Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Så var det altså på tide at ladestrømmen også skulle koste penger i Norge. Fra og med 01.05.2015 vil det være slutt på gratis lading i Lillestrøm sentrum, og det vil koste 2,50kr per minutt (nesten det samme som i Sverige) for ladingen. Jeg er overbevist om at dette er starten på elbilkostnadene som vil komme for fullt i resten av landet om ikke lenge.

 

http://www.rb.no/Slutt_p__gratis_lading-5-43-47268.html

Se der ja, tror det bare er ett spørsmål om tid før dette følger i flere byer. Når også muligheten til å kjøre i kollektivfeltene og parkere gratis så tror jeg med ett at elbil vil bli mye mindre interessant i de større byene. For vår del (vi har en VW E-UP som konebil) så får ikke dette så stort utslag, vi har ikke kollektivfelter og bilen lades alltid hjemme. De fem ladepunktene i Arendal sentrum skal man ha god flaks for å få tilgang til på dagtid... Men fruen har selv sagt at hvis man etterhvert må begynne å betalte for parkering samt at det begynner å koste penger å kjøre igjennom bommene så kan det godt være at hun vil begynne å kjøre E34 til jobb ;) Den er tross alt bedre å kjøre samt at man føler seg tryggere med metervis med tysk stål i alle retninger :P

Ang bilblader så er jeg selv en ivrig samler av Auto Motor und sport, har komplett årgang ifra 1978 til 2012 samt en del komplette årganger ifra 60 og 70 tallet. Har også nummere ifra 50 tallet men de begynner å bli vanskelige å oppdrive. Jeg synes det er fantastisk å kunne ha muligheten til å slå opp i gamle nummer for å finne fakta, dokumentasjon eller bare å lese litt gamle tester på interessante modeller. Man må kunne beherske tysk men for de som har fulgt med i tysktimene på skolen så faller det meste på plass etter relativt kort tid :) Jeg har også komplette årganger av Amcar ifra 1976 til i dag samt Autofil men ser ikke på de bladene som like spesielt som AMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, F90. Det er på høy tid at elbileiere nå betaler for sitt eget drivstoff og slitasje på veiene slik som alle andre. Slitasjen og svevestøvet foreligger uavhengig om kjøretøyet går på bensin, diesel, elektrisitet, vann og så videre. I tillegg er det rett og rimelig at ordningen om kjøring i kollektivfeltet avskaffes i sin helhet. Jeg tror at vi innen få år vil se en kraftig nedgang og muligens stagnering i elbilsalget etterhvert som subsidiene frafalles. Hybrid/Hydrogen er fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at også at elbilen kommer til å miste noen av fordelene den har idag, men det er stadig bred politisk enighet om at man ønsker flere elbiler i Norge. Ergo vil elbilen stadig ha tilstrekkelig med fordeler til at dette målet er realistisk (f.eks avgiftsfritak). Her i Danmark er det heller ingen avgifter på elbiler, men dette har så langt ikke vært nok til å trigge et større salg av elbiler. Enn så lenge har det ikke vært lov til å kjøre elbiler i kollektivfeltene, men dette ser nå ut til å endre seg fordi danske politikere ser at denne fordelen er viktig for å få et større salg av elbiler. Faktum er at myndighetene i store EU-land som Tyskland, Frankrike og England gjerne skulle ha gjort det samme som norske myndigheter på dette området, men det er forskjell på Oslos 600000 innbyggere og Londons 8,3 millioner innbyggere (Paris 2,2 millioner og Berlin 3,5 millioner.).  

