Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil nødig snakke ned om E28 da det er en modell jeg liker veldig godt, men det ble nevnt at over her at E34 var en tung facelift av E28. Det synes jeg er feil, som vi har fått påvist så er det svært få likheter mellom disse to modellene i designet. Men teknisk er det større forskjeller, med teknisk så tenker på elektronikk og liknende. På denne siden så var E34 en utrolig innovativ bil i forhold til modellen den erstattet, bare ta en titt på alt det ekstrautstyret som ble tilbydd i E34. Vi så tekniske innovasjoner som helautomatisk tosonet klimaanlegg, airbag for fører og passasjer, lysteknologien med optiske linselykter med høydejustering, støtabsorberende sylindre som fanger opp ett sammenstøt på opp til 15 km/t uten å skade bil eller karosseri, fjernstyrt sentrallås, elektronisk justerbare dempere (M5) antispinn, integrert mobiltelefon, mye mer sofistikert Check Controll system, mye mer omfattende kjørekomputer, 50 50 vektfordeling osv osv

Det er hva jeg mener med at E34 er utrolig mye mer enn bare en facelift av E28, designet var noe helt annet og nyskapende ifra BMW på den tiden. Det var lagt vekt på aerodynamisk og vridnings stabilt karosseri, mekanisk så var selvsagt bilen mer lik E28 men med alle de tekniske innovasjonene så vil jeg påstå den har svært lite til felles med E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste som har jobbet med disse bilene vil være uenig i din bruk av "teknisk". At man fikk mer ekstrautstyr er en selvfølge, sånn har det alltid vært når det kommer ny modell. Det meste du lister opp var vel heller ikke tilgjengelig ved lansering. Dine egne definisjoner av "mekanisk" og "teknisk" tror jeg som sagt ikke så veldig mange er med på. Det er mulig den forskjellige oppfattelsen kommer av forskjellig fokus når det gjelder bil. Og innpå her vil du da finne ganske mange som, fordi det er snakk om bmw, plasserer hjuloppheng ganske høyt når man definerer en bil rent teknisk. 

 

Jeg har aldri kalt e34 en stor facelift, men jeg kan absolutt se at noen litt flåsete kan si det. Vridningsstabilitet har jeg nevnt (og jeg tviler på det ville blitt tatt opp hvis ikke), videre så tar du opp aerodynamikk. Helt riktig, men, det er forskjell på vanlig e34 og på m5, og det er ofte siste versjon m5 (med de spenstige speilene) det refereres til når folk prater aerdynamikk (cw) på e34. 

Videre vil jeg påpeke at for deg er praten om e34 og aerodynamikk teoretisk, og noe du har lest. For noen andre her er det ikke slik, og det tror jeg ikke du nødvendigvis skal kimse av. Jeg har selv (utenom å lese meg opp på data på forhånd) foretatt "back to back" testing med samme bil, samme strekning, samme dag, med og uten komplett m5 pakke på bilen, og det er merkbar (og dermed betydelig) forskjell når du kommer opp i litt fart (200).

 

e34 er en meget bra bil, og garantert den jeg har hatt de beste kjøreopplevelsene i. Men man kommer jo ikke unna at den nettopp rent teknisk er ganske lik e28, og da med vekt på hjuloppheng. Det er dog riktig som du sier, summen av alle de andre forskjellene, og de få tekniske forskjellene som finnes, som gjør at det som bil, er en helt annen bil enn det e28 var. e39 og e60 oppleves her på mange måter som nærmere hverandre (min subjektive mening) på tross av enorme forskjeller innenfor det du er inne på, ekstrautstyr og design.  

 

Videre er jo e32 også omtrent identisk med e34, og det samme gjelder forstilling på e31 (delene kan brukes om hverandre). 

