Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Fredrik 90: Ingen ber deg om å være enig med meg. Det jeg reagerer på er at så snart noen bare våger seg frempå med en ørliten kritikk av BMW så er du der med en gang og slår løs med de samme firkantede argumentene hver gang. Prøv å se nyansene. Jeg har alltid likt E36 (jeg har selv hatt en 323i), men designet på modellen var langt fra progressivt og fremtidsrettet i en større sammenheng... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant diskusjon.

Tror det er umulig å "spikre" vedrørende E36 var nyskapende eller ei, det er en subjektiv vurdering man selv tar.

Bilen kom vel i 91' og den ser grei ut til å være såvidt gammel.

Skrittet ifra E30/34 generasjonen var stort og E36 markerte starten på en en design æra som BMW dro med til E38 og senere E39.

Disse to siste samt E46 er veldig klassiske og tidløse i mine øyne.

E46 er fremdeles en relativ moderne bil som ser flott ut, men den kom allerede i 98'.

Bangel ble hentet inn for å føre BMW over i en ny epoke, da de anså seg som å ha "malt seg inn i et hjørne" mtp designet.

BMW er flinke til å lage modeller som "holder" seg bra moderne og fresh mange år etter.

Audi syns jeg er spesielt ille her.

Når det gjelder spenstig design, så har det vært de minste bilene som har vært mulig å være litt kreative med.

Konservative modeller som 5 serie og oppover - er man gjerne mer forsiktige med å gjøre store grep med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på E34 kontra E28 er det relativt mange likheter, designet er for meg mer enn stor facelift enn en helt ny bil. Understellsmessig er faktisk mye av delene identiske, og på motorsidene så ble vel også M20 maskinene flytta rett inn i E34 også. Interiøret er også relativt likt, litt mer moderne men man ser heelt tydelig likhetstegn.

Så ja, for meg blir E34 en slags tung facelift. En mye mer moderne bil i kjørefølelse osv, men rent teknisk veldig lik, utseende har de samme trekkene i en mer moderne variant. Jeg mener hvis du ser E34-E39-E60 så er forskjellene utvendig, innvendig og utstyrsmessig laaaaangt større enn E28-E34.

Hvis du ser på bilder under her av E28 og E34 ved siden av hverandre, spør du meg så må det være den tyngste faceliften i bilhistorien. De aller fleste 5-serier har fått motorer ifra forrige generasjon de første åra, var vel kun E39 som fikk en helt ny motorserie i form av M52. Også teknisk er E28 og E34 som dag og natt, det er rett og slett snakk om to helt forskjellige generasjoner.

post-47692-0-40366000-1429563735_thumb.j

Da vil jeg heller beskrive E39 som en "tung" facelift av E34, men du mener fortsatt at E34 likner mer på E28 enn hva den likner på E39. Det finner jeg i såfall interessant, første gangen jeg hører det tror jeg

post-47692-0-34503900-1429563764_thumb.j

Fredrik 90: Ingen ber deg om å være enig med meg. Det jeg reagerer på er at så snart noen bare våger seg frempå med en ørliten kritikk av BMW så er du der med en gang og slår løs med de samme firkantede argumentene hver gang. Prøv å se nyansene. Jeg har alltid likt E36 (jeg har selv hatt en 323i), men designet på modellen var langt fra progressivt og fremtidsrettet i en større sammenheng... :)

Hva er galt med å svare på kritikk, er det ikke derfor man er på dette forumet for å diskutere? Såpass må du tåle uten å la deg friste til tarvelige bemerkninger slik som over her, jeg svarer på den kritikken jeg synes feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på bilder under her av E28 og E34 ved siden av hverandre, spør du meg så må det være den tyngste faceliften i bilhistorien. De aller fleste 5-serier har fått motorer ifra forrige generasjon de første åra, var vel kun E39 som fikk en helt ny motorserie i form av M52. Også teknisk er E28 og E34 som dag og natt, det er rett og slett snakk om to helt forskjellige generasjoner.

 

Jeg innser at de oppfattes som dag og natt, men hvis man ser nærmere på understellet E28-E34-E39 så er det større forskjeller E34-E39 enn E28-E34.

Forstillingen i E28-E34 er nærmest identisk, delene passer vel nesten om hverandre. Her er det styresnekker, parallellstag og plasseringen av nedre/øvre bærearm er helt lik. Bakstillingen deler også samme prinsipp med "storforinger" som er kjent for å feile og ruste bort, osv.

 

På E39 ble det tannstang, casterstag ble flyttet fremover i bilen, bakstillingen er _helt_annerledes. De gikk bort i fra "slip-in" dempere foran osv osv. 