 

Hydrogenbiler er også elektriske biler, men med en annen energibærer (hydrogentank istedenfor elektrisk batteri). Den store utfordringen med hydrogen er mangelen på infrastruktur samt at produksjon av hydrogen i større skala er energikrevende. I praksis er det kun i Norge og på Island at fremstilling av hydrogen på en nogenlunde kostnadseffektiv måte ved hjelp av elektrolyse kan gjennomføres. Til dette kreves det store mengder strøm og den finnes miljøvennlig kun der det er vannkraftverk. På kontinentet er strøm fra atomkraftverk mest hensiktsmessig, men da kan man like gjerne sende strømmen direkte ut på nettet istedenfor å gå omveien via hydrogen. For noen år siden da elbilene kun hadde en rekkevidde på 100-150 Km hadde jeg mest sansen for hydrogen som energibærer, men idag når elbilene klarer opp mot 400 Km ser jeg nesten ikke poenget med hydrogenbilene. Jeg begynte sogar på en egen tråd om hydrogenbiler allerede i 2006... 6 år før Tesla Model S kom på markedet... :)

 

http://bimmers.no/topic/541519-hydrogenwasserstoff-som-et-alternativ-til-fosilt-drivstoff/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største fordelen hydrogen har i forhold til el biler er lade/fylletiden. Svært mange vil kun bruke en 4-5 minutter på og fylle opp bilen igjen og der sliter el-bilen ennå. Hybrid har jeg tro på men ikke slik som Prius har men mere som Opel Ampera. En liten hjelpemotor til og lade batteriene på en bil som i utgangspunktet er ren elektrisk.

 

Ellers tror jeg Teslas største ulempe er at de blir for små. Så fort de store bilfabrikantene bestemmer seg for og lage ordentlige el-biler så klarer ikke Tesla og få opp volumet til og få lønnsomhet. Blir litt som Saab. De lagde flotte biler men greide aldri og få nok volum til og få lønnsomhet i det. I den sammenhengen så kan jeg heller ikke skjønne at en ny Borgward  har livets rett. Det koster så mye og utvikle en ny bil idag så man må ha store finanser i ryggen for og få det til. Eller så må man bygge svindyre biler for de få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Patreon donasjonene til Chris Harris hjelper godt på å holde kvaliteten på videoene høy. Det at mange er med på å donere sier sitt om at det er marked for kvalitetsvideoer dersom innholdet er bra nok. Har har tidligere skrevet om "How money is (not) made in Auto Journalism"

For min egen del så har jeg mindre og mindre interesse av bilblader. Mengden av informasjon på youtube og internett har mye med det å gjøre. Når jeg får et Autofil blad i posten så har jeg stort sett fått med meg det jeg har mest interesse av allerede. Nyheter er allerede "gamle" når de kommer på trykk i blad for de som følger mye med på nett.

Det meste av norsk bilpresse har også slått seg i sammen, så noen av bedre testene i Autofil kan f.eks leses på dinside.no eller gratis på nettet. Slikt hjelper heller ikke på interessen for å kjøpe bladet. Jeg ser nødvendigheten av at de gjør det, men samtidig er det litt som å skyte seg selv i foten. Jeg ser mindre og mindre grunner til å fortsatt abonnere på bladet selv om jeg sikkert har hatt det i over /rundt 10 år. Dersom man ønsker å lese en gammel biltest så synes jeg internett er mye mer praktisk hvor man på f.eks på en youtube kanal lett kan søke frem ett klipp man vil se igjen.

Tiden vil vise hvor bladformatet går, men det er nok døende. Jeg synes uansett det er viktig å støtte det man liker. I mitt tilfelle så treffer Chris Harris meg bra.

 

Jeg vil trekke frem to vidt forskjellige bilrelaterte youtube kanaler som begge er kraftige motsetninger til hva som er typisk i denne tråden.

saabkyle04 kan være en fin kanal om man vil bruke mye tid på en se og få info om en bilmodell:

Eksempelvis BMW I8:

Denne kanalen har i underkant av 700K abbonenter. For tørr for meg, men kanskje av interesse for noen dersom man vil se på visse modeller man har ekstra interesse av.

 

Mer fokusert på underholdning og modifisering av biler, ofte japanske biler, finner man Mighty Car Mods (MCM). Kanalen har over 1200K abbonenter, noe som gjør at den stiller i toppsjiktet av populære youtube kanaler som er fokusert på biler.

