Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Denne er vel så politisk ukorrekt som den kan bli i disse Tesla tider men jeg for min del digger slike vulgært svære sleder med V8. Har et par kamerater i amcar klubben her i byen og de hadde bl.a Dodge Polara og  Chrysler Imperial. Svære sleder med Bigblock.  Min favvoritt er en 1974 Dodge Monaco med 440 ala Bluesbrothers. 

 

Kos deg med sleden din, jeg er sikker på du sitter med et svært glis hver gang du er ute å glir :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle være rimelig amcar fan for og kjøpe noe slikt noe i Norge i 1991.

Det har aldri sluttet og forundre meg hvor liten effekt de tar ut av motorene sine. Men når man ser på hvordan de er konstuert så er det kanskje ikke så rart. En kamerat hadde en Dodge Diplomat for endel år siden og der var eksosen laget så den ene sylinderrekken blåste eksosen under motoren og framover til den andre sylinderrekken før det gikk bakover i et rør som var tydelig alt for lite. Var ikke mye avstemt eksos der.

 

Men nå har jo de laget mange rare konstruksjoner gjennom tidene også. Bare se på hvordan GM laget en bil med framhjulstrekk V8 og automat. Sjekk ut drivverket på Oldsmobile Toronado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kult slagskip ("landyacht") av en bil Werther. Man kan mene mye om bilen, men du har iallefall integritet som velger såpass utradisjonelt i disse Tesla tider (som Hpi så korrekt formulerer det). Jeg får bare mer og mer sansen for eldre amerikanske biler. Jay Leno må ta noe av ansvaret for dette, men også 60 og 70-talls nostalgi/filmer og generell nysgjerrighet har litt av skylden. Jeg har også en god venn som alltid har vært amcar frelst (primært Ford). Personlig liker jeg best "square cut" modellene fra 60-tallet og 70-tallet (type: Ford Galaxie, Pontiac GTO, Chrysler Imperial Crown Coupe samt tidlige generasjoner av nettopp Chevrolet Caprice m.fl.). Gjerne store slagskip der 6 venner kan dra på skiferie en langhelg med alt av bagasje, ski og ølkasser i bagasjerommet. Dette er den totale motsetningen til kompakte europeiske biler og jeg har stor sans for slike ytterligheter/kontraster. Poenget her er å ikke sammenligne direkte, men vurdere bilene selvstendig for hva de er... :)

 

Apropos Oldsmobile Toronado Mrk.I så har få biler et mer kult design og betegnelsen på bilen "personal luxury car" er helt genial idag. Tenk å være så fremsynt allerede den gangen i 1967. På noen områder ligger amerikanerne minst 20-30 år foran oss.Toronadoen har også en skikkelig motor (alt over 7 liter motorvolum er helt greit liksom), men den burde hatt bakhjulstrekk istedenfor forhjulstrekk (som Rune påpeker)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med skikkelig amerikaner Werher :) Jeg har skikkelig sansen for slike biler og det er nettopp det uber amerikanske som jeg finner fasinerende, du finner ikke slikt i noen andre biler. Skal ha meg amerikaner selv og da er det nettopp en slik fullsizer jeg vil ha, skal man ha noe spennende av Camaro eller liknende så koster det jo heroin så da kan man heller kjøpe E24 eller liknende. Men disse sedanene med ramme, sofa og V8er gir som du sier masse sjarme og er skikkelige Amcars. Litt artig at bilen er solgt ny her i Arendal, hvis du finner ut i eierhistorikken hvem første eier er så si ifra så kan jeg prøve å snoke litt i hvem dette kan være ;) Har ett par onkler som er gamle ringrever i amcarmiljøet i byen og de hadde garantert husket om en slik bil ble solgt ny her i lille Arendal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å høre Chris Harris og Chris Goodwin snakke bil er alltid interessant. I den forbindelse så passer det å ta opp en noen temaer rundt noe av det de snakket i relasjon til BMW og Porsche.

