Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

 

Det som imidlertid er veldig interessant er hvordan den kommende BMW M2 modellen kommer til å klare seg vis a vis Cayman GT4. Hvis ryktene stemmer vil M2 få rundt 370 HK og 500 Nm i et et chassis som veier rundt 1500 Kg. GT4 har 385 HK og 420 Nm i et chassis som veier 1350 Kg. Porschen har i tillegg en midtmotor med alt hva dette betyr for en nøytral vektbalanse. Jeg tror at disse modellene ytelsesmessig kommer til å bli veldig like. Dette blir helt klart veldig spennende... :)

 

Absolutt. Disse bilene kommer nok til å bli sammenlignet. Jeg ser frem til det, men tror konklusjonen blir lett å forutse.

M2 blir den beste hverdagsbilen med tanke på comfort, bakkeklaring, plass, tilgjengelig dreiemoment, bensinforbruk etc.

 

GT4 er mer sportslig og fokusert. Bedre sportsbil følelse og en mye bedre banebil. Det er jo lett å se med tanke på understellet og spesifikasjonene ellers.

Er jo også verdt å nevne at når man har lagt på litt ustyr så koster den ca 50% mer ut fra forhandleren i Norge sammenlignet med en M2 med litt utstyr.

Jeg tror ikke M2 blir raskere rundt ringen sammenlignet med M3/M5, så GT4 vil basert på tilgjengelige tall være ganske mye raskere.

F10 M5  7:55

F80 M4, 7:52

Cayman GT4 7:40 (antatt rundetid som kanskje er litt konservativt, men trolig med dekk som hjelper godt på)

 

Om man ser på Cayman mot 2-serie så vil nok en mer naturlig sammenligning (på bane og prismessig) være

Cayman vs M235I

Cayman S vs M2

Cayman GTS vs M2 GTS/CSL

Cayman GT4

 

Det går litt rykter om M2 GTS/CSL. Håper det stemmer. Jeg synes det er ganske stor mangel på lette sportslige og fokuserte biler i BMW sitt modellprogram. 

 

Personlig synes jeg forrige M3 GTS var en skuffelse. Ikke så veldig store forskjeller fra en vanlig modell, men mye dyrere, og uten bakseter. 

Sånn sett så syntes jeg E46 M3 CSL representerte en mer fokusert men også fornuftig bil. Om BMW går i den retningen med en M2 CSL så har de nok en bedre konkurrent til GT4 når det kommer til banebruk.

 

BMW, som Porsche, sliter nok litt med at M3/M4/911 generelt skal være raskest, mens Cayman/M2 egentlig er en bedre biler å lage skikkelige sportsbiler ut av dersom det fulle potensialet hadde vært tatt ut.

 

Når det er sagt, så har det ikke så mye å si for meg. Jeg synes allerede at de sportslige modellene til BMW og de fleste bilfabrikanter har gått for langt. Jeg savner skikkelig sportslige biler med noe mindre effekt. Den meningen har naturlig nok en sammenheng med avgiftsnivået i Norge, veiene/fartsgrensene , og at den største banen i næromårdet mitt er en liten go-kart bane. 

Personlig hadde jeg ønsket å se f.eks BMW 220CSL og 120CSL.

Turtallsvillig 1,5l R3 med turbo og eksos tunet for sportslig rekkesekser lyd. konservative 220hk/300nm (modifisert motor fra BMW I8 med vann innsprøytning fra M3 GTS)

Hydraulisk styring

LSD og noe kortere "final drive" enn vanlig

Carbon og aluminium deler/paneler fra M2 GTS/CSL

Bremser fra M235I f.eks.

Lettvektsinterior og sportstoler fra M2 GTS/CSL

Maks 225 bredde på dekk

Håp om å lande på ca 1250kg og maks 160g co2. 0-100 på ca 5,5 sek med manuell girkasse.

 

Det kunne vært en av BMW sine flere 100 års jubileum biler i 2016. Kombinasjon av klassisk og moderne BMW. :)

Kan også spille på at bilen er spirituell arvtager til E30 M3. En bil som feirer 30års jubileum i 2016.

Eller spille litt på 2002 turbo historikk. Turbo i dag er jo noe som forbindes mer og mer med drivstoff økonomi enn med morsomme motorer og biler. 