Selv foretrekker jeg stort set orginalbiler, og holder meg unna ung råne og modifiseringskultur som denne kanalen stort sett appellerer til. Likevel så liker jeg veldig godt mange av videoene de kommer ut med.

Her er siste video, og første episode i sesong 7 som nettopp begynte. I den får man et artig innblikk i litt av japansk bilkultur i MCM stil.

 

___________

 

Autocar testet nylig Cayman vs M235I vs Audi TT

 

Porsche viser nok en gang hvem som er sjef når det kommer til sportslige biler.

"Although it’s armed with less of everything – power, torque, speed, grip and roll stiffness – the Cayman does more. Initial steering response is cleaner, cornering balance is infinitely sweeter and the delicacy of your control over the path of the car is acute and wonderful. The visceral last 1500rpm of the flat six’s repertoire make the 5000 revs immediately before worth having. All up, the Cayman’s driving experience is totally immersive, whereas the TT’s and the M235i’s are only partly so."

 

tt-group-test-2015-004.jpg?itok=9ERgPcq1

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største fordelen hydrogen har i forhold til el biler er lade/fylletiden. Svært mange vil kun bruke en 4-5 minutter på og fylle opp bilen igjen og der sliter el-bilen ennå. Hybrid har jeg tro på men ikke slik som Prius har men mere som Opel Ampera. En liten hjelpemotor til og lade batteriene på en bil som i utgangspunktet er ren elektrisk.

 

Ellers tror jeg Teslas største ulempe er at de blir for små. Så fort de store bilfabrikantene bestemmer seg for og lage ordentlige el-biler så klarer ikke Tesla og få opp volumet til og få lønnsomhet. Blir litt som Saab. De lagde flotte biler men greide aldri og få nok volum til og få lønnsomhet i det. I den sammenhengen så kan jeg heller ikke skjønne at en ny Borgward  har livets rett. Det koster så mye og utvikle en ny bil idag så man må ha store finanser i ryggen for og få det til. Eller så må man bygge svindyre biler for de få.

 

Ja... og det er ikke for ingenting at Tesla jevnlig blir nevnt som en opplagt oppkjøpskandidat for store IT-firmaer som Google og Apple. Hvorfor nettopp store IT-firmaer spør du kanskje? Det er fordi elektriske biler mekanisk/teknisk er relativt enkle konstruksjoner. Den sofistikerte delen handler om hvordan man best styrer ladingen, batteriet og strømforbruket... altså dataprogrammer. Elon Musk definerer Tesla først og fremst som et softwarebasert selskap som for tiden har fokus på elektriske biler (softwaren er trolig generisk og kan/vil relativt lett overføres til andre bransjer). Det er også dette fenomenet som er årsaken til at et lite selskap som Tesla Motors i det hele tatt kan utvikle og bygge en bil som Model S. Tesla har en helt annen kostnadsstruktur enn tradisjonelle bilprodusenter.

 