8, 

Designmessig forventer jeg ikke at noen er enig med meg, vi er jo forskjellige. Men teknisk er det slående mange likheter på E34 og E28, mens E39 virkelig fikk ett helt nytt oppsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tåler jeg kritikk og at folk er uenig med meg Fredrik 90. Det skulle nesten bare mangle etter at jeg har postet over 25000 innlegg i forumet. Jeg forstår også stort sett hvorfor vi noen ganger er uenige (det er faktisk sjelden) og jeg mener at det skyldes at du har litt problemer med å se nyansene i det jeg skriver (kanskje fordi jeg forklarer meg dårlig). Jeg er i likhet med deg en stor fan av BMW (mer enn Porsche... tro det eller ei), men alt BMW gjør er ikke perfekt og selv BMW kan stå overfor utfordringer som kan være vanskelig å løse uten å samtidig skape nye utfordringer. 

 

Husk at det ikke er jeg som har skapt historien om E36 og hvordan Chris Bangle var svært viktig for å komme frem til det BMW er idag. Da E36 kom på markedet i 1991 besto BMW's portefølje av 4 modellserier (E36, E34, E32 og E31). Idag består BMW's portefølje av 15 modellserier. I dette perspektivet er det lettere å forstå hvorfor en grunnleggende designlinje må være både progressiv og dynamisk. Det holder ikke at designlinjen er moderne og elegant. Ergo måtte BMW designmessig vokse ut av den formelle og firkantede rammen som spesielt E36 og E38 er tydelige eksponenter for. E39 og E46 er det første forsiktige skrittet vekk fra denne konformiteten og spesielt på faceliften av E46 ser vi tydelig konturene av noe nytt. De bølgende linjene rundt frontlyktene varslet et markant stilbrudd med den ellers så karakteristiske strenge tyske orden. Hvordan dette konkret kom tll uttrykk i en designterminologi har jeg beskrevet nærmere i den aktuelle bimmers+ artikkelen.

 

E12, E21, E23, E24, E28 og E30 er barn av den samme designskolen. E32, E34 og E36 er barn av den samme evolusjonen i designet, men E36 skiller seg litt ut pga. visiret foran lykteglassene. Denne finessen fortsatte på E38, E39, E46 og ikke minst E36/7 (Z3). Disse modellene spriker litt i forskjellige retninger, men jeg mener at Z4 er den mest interessante ut fra et designmessig perspektiv. Det er med denne modellen vi ser de første tydelige avrundede formene som gir liv til foldene i karosseriet som er så karakteristisk på BMW's modeller idag. Jeg tror at vi skal forstå Chris Bangles vei til BMW igjennom nettopp denne modellen. Hvis vi så trekker en linje fra Z3 via E46 facelift, E53 (X5) og E85 (Z4) til 1-serien (spesielt E82) ser man tydelig hvordan den grunnleggende designlinjen ekspanderer og kommer til uttrykk på forskjellige måter uten å miste fokuset. Vi ser imidlertid også hvor isolert designlinjen som preget E32, E34 og E36 er i denne sammenhengen. Dette betyr imidlertid ikke at de ikke er fine modeller og all utvikling er jo en evolusjon (selv om kvantesprang som f.eks Citroën DS forekommer), men modellene viser også tydelig hvordan/hvorfor BMW designmessig sto ved et veiskille... :)        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at de oppfattes som dag og natt, men hvis man ser nærmere på understellet E28-E34-E39 så er det større forskjeller E34-E39 enn E28-E34.

Forstillingen i E28-E34 er nærmest identisk, delene passer vel nesten om hverandre. Her er det styresnekker, parallellstag og plasseringen av nedre/øvre bærearm er helt lik. Bakstillingen deler også samme prinsipp med "storforinger" som er kjent for å feile og ruste bort, osv.

 

På E39 ble det tannstang, casterstag ble flyttet fremover i bilen, bakstillingen er _helt_annerledes. De gikk bort i fra "slip-in" dempere foran osv osv. 

8, 

Designmessig forventer jeg ikke at noen er enig med meg, vi er jo forskjellige. Men teknisk er det slående mange likheter på E34 og E28, mens E39 virkelig fikk ett helt nytt oppsett. 

 

En liten digresjon, men jeg mener å ha lest at E39 med V8 motor har styresnekke fordi det ikke var plass til tannstang. Du har imidlertid et viktig poeng i din refleksjon over at teknisk oppgradering og nytt design ikke nødvendigvis går hånd i hånd. E85 Z4 er f.eks teknisk stort sett basert på E46 (som igjen er teknisk basert på E36), men som jeg har vært inne på noen ganger så er E85 selve paradeeksempelet på hvor langt BMW kunne strekke Chris Bangles dynamiske og progressive designlinjer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at de oppfattes som dag og natt, men hvis man ser nærmere på understellet E28-E34-E39 så er det større forskjeller E34-E39 enn E28-E34.

