bimmerR Skrevet April 30, 2015 Share Skrevet April 30, 2015 Jeg har gått gjennom hele denne tråden i senere tid, ble ferdig tidligere i måneden. Har skumlest og hoppet over visse emner og diskusjoner, men alt i alt en fantastisk tråd du har laget Fredrik. Full av entusiastiske innlegg. Mye kunnskap, fakta, gode personlige historier og erfaringer, historie, fine biler, youtube klipp, diskusjoner og mye mer. Tror nok jeg og mange har en del å lære av deg når det kommer til diskusjoner. Du holder et høyt og saklig nivå. Ville bare si takk for dine innlegg og denne tråden. Artig å se Testarossa ut i Sahara. Hvilke tanker har du rundt en potensiell "entusiastbil" for fremtiden Fredrik? Hva sier hjerte og hva sier hode? Tidligere i tråden har det vært litt snakk rundt Prince motorene (som finnes i f.eks Mini Cooper S og BMW F20 116I med litt forskjellige betegnelser og forskjeller). Jeg kan dele litt erfaringer, tanker og observasjoner rundt denne og i relasjon til sugemotor som f.eks sitter i GT86, BMW F20 og avgifter. Nedenfor er en sammenligning mellom Mini Cooper S og BRZ (GT86) på samme rulle. Orginal her.Tegnet inn gul linje fra F20 116I basert på tall for Ove Kvam. Også benket på Dynapack, men på helt annet sted, så den grafen er ikke direkte sammenlignbar med de andre, men jeg har en følelse på at den er noenlunde riktig og sammenlignbar med de basert på personlig erfaring og det jeg har lest. Fabrikkstall Cooper S: 184hp@5500rpm - 240nm@1600-5000rpm (136g CO2) - Lilla BRZ/GT86: 200hp@7000rpm - 205nm@ 6400-6000rpm (181g CO2) - Grønn BMW 116I : 136hhp@4400rpm - 220nm @1350-4300rpm (ca 130g CO2) -Gul (På grafen så bruker man lb ft ikke nm.) Jeg syntes GT86 ble veldig slapp etter å ha kjørt R56 Cooper S. Nå må det sies at jeg kun har testet GT86 med automat pga tullete forhandler. Med automat får man lavere forbruk grunnet mindre sportslig utveksling og dermed mindre engangsavgift i Norge. Basert på mine kalkulasjoner tilbake i 2012 så tjener Toyota Norge mer på GT86 med automat enn med manuell grunnet avgiftsforskjellen når salgsprisen er identisk. Det støtter ihvertfall opp min teori til hvorfor det er en relativt høy andel automat kasser på en slik bil i Norge. Synd, men viser hvordan avgiftsnivået/profit kan være med på å forme bilparken. Tilbake til motor, GT86 vs Cooper S. Se på 4000rpm f.eks. GT86 har 90 hk på hjulene mens Cooper S har nærmere 150. Maks effekten på hjulene er også lik selv om GT86 har en del mer på papiret. Cooper S har også langt større bruktbart effektområde, langt mer dreiemoment, 270nm på hjulene (med overboost?) vs 188nm på GT86. Spesielt dreiemomentet merker man stor forskjell på. Lavere vekt på Cooper S hjelper ytterligere på opplevelsen av motoren. Jeg synes det er interessant å se grafer som støtter opp hvorfor den opplevde effekten fremstår som så forskjellig. Til tross for at motoren i Cooper S i praksis er så mye kraftigere betaler man røflig 70.000 mindre i avgifter sammenlignet med den "kraftigere" FA20 motoren i GT86. Prince motoren har vunnet International Engine Of The Year 8 år på rad i klassen 1,4-1,8L motorer helt frem til idag. Den mest ekstreme utgaven med smidde stempler og diverse endringer finnes i Peugeot RCZ R. 270hk@6000rpm og 330nm@1900-5500rpm. Den svakeste utgaven finner man i BMW F20 114I (pre LCI). For Ola Nordmann så vil nok en "136hk" 116I (pre LCI) det meste av tiden føles sprekere, eller omtrent like sprek som en 200hk 2.0 liters sugemotor som generer opptil ca 100.000,- ekstra i engangsavgift i en lettere GT86. Jeg er selv glad i sugemotor og turtall, men som folk flest så er jeg også glad i å få mest motor for pengene til både hverdagsbruk og til mer inspirert kjøring. I ett land som Norge så blir prioriteringene dessverre lett styrt av avgiftsnivået og hva man får for pengene. Synd at denne downsize utviklingen har gått utover rekkesekserene til BMW (og andre morsomme NA motorer), men samtidig skjønner man at folk flest går for små turbo motorer i nyere bruksbiler. En hyggelig bi-effekt av motorer som er nedtunet utover