Den korte fylletiden (2-3 minutter) er helt klart hydrogenbilenes største fordel, men jmf. diverse undersøkelser oppfatter ikke folk flest en fylletid på 15 minutter som et problem (du når en kopp kaffe, pisse og strekke på bena). Dette er idag med litt planlegging mulig med f.eks Model S. Poenget er å holde batteriet i intervallet 40-80% oppladet. Ergo skal man aldri lade mer enn 30-40% og man skal lade i intervallet der batteriet er mest effektivt (samt stresset på batteriet minst mulig). Med superladere vil ladetiden i dette tilfellet være rundt 15-20 minutter. Denne strategien krever selvfølgelig flere ladinger og et tettere nettverk av ladestasjoner. Kjørecomputeren er en veldig viktig brikke i dette puslespillet. Det er den som hele tiden beregner hvordan bilen kjøres mest mulig effektivt i forhold til hvor superladerne er i spesielt urbane strøk (bykjøring krever mer energi og dermed bedre planlegging). Automatisk og intelligent ruteplanlegging samt tilsvarende smart styring av strømforbruket er definitivt veien frem for elektriske biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bimmerR: Jeg er helt enig med deg når det gjelder magasiner vs. bilsider/filmkanaler på nettet, men det hender at jeg savner følelsen av å holde et helt ferskt bilblad/magasin i hånden (selv lukten av trykksverten bidro til at dette var en spesiell opplevelse). Siste halvdel av 80-tallet og stort sett hele 90-tallet abonnerte jeg på tyske AMS og britiske CAR, men da vi gikk inn i 2000 tallet gikk det opp for meg at det faktisk var lettere å finne den samme informasjonen på nettet... gratis. I tillegg fantes det flere kilder på nettet og dermed kunne jeg bedre danne meg et objektivt bilde av hvordan de ulike bilmodellene virkelig var (ikke til forkleinelse for AMS og CAR). Jeg hadde mange årganger med CAR i bokhyllen, men disse ble kastet på midten av 2000 tallet. Det er allikevel sjelden at jeg står fast når det gjelder fornuftige kilder og/eller referanser vedr. eldre bilmodeller. Som regel behøver jeg bare å bruke litt mer tid på søking på nettet (jeg brukere flere forskjellige søkemaskiner til dette).

 

Jalopnik innlegget fra Chris Harris er virkelig interessant, men svaret/oppfølgingen fra JF Musial er nesten mer interessant. Spesielt det han skriver om skjult reklame og mer eller mindre sofistikerte seere som ikke vil assosieres med direkte reklame er tankevekkende. Umiddelbart poppet Magnus Walker frem i bevisstheten. Han fremstår som en alminnelig fyr som bare er litt mer enn normalt interessert i 911 (nå også 931 og det respekterer jeg ham virkelig for). Folk liker Magnus for dette, men faktum er at han i like stor grad selger seg selv og sin stil som et brand. Hans klesmerke, Serious Clothing, er en viktig del av det samlede imaget og en stor kommersiell suksess. Poenget er at dette legger man i liten grad merke til. Magnus virker autentisk/ekte (og det er han sikkert også langt på vei) og dermed er den samlede "pakken"... urban outlaw... en rocka stil i kombinasjon med oldschool 911 bare kult. Dette er branding og markedsføring på et virkelig høyt nivå. 

 

Det morsomme er at folk flest i begynnelsen ikke visste hva de skulle mene om Magnus... han ser jo ut som en boms/uteligger. Langsomt gikk det imidlertid opp for spesielt blårussen at Magnus faktisk bare var smartere enn dem. Han forsto hvordan han skulle bruke nettet for å markedsføre seg selv og sitt firma uten at folk oppfattet det som reklame. Når man så kobler dette opp mot JF Musial's observasjoner i forbindelse med /DRIVE+ konseptet begynner det virkelig å bli interessant. Folk vil gjerne betale for skikkelig innhold (samt produkter/tjenester), men de vil ikke på noen måter bli assosiert med reklame eller minnet om at de er en del av et spill som inkluderer reklame. Fascinerende... :)

 

Et annet poeng er at Magnus Walker med sin stil totalt har endret folks oppfatning av hvordan man kan eie en eldre 911 og samtidig fremstå som noe annet enn bare en gammel bilentusiast. Han har tilført en kul stil til de gamle 911'ene som tiltrekker folk på tvers av generasjonene og dette er verdifullt selv for Porsche. BMW kunne helt klart trengt en Magnus Walker når det gjelder kanskje spesielt E30.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om E30 virkelig trenger en Magnus Walker. Jeg synes prisnivået er rimelig høyt allerede jeg, så føler ikke helt bilene trenger ytterligere drahjelp i tilfelle jeg selv hopper på E30 bølgen en dag. :P

Det samme gjelder prisnivået på gamle 911 også. De trenger absolutt ikke mer hjelp. :D

 

Magnus Walker er uten tvil en artig skrue. Husker godt når jeg så traileren til Urban Outlaw og at jeg måtte se filmen. Sett den minst 2 ganger og jeg unner alle å se den.