I 2017 og 2018 (?) kan jo BMW eventuelt spille ekstra på at det er den siste bakhjulsdrevne og fokuserte BMW 1-serie som blir laget. 1-serie sedan med fremhjulstrekk er jo rett runt hjørnet i disse dager. Synes BMW kan avslutte med noe unikt, morsomt og spesielt.

 

Lov å drømme ihvertfall.. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei helt enig og dette er en veldig fin fremstilling av hva som er både BMW's og Porsches dilemma når det gjelder hva som skal være strategien med de litt mer fokuserte modellene i tiden fremover. Det er mange hensyn som skal veies opp mot hverandre og som regel er det markedsmessige betingelser som avgjør hva som blir satt i produksjon eller ikke. Det er sjelden bilprodusentene idag lar ingeniørene bestemme dette selv om det finnes unntak (f.eks Citroën C6 og Bugatti Veyron). I dette perspektivet er et prosjekt som Porsche Cayman GT4 interessant, men også veldig avslørende i relasjon til hvordan Porsche selv setter begrensninger for modellen. Den skal gi Boxster/Cayman et racing alibi, den skal tiltrekke nye kunder som ikke har råd til en 911 GT3 eller som kanskje synes at den modellen er for mye av det gode og den skal løfte hele Boxster/Cayman serien opp på et høyere nivå for dermed frigjøre plass i den nedre delen av både Boxster/Cayman og 911's modellhierarki. Den må imidlertid på ingen måter true 911 GT3 eller andre hardcore 911 modeller ytelsesmessig.

 

Jeg vil tro at innstegsmodellen 911 Carrera som idag har 350 HK blir tatt ut av programmet og tilsvarende med innstegsmodellene av Boxster/Cayman med hhv. 265 og 275 hestekrefter. Som en følge av dette får innstegsmodellen i 911 programmet 400 HK, modellen blir mer eksklusiv og Porsche kan ta seg bedre betalt. Ditto selvfølgelig med Boxster/Cayman som får innstegsmodeller med hhv. 315 og 325 hestekrefter. Dette igjen kan være interessant i et bredere perspektiv hvis Porsche gjør alvor av deres gamle planer om en enklere modell under Boxster/Cayman seriene. Porsche har gjort dette før med modellene 912, 914, 924 og faktisk også med Boxster vis a vis 911.

 

For BMW vil selvfølgelig en lignende tilgang til 3/4 serien og 1/2 serien ha tilsvarende fordeler, men BMW har en større utfordring i all den tid disse modellene ikke er rene sportsbiler som Boxster/Cayman og 911. Markedsmessig er utfordringen dermed større for BMW enn for Porsche, men som du er inne på i ditt innlegg har BMW historisk tatt denne utfordringen flere ganger og med svært godt resultat f.eks med E46 M3 CSL. Det er ingen tvil om at denne modellen løftet hele E46 programmet og ga M3 et mer seriøst racing alibi.

 

Jeg synes imidlertid at selv E46 M3 CSL var tildels unødvendig avansert hvis målet er å lage en enkel, men fokusert sportsbil. Hvis vekten er godt under 900 Kg (noe som ikke var uvanlig på 80-tallet) behøver man ikke mer enn 170-180 HK for at det skal gå mer enn fort nok (Lotus og Caterham er gode eksempler i denne sammenhengen). Dagens små tresylindrede motorer med pustehjelp klarer denne oppgaven uten problemer og med på kjøpet får man et kult lydbilde. Dette koblet opp mot en skikkelig manuell dogleg gearkasse (stikke skal man ha og helst førstegear ned til venstre), en ordentlig mekanisk diffbrems og fornuftige skivebremser rund baut så har man kommet langt. Lette biler behøver heller ikke enorme felger/hjul for å sitte skikkelig i svingene (16"-17" felger burde være mer enn godt nok) og hvis bilen i tillegg med utstrakt bruk av karbon har et lavt tyngdepunkt blir det nærmest perfekt. Det er en selvfølge at bilen har bakhjulstrekk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med spenstig bilvalg, du er en modig man ser jeg ;) Dette er jo en luksusbil, er vel både V6er og masse utstyr i disse bilene?