 

edit: For å ta med noe annet som Fredrik var inne på. E39 touring ser uforskammet bra ut for stasjonsvogn å være, og det er litt synd denne aldri kom som m5. Den ser nemlig særs grom ut når den blir kledd opp som det. E34 touring er grei nok, men den når liksom ikke sedanen til knærne en gang når det kommer til design. 

 

Derimot er det litt synd at touring konsekvent kjører litt dårligere enn tilsvarende sedan. Det er klart den er tyngre der bak, men for e39 sin del så spiller nok vinkelen på dempere sammen med traversforinger i en kombinasjon med "masse bak bakaksel/overheng" en stor rolle. 

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi på vei til å bli enige, litt forskjellige oppfattelser av begreper er ikke til å komme uten om. Det er som du sier summen av alt som gjør at E34 er en helt annen bil enn E28. At understell er tålig likt er jeg med på, men det var ikke det jeg i utgangspunktet hadde i tankene når vi starta med å diskutere design. Jeg kan også forstå at noen velger å si at E34 og E28 er like, men det blir som å kalle Porsche 911 for en folkevogn hvis vi setter det på spissen. Selv så synes jeg E34 deler førsteplassen med E39 når det kommer til hvilken 5-serie jeg synes er best. Det var begge modeller som virkelig satte standarden i sin klasse, har hjulpet BMW godt med å komme i den posisjonen de er i dag.

Jeg digger min E34, selv om det bare er en 520I. Den cruiser komfortabelt avgårde, men på samme tid er både tight og fin i svingene som ingen annen 21 år gammel bil i denne klassen kan. Også så pålitelig, man føler man kjører ett kvalitetsprodukt som ikke lages i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon, men jeg mener å ha lest at E39 med V8 motor har styresnekke fordi det ikke var plass til tannstang. Du har imidlertid et viktig poeng i din refleksjon over at teknisk oppgradering og nytt design ikke nødvendigvis går hånd i hånd. E85 Z4 er f.eks teknisk stort sett basert på E46 (som igjen er teknisk basert på E36), men som jeg har vært inne på noen ganger så er E85 selve paradeeksempelet på hvor langt BMW kunne strekke Chris Bangles dynamiske og progressive designlinjer... :)

Nettopp E85 har i mine øyne holdt seg eksepsjonelt godt.

Den var svært moderne når den kom og fremstår fremdeles som et frisk pust når man treffer disse på veien.

Synd roadster salget daler såvidt mye i disse dager, håper vi skal se både en Z4 avløser og en nyere mindre model, som kan sees som arvtageren etter Z3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har brutt ut full offentlig krangel mellom familiene Porsche og Piëch... som via familieselskapet Porsche Automobil Holding SE bl.a er den største aksjonærgruppen i Volkswagen AG (50,76%). Her følger en kort sammenfatning av hva som er bakgrunnen for denne krangelen og hvorfor den er delikat også i en større sammenheng.

 

http://www.business.dk/global/magtkampen-raser-i-volkswagen-porsche-undsiger-formandsfaetter

 

Porsche AG er idag 100% eiet av Volkswagen AG. Det var igjennom ekteskapet mellom Ferdinand Porsches datter, Louise, og Anton Piëch i 1928 at de to familiene ble ført sammen. Anton Piëch var utdannet jurist fra universitetet i Wien og han hadde noe tidligere blitt kjent med Ferdinand Porsche da det hadde oppstått en uenighet mellom Porsche og Mercedes-Benz i forbindelse med en ansettelseskontrakt (Porsche ble ansatt i Mercedes-Benz allerede i 1923). Piëch var et prominent medlem av det østeriske nazipartiet og SS (Schutzstaffel - en paramilitær avdeling under nazipartiet). Han var i krigsårene direktør for Volkswagen AG samt leder for den lokale avdelingen av Volkssturm (en milits direkte underlagt Adolf Hitler). Piëch og Louise fikk fire barn inkl. Ferdinand Karl Piëch som idag er styreformann for Volkswagen AG.