Forstillingen i E28-E34 er nærmest identisk, delene passer vel nesten om hverandre. Her er det styresnekker, parallellstag og plasseringen av nedre/øvre bærearm er helt lik. Bakstillingen deler også samme prinsipp med "storforinger" som er kjent for å feile og ruste bort, osv.

 

På E39 ble det tannstang, casterstag ble flyttet fremover i bilen, bakstillingen er _helt_annerledes. De gikk bort i fra "slip-in" dempere foran osv osv. 

8, 

Designmessig forventer jeg ikke at noen er enig med meg, vi er jo forskjellige. Men teknisk er det slående mange likheter på E34 og E28, mens E39 virkelig fikk ett helt nytt oppsett.

Ja mekanisk så er det flere likheter mellom E28 og E34, men der har det gått en rød tråd igjennom alle 5-serier opp igjennom generasjonene. F10 er faktisk den som har tatt steget ut og gått bort ifra McPherson hjuloppheng foran, ellers så er det ikke noen revolusjon når det kommer til det mekaniske. Det jeg tenkte mest på er det tekniske, her var E34 ett kvantesprang i forholdt til E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokken 23.40 på en tirsdagskveld, ser jeg at det kanskje er på tide å finne sengen... Mener du at E60 er en mindre pen modell enn E39?

E60 var ikke pen i mine øyne da den ble lansert, spesielt ikke uten M-pakken! 

Men er det en stygg bil? Om du mener at svaret er ja, så trenger du nok bare noen ekstra år på å modnes på ... Bildesign kan på mange måter sammenlignes med musikk. En sang du kanskje ikke liker når den er helt ny, kan bli fantastisk og nydelig etterhvert som den vokser på deg :) 

Hørte senest i går at frontlyktene på E60 kanskje er de peneste lyktene BMW har designet noen gang.. Dette hørte jeg fra en som ikke er en BMW-fanboy, som kanskje kan gi oss et bedre svar, siden han er en utenforstående? 

Når jeg kjører rundt i min E60 med 11 år på baken, opplever jeg fortsatt at folk ser på dette som en temmelig ny og dyr bil, uten at prisen på denne svekket min bankkonto vesentlig. Null lån, men fortsatt en bil som folk ser på som moderne og fin, selv 12 år etter den ble lansert, sier ikke det sitt? 

"Kjedelig" og safe design er pent fra første sekund, men er det evigvarende? F10 er en fantastisk modell på alle måter, bedre å kjøre, mer moderne, og med mange fine finesser, men er den mer nyskapende? 

Om 12 år, er F10 fortsatt en moderne bil? Dette er naturligvis noe verken jeg eller du kan gi et svar på, men evolusjonsmessig, vil jeg nok si at spranget fra E39 til E60 var større enn fra E60 til F10...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen E60 ble lansert så ble E39 plutselig ti ganger penere enn hva den var fra før...

Vel, det er din mening og jeg tror ikke hele verden er enig med deg.

I likhet med Eksos kjører jeg rundt i en 10 år gammel bil som jeg betalte under 150 000kr for, og jeg får støtt og stadig spørsmål om hvordan jeg har råd til å kjøre rundt i så ny og fin bil fra personer som ofte kjører både nyere og dyrere biler. 

E60 sitt design var litt forut sin tid, jeg husker godt jeg syns den så grusom ut - sharky som vi kalte den.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt interessant at E60 ble kalt for "sharky" iom. at det normalt er de litt eldre BMW modellene med en front/grill som heller distinkt forover som tradisjonelt har blitt forbundet med hainese eller "sharknose". Dette gjelder spesielt E24, men også de fleste andre samtidige modellene. Jeg har alltid hatt sansen for dette designet som i likhet med "Hofmeister-Knick" (BMW's tradisjonelle "knekk" på c-stolpen) var et markant kjennetegn for BMW... :)

 

BMW's "sharknose" design

 

gallery_38233_76_3819.jpg

 

Jeg har ellers alltid hatt sansen for BMW's 5-serier selv om jeg aldri selv har hatt en (de har alltid vært for store). Spesielt designet på E34 har tålt tidens tann på en fantastisk måte. Jeg synes ikke at designet virker direkte gammeldags selv om man selvfølgelig kan se at det er en eldre bilmodell. E28 virket plutselig veldig gammeldags da E34 kom på markedet, men det skulle nesten bare mangle iom. at den i store trekk er basert på E12 som kom på markedet allerede i 1972.