 

Jeg har i det siste lest MYE fra tidligere i denne tråden. Det var en litt snakk rundt hvordan innstegsmodellene var med å definere et merke langt tilbake i tid (BMW 114 i relasjon til Boxster). Litt morsomt å se Mclaren sin 570s i den sammenhengen. For en innstegsmodell!

Det å lage biler som er helt toppsjiktet når det kommer til teknologi og rundetider og ha mer fokus på back to basics drivers cars i litt lavere sportsbil klasser virker som en liten trend hos flere. Det er en utvikling jeg liker godt. VI har jo allrede sett det med Cayman GT4. M2 vil nok ta den rollen hos BMW.

Jeg skulle riktignok ønske at BMW og Porsche tok samme filosofi ned ett hakk til og lagde nåtidens utgaver av klassiske biler som E30 318IS og de aller rimeligste Porsche modellene med motor i front. 

Jeg har riktignok noe forståelse for hvorfor Porsche ikke tar det steget. Boxster/Cayman gjør jobben bra uten at det gjør at Porsche sin innstegsmodell blir for rimelig.

Hvorfor BMW ikke tar det steget skjønner jeg ikke helt. 

 

Jeg liker spesielt det at Mclaren forsatt tviholder på hydraulisk styring og ikke inngår kompromisser der. I den sammenheng er det litt spesielt å se at Mercedes har gjort det samme med AMG GT, mens merker som BMW og Porsche som generelt har vært ansett som mer fokusert på sportslighet går for slike kompromisser for minimere CO2 utslipp et lite hakk. VI kan jo gå tilbake til E85 Z4 og se på ett skillepunkt for BMW. Z4 M Coupe hadde hydraulisk styring, mens Z4 3.0Si Coupe og lavere modeller hadde elektronisk assistert styring (og heller ikke en form for LSD). Et tydelig skille for hva som egentlig hørte hjemme i en skikkelig sportslig bil.

Porsche holdt mye lengre på hydraulisk styring, men når 981 generasjonen av Boxster/Cayman og 991 (911) kom på markedet så var det slutt.

Porsche er fortsatt noe kritisert for dette. På noen av de senere anmeldelsene jeg har lest av BMW modeller så har nettopp dårlig/nummen styrefølelse vært listet opp som et negativt punkt. Jeg synes det er synd at etter så mange år med dette systemet fortsatt er slik. 

 

Jeg liker generelt ikke trenden med E-diff, spesielt ikke slik BMW gjør det når systemet er sånn passe og det har tatt livet av en god mekanisk LSD. Teknisk sett så var det vel innføringen av DSC (Dynamic Stability Control) som først startet å ta knekken på BMW sine sperre differensialer i (non M bilene) ut på 90-tallet. For min del var det starten på hvor elektronikk i biler begynte å gjøre biler dårligere siden det gikk på kompromiss med gode mekaniske løsninger. E36 325I var så vidt jeg vet siste 3-serie hvor det var mulig å få LSD fra fabrikken. Jeg tror ikke E36 328I hadde denne muligheten, men rett meg om jeg tar/har lest feil.

Z3 Coupe var den siste non-M bilen med LSD, da i form av en Torsen type diff (Torque sensing/ Helical gear) i motsetning til clutch pack som BMW ellers er kjent for å bruke varianter av. Det var slutt på Z3 Coupe i 2002. De siste årene hadde den en 3 literes rekkesekser, en motor/modell som er uvanlig å se i Norge. Så ren mekanisk LSD hørte stort sett til BMWer i forrige millenium.

BMW introduserte mekanisk diff til noen av sine semi-M biler (M235,M135I) relativt nylig nettopp pga at BMW sin E-diff  (ADB - Automatic Differential Brake) ikke kan matche skikkelig vare, men da som Performance del som må kjøpes og ettermonteres.