 

Louises bror, Ferdinand Anton Ernst Porsche (bedre kjent som "Ferry"), fikk fem barn med sin kone Dorothea Reitz. De to mest kjente er den avdøde Ferdinand Alexander Porsche og Wolfgang Porsche som idag er styreformann for Porsche Automobil Holding SE. Ferdinand Alexander Porsche var bedre kjent som "Butzi" og etablerte i 1973 designbyrået Porsche Design Studio (idag Porsche Design GmbH). Han hadde tidligere designet bl.a Porsche 901 og 904. Etter at Porsche i 1963 tapte en rettsak mot Peugeot vedr. varemerker med tre sifre inkl. et null i midten ble 901 endret til 911.

 

Det at Butzi Porsche, som eldste sønn, etablerte et designbyrå istedenfor å bli direktør i familiefirmaet var et resultat av uenigheter som allerede den gangen hadde oppstått mellom familiene Porsche og Piëch. Søskenparet Ferry og Louise bestemte derfor, primært for å beskytte firmaet (etter inspirasjon fra Honda) og familieformuen, at for fremtiden skulle ingen i de to familiene sitte i ledelsen av Dr.ing. h. c. F. Porsche GmbH. Av samme årsak fikk heller ikke Butzi's fetter, Ferdinand Piëch anledning til å lede familiefirmaet (selv om han uten tvil var den som hadde arvet ingeniørgenene fra bestefaren). Ferdinand Piëch var i perioden 1963-1971 ansatt hos Porsche og var bl.a ansvarlig for utviklingen av den legendariske racingmodellen 917. Som et ledd i avtalen mellom hans mor og onkel sluttet han hos Porsche og ble istedenfor utviklingsdirektør hos Audi AG som var og er 100% eiet av Volkswagen AG. 

 

I 1993 ble Ferdinand Piëch styreformann i Volkswagen AG og fikk dermed i et strategisk perspektiv også indirekte kontroll over Porsche. Årsaken til dette var at Porsche på begynnelsen av 90-tallet, etter flere år med bl.a manglende produktutvikling, var tett på økonomisk ruin. Den årlige produksjonen var knapt 20000 biler og reelt var Porsche derfor fullstendig avhengig av Volkswagen AG for å kunne overleve økonomisk. For å rette opp den misligholdte ledelsen av firmaet ble Wendelin Wiedeking ansatt som produksjonsansvarlig i 1991. To år senere ble Wiedeking administrerende direktør for hele Porsche AG. Han ble samtidig også styremedlem i Volkswagen AG. Wiedeking var en stor beundrer av Toyota's "Lean Production" konsept (ref: effektivisering ved kun å ha deler på lager når du skal bruke dem) og implementerte derfor dette konseptet hos Porsche. Ergo måtte de ulike modellene samkjøres mest mulig og dette resulterte i en helt ny 911 modell (996 - den første siden 1973) og Boxster (986). Kort tid senere kom også Cayenne og denne strategien ble en massiv kommersiell og økonomisk suksess for Porsche. 

 

Så stor var suksessen at Porsche i 2008 besluttet å innlede et forsøk på en fientlig overtagelse av Volkswagen AG. Det er uklart hvilken rolle Ferdinand Piëch hadde i dette spillet, men etter diverse juridiske og økonomiske forviklinger endte det hele med at Volkswagen AG istedenfor tok over Porsche AG. Familiene Porsche og Piëch mistet imidlertid langt fra kontrollen over Porsche og måten det skjedde på er den dag idag svært omdiskutert. Selskapet Porsche Zwischenholding GmbH ble midlertidig etablert der Porsche/Piëch familiene på den ene siden eide 50,1% av aksjene og Volkswagen AG eide 49,9% av aksjene. Dette selskapet hadde kun et formål og det var å eie Porsche AG 100% og Volkswagen AG 50,7%. Deretter ble 100% av aksjene i Porsche AG overført til Volkswagen AG og selskapet Porsche Automobil Holding SE etablert. Som et endelig mål overtok dette selskapet aksjeandelen i Volkswagen AG (50,76%) og familiene Porsche/Piëch har på den måten stadig full kontroll med både Volkswagen og Porsche... samt Skoda, Seat, Audi, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati, Scania og MAN.