For de som er enda mer interessert i Magnus Walker sin historie så snakker han også litt på TED.

 

For de mer BMW interesserte så har vi jo 92år gamle Grandpa Dick som ønsket seg en E30. Han endte ikke opp med en E30, men det gjør ikke videoen mindre verdt å se av den grunn. Tror mange kan like denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det er jo også et poeng med Magnus Walker's interesse for oldschool 911 og bruk av denne i markedsføring av seg selv og sitt brand... prisen på 911 "urmodell" (1963-73) har gått til himmels. Det skal bli spennende å se om 930 (den originale 911 Turbo) og spesielt 931 modellen går den samme veien. For mange er 924 som å banne i kirken selv om 924 Turbo (931) og ikke minst 924 Carrera GT (937) er en annen og langt mer seriøs konstruksjon. TED foredraget så jeg da det kom (følger TED på FB og postet vel også linken i denne tråden) og det er en interessant historie han forteller. Magnus fulgte den amerikanske drømmen og har suksess... ikke dårlig for en gutt fra den gamle industribyen Sheffield i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Porsche 930... eller 911 Turbo fra den såkalte "G-serien" anno 1975-1989 som den kanskje er mer kjent som. Magnus Walker lagde selvfølgelig en liten film som en hyllest i anledning av 40 års jubileumet for modellen. 930 prosjektet ble ledet av Ernst Fuhrmann som tok utgangspunkt i turboteknologien som var utviklet for 917/30 CAN-AM løpsbilen (for alltid foreviget av Steve McQueen i filmen "Le Mans" fra 1971). 917/30 hadde en luftkjølt 180° flat 12 sylindret motor som utviklet opp tom. 1100 HK, klarte 0-100 Km/t på 2,3 sekunder, 0-200 Km/t på 5,3 sekunder og en topphastighet på 390 Km/t. Denne turboteknologien ble implementert i boxersekseren fra Carrera RS 3.0 og vips så hadde man en 911 Turbo. Den første varianten som frem til 1978 ble produsert i et antall på 2819 stk. hadde 260 HK. Senere varianter hadde opp tom. 330 HK (3,3 liter + intercooler). Ytelsene var meget respektable for tiden... 0-100 Km/t gikk løs på 5,5 sekunder og topphastigheten var 246 Km/t. Modellen med 330 HK klarte 0-100 Km/t på 4,6 sekunder og en topphastighet på 278 Km/t.

 

http://www.speedhunters.com/2015/04/40-years-of-porsche-911-turbo-fever/

 

 

Her er den aller første 930 modellen i Porsche museet. Denne bilen ble gitt som gave til Ferry Porsches søster Louise Piëch som var moren til Ferdinand Piëch. Ferdinand Piëch står bak bl.a Porsche 917, Audi Quattro, Bugatti Veyron etc. og eier 10% av Porsche Automobil Holding SE som igjen kontrollerer 50,73% av Volkswagen AG.

 

gallery_38233_76_1529863.jpg

 

gallery_38233_76_1587470.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Fredrik!
Lenge siden jeg har postet her men jeg kom til å tenke på at jeg mener å huske at du/deres familie har kjørt nedover Europa noen ganger? Eller husker jeg feil?

 

Ihvertfall jeg og madammen tenkte oss på Europatur til sommeren, i vår Veloster.

Ruten er som følgende, ved start i Molde:

 

Nuremberg-Munchen-Neuschwanstein Castle-Innsbruck-Riva Del Garda-Milano-Nice-St.Tropez-Lyon(men vi ska tilbake opp Napoleonsruten langs fjellveggen mot Lake Saint Croix før vi kjører til Lyon)-Paris-Brugge-Amsterdam-Hamburg-København-Tusenfryd-Molde...

