Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Enkelt forklart: Mazda selger på sex.

                          Opel selger på en tysker som mister nøkla på flyet...

 

 

Jeg har eid en Xantia i mitt liv og den var faktisk komfortabel og billig i drift (diesel) Men varmevifta røyk 2 ganger og da fikk jeg nok og solgte bilen for det den kosta meg..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stadig litt sur på meg selv fordi jeg på slutten av 90-tallet feiget ut og kjøpte en Peugeot 406 stasjonsvogn istedenfor en tilsvarende Citroën Xantia. Jeg prøvekjørte begge modellene flere ganger og det var Xantia jeg ville ha, men i likhet med veldig mange andre var jeg skeptisk til verditapet på en Citroën. Teknisk er disse modellene svært like (på nær understelet) så verditapet var basert på historiske erfaringer og en god del myter. Peugeot levde stadig høyt på det positive imaget merket klarte å bygge opp på 70 og 80-tallet. Selv idag såpass mange år senere er disse bilmodellene relativt vanlige på danske veier. Xantia i litt større grad enn 406 fordi Citroën eiere tradisjonelt er mer entusiastiske bileiere. Begge bilmodellene holder bra og er lite plaget av alvorlig rust.

 

Mazda har jeg aldri hatt et forhold til... bortsett fra den lille perlen MX-5 Mrk.I. Jeg kjøpte min MX-5 før den offisielle introduksjonen på det norske markedet som fant sted på vårparten i 1990. Min bil var en av ca. 40 stk, som importøren Kolberg Motors hadde tatt inn direkte fra Japan for å gjøre et markedsføringsstunt for Mazda. De visste at modellen kom til å bli populær og det samme visste jeg fordi jeg hadde lest en temmelig positiv test av bilen i det velrennomerte britiske bilmagasinet CAR. Ergo var min MX-5 en ekte rød "Miata" og det var litt kult. I påsken det samme året gjennomførte jeg en roadtrip til London og det sydlige England i selskap med gode venner i en MG Midget (den riktige varianten med runde hjulbuer bak og støtfangere av krom). Det var også en stor opplevelse og selv om Midgeten var fin fikk Miataen også mye oppmerksomhet. Det er i det hele tatt litt merkelig hvordan britene liker små og åpne sportsbiler tiltross for at det ofte er fire årstider i løpet av en dag på de britiske øyene... :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi har vært inne på tidligere er BMW's første forsøk på å bygge en hybridsportsbil imponerende. i8 er teknisk avansert og gjør bruk av mange nye teknikker og innovasjoner som f.eks et chassis av primært aluminium, en tresylindret bensinmotor på 1,5 liter som yter 230 HK og en elektrisk motor som yter 131 HK. Samlet vekt inkl. batteripakken er imponerende lave 1485 Kg. I denne testen blir den sammenlignet med Porsche 911 Carrera 4 GTS og konklusjonen er ikke overraskende. 911 er stadig foran på alle måter, men i8 gjør en imponerende innsats som forteller mye om hva som kommer på sportsbilfronten i fremtiden.

 

Lettere biler med utstrakt bruk av aluminium og karbonkompositter samt effektive små motorer i kombinasjon med en eller flere elektriske motorer gir fabelaktige resultater. Det avgjørende er å se hvor billig og relativt enkelt en slik pakke kan implementeres i forhold til en tradisjonell motor som f.eks Porsches boxersekser på 3,8 liter inkl. en dyr 100% mekanisk drivlinje (4x4). Neste skritt er kanskje en elektrisk motor i hvert hjørne inkl. torque vectoring a la Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive inkl. en mindre hjelpemotor som BMW's 647 cm3 store tosylindrede motor som kun genererer strøm... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre var trofaste Mazda kunder ifra 1985 til 1994, de kjøpte blant annet en ny 323 og to nye 626 i henholdsvis 1989 og 1993. Siste var vel en 626 med V6er, ble byttet inn i en E34 525I i 94 og det var vist en helt annen verden når det kom til komfort, kvalitet og kjøreegenskaper :) Den siste 626en var vist en real Mandagsbil og de ville kvitte seg med den etter kort tid, valget sto mellom en demokjørt Xedos 6 eller en da to år gammel 525. Det ble å følge følelser og siden de i dag over 20 år senere fortsatt kjører BMW så tror jeg de er fornøyd ;) Fattern mener at BMW kombinerer japansk driftsikkerhet med design og kjøreegenskaper, er enig der må jeg si :)