 

Styreformannen i Porsche Automobil Holding SE har imidlertid hele tiden vært Wolfgang Porsche og ikke hans fetter Ferdinand Piëch. Dette er et resultat av den innbyrdes fordeling av aksjene mellom familiene Porsche og Piëch samt aksjonærene i Volkswagen AG. Ferdinand Piëch synes å være isolert i denne sammenhengen fremfor Wolfgang Porsche som er den mer samlende deleieren av selskapet. Ferdinand Piëch oppfattes av mange som for arrogant og egenrådig, men det er ingen tvil om hvem som er den store ingeniøren i ånden etter bestefaren Ferdinand Porsche. Det er Ferdinand Piëch og Bugatti Veyron er et veldig godt eksempel på dette... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=5_NEC1SDk-k

 

Volkswagen AG produserer årlig ca. 10 millioner biler i 27 forskjellige land. Det er ca. 575000 ansatte i konsernet og den årlige omsetningen er på ca. 1700 milliarder kroner (Statoil ca. 460 milliarder kroner). Porsche AG produserer i Tyskland og Slovakia årlig ca. 190000 biler og har ca. 22500 ansatte. Porsche AG omsetter årlig for ca. 145 milliarder kroner.

 

Ja... og man kan ikke undervurdere den betydningen Ferdinand Piëch har hatt og har i tysk industri uansett bransje. Han er en av de mest markante og betydningsfulle industrilederne Tyskland har hatt og trolig kommer til å få. Utfordringen med Piëch har imidlertid i alle år vært at han er høyt respektert, men samtidig ganske dårlig likt. Han oppfattes som ekstremt autoritær og egenrådig... noe som kanskje passet bra på 30 og 40-tallet, men ikke i dagens Tyskland. Jeg tror at vi skal tilbake i hans oppvekst og barndom for å finne årsaken til at han er slik og som ultimativt ble hans fall. Derfor kom jeg kort innom hans fars tilsvarende autoritære tilbøyligheter da jeg skisserte det anstrengte forholdet mellom de to familiegrenene Porsche og Piëch. Jeg tror imidlertid ikke at siste ord er sagt fra Piëch i denne saken iom. at han stadig har signifikant eierandel i både Volkswagen AG og Porsche Holding SE.

 

http://www.business.dk/global/formanden-forregnede-sig-og-tabte-volkswagen

 

Apropos BMW E85 Z4 er det liten tvil om at nettopp denne modellen kvalifiserer til å bli en av de helt store klassikerne (hvis den ikke allerede har blitt det). BMW gjorde mye riktig med E85 og den er en av de siste modellene som ble tilbudt med en bred vifte av rekkeseksere uten pustehjelp. At E85 også er en roadster gjør ikke akkurat bilen mindre attraktiv. Bilen går bra selv med den lille rekkesekseren på 2,2 liter og 170 HK, men med den store treliteren og 265 HK gjør den utvilsomt vei i vellinga. Den kom forøvrig også med s-motoren fra E46 M3, men jeg vil mene at det beste kompromisset er 3.0si med 265 HK... :)

 

Det er noen dager siden siste oppdatering av tråden fra min side... her følger litt forskjellig nytt i ulike "hastigheter":

 

Koenigsegg Agera R... sjekk akselerasjonen 1:43... :shock:

 

 

En dansk Porsche Cayenne skal kjøre Nordkapp-Cape Town (20000 Km) på 10 dager.

 

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2642300/fra-kap-til-cape-tre-eventyrere-paa-rekordjagt-i-en-ombygget-porsche/

 

Virginia-Florida-Alaska-California... på en Honda Ruckus!