 

E39 tror jeg en av tidenes mest klassiske bilmodeller. Designet var en innertier fra første dag og selv idag... nesten 20 år senere... er det like elegant. Jeg synes heller ikke at det spiller noen rolle om vi snakker om en 520i eller M5... alle er like fine. Et annet poeng med E39 er at den også er like fin som sedan og stasjonsvogn. Det kan man ikke si om så veldig mange andre bilmodeller. E60 var derfor en skuffelse for min del, men jeg innrømmer at designet har vokst på meg med årene. Den er imidlertid langt fra like sober og elegant som E39. F10 er også klart finere enn E60 i min bok, men den kan fra noen betraktningsvinkler virke litt for volumiøs (og det er da også en temmelig stor bil). BMW har imidlertid på en fin måte klart å skjule mye av størrelsen på en effektiv måte med et bra design... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når E60 ble lansert i 2003 så husker jeg at jeg ble svært skuffet når jeg åpnet Auto, motor und sport og så de første offisielle bildene. I den seinere tid så har designet vokst veldig på meg og særlig med M-sport så ser den bra ut. Men jeg fastholder på at E60 til nå er den minst elegante 5-serien BMW har bygget, for min del så haver den i bunnen når det kommer til hvilke femmere som jeg liker best. Men, man skal lete lenge for å finne en bil som er såpass gammel og forsatt ser såpass ny ut som E60. Sett den ved sidenav dagens E-klasse eller A6 og man ser at dette er en modell som forsatt kunne vært i produskjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske fantastisk hvor langt foran BMW lå designmessig når de lanserte E60, den lå såpass langt fram i tid at den ble slaktet i pressen.

Her tillater jeg meg å sammenligne E60 med et par konkurrenter fra 2003.

 

 

BMW5Series-Sedan-51_3.jpg

For å være litt snill valgte jeg ett bilde uten m-sport.

14320-2003-Audi-RS-6.jpg

Til sammenligning er dette en S6/RS6.

2003-mercedes-benz-e-class-photo-106197-

Og en E-klasse.

 

 

Det er nok sikkert noen som ikke er enig med meg, men jeg syns E60 ser ganske mye mer moderne ut enn de to andre. 

Det er jo viktig å nevne at Audi kom med en oppdatert A6 senere, men det var vel faktisk ikke før i 07(?), og M-B holdt vel på det designet enda lengre enn det hvis jeg ikke tar helt feil. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diskusjon om hvilke modeller som er teknisk like hvilke (woohoo!). Jeg tillater meg å delta Fredrik. Det første jeg vil si er at ditt innlegg over her angående design synes jeg traff spikeren på hodet. Jeg personlig synes e34 har en mer gjennomført karakter i designet enn e39, hvor de tydelig spilte litt mer "safe". De er dog begge, selv i dag, svært elegante modeller. 

 

Jeg vil ikke ødelegge for F90, men e28 og e34 er veldig like rent _teknisk_. Og det er veldig tydelig at du er langt ute på alt for dypt vann når du snakker om den tekniske utviklingen på femmeren. Jeg vil si at det å gå over til doble a-armer i forstilling ikke på langt nær er et like stort skritt som det de gjorde med bakstilling fra e34 til e39. Det er dog uten tvil en signifikant endring. Den store forskjellen som er å spore på det tekniske mellom e28 og e34 er at e34 har et langt mer gjennomført karosseri når det kommer vridning. E34 er et langt mer stabilt karosseri enn e28. Ellers er det helt riktig som scoot sier, e28 og e34 er nær identisk i hjuloppheng og dermed bilens kjøreegenskaper. De har likevel justert noe for å få frem en litt annen karakter.

 

E39 og e60 er samme historien disse har også så og si identisk hjuloppheng. Som med e28 og e34 er det ikke slik at alle vinkler er helt like, men det er det samme opphenget allikevel. Dette gjør at de oppfører seg relativt likt. Det er ikke noe negativt med dette, e39 var langt fremme ved lansering og satte standarden som, vel, i praksis ingen andre greide å følge på akkurat dette punktet. 

 

Hva har egentlig e60 å skilte med iforhold til e39? Ganske lite om man skal se på hjuloppheng og kjøreegenskaper. Enda en gang stivere karosseri (klasseledende som det stort sett alltid har vært ved slipp av ny 5 serie) Men den har uten tvil et bra og innovativt design, som vil holde seg i lang tid. Videre er e60 en kraftig evolusjon på ICE og digitalisering. Veldig mye ekstrautstyr tilgjengelig etc.

 

Det er viktig å påpeke at "likt" hjuloppheng ikke er noe negativt for e60 og e34. BMW har bra (klasseledende) oppheng, og det var ikke noe som tilsa at det burde byttes. Jeg ble glad når jeg så doble a-armer på bmw første gang (e70), men er redd fordelen fort kan bli spist opp av vekten på f10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...