid det tar fra de plugger inn bilen til den er ferdig ladet. Der har Tesla gjort det store, skapt en egen ladestasjon over hele verden og flere vil komme.

Så de av dere som sier tesla suger...vel... dere driter dere delvis ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon om innovasjonsnivået til Tesla. Selvom selve batteri- og ladeteknologien kanskje ikke er revolusjonerende i seg selv, så er det likevel imponerende at Tesla faktisk har klart å realisere en såpass spennende bil. "Excecution beats strategy" er det noe som hetter og det er ingen tvil om at Tesla har skapt røre i styrerommene til de store og etablerte bilfabrikantene.

Forøvrig syns jeg at noe av det mer innovative ved Tesla er at de ikke bare selger selve bilen men en komplett pakke som inkluderer infrastruktur i form av hurtigladere.

---

Ellers en fantastisk dag i Oslo hvor det endelig ser ut til at en lang og vond vinter er ved å slippe taket. Jeg fikk vasket bilene foran huset og til-og-med fisket motorsykkelen ut fra innerst i garasjen og kjørt en liten tur. Fantastisk følelse - det er en fin tid som ligger foran oss.

Konen er helt forelsket i Citroën Cactus etter forrige helgs prøvetur. Hun hadde "Cactus" øverst på ønskelisten til hennes nettopp overstådde bursdag og sjeldent har hennes bursdag kostet meg mindre :smile:

post-69487-0-43587800-1425762402_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det var et genialt innlegg RNJ. Heldigvis koster ikke en riktig Cactus enormt mye mer hvis man holder litt igjen med ekstrautstyr. Den er langt fra like innovativ og flott som Model S, men man får vesentlig mer for pengene (for noen er det en nødvendig trøst) og som en billig bruksbil er den slettes ikke så dum. Våren er kommet til DK og jeg har kjøpt en Nilfisk høytrykkspyler til bilen (jeg trodde Nilfisk kun lager støvsugere). Idag blir det rundt 12 varmegrader og en skyfri himmel så to ting står på programmet: vanning av cactusen og en lang tur på rulleski... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RNJ er inne på det jeg og tenker om Tesla. En særdeles viktig del av revolusjonen med Tesla er at Elon Musk fremstår som ekstremt dyktig til å legge en helhetlig strategi, og gjennomføre den. Det å selge en komplett pakke av bil og superladernettverk er jo noe helt annet enn hva de andre holder på med. Og som jeg har sagt før, så tror jeg at en viktig brikke i strategien er å tilby en komplett pakke med batteri og ladesystem til andre produsenter når batterifabrikken deres er oppe og går. Da snakker vi plutselig bilverdenens svar på CD, Bluray, USB, og andre formatkriger. Med andre ord vil Tesla plutselig sitte på begge sider av bordet i den fremtidige bilindustrien.

Den mest gjennomførte elbilen i seg selv synes jeg BMW har laget med i3, men hele i-prosjektet handler vel så mye om å bli markedsledende på CRFP, og resultatet ser vi nå stadig mer av på de vanlige modellene. I tillegg får BMW mye elbilerfaring og merkevarebygging gjennom i-modellene.

Jeg har en Sabb Diesel 2G fra 1964 i ene båten min, og synes det er en av de beste motorene man kan ha i en båt, men gidder likevel ikke å romantisere den for mye og si at all videre utvikling bare er tull og gjør det umulig å være entusiast. Slik er det og med biler, og det er helt usannsynlig at forbrenningsmotorer har en veldig langtrekkende fremtid, uansett hvor herlig en rekkesekser er for en entusiast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Elon Musk er uten tvil en stor strategisk kapasitet og han er ikke minst ekstremt god til å vurdere og håndtere risiko. Fallhøyden med Tesla Motors er selvfølgelig stor, men den som intet våger intet vinner. For Musk er bare det å få muligheten til å gjennomføre prosjekter som bl.a Tesla, SpaceX og Hyperloop verdt all risiko. Jeg tror han er av den typen som aldri ville ha tilgitt seg selv hvis han ikke forsøkte å gjennomføre disse prosjektene... og i denne sammenhengen er penger lite verdt. Han har hjernen og midlene og derfor gjør han det... og takk for det... :)

Min far og bestefar hadde en åpen tresnekke som nå eies av min kusines familie (de har tid til slikt). Den har en midtmontert ensylindret FM motor (Fredriksstad Motorfabrikk) med fast drev og vridbar propell. Drivlinjen er ganske enkelt genial. Motoren tror jeg kan gå på under 100 rpm samtidig som den har nok moment til å få snekken til og bevege seg fremover. Dette er mulig fordi man trinnløst (manuelt) kan justere propellens vinkel og dermed momentet propellen skal skjære gjennom vannet (ikke ulikt hvordan et propellfly gjør det samme i luften). Man kan med andre ord justere snekkens hastighet to steder på samme tid. Idag er dette nesten standard vare i mange båter, men jeg er allikevel enormt imponert over konseptet... perfekt til dorging etter makrell eller bare en hyggelig tur i god hastighet på lavt turtall i skjærgården. Fenomenalt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som egentlig er enda morsommere med de gamle FM-motorene er magnetspolen syns nå jeg. Denne har du vel også hvis jeg ikke husker helt feil mulighet til å justere mens motoren går ( altså faktisk tenningen til motoren ), denne spiller også en viktig del når det kommer til motorens lave tomgangsturtall.