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser om Ferdinand Piëch er det fort å trekke paralleller til Steve Jobs, og hans lederstil. Er nok et relativt typisk fenomen at personer som er så dyktige på visjoner og ideer gjerne forventer tilsvarende dedikasjon og nivå på de rundt seg, og er dårlige på det mellommenneskelige. Noen som vet hvordan Elon Musk omtales når det kommer til samarbeid med de rundt seg? Han mestrer ihvertfall godt det å fremstå som en person som er lett å like, og å tro på, men tviler på han hadde kommet der han er i dag uten å være tøff når det trengs. -Men kanskje mer rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med Steve Jobs og Elon Musk, men det er ikke helt uvanlig at dyktige og visjonære mennesker har en diagnose i autismespekteret (Asberger, ADHD etc.). Et kjennetegn blandt folk i denne gruppen er at de ofte er dårlige til å mestre mellommenneskelige relasjoner og således egner seg lite til å være moderne ledere. Mange mener at Steve Jobs hadde Asberger. Apropos Elon Musk og hans nyeste kreasjon... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte akselerasjonen til Agera R i den videoen du postet Fredrik. Det er faktisk ganske sjukt å se den parkere Veyron Vitesse på den måten den gjør i testen dems senere på dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg er på ville veier, men jeg stoler ikke helt på testene som gtboard.com utfører. Sverige er idag et relativt lite land når det gjelder bilproduksjon og jeg mistenker derfor at det er en fare for at Koenigsegg får for mye positiv oppmerksomhet (ikke dermed sagt at Koenigsegg's modeller ikke er imponerende). Agera R er svært imponerende (dog litt uraffinert og rå), men i min bok er Bugatti Veyron såpass gjennomført rent teknisk at det ikke er et spørsmål om hva man bør velge hvis man har anledningen til det. En W16 motor på 8 liter vs. en V8 motor på 5 liter taler mer eller mindre for seg selv. Det hele minner om da BMW på 70-tallet med BMW E23 745i som hadde en rekkesekser på 3,2 liter og 252 HK forsøkte å imponere mot Jaguar XJ/XJ-S som hadde en V12 motor på 5,3 liter og 303 HK. BMW'en var kanskje marginalt hurtigere i enkelte disipliner, men de fleste ville selvfølgelig heller ha Jaguaren. Når dette er nevnt er det ikke så rent lite imponernede hva Christian von Koenigsegg har fått til med Koenigsegg Automotive AB utenfor Ängelholm og for oss nordmenn er det litt artig at folk som Bård Eker fra Fredrikstad er involvert i prosjektet med eierandeler og teknisk kompetanse... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Bremner, som Harry nevner i begynnelsen av videoen, er en gammel kjenning fra CAR Magazine. Jeg husker den aktuelle utgaven av magasinet og jeg husker historien om Ferrarien som skulle til Sahara. Harry kjører den samme ruten igjennom Marokko 20 år senere på denne turen til aṣ-Ṣaḥrāʾ al-Kubrā. Jeg har også lyst til å gjennomføre en tilsvarende biltur til et eksotisk sted... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I like... dette er nøyaktig det som skal til for at Jaguar snart er tilbake der de var før alt begynte å gå galt på 70-tallet. Jeg tror at de tre store tyske standard premium bilmerkene nå kommer til å få seriøs konkurranse og det er egentlig bare bra. Jeg tror at den nye Jaguar XE kommer til å bli et attraktivt alternativ til spesielt 3-serien. Hvis Maserati og Porsche også kommer med mindre varianter av hhv. Ghibli og Panamera ser alt straks vesentlig mer spennende ut for oss bilentusiaster... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Jaguar skal gi de tyske premium merkene seriøs konkurranse så burde de få på plass iallfall halvparten så mange forhandlere som de har i dag.. Men bilen er spennende den og det er godt å se at det igjen er optimisme i den britiske bilindustrien, det har jeg savnet litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...