Beregner ca. 14 dager +-

Noen tips? Vi gleder oss ihvertfall! :)
Tenkte såklart innom BMW-museet på veien!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... BMW Welt (selve exhibition senteret) og museumet (som ligger ved siden av BMW Welt) må du få med deg. München er også en ganske fin og velstående by. Neuschwanstein slottet (det er egentlig to slott i Füssen... Neuschwanstein og det eldre Hohenschwangau) er også verdt å få med seg, men det kan være svært mange turister der. Jeg ville heller tatt turen opp til toppen av Tysklands høyeste fjell som er Zugspitze (2962 moh). Det ligger like ved ikke så langt fra Garmisch-Partenkirchen og man kan enten ta taubane eller tog opp til toppen (det er noen bilder fra vår tur i dette området tidligere i tråden). Innsbruck er også verdt et besøk (byen er gammel og autentisk) og det kan passe godt å overnatte der når man først er i området. Gardasjøen og Milano står også på programmet når vi setter kursen sydover i sommer. Milano har trolig verdens fineste paléer og de skal jeg se. Den franske rivieraen er alltid deilig, men styr unna turisthullene. Vi foretrekker områdene innenfor selve kyststrekningen (f.eks Cotignac). St.Trop er artig bare for å ha sett stedet, men det er et turisthull og ikke spesielt autentisk fransk. Route Nationale 85 (Napoleonsruten) bør du absolutt få med deg i sin fulle lengde fra Cannes til Grenoble (også verdt et besøk).

 

Det er mange andre fine byer som man kan besøke når man først er i dette området, men det handler om å begrense seg (less is more). Man kan lett gape over for mye slik at turen bare blir stressende. Det er bedre å ta det litt med ro og nyte det bedagelige sydfranske tempoet (spise og drikke godt samt ikke minst se på menneskene og livet). Veiene er jevnt over veldig bra, men det er etterhvert dessverre ganske mange fartskontroller (spesielt på motorveien A8 som går langs den franske rivieraen og i Sveits).

 

Ellers er det korrekt at vi besøker området jevnlig (stort sett hvert år de siste 11-12 årene). Tyskland besøker vi også 3-4 ganger hvert år (var i Flensburg så sent som for en uke siden). Det er artig at dere har en Hyundai Veloster. Den stiller i den samme klassen som vår Citroën Cactus når det gjelder å være annerledes andre biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... BMW Welt (selve exhibition senteret) og museumet (som ligger ved siden av BMW Welt) må du få med deg. München er også en ganske fin og velstående by. Neuschwanstein slottet (det er egentlig to slott i Füssen... Neuschwanstein og det eldre Hohenschwangau) er også verdt å få med seg, men det kan være svært mange turister der. Jeg ville heller tatt turen opp til toppen av Tysklands høyeste fjell som er Zugspitze (2962 moh). Det ligger like ved ikke så langt fra Garmisch-Partenkirchen og man kan enten ta taubane eller tog opp til toppen (det er noen bilder fra vår tur i dette området tidligere i tråden). Innsbruck er også verdt et besøk (byen er gammel og autentisk) og det kan passe godt å overnatte der når man først er i området. Gardasjøen og Milano står også på programmet når vi setter kursen sydover i sommer. Milano har trolig verdens fineste paléer og de skal jeg se. Den franske rivieraen er alltid deilig, men styr unna turisthullene. Vi foretrekker områdene innenfor selve kyststrekningen (f.eks Cotignac). St.Trop er artig bare for å ha sett stedet, men det er et turisthull og ikke spesielt autentisk fransk. Route Nationale 85 (Napoleonsruten) bør du absolutt få med deg i sin fulle lengde fra Cannes til Grenoble (også verdt et besøk).

 

Det er mange andre fine byer som man kan besøke når man først er i dette området, men det handler om å begrense seg (less is more). Man kan lett gape over for mye slik at turen bare blir stressende. Det er bedre å ta det litt med ro og nyte det bedagelige sydfranske tempoet (spise og drikke godt samt ikke minst se på menneskene og livet). Veiene er jevnt over veldig bra, men det er etterhvert dessverre ganske mange fartskontroller (spesielt på motorveien A8 som går langs den franske rivieraen og i Sveits).