Selv har jeg alltid hatt sansen for Mazda, de har alltid laget pene bil og har ofte stukket seg ut som den eneste Japanske bilprodusenten som faktisk lager biler med ett attraktivt utseende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt litt skjult beundring for Honda. Før i tiden ble Honda kalt for østens BMW pga. fokuset på å bygge avanserte motorer (spesielt doble overliggende kamaksler med variabel ventilstyring - DOCH VTEC). I Norge var Honda stort på 80-tallet med et image som ikke lå langt tilbake for BMW. Familien Skotvedt var pionerer med import av biler fra Japan da de begynte å importere Hondaer til Norge på 60-tallet. Hanne Skotvedt sto bak importselskapet Hasco Motor som etterhvert fikk en formidabel suksess med modeller som Civic, Accord og kanskje spesielt imagebyggeren Prelude Mrk.II fom. 1982. Det var en ganske fin coupé... lav, bred og "sint" i uttrykket. Den litt senere første NSX modellen arvet en god del av designlinjene fra nettopp Prelude Mrk.II og III. Modellen fantes med flere forskjellige motorer, men den mest sexy var toliteren på 137 HK. Bilen hadde en egenvekt på kun 1025 Kg så om den ikke akkurat var en sportsbil så gikk den temmelig bra. Dette var på en tid da toppmodellen i 3-serien, E30 323i, hadde 139 HK... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par dager før jeg prøvekjørte Citroën C6 for første gang, kom jeg over en original norsk C6 brosyre på finn. Jeg fikk det for meg at den måtte jeg ha uten at vite at jeg få dager etter ville kjøpe bilen. Brosyren er et orgie i flotte bilder med enkeltord som "Mestre", "Force", "Prestige", "Excellence" og "Sinnsro". Derimot er tekst i almindelighet og tekniske spesifikasjoner i særdeleshet tonet veldig ned. Trivialiter som vekt, lengde, topphastighet, 0-100 km/h og drivstofforbruk må man finne et annet sted.

post-69487-0-94850800-1427137773_thumb.j

 

 

Jeg har av gode grunner søkt litt på Citroën i det siste og kom over en flott SM til salgs i Danmark:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/sm/30-v6-coup/2196869?utm_source=criteo&utm_medium=display&utm_content=2196869&utm_campaign=reta&criteo=1

Dette må da være mitt i blinken for deg, Fredrik? Citroën SM i profil kan man ikke klage på!

post-69487-0-70073100-1427137923_thumb.j

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... fantastisk... nå snakker vi Citroën for viderekommende. SM er Robert Opron's store mesterverk der surrealistisk fransk avantgarde design møter italiensk ingeniørkunst i form av en V6 motor på 90° fra Maserati. Designet er ikke bare futuristisk, men også ekstremt effektivt mhp. luftmotstand (CW). Den er på nivå med Tesla Model S og få om noen produksjonsbiler overhode er mer aerodynamiske (drag coefficient 0,26). Det er ikke merkelig at SM i relasjon til fremtidsoptimisme og tekniske innovasjoner ofte ble sidestilt med det supersoniske passasjerflyet Concorde som hadde en topphastighet på ca. 2200 Km/t. SM hadde en topphastighet på 235 Km/t og det var temmelig mye i 1970. Selv den samtidige BMW E9 3.0 CSi hadde "bare" en topphastighet på 220 Km/t.