Såvidt jeg vet så er det per i dag ingen som ser ut til å klare å å simulere en god mekanisk LSD ved hjelp av bremsene og åpen diff på linje med det Mclaren ser ut til å ha fått til på sin P1. Hvordan dette fungerer på 570S vil nok Chris Harris teste grundig ut i fremtiden  :D

Mclaren er uansett en artig bilprodusent å følge med på som gjør ting litt utradisjonelt.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at McLaren vil opp på nivå med Ferrari og kanskje også forbi Ferrari når det gjelder bredde, tyngde og anseelse i markedet for seriøse sportsbiler. Porsche følger et annet spor i denne sammenhengen og dette er interessant også i historisk sammenheng. Når alt kommer til alt har Porsche egentlig alltid solgt ganske folkelige og praktiske kommersielle biler (fornuftig bakkeklaring og klarer 30 minusgrader like fint som 40 varmegrader). Det samme kan man ikke akkurat si om Italia's fineste og nå også McLaren. Porsches racingavdeling bygger derimot temmelig hardcore modeller. Mye kan derfor tyde på at markedet for semi-profesjonelle racingsjåfører og rike wannabes er større enn noen gang tildligere. Hvorfor Porsche ikke kaster seg på denne trenden er mystisk, men historisk gir det som sagt mening.

 

Jeg vet ikke om jeg liker denne trenden. Som Chris Harris er inne på er dagens McLaren 570S innstegsmodell like hurtig som tidenes superbil (McLaren F1) var så sent som på midten av 90-tallet. Idag klarer enkelte SUV modeller å akselerere like hurtig som Ferrari 430 (forgjengeren til dagens 458 Italia)... i det minste opp til rundt 150-160 Km/t der luftmotstanden for alvor begynner å gjøre seg gjeldende. Hvor skal effektkappløpet ende?

 

Jeg er også usikker på om jeg liker trenden der bilprodusentene i større grad fokuserer på billig utstyrsgadgets enn på teknisk substans. Det som begynte så fint med elektroniske hjelpemidler er i ferd med å bli en svøpe uten like. Firesylindrede bensinmotorer på rundt to liter med ladeluft er vel og bra, men jeg vil mye heller ha potente rekkefemmere, rekkeseksere og for ikke å snakke om V8'ere. Hvorfor kan vi ikke få en rekkesekser a la BMW's geniale M54B22 motor, men med ladeluft. Jeg er sikker på at BMW kan klare å bygge en slik motor ganske miljøvennlig hvis de virkelig vil... rundt 260 HK og 400 Nm kunne den også hatt som en fin erstatning til dagens såkalte 328i modell (som har en rekkefirer på to liter som yter 245 HK og 350 Nm). Jeg forstår ikke denne prioriteringen selv om jeg selvfølgelig forstår at det er billigere å utvikle 5-6 varianter av den grunnleggende samme motoren. 

 

Akkurat det siste tror jeg også at er den egentlige og drivende kraften bak McLarens forretningsstrategi. Det er mye lettere å ta seg godt betalt for en bilmodell som har skikkelige ytelser enn for en bilmodell som har mer moderate ytelser. Det nye er at det koster mindre enn noen gang tidligere å bygge/utvikle slike biler (ref. den elektroniske svøpen) og dermed øker den økonomiske fortjenesten dramatisk for bl.a McLaren. Problemet oppstår når bilprodusentene gjør dette med alminnelige biler som presumptivt skal være noe ekstra... som f.eks dagens 328i. I min verden er denne modellen... tiltross for at den rent kjøredynamisk er fenomenal... en direkte mindreverdig etterkommer av f.eks E46 330i. 