godt bunndrag og god økonomi er tuning potensiale. F20 (pre LCI) 114I kan f.eks chippes fra 102hk til 220hk (+118hk) da går den samtidig fra 180nm til 310nm (+130nm). Referanse. (Beklager skrivefeiler) Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mai 1, 2015 Share Skrevet Mai 1, 2015 Jeg setter også stor pris på bloggen til Danske-Fredrik. Den er en av Norges største bidragsytere på bilglede, men det må sies at den får glimrende drahjelp av mange oppegående bimmers-brukere (ingen nevnt, ingen glemt). Hadde jeg vært i TS sin posisjon hadde jeg nok kjøpt en Mazda MX-5 1.8 (1994-1998), Honda S2000, Porsche 964 Carrera eller BMW Z3 M cab. Sånn ellers...Jeg har brukt en del tid i Mercedes-Benz GL, både en 08 320CDI og 11 350CDI. Begge bilene bærer preg av godt vedlikehold, men har utrolig mange irriterende småfeil. Det tar aldri slutt? De er også ukomfortable og altfor kompliserte for sitt eget beste. Altfor mye teknikk som faktisk irriterer og ødelegger mer enn det hjelper. Ille å si det, men det er en befrielse å komme tilbake til en bil uten disse plagsomme hjelpemidlene der man kan kjøre i fred samt ha god fysisk oversikt rundt bilen. Både MX-5 og Caprice er mer avslappende å kjøre i forhold til HMS-Mercedes og HMS-Mondeoen. Fredrik og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 1, 2015 Share Skrevet Mai 1, 2015 Du har ett godt poeng der Werther! Jeg synes selv det noen ganger er en stor befrielse å kjøre E34en kontra F10. Alt av hjelpemidler som bremser, varsler og styrer på er vel og bra det men de er fryktelig i veien av og til. Noen ganger er det greit å kunne kjøre bil selv synes jeg Kan jo selvsagt slå av alt sammen men det er noe med det at hvis det skulle skje noe eller jeg skulle være uoppmerksom så er det greit å ha dem. Har også hørt alt for mange historier om folk som har fått trøbbel med forsikringa når de har skrudd av hjelpemiddlene. Men det er veldig godt å kjøre en god gammel analog bil, slik man har vokst opp med Hvordan er ellers tilværelsen som Amcar eier? Sjesker på amerikaner selv og kunne godt hatt noe i området rundt en Caprice eller Crown Victoria Amcar klubben i Arendal har vårmønstring i dag så jeg tar turen bort dit...i E34 Møter en kamerat med 69 Cadillac da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Mai 1, 2015 Share Skrevet Mai 1, 2015 Jeg er helt med på hva du sier Werther. Analog vs "digital" er mye i tankene når jeg ser på bil. F20 med chip synes jeg hadde gitt ekstremt mye for pengene, men er ikke helt fornøyd med det elektroniske i bilen som jeg har vært inne på i denne tråden og litt ellers, den er ikke analog nok, men samtidig, skal man ha en liten bakhjulsdreven 1-serie så bør man kanskje hoppe på dette toget før det er for sent. E81 130I med Quaife diff hadde vært ganske gromt, men vanskelig å finne en riktig bil, og disse koster fort like mye som en ny/nesten ny F20 med Chip, en betraktelig nyere og mer driftssikker bil. Skal jeg først bruke slike penger så er det lett å begynne å se på Z4 Coupe 3.0Si (E86) som knapt koster stort mer. Men er et lite dilemma der siden Porsche Cayman (987.2) er godt alternativ som er mer analog, men ikke så grei med tanke på motortilgang og delerpriser. Digger å se under panseret på E86. På en annen side så fungerer E81 mye bedre som hverdagsbil. S2000 har jeg slått fra meg etter en prøvekjøring selv om det er en flott bil med en unik motor. Blir litt for mye turtallsmotor så lenge man ikke tyner motoren maks, noe som ikke er så praktisk på offentlig vei. Blir litt som GT86 bare enda mer ekstrem i motorkaraktedristikk. Å gå fra R56 Cooper S til S2000 så lurer man på hvor all effekten er blitt av i Hondaen. Det erfarte jeg for ikke så lenge siden. Her er min Cooper S btw. (Mener å huske at jeg deler fargetema med Fredrik sin Cactus.) Kanskje det blir en GT86 med tiden, eller MX-5/ kommende Fiat 124?? GT86 er en fantastisk bil og jeg har god tro på kommende MX-5. MX-5 leiren har jeg til en viss grad besøkt med MR2en jeg hadde. Klassisk og analog oppskrift, ingen ESP eller noe å slå av (eller på for de som måtte ønske det). Kjempe morsomt å kjøre fra Østlanded til Vestlandet på tilnærmet tomme vinterveier til tross for vektfordeling som minner om Porsche 911 og kort akselavstand. Ble litt av sjarmen for min del. For folk flest så er det ikke vinterbil, men for meg fungerer slik oppskrift helt flott på glatta. (Skulle hatt orginalfelger/dekk som RNJ viste tidligere i tråden på en MR2 Roadster han hadde. Jeg hadde også hardtopp.) På temaet om Porsche og analog bil. I bilparken så har jeg også en Porsche inspirert VW boble. 