Du kan virkelig telle takten på de motorene, og det er det koseligste som finnes å tøffe rundt i når det er sommer og sol.

Når vi først er inne på Fredrikstad, FM-Motor og magnetspoler. Sjekk ut dette innslaget i Fredrikstad Blad som omhandler Fredrikstad Vikleverksted, far og sønn som driver sjappa er nok en av svært få igjen i det norske land med så god kunnskap om vikling - og ikke minst snekker. Jeg er 90% sikker på at det verkstedet ene og alene lever av å vikle opp tenningssystemene på gamle FM-motorer og andre spoler på diverse snekkemotorer. Det er nemlig ikke så rent lite komplisert, og man kan godt flire av denne duoen - men disse gutta vet hva de driver med.

http://www.f-b.no/tv/3-B6EBA34C.html

EDIT: Jeg kom på en artig historie fra disse karene på vikleverkstedet. I mine tenår, nærmere bestemt i 14-15års alderen var jeg i full gang med å sette sammen min første lettsykkel. I tro stil ble den jo selvfølgelig innkjøpt i pappesker og jeg ante jo ikke hva tilstanden var ( For de som er nysgjerrige; Aprilia AF1 Futura `93 ). Så etterhvert som prosessen gikk og sykkelen faktisk ble kjørbar fant jeg jo ut at den ikke vil lade. Jeg ringte da selvfølgelig til forhandler og spurte om tips, tennspolen på disse syklene er jo støpt i silikon etter de er viklet. Så de svarte jo naturligvis at denne var umulig å reparere/inspisere - jeg måtte kjøpe ny!

Min far derimot var ikke helt enig, han har vært i elektrobransjen noen år så han visste om dette lille søte verkstedet i Fredrikstad. Inn gikk turen med tennspolen, og under en uke etter fikk jeg den tilbake overhalt. Eller for å være mer presis overhalte de den aldri, de bare gikk over viklingene og målte litt og konstaterte at denne skulle være i orden. Prisen? Jeg tror vi snakker en femhundrelapp maks, de tok den bare sånn innimellom når de hadde tid så de visste ikke helt :roll: 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli noen år siden jeg var på sjøen med snekken og jeg husker ikke alle finessene med den båten. Den har mange finesser inkl. hvordan den skal vektbalanseres for å gå mest mulig økonomisk, effektivt og ikke minst pent i vannet (som er viktig med eldre snekker... at de graver seg ned bak liker vi ikke). Min far snakket imidlertid om at motoren var langt mer sofistikert enn man skulle tro og det er trolig nettopp magnetspolen han siktet til (uten at jeg forsto det den gangen). Jeg bare elsket tøffingen fra motoren, skvulpingen fra kjølevannet og de ulike spakene bak motoren. Snekken har fantastiske linjer selv om min far mente at den ville ha vært penere om den hadde vært en halv meter lenger. Jeg skal se om jeg kan finne et bilde av vidunderet. Artig historie om Aprilia'n og tennspolen... :)

I mellomtiden kan folket nyte denne filmen av Chris Harris... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på andre siden  av fjorden fikk jeg kjøre to veldig forskjellige biler, en ny Cadillac og en forholdsvis ny Jeep.  Da en smått stusselig Jeep Patriot.  Etter å ha kjørt ut av leiebilsentralen stusset jeg over at girkassen virket snodig, føltes rett og slett ut som en automat med skvær gåen converter!

Først da jeg kom meg ut på motorveien innså jeg at denne bilen måtte ha en CVT kasse, noe jeg fant ut at stemte etter litt googling.
At denne løsningen på drivlinje levde videre i bil etter at DAF brukte det på 60-tallet kan jeg ikke forstå, det var rett og slett fælt å kjøre med og forbruket på den stakkars 2liters R4'n var enormt.   Markedet må være temmelig sært når det finnes folk som synes denne girkassen er flott å ha.

patriot-2015-10.jpg
Jatco%20CVT2%20Inside%20View%20Small.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cvt? Er det sånn med "manuell" clutch? At bilen slurer hardt før den bytter gir med mindre man slipper opp gassen?

Isåfall har Aurisen til svigers også det...verdens råtneste kasse..Kommer seg ikke opp bakken engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cvt? Er det sånn med "manuell" clutch? At bilen slurer hardt før den bytter gir med mindre man slipper opp gassen?

Isåfall har Aurisen til svigers også det...verdens råtneste kasse..Kommer seg ikke opp bakken engang...

CVT er stort sett det samme som variatordrift på en Scooter, et belte som går over to koner.  Ettersom beltet flyttes på disse konene vil utvekslingen endres.  

Er Aurisen en Hybrid?  Vet det blir brukt en E-CVT på dem, med en elmotor som trinnløs overføring fremfor drev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...