 

Jeg tror bestemt at vi i den samme konteksten kan forklare bortfallet av mekaniske differensialer (elektroniske er billigere) og hydraulisk styring (elektrisk/elektronisk er billigere). At BMW reintroduserer mekaniske differensialer på noen av de dyrere modellene bare forsterker dette inntrykket. Economy of scale er kommet for å bli og det er også et rent "klassesamfunn" når det gjelder hva man får for pengene når man kjøper en bil. I relativ forstand vil jeg mene at E46 330i var vesentlig mer premium enn dagens F30 328i. Ergo må man idag betale relativt mye mer for å få den samme mengden premium som for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig å tenke at om man skal leie en ny McLaren i Dubai så koster den halve prisen av en lambo eller ferrari.... Så det er nok en stund til de er like "premium" som premiumbilene...

Endret av Wicky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal legge vekt på den utlegningen må man først tro på at Dubai er en god målestokk for slikt og det gjør jeg av ulike årsaker ikke. Jeg vil heller se hva som rører seg i f.eks Bayern, California og Connecticut... steder der disse bilene bl.a også kan brukes skikkelig. Ikke til forkleinelse for folk som bor i Dubai... det er kun min mening. Jeg vet iallefall hvilket bilmerke jeg ville ha leid i Dubai... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon har jeg idag sagt opp min stilling som redaktør for bimmers. Det har vært et veldig interessant år (godt og vel) og totalt ble det til 9 bimmers+ artikler under min ledelse. Dette var et prøveprosjekt der vi ønsket å publisere eget redaksjonelt stoff som en del av en ny og bredere profil for hele bimmers.no. Jeg synes at tiltaket har vært vellykket, men at det nå er tid til å prøve noe annet (bl.a mer aktivitet på Facebook i bimmers regi). Jeg har to halvferdige artikler liggende og disse vil jeg skrive ferdig hvis/når jeg får tid. Manglende tid er også den primære årsaken til at jeg gir meg som redaktør. Jeg vil spesielt takke Fredrik 90, Lasseh og awt for deres bidrag med å skrive artikler for forumet. Uten deres hjelp er jeg sikker på at artiklene og prosjektet som helhet ville ha vært mye mindre interessant og langt fra så bra som det ble. Tusen takk skal dere ha gutter og lykke til med evt. andre tiltak i/for bimmers... :)

 

http://bimmers.no/page/articles.html/_/bimmers/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig!

 

Man får ikke mindre lyst på en klassisk 911 av å se dette. Ser frem til del 2

 

 

Tror jeg smilte mer av denne episoden av Roadkill enn jeg noen gang har gjort av en TopGear episode. Rå bilunderholdning og så langt fra politisk korrekt som man får det. Finn frem noe snacks og kos dere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... to sjeler deler samme tanke. Chris Harris er genial, men spørsmålet er om ikke Hamburger og Finnegan i Roadkill er enda mer underholdende. Jeg elsker dette programmet... nettopp fordi det er så politisk ukorrekt, men også fordi det jevnt over er en veldig bra produksjon. For meg viser disse gutta litt av det USA står for... frihet... på mange nivåer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet så var det jo uten tvil mer underholdende med Roadkill. Generelt så er det vel det showet mer underholdende, men Chris Harris appellerer til meg på en helt annen måte med tanke på hvor informativ han er. Preview videoen fra Goodwill er jo det klasse over. Innslagene ovenfor er jo på mange motsetninger som nytes på forskjellig vis.

Jeg har tilnærmet null interesse for å se på moderne motorsport som rally eller formel 1, men når det kommer til historiske Porscher presentert på et slikt vis så er selv innboard video artig å se. Det viser jo også hvor morsom og livlig en slik Porsche med under 200hk er når den presses. Dans slik jeg liker det.

Med tanke på historisk Rally så likte jeg veldig godt å se videoen fra post4125 (side 275) i denne tråden. Har ikke sett hele ferdig enda, men rart hvordan jeg finner gamle biler i rally så mye mer interessant en dagens. Det har nok en viss sammenheng med at mange av bilene den gang faktisk lignet, og i noen tidsepoker var mekanisk mye mer lik orginalbiler. Ellers var ting mer rått og brutalt. Er jo hårreisende å se rallybilene fly forbi store folkemasser av publikum mens motorene synger på sitt beste.   ....Eller så har jeg begynt å lide av at gammelt er kult.