911 interior, og sterkt modifisert her og der. Har dessverre ikke vært på veien på alt for lenge, men stort mer analogt blir det ikke. Luft=ta ned vindu. Varme= mer klær. Muskeservo. Muskelbrems. Nesten for mye av det gode, men er artig kontrast til dagens biler. Forgassere, "fri eksos" og langt fra orginal effekt. God lukt og god lyd. Skal jeg kjøpe noe som er ekstremt analogt i dag så blir det Caterham. Er blitt mer interessert i en drivers car enn en boble som tror den er en 911. Klassisk 911 synes jeg er blitt for dyre og at jeg har innsett at gammel vetaran i mitt tilfelle fort ender opp med å få et begrenset bruksområde så ønsker helst noe litt nyere. Kan anbefale å leie/kjøpe denne videoen for de 911 frelste. Jeg leide den når den kom ut, kjøpte den for ikke lenge siden. Kommer nok til å se den igjen. BMW M-bil er heller ikke å forakte, men trenger i utgangspunktet ikke 300+++ hk. Har mest sansen for E86, E46 og eldre. M-biler var for min del bedre før i tiden. Begynner å bli litt for lenge siden jeg hadde BMW, men det har en viss sammenheng med at BMW har gått bort fra å lage biler etter mer tradisjonell (analog) sportsbiloppskrift. Tenker da i retning på biler som Z3 Coupe med 3.0 rekkesekser, eller E30 318IS med LSD. Det nærmeste jeg var E30 318IS var en 318ti M-tech.Min var 100% orginal med unntak av oppgraderte bremseklosser. Denne, som Z3, hadde E30 bakaksling og ett interiør som lignet langt mer på Z3 enn de tradisjonelle E36 modellene. De første utgavene av 318ti hadde også samme M42B18 motor som E30 318is. Min var en senere modell med M44B19. For mange var denne litt sære hybridskapningen ansett som starten på 1-serien. Fredrik, Werther og RNJ reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 1, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2015 Tusen takk for hyggelige ord når det gjelder tråden og det er ingen tvil... den blir ikke bedre enn summen av vår felles innsats (noe som selvfølgelig også gjelder resten av forumet). Det er veldig artig at så mange liker tråden (den er faktisk temmelig godt besøkt) og alle seriøse bidrag er naturligvis mer enn velkommene. Hvorvidt tråden er en av Norges beste når det gjelder bilglede er jeg usikker på, men jeg takker for komplimentet og gjør mitt beste når tiden og motivasjonen er der. Skikkelige innlegg fra dere andre hjelper i stor grad i denne sammenhengen... Apropos Ove Kvam så skylder jeg faktisk ham mye når det gjelder hvordan denne tråden er utformet. Han var en av de helt store og viktige profilene i det gamle BMWCCN forumet. Det som imponerte meg mest med hans innlegg der var soliditeten på innleggene han skrev (ordentlig språk og høyt informasjonsnivå) samt graden av tålmodighet med mindre erfarene/opplyste forummedlemmer. Han hadde (og har sikkert stadig) en fornuftig innfallsvinkel på hvordan man kan oppnå størst grad av fahrfreude... less is more (iallefall veldig ofte er det slik). Han hadde også et mantra som jeg sa meg 100% enig i... det er mye mer morsomt å kjøre en motorsvak bil det remmer og tøyler kan klare enn å kjøre en motorsterk bil i den samme hastigheten halvt i søvne. Man skal føle at man lever når man kjører bil, men samtidig holde lovlig hastighet når man kjører på offentlige veier. Alt for mange misforstår dette poenget og tror at størst, kraftigst og dyrest alltid er veien til Nirvana. Noen ganger er imidlertid kraftigst og dyrest definitivt veien til Nirvana. For de uinnvidde har McLaren F1 en BMW V12 motor (S70/2) på 6064 cm3 som yter hele 627 HK uten