Takk! Både V6 og passe med utstyr er på plass – i det minste med tanke på at bilen er fra 2006. Den har både talestyring, head-up display og filskiftevarsling og dette var sikkert relativt usedvanlig i 2006. Ellers er det den første bilen jeg har hatt med varme i baksetet og separat styring av klimaanlegget for passasjerene bak. Navigasjonsanlegget og betjening av skjermen virker veldig antikvarisk også i sammenligning med min 130i som er enda et år eldre. Verre er det at telefonen – i motsetning 130i’en - ikke har Bluetooth men eget SIM-kort.

 

Ja... gratulerer så mye med en annerledes, men veldig interessant bil RNJ. Citroën C6 er et fantastisk designstudie som av en eller annen merkelig årsak passerte styrebordet hos Citroën og kom i produksjon. Slikt kan i moderne tid kun skje i Frankrike og det er denne intellektuelle holdningen, men lite rasjonelle tilgangen til økonomiske disposisjoner jeg elsker ved franskmennene. Det kan la seg gjøre og derfor gjør vi det... et slags latinsk "make a statement" for livets små og store gleder. C6 er alt en BMW ikke er og nettopp dette gjør C6 til en fantastisk fin bil (ikke til forkleinelse for BMW). Selv en erkebritisk type som Jeremy Clarkson måtte innrømme at C6 er en imponerende konstruksjon... :)

 

http://www.streetfire.net/video/042-top-gear-citroen-c6_183687.htm

 

Det jeg imidlertid synes at er interessant, i relasjon til at du først vurderte en C4 Cactus, er at den modellen har mer til felles med C6 enn mange tror... C6 er bare konseptet tatt ut til det ekstreme. Grunnleggende handler begge bilene om komfort på et helt annet nivå og ikke minst forståelsen av hvordan komfort skal defineres i forhold til hvordan f.eks tyske bilprodusenter gjør tingene. Tiltross for mye motgang med flere forskjellige modeller holder Citroën stadig fast på konseptet med den supermyke fjæringen, eksentrisk design og seter som man synker ned i. Ikke alle liker disse løsningene, men de som gjør det vil knapt ha noe annet. Du må gjerne poste både bilder av bilen og erfaringer i denne tråden... :)

 

Takk! Ja, bilen er forfriskende annerledes og omtrent så langt fra en sportsbil som man kan komme. Jeg har kun fått prøvd den på korte turer men den virker helt avsindig komfortabel og jeg gleder meg til neste langtur. Jeg føler meg veldig sikker på at vi blir glade for bilen så fremt at det ikke blir mange problemer og store verkstedutgifter. Det er mye som kan gå i stykker og jeg prøver så godt som mulig å fortrenge dette.

 

Jeg fikk tatt noen raske bilder i dag, men det er ikke lett å fotografere i direkte solskinn. Jeg skal få tatt bedre bilder senere som yter bilen mer rettferdighet senere.

 

Her er avfjæringen justert helt ned:

post-69487-0-90530100-1426959928_thumb.j

 

Normalstilling:

post-69487-0-11839500-1426959939_thumb.j

 

Høy:

post-69487-0-02724200-1426959954_thumb.j

Vanligvis kjører bilen i normalstillingen men senker seg 1 cm ved motorveishastighet. Det er sportsinnstilling på både automatkassen og avfjæringen men jeg har ikke testet dette noe særlig enda. Uansett er jeg sikker på at den aldri blir en sportsbil…

 

Spoiler som hever seg i to trinn ved hhv 65 km/h og 125 km/h:

post-69487-0-80760100-1426959967_thumb.j

 

Motoren er en 2.7 liter V6 diesel med 204 hk/4000 og 440 Nm/1900. Den er overraskende kultivert og synes å passe veldig godt til bilen. Bilen er lang og tung og absolutt ingen rakett med 0-100 km/h på 8.9s. Jeg prøvekjørte også en annen C6 med 2.2 liters diesel (4 sylindre) og 170 hk. Denne syns jeg var masete i forhold og hadde utpreget diesellyd. I min C6 høres motoren nesten kun ved akselerasjon og da med en helt grei lyd.

post-69487-0-61062700-1426959978_thumb.j

 

Interiøret i bilen er lyst skinn. Jeg var litt skeptisk til dette i starten men føler at det gir en ganske romslig følelse. Interiøret er fortsatt veldig rent og pent med tanke på at bilen er nesten 9 år gammel. Ellers er utseende på dashbordet kanskje dér hvor alderen til bilen sees lettest. Jeg syns at den er fantastisk flott utenfra men at den kanskje ikke er like tidløs innen i. Vi får se om jeg forandrer mening når jeg har vennet meg mer til den.