 

Jeg har virkelig sansen for SM og ikke minst Robert Opron's andre mesterverk CX, men hvis jeg skal ha en stor eldre Citroën klassiker blir det en prefacelift XM. Jeg tror at den modellen har et visst klassikerpotensiale om noen år (det har alle store modeller fra Citroën inkl. din C6). Spesielt som "V6" eller "Exclusive" og med V6 motor er den interessant. XM ble produsert helt frem til 2000 og dermed er den ikke så alt for gammel ennå. XM ble også bygget i et relativt stort antall i motsetning til de ca. 13000 SM modellene som ble bygget og dermed er prisen også langt mer sympatisk. Umiddelbart er det imidlertid en sportsbil som står øverst på min liste som en bil nummer to, men det kan jo være at jeg i likhet med deg plutselig gjør et impulskjøp istedenfor... :)

 

Det er ingen tvil om at det er Bertone som står bak dette designet... :)

 

gallery_38233_76_299025.jpg

 

gallery_38233_76_775233.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på hva som skjer nå som de lanserer DS som ett eget merke, tror vi kan forvente oss mye som skiller seg ut fra den fronten.

Har absolutt sans for designet på DS-modellene, hvis man ser bort i fra sidespeilene. Vet ikke hva jeg skal sammenligne dem med, men de er altfor store og plassert rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM er uten tvil en drømmebil. En helt annen tenkemåte på hvordan frakte 4 personer pluss bagasje på i stor fart en de tyske merkene hadde(har). Synd bare at prisene på fine eksemplarer er såpass høy og at de franske merkene ikke har skjønt at det finnes er marked for originaldeler til gamle biler. 

 

XM er jeg enig med deg i Fredrik. Det er en underkjent bil som har klassikerpotensiale. Jeg demonterte endel slike da jeg jobbet som bilopphugger. Det var et stort marked for bakseter. Det var en gjennomtenkt konstruksjon som var helt greit og skru på bare du lærte deg den franske byggemåten. Sålenge man holder seg unna de første årsmodellene så er det en veldig flott bil. Det var noen åpenbare feil som var tatt ut fra et økonomisk synspunkt på de første men det ble rettet på ettervært. Alt det mekaniske er likt som Peugeot 605.

 

 

Gamle bilbrosjyrer kan være veldig artige RNJ. Der kan man tydelig se hvordan de forskjellige merkene tenker men også hvordan de tenker i forskjellige markeder. Jeg har endel brosjyrer liggende til E23 på forskjellige språk. Det er den samme brosjyren med de samme bildene men teksten er forbausende forskjellig avhengig av om den er laget for USA, UK, Skandinavia eller Tyskland. Noen steder er den veldig sportslig betont mens andre steder er det mest komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën's DS konsept er interessant, men fokuset er på innovativt design og ikke så mye på nyskapende teknikk. Ergo handler mye om å kunne tilby kundene noe annet enn de andre mer tradisjonelle bilprodusentene gjør. Som DS eier får man muligheten til å skille seg ut fra mengden uten at det koster skjorten. Dette er en gammel Citroën tradisjon og det nye er egentlig bare at Citroën har satt konseptet i system der samtlige DS modeller skal være litt spesielle i forhold til konkurrentene.

 

Det store med DS5 er etter min mening interiøret selv om også eksteriøret er iøynefallende og ganske kult. I likhet med de andre store modellene fra Citroën handler interiøret om å gjøre konvensjonelle løsninger litt mer spennende ved å tilføre litt ekstra design slik Citroën er kjent for. Ikke alt fungerer like bra (dog bra nok), men det ser sobert ut og det er det viktigste. På mange måter er dette den totalt motsatte måten å tenke på i forhold til f.eks Volkswagen der alt fungerer perfekt, men ser direkte kjedelig ut. BMW er i denne sammenhengen den mest "franske" blandt de tyske bilprodusentene, men selv BMW når ikke Citroën til knærne når det gjelder "speisa" design... :)

 

 

Såvidt jeg forstår er det meningen at DS konseptet i fremtiden skal rendyrkes ytterligere og skilles helt ut som et eget bilmerke som ikke skal være tilgjengelig her i Europa. DS modellene skal være PSA´s spydspiss a la Audi i Kina og USA. PSA (Peugeot Société Anonyme) er morselskapet bak Peugeot og Citroën. Her i Europa skal derimot Peugeot bli mer premium a la Audi og Citroën være PSA's svar på VW. Alle bilmodellene vil være basert på de samme tekniske løsningene, men fokuset på dyre materialkvaliteter og interessante designløsninger vil variere. PSA har imidlertid uttalt at alle fremtidige bilmodeller fra PSA skal oppleves som signifikant mer spennende enn tilsvarende tyske bilmodeller. Correct me if I'm wrong.