 

Ellers er det korrekt at vi besøker området jevnlig (stort sett hvert år de siste 11-12 årene). Tyskland besøker vi også 3-4 ganger hvert år (var i Flensburg så sent som for en uke siden). Det er artig at dere har en Hyundai Veloster. Den stiller i den samme klassen som vår Citroën Cactus når det gjelder å være annerledes andre biler... :)

 

Takk for bra innlegg!

Jeg har tidligere vært i syd-Frankrike og i St. Tropez og er enig i det du sier, men min samboer har aldri vært der. Napoleonsruten har jeg kjørt fra Grasse og til Saint Croix-innsjøen for mange år siden, og lengter tilbake. Vi møtte på 2CV-klubb langs fjellsiden der, at det var 70-80 forskjellige 2CVer malt i aller verdens farger og blomster er ikke å overdrive. Var også innom Castellane og gikk opp til kirken som ligger på klippen der. Jeg har også tilbrakt en uke tidligere i Riva og ser fram til å komme tilbake, samt en dagstur innom Milano. Milano er en flott by men dessverre mange pågående gateselgere/luringer som skal selge falske vesker og slikt, noe som er straffbart om de blir tatt.

Men der stopper mine tidligere erfaringer og kunnskap. Vi skal se litt nærmere på ruten og på hva vi vil oppleve, det er som du sier at det kan fort bli stress om vi "må" innom alt. Det er ingenting som er satt og ruten kan endres underveis om vi finner dette for godt. Vi tenkte dagsbesøk i Innsbruck før vi kjører til Riva, Det er ikke så langt fra Munchen til Riva. De har noe som heter Alpen Zoo i Innsbruck som vi tenkte innom. Brennerpasset blir moro. Ellers skulle vi gjerne tatt turen opp til Castellane igjen og brukt tid i Cannes, Ste. Maxime og slikt men må tilpasse oss litt. Brugge er ikke et must, men etter jeg så filmen "In Bruges"(Norsk: Undercover i Brugge), hadde jeg lyst dit, ser ut som en spesiell by http://www.imdb.com/title/tt0780536/.

 

Amsterdam, Hamburg ligger jo på veien hjem så da er jo det "et must" :)

København er også på veien og jeg har lyst innom Blue Planet der, hørt at det er bra!.

 

Tenker også at for lange dagsetapper er ikke bra, da kan man fort bli lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått til anskaffelse av en slede som trådstarter mest sannsynlig ikke har så mye til overs for. Tittet egentlig etter en eldre Mercedes eller BMW, men samtidig var jeg klar for noe helt nytt og ukjent. Så valget falt på en relativt sjelden bil her i Europa, en 1991 Chevrolet Caprice Classic. Den har en 5-liters V8 med 170hk, rødt skinninteriør og bra med utstyr. Solgt ny i Arendal i juni 1991.

Historisk sett var dette begynnelsen på slutten for denne type fullsizer fra GM. Bilen er teknisk ganske lik forgjengeren fra 1977, men fikk et nytt design (som høstet noe kritikk) i 1991. Den ble kun produsert ut 1996 før den ble erstattet med SUV-trenden.

En 24 år gammel amerikansk rammebil med V8, rattgir og sofa gir en litt annen type kjøreopplevelse enn de moderne tyske bilene man har blitt vandt til. En ting har den dog i bøtter og spann - sjarm. Bilen kan minne om FBI-biler og Highway Patrol-biler man har sett i diverse 90-talls actionfilmer, og den har en del fellestrekk med bilen til en av mine helter, nemlig "Kojak".

 

 

 

post-47117-0-46313800-1428526330_thumb.j

post-47117-0-30162900-1428526345_thumb.j

post-47117-0-10698600-1428526347_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...