post-69487-0-09478600-1426959989_thumb.j

 

Konkav bakrute:

post-69487-0-56880500-1426959999_thumb.j

 

Fire rammeløse dører:

post-69487-0-60127300-1426960012_thumb.j

 

Fronten med bi-xenon. Lyset svinger med hjulene og dette virker veldig bra. Jeg har samme funksjon på 130i’en men da ser jeg knapt at lysene svinger. Jeg kjørte litt i mørket i går kveld og det virker som om det er fantastisk bra lys på bilen.

post-69487-0-34064900-1426960037_thumb.j

 

Bak:

post-69487-0-06596600-1426960051_thumb.j

 

Til slutt et bilde fra en litt annen vinkel:

post-69487-0-96485000-1426960064_thumb.j

 

Ny rapport følger når jeg har mer erfaring med bilen.

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palais de l'Élysée limousine... that is... :)

 

Få biler kan sies å være mer originale i designet enn C6... hvis vi da ikke snakker om forgjengeren XM eller enda tidligere forgjengere som CX og DS. Jeg synes langt på vei at til og med disse modellene er for normale sammenlignet med C6. Kanskje er det SM som er den direkte forgjengeren når det handler om designmessige linjer og ideer. PSA DT17 motoren på 204 HK var en perle da den kom på markedet og den ble brukt i flere forskjellige bilmodeller som f.eks Jaguar S-Type, Jaguar XF og Jaguar XJ (i tillegg til C5 og C6). 

 

C6 er en temmelig sjelden bil iom. at det kun ble bygget 23384 stk. og samtlige ble bygget i Frankrike (Rennes). C6 er forøvrig rent teknisk en C5 med lang akselavstand. Ergo kunne Citroën relativt enkelt ha utviklet en C5 stasjonsvogn ("Break") med lang akselavstand på samme måte som med CX stasjonsvogn, men slik gikk det dessverre ikke. Det er det ganske mange som har beklaget i ettertid og trolig burde Citroën ha gjort nettopp dette. C6 er forøvrig den siste modellen fra Citroën som har ambisjoner i markedet for premiumbiler. Fremtidige modeller fra Citroën i dette markedet vil trolig hverken ha navnet Citroën eller det doble chevron emblemet. Istedenfor vil disse bilmodellene kalles for "DS"... Distinctive Series.... og ha et tilsvarende emblem formet med bokstavene "DS". Citroën skal være de folkelige modellene (som VW) og DS skal være premium modellene (som Audi). Jeg vet ikke helt om dette er en troverdig strategi i Europa, men i Kina er det sikkert fornuftig.  Venter spent på en ny rapport... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på bildene av nybilen din RNJ så må jeg si at C6 er faktisk ganske stilig, jeg liker modellen og all "franskheten" over den. Forbaska synd at de ikke lager de lengre som en verdig konkurrent til 5-serie klassen som stadig tar større biter av markedet :)

Forøvrig til diskusjonen over her, BMW kommer jo med en GTS versjon av M4. Er vel snakk om en vesentlig vektreduksjon og økt effekt til ca 470 hester skal vi tro ryktene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk har jeg litt erfaring med stor fransk bil fra før. Den aller første bil jeg kjøpte var en Talbot Tagora 2.2 bensin. Jeg var rundt 20-21 da jeg kjøpte den og følte meg som en konge :smile: Dessverre har jeg ingen bilder av bilen da dette var lang tid før digitalkameraet, men den så omtrent ut som denne:

 

post-69487-0-96935400-1426966147_thumb.j

 

Jeg hadde den i et halvt år og solgte den for mer enn jeg hadde kjøpt den for. Etterpå kjøpte jeg en helt ny Citroën 2CV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talbot er et bilmerke som få har kjennskap til idag, men jeg husker at Peugeot 309 egentlig skulle ha vært en Talbot. Peugeot fikk imidlertid kalde føtter (Peugeot overtok Talbot fra Chrysler i 1978) og besluttet at den skulle fylle tomrommet mellom modellene 205 og 405. Modellen fikk navnet "309" nettopp for å markere at den ikke var en ekte Peugeot. Det var imidlertid etterfølgeren som fikk modellnavnet 306 i kronologisk orden mellom modellene 206 og 406. Det er ellers mye Peugeot 604 i designet på Tagora'en, men teknisk tror jeg den slektet mest på Peugeot 504 og 505.