Når det er sagt, E46 M3 rallybil med Garo Haroutounian bak rattet og en illsint rekkesekser som synger på sitt beste er jo ikke et dårlig alternativ til Patrick Snijers legenardiske E30 M3 video som er postet X antall ganger i denne tråden.

 

 

Flott å se at Dodge har fått øyet opp for Youtube som en markedsføringskanal også. Jeg vet ikke lønnsomheten i det, men vil absolutt tro det er rett måte å gå frem på. Det at Chevrolet folk (Hamburger of Finnegan som du skriver så fint) har det så mye morro i disse bilene må jo sende et positivt signal. Det er ingen erstatning for TopGear, men de har uten tvil klart å få til sitt eget konsept med ekstrem underholdngsfaktor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at Formel 1 mer eller mindre har utspilt sin rolle (pga. latterlige regler), men rally synes jeg stadig er interessant selv om også det var bedre før da bilene ikke var så forskjellig fra de originale modellene som de var basert på. Det er verdt å merke seg at løp med klassiske biler bare blir mer og mer populært (der også oldschool 911'er sorterer under). I denne sammenhengen leter jeg forøvrig etter et opptak av Walter Röhrl der han ratter en rallyrigget 911 urmodell eller tidlig g-serie på ekstremt trange skogsbilveier... trolig Rallye Deutschland. Opptaket var skikkelig artig der man tydelig kunne se hvordan Röhrl arbeidet med bilen (føtter og hender) for å få den til å gå best mulig (styggfort og med ekstremt små marginer), men opptaket/filmen ble dessverre fjernet fra Youtube før jeg fikk tatt en kopi. Lyden fra boxersekseren, gearkassen og ikke minst understelet var også helt suverent... :)

 

Ellers er jo opptak fra den beryktede Gruppe B stadig stadig stor underholdning selv om rallyløpene kanskje var i farligste laget både for tilskuere og sjåfører. Jeg er akkurat gammel nok til å huske disse løpene og du verden som de engasjerte folk som bare var litt mer enn normalt interessert i biler. Folk gikk mann av huse for å kjøpe Peugeot 205... spesielt GTi, men også de mer alminnelige modellene bare for å få en bil som minnet litt om fartsvidunderet på TV. Slikt ser vi nesten aldri i våre dager og det er litt trist synes jeg.

 

Apropos 80-tallet så har jeg noen ganger skrevet om Porsche 924's mer spesielle søskenmodeller som f.eks 924 Turbo som hadde internnummeret 931 (altså nummeret etter den første 911 Turbo modellen som hadde internnummeret 930). Den modellen hadde den samme rekkefirereren på 1984 cm3 som den alminnelige 924 modellen, men med et annet topplokk og en luftkjølt turbo. Understelet var betydelig forsterket og bremsene var hentet fra Porsche 928S. Effekten var offisielt 177 HK (revisjon II), men i virkeligheten trolig nærmere 200 HK. Dette er ikke helt ulikt det bl.a BMW idag tar ut av en tilsvarende stor bensinrekkefirer i dagens produksjonsmodeller. Porsche utviklet imidlertid modellen videre i forbindelse med racing og den mest kjente modellen er 924 Carrera GT (med internnummeret 937). Offisielt hadde modellen (stadig med den samme motoren) 210 HK, men den reelle effekten er trolig rundt 240 HK. Magnus Walker har akkurat kjøpt en 924 Carrera GT etter at han for en tid tilbake også kjøpte en 924 Turbo. Jeg har vel i over ti år her inne snakket meg varm om nettopp 924 serien så dette er litt spennende og morsomt synes jeg. Kanskje denne modellen nå nesten 30 år etter at den gikk ut av produksjon endelig får sin renessanse. Det er i såfall veldig fortjent.