 

Jeg tror at dette evt. er smart tenkt av franskmennene. De gjør det de er best til... nemlig å lage velkjørende og gode bruksbiler med et interessant design til en fornuftig pris. Et slags latinsk svar på dyr tysk perfeksjonisme som av mange oppleves som en mental "anglosaksisk" tvangstrøye... for strømlinjeformet og klinisk perfekt uten liv og sjel. Hvorvidt franskmennene lykkes med denne strategien i en verden som er besatt av såkalt sportslig luksus og alt som lukter av premium gjenstår imidlertid å se... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en DS5 som leiebil for en tid tilbake, og jeg likte bilen såpass godt at hvis jeg hadde hatt nok beinplass i førersetet så kunne jeg vurdert å kjøpe en. Selv om det definitivt skal sies at det var et stykke å gå på logikken når det kommer til plassering av knapper og slikt rundt førerplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... intuitiv layout på knapper og brytere er ikke franskmennenes spesialitet. Dette var faktisk et aldri så lite problem da vi leide en alminnelig C5 i forbindelse med sommerferien ifjor sommer. Spesielt styringen av navigasjonen er såpass rotete at det var lettere å bare bruke iPhonen med Sygic. Tilsvarende var også Bluetooth helt umulig å finne ut av og når systemet heller ikke hadde en alminnelig Aux inngang (kun standard Phono innganger) ga jeg opp å høre på Spotify. Tyske og franske radiostasjoner er bestemt ikke førstevalget selv om jeg liker å få med meg trafikkinformasjonen når jeg kjører på Autobahn... :)

 

BMW's administrerende direktør, Norbert Reithofer, etterlyser forøvrig en større innsats fra tyske myndigheter etter norsk mønster når det gjelder å skape gode insentiver for at folk skal velge en elektrisk bil fremfor alminnelig bil. Han sier at BMW i denne sammenhengen tydelig kan se en klar forbindelse mellom antall solgte elektriske biler og politiske initiativer. Overalt der de politiske myndighetene legger forholdene til rette for elektriske biler stiger salget av slike biler.

 

Reithofer fremhever spesielt Norge og sier at BMW ifjor solgte 2000 stk. i3 i Norge eller nesten 1/4 av samtlige BMW'er som ble solgt i Norge. Tilsvarende også i California der BMW ifjor solgte 3000 stk. i3 eller ca. halvparten av antall solgte i3'er i hele USA. California tilbyr en attraktiv økonomisk kompensasjon til de som kjøper en elektrisk bil samt at de i likhet med norske elbileiere kan bruke bussfilene på hovedveiene.

 

I Tyskland er elbileiere kun fritatt for veiavgift og salget av elbiler er deretter. BMW solgte kun 2100 stk. i3 i Tyskland i 2014. Dette tilsvarer rundt 1% av antall solgte BMW'er i Tyskland dette året. Reithofer oppfordrer derfor myndighetene i Tyskland og resten av EU til å følge eksemplene fra Norge og California. Tyske myndigheter har tidligere uttalt at de ønsker at 1 million tyske biler skal være elbiler innen 2020.

 

http://www.autonews.com/article/20150324/COPY01/303249967   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel forvente at bedre insentiver for elbiler kommer i Tyskland snarlig, nå når det begynner å komme mange tyske alternativer på plass i markedet, slik at de ikke og ender opp med å fylle veiene med Leaf og Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattet denne om dagen ifbm en artikkel.

Fantastisk flott bil.

Men når vi er inne på betjening og intuitiv bruk av ulike funksjoner - så har dette merket litt å gå på.

Idrive er kanskje ikke veldig fancy eller sexy.

Men man kan stille inn det aller meste uten å ta øynene ifra veien.

Men sett opp imot konservative Tyskere og et stk kjedelig Svenske (XC60) har denne klassen fått et friskt tilskudd.

Tata har virkelig blåst nytt liv i et gammelt erverdig merke.

post-38418-0-39871400-1427402621_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...