 

Jeg har forøvrig hatt mange ulike Peugeot modeller, men kun én Citroën som var en C5 Mrk.I sedan med 2.0 HDi motor og Hydractive 3 understel. Jeg ble bitt av Citroën basillen, men jeg savner ikke akkurat den bilen som det var en del problemer med... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Citroën begrenser seg til min fars røde BX. Det var en skikkelig møkkabil, og ikke så den spesielt bra ut heller. Fransk byggekvalitet kombinert med fravær av den elegante designen franske bildesignere behersker så godt. Den så omtrent slik ut:

 

 citroen-bx_red_10.jpg

 

Det ble ikke mer Citroën på min far etter at BXen gikk på dynga, ei heller mer fransk, og han har holdt seg til VW etterpå. Men jeg er enig i at Citroën har noen skikkelige designperler, og jeg synes C6 har noe ved seg. Og kjørekomforten sies det er helt i toppklasse. Var det ikke Top Gear som hadde et innslag der denne ble brukt som kamerabil under et hesteløp? Tror de sammenlignet vidoen fra kameraet montert på C6 vs. BMW 5-serie, og bildene fra C6 var som om kameraet hadde profesjonell bildestabilisator, mens bildene fra 5-seriekameraet var helt ubrukelige pga. all ristingen...

 

Ellers er kanskje Citroën kjent for sine litt for originale løsninger. Lånte en Citroën en kort tur for noen år siden, tror det var en XM, og der måtte man taste en PIN-kode på et talltastatur på dashbordet, i tillegg til å vri om nøkkelen, for å få startet bilen. En høyst ukonvensjonell måte å implementere elektronisk startsperre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har rett i det du sier om Top Gear saken angående hesteløp. Når det er sagt har jeg alltid vært litt irritert på det innslaget siden de ( sikkert helt bevisst ) valgte en E60 M-Sport. En E60 uten M-sport er jo en langt mykere bil, men de fikk jo markert poenget de ønsket ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nemlig helt korrekt, men som alt annet med Top Gear er også dette innslaget overdrevet eller underdrevet (alt etter som man ser det). Selv en E60 uten M-sport er stenhard i forhold til Citroën modeller med Hydractive 3 understel. Ellers er det kanskje litt viktig å påpeke at modellen BX kom på markedet så tidlig som i 1982 og XM i 1989. Vi snakker altså om bilmodeller som er like gamle som E30 og E34. Det er imidlertid et poeng at Citroën på 70 og 80-tallet var en sann mester i å oppfinne sære tekniske løsninger. Noen var geniale, mens andre var direkte idiotiske. Grensen mellom disse ytterpunktene er ofte flytende og dette er tildels veldig tydelig når det gjelder Citroën. Som best finnes det ikke bedre løsninger (f.eks Hydractive 3), men selv dette systemet er ikke for alle og spesielt ikke hvis man er en tilhenger av et mest mulig stivt og sportslig understel. Hydractive 3 er vel omtrent så langt fra et sportslig understel som det er mulig å komme. Det jeg imidlertid savner med Citroën er designtemaet fra Xantia og XM. Spesielt Xantia Break (stasjonsvogn) hadde temmelig elegante linjer til å være en mellomklasse bil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg så en C6 på Frankfurtmessa da den kom og falt pladask for designet. Det var rett og slett en nydelig bil. Stor og komfortabel og langt fra sportslig, akkurat slik en stor Citroën skal være. En verdig etterfølger til XM som også var en flott bil på sin tid. Bare synd de første årsmodellene på XMen hadde et par idiotiske sparefeil.

 

Foreldrene mine kjørte Xantia endel år og det var egentlig en ok bil men følte ikke den hadde den spesielle Citroën følelsen, den føltes rett og slett ut som en vanlig bil. Setene var akkurat som andre bilseter og fjæringen var helt ok men ikke så silkemyk som bl.a. CX. 

 

Hvis noen spør meg om valg av bil og de kun trenger transportmiddel tipser jeg alltid om Citroën. Bruktprisene på de er forbausende lav og eiekostnadene er ofte like lave. 