 

Porsche utviklet imidlertid modellen videre med 924 Carrera GTS og GTS Clubsport. Disse modellene har også den 1984 cm3 store rekkefireren som har sine aner fra varevognen Volkswagen LT, men nå var effekten hhv. 245 og 270 hestekrefter (reelt trolig 25-30 HK mer). Porsche utviklet også 924 Carrera GTP (320 HK) og 924 Carrera GTR (375 HK)... stadig med den samme rekkefireren. Når man så vet at Mercedes-AMG idag tilbyr A-klassen med en like stor motor som yter 360 HK forstår man hvor langt utviklingen har kommet, men også hvor langt fremme Porsche var på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Walter Röhrl vant en rekke løp med spesielt 924 Carrera GTS/Clubsport... :)

 

Walter Röhrl ratter sin 924 Carrera GTS/Clubsport i Rallye Deutschland 2008

 

gallery_38233_76_2351393.jpg

 

Porsche 924 Carrera GTP vises frem i Porsche museumet

 

gallery_38233_76_1137232.jpg

 

Ellers er jeg også enig med deg i at populære programmer på Youtube er en glimrende kanal for å markedsføre varer og tjenester... enn så lenge. Dette fungerer fordi det stadig er nytt og ganske uskyldig, men det varer nok ikke lang tid før dette konseptet også er relativt utvannet. Spillet går videre og nye tiltak må til for å vekke interesse. Apropos Motor Trend som en kanal på Youtube. Ikke bare har de 3,1 millioner abonnenter, men deres filmproduksjoner har blitt sett nesten 800 millioner ganger... nesten en milliard ganger! Det er ikke merkelig at de store bilprodusentene i USA nå begynner å røre på seg i denne sammenhengen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon har jeg idag sagt opp min stilling som redaktør for bimmers. Det har vært et veldig interessant år (godt og vel) og totalt ble det til 9 bimmers+ artikler under min ledelse. Dette var et prøveprosjekt der vi ønsket å publisere eget redaksjonelt stoff som en del av en ny og bredere profil for hele bimmers.no. Jeg synes at tiltaket har vært vellykket, men at det nå er tid til å prøve noe annet (bl.a mer aktivitet på Facebook i bimmers regi). Jeg har to halvferdige artikler liggende og disse vil jeg skrive ferdig hvis/når jeg får tid. Manglende tid er også den primære årsaken til at jeg gir meg som redaktør. Jeg vil spesielt takke Fredrik 90, Lasseh og awt for deres bidrag med å skrive artikler for forumet. Uten deres hjelp er jeg sikker på at artiklene og prosjektet som helhet ville ha vært mye mindre interessant og langt fra så bra som det ble. Tusen takk skal dere ha gutter og lykke til med evt. andre tiltak i/for bimmers... :)

 

http://bimmers.no/page/articles.html/_/bimmers/

Dette må jeg si jeg synes var litt dumt å høre, synes du gjorde en flott jobb :) Jeg synes også det var veldig greit for min egen del iallfall å forholde meg til deg da jeg på mange måter føler jeg "kjenner" deg etter så mange år på samme forum :) Men pliktene kaller, enten det er her eller utenfor forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I like måte Fredrik og takk for tilliten. Det var lett å samarbeide med deg når materialet du leverte hadde en god kvalitet og ble levert til tiden. Jeg er stolt av artiklene vi skrev for bimmers... spesielt med tanke på at vi egentlig bare er noen glade amatører som er litt mer enn normalt interesserte i BMW. Jeg ser imidlertid at det for min del blir litt knapt med tid fremover og det må jeg ta konsekvensene av når det gjelder skriving av artikler (som tar en god del mer tid enn man skulle tro å få nogenlunde bra). På den annen side har vi med våre artikler ryddet vei for andre som har lyst til å prøve seg (og intet forhindrer deg fra å skrive flere artikler). Det ville ha vært spesielt fint hvis noen yngre bimmersfolk tok over ledelsen av redaksjonen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...