 

Når det gjelder Talbot så gikk det faktisk en Talbot Matra her i byen i mange år. Tror den forsvant rundt 2002/03. Det var en litt spesiell bil. Så ut som en ordentlig tøff offroader men var i virkeligheten kun framhjulsdrevet.

 

På den samme klubbturen til Frankfurtmessa så var vi også innom Mobile Tradisjon. Der spurte vi om de hadde 2002 elektric og da sto den bortgjemt i et hjørne. Det virket nesten som de ikke ville vedkjenne seg den da så verden går framover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... da jeg besøkte Mobile Tradition gikk man nesten rett inn i bilen så snart man åpnet døren inn fra plassen mellom BMW Welt og museet. Den elektriske 02'en var helt greit eksponert for å si det sånn. Den sto forøvrig sammen med en helt nydelig E9... som bare var nydelig og intet spesielt ellers. Apropos elektriske biler. Slik beskrives situasjonen med det store salget av slike biler i Norge/Oslo observert fra Danmark... :)

 

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE7553030/I-Oslo-regerer-elbilerne-i-gaderne/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dinside.no/933238/test-mazda-cx-3

Mazda er skikkelig på hugget for tiden, og jeg blir veldig overrasket hvis ikke vi kommer til å se mye av disse bilene på veiene fremover. Jeg har alltid vært litt ekstra glad i Mazda etter at jeg hadde det som førstebil. Jeg hadde riktignok en 1981 626, den gode gamle med RWD. Den var like brun inni som den var utenpå, og ble selvfølgelig kalt "bajsen" - men tro det eller ei ikke av rust, den var nordlandskjørt av en eier og var totalt rustfri. Angrer enda på jeg solgte den lille sjarmerende bilen. Jeg likte å si jeg hadde automatgir, i realiteten var det 4-trinns manuell, men jeg kunne legge inn 4.gir fra ca 40 km/t og den gikk derfra helt opp til XXX ( Jeg "bunnet" faktisk speedometeret når jeg testet toppfart på den bilen :roll: ).

 

Derfor er jeg ekstra glad for å se at Mazda virkelig leverer spreke biler til en svært gunstig pris, hvis jeg noengang skulle komme i posisjonen at jeg må velge bil med fornuft - så er ikke en ny Mazda 6 utelukket. Mazda har i likhet med Opel slitt med å levere biler som vekker noen form for begjær de siste 10-20 årene. Men det ser ut som Mazda har knekt koden, når det kommer til Opel så er vel det en annen historie. ( Enn så lenge i allefall )

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos Talbot Tagora, så ble det utrolig nok lagt ut en på finn i helga. Sjelden bil....Personlig synes jeg 505 sedan er hakket kulere.

Og apropos Tesla - jeg passerte en dansk-registrert Model S i Sverige i går formiddag med to mannfolk i, den kjørte sydover mot Gøteborg. Det var kanskje journalistene fra Jyllands-Posten på vei hjem fra Oslo?.... 

Angående Mazda så var de i en nedeperiode på 90-tallet med personbilene sine. MX-5 og RX7 var gode profileringsverktøy, men 121, 323, 626 og Xedos var søvndyssende av en annen verden. Men de våknet litt nå for en 5-7 år siden, og det er godt at noen japser stjeler kunder fra Toyota igjen. Toyota har gått andre veien - fra å levere mye spennende i perioden 1985-2005 har de tatt den feige ruta og safet på kjipe biler uten sjel. GT86 er et hederlig unntak.

Opel er det neppe håp for. De klarer ALDRI å produsere en bil som vinner en test - de leverer aldri den opplevde kvaliteten til VW eller kjøregleden til Ford. Blir alltid en ullen og kjønnsløs bil i midten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos Talbot Tagora, så ble det utrolig nok lagt ut en på finn i helga. Sjelden bil....Personlig synes jeg 505 sedan er hakket kulere.

 

 

Ja, jeg så den. Jeg har hatt et søk på finn på Tagora i mange år og mener kun å ha sett 2 stykk annonsert i denne perioden. Må innrømme at det ikke frister så veldig med en gammel Tagora og tror heller det er andre biler fra den perioden jeg ville ha tatt vare på hvis dette var aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...