ladeluft (turbo og/eller kompressor). Dette var en sensasjon da bilen kom på markedet i 1992. Totalt 106 stk. ble produsert frem tom. 1998 og jeg behøver vel ikke å nevne at dette er et svært kostbart samlerobjekt, men du verden for en entusiastbil... Apropos fremtidige entusiastbiler (dog i en mer human prisklasse) har jeg ganske mange favoritter. BMW E85 Z4 var jeg kort innom for et par dager siden, men jeg tror også at de første generasjonene av Porsche Boxster vil få en renessanse. Kanskje spesielt nå som Magnus Walker har vist at selv Porsche 924 (931/937) kan være interessant. Jeg er rimelig sikker på at han innenfor relativt kort tid også kjøper en Porsche 944 Turbo (951/951S). Dette er modeller som jeg flere ganger tidligere har nevnt som opplagte entusiastbiler og det mener jeg stadig at de er. BMW E36... 323i/325i/328i/M3... er klart undervurdert i markedet, men grunnleggende er dette temmelig fine biler (hvis man kan finne et fornuftig eksemplar). Tilsvarende også med E46 med rekkesekser, men spørsmålet er om man kan gjøre gode kjøp samtidig som kvaliteten er ok. Mitt inntrykk er at gode E46 eksemplarer har et relativt lavt verditap. Jeg har fokus på rekkeseksere (samt boxerseksere), men gode rekkefirere er egentlig ingen hindring forutsatt at bilen ellers er bygget med fokus på kjøreglede. Det avgjørende for min del er at effektutviklingen er nogenlunde lineær, uten "huller" og med et tilstrekkelig langt spenn i turtallsområdet. Skikkelige motorer skal etter min mening ihvertfall klare rundt 6000 rpm og gjerne betydelig mer (Porsche 911 GT3 (991) har f.eks en maksimal effekt ved 8250 rpm). I relasjon til ditt fine innlegg i denne sammenhengen bimmerR liker jeg uten tvil motoren i Mini Cooper S best. Det er verdt å nevne at M54 rekkesekseren i f.eks E46 330i (ikke ladeluft) yter 300 Nm (221 ft/lb) ved relativt lave 3500 rpm. Såvidt jeg vet utvikler motoren aldri mindre enn ca. 230-240 Nm. Maksimal effekt er ellers 231 HK ved 5900 rpm. Ergo kan selv alminnelige rekkeseksere effektmessig konkurrere med moderne rekkefirere forutsatt at de har et stort nok motorvolum. Hele poenget med den utviklingen vi idag ser med rekkefirere er klart drevet av et hysteri vedr. drivstofforbruk samt economy of scale som et ledd i en spareøvelse for bilprodusentene. Artig med bildene av E36 Compact (E36/5). BMWCCN profilene Ove Kvam og Henning Robberstad ("02-Henning") var blandt de første i Norge som så potensialet i denne modellen som banebiler. Ove Kvam's compakt fikk sogar kjælenavnet "kvampact". Som du påpeker er denne modellen en ganske artig hybrid mellom E36 og E30 når det gjelder understelet og med ditto spenstige kjøreegenskaper. Kul Boble du har.. bimmerR og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Mai 1, 2015 Share Skrevet Mai 1, 2015 Jeg setter også stor pris på bloggen til Danske-Fredrik. Den er en av Norges største bidragsytere på bilglede, men det må sies at den får glimrende drahjelp av mange oppegående bimmers-brukere (ingen nevnt, ingen glemt). Enig! MX-5 leiren har jeg til en viss grad besøkt med MR2en jeg hadde. Klassisk og analog oppskrift, ingen ESP eller noe å slå av (eller på for de som måtte ønske det). Kjempe morsomt å kjøre fra Østlanded til Vestlandet på tilnærmet tomme vinterveier til tross for vektfordeling som minner om Porsche 911 og kort akselavstand. Ble litt av sjarmen for min del. For folk flest så er det ikke vinterbil, men for meg fungerer slik oppskrift helt flott på glatta. (Skulle hatt orginalfelger/dekk som RNJ viste tidligere i tråden på en MR2 Roadster han hadde. Jeg hadde også hardtopp.) Fantastisk flott i rød! Jeg brukte også min MR2 en vinter og det var til tider, ehr, spennende! MR2'en er virkelig en bil jeg savner og angrer på at jeg solgte. Siden du refererer til bilen og hjulene så vedlegger jeg noen flere bilder. Av uforståelige grunner så ser det ut til at jeg ikke engang har tatt bilder av bilen uten hardtop - kun bilder i regnvær med hardtop! Hardtoppen var praktisk men gjorde ikke akkurat bilen penere. Sommerhjul: Vinterhjul: bimmerR og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 1, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2015 (endret) Roadkill med Freiburger og Finnegan er som vanlig langt fra seriøst, men dette er god underholdning en alminnelig fredagskveld. Det er imidlertid 1. mai og dette er klart litt "redneck" (no offence og uten sammenligning forøvrig)... Endret Mai 1, 2015 av Fredrik bimmerR, Daniel. og scoot reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Mai 1, 2015 Share Skrevet Mai 1, 2015 Det der er kanskje noe av det morsomste jeg har sett på lenge. De gutta der er herlige! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Mai 1, 2015 Share Skrevet Mai 1, 2015 (endret) "Kvampacten" Ove hadde mellom E30 318IS og F20 116I husker jeg godt. Er det en grunn til at han ikke er aktiv her? Har sett at han er aktiv på Bimmerpost/F20 forumet og BMWCCN blant flere steder. Fredrik-den Danske, og Ove Kvam fra sørlandet er to profiler jeg ihvertfall ikke glemmer. Begge har bidrat mye med god informasjon på mange måter. Såg flere i banemiljøet hoppet på kompaktbølgen en periode. Flertallet var riktignok med større motor. Grompact?? Jeg deler selv samme filosofi med motorsvake.. Jeg vil heller pushe en bil 10/10deler, enn å putre av gårde ved 6/10 i en kraftigere bil. Her er GT86 et prakteksempel med tanke på understellet som trives best ved 10/10. Ellers tror jeg grep/dekk utviklingen har gjort sitt for å gjøre biler kjedeligere. Fartsgrensene er stort sett de samme, men bilene sitter bedre enn noen gang grunnet bedre og breiere dekk. Noe som lett gjør ting kjedelig. Om man vil vil kjøre på skinner så finnes det tog og slike ting tenker nå jeg. Jeg mener at det er ikke bilprodusentene som bestemmer CO2 hysteriet. EU krav kombinert med hva folk faktisk kjøper er nok det som teller mest. Folk som kjøper nybiler er jo de som "stemmer" på hvilke biler som havner på veiene. Noe som i land som Norge og mange andre steder er preget av forskjellige typer "CO2 skatter" basert på CO2 hysteri. (Eller andre typer skatter som stort sett favoriserer biler med lavt utslipp, og mindre antall sylindre.) Dette kan man jo se i praksis. Til tross for din (Fredrik den Danske) store forkjærlighet for rekkesekser med turtall (bensin) så har du stort sett kjørt rundt i dieselbil med 4 sylindre i siste 10+ år. Nå har du 3-sylindre og under 100g CO2. Jeg ligger selv under 140g CO2 på bruksbilen og har som folk flest med nyere bil maks 4 sylindre under panseret. I tillegg så ligger jeg effektmessig akkurat ved "sweetspot" med tanke på hk-avgift, noe som heller ikke er en ren tilfeldighet. (Et sted rundt 185hk begynner hver hestekraft å koste mye mer.) Man kan stort sett se på hvem som helst som kjøper nybil (I Norge) at CO2 i praksis blir en viktig del av regnestykket for folk flest enten det er bevisst eller ikke. Det blir en del av totalprisen på bilen. Slike ting er jo noe bilprodusentene justerer seg etter. Economy of scale som du nevner er jo også til en viss grad med på å endre motorutvalget. Jeg hadde bare MR2n i ca ett år og kjørte på felger/dekk som var med bilen fra forrige eier. Trengte noe mer praktisk og holdbart. Opplevde dessverre det meste av kvalitetsproblemer med motoren, så bilen levde ikke opp til "Toyota" kvalitet for å si det mildt. Ser man bort fra det så var bilen kjempemorsom. Motoren måtte brukes for det den var verdt. Handlingen var kanskje ikke for hvem som helst, men den hadde "karakter" over seg kan vi si. Jeg var ellers imponert over hva god denne bilen var med åpen diff, føltes ikke alltid slik. Jeg (forrige eier) hadde samme dekkdimensjon fremme og bak, så det tok nok også knekken på litt understyring siden bilen egentlig skal ha hakket breiere dekk bak. Ikke at jeg klagde på det. Jeg kan ikke si det var lekker bil verken med eller uten hardtop, men det glemte man fort bak rattet. Her er kjedelig bilde av vinteroppsettet. Kompenserer med noen flere biler: Jeg testet også en MX-5 NA før jeg kjøpte MR2, samt oldschool (90-talls) mini. Lav vekt er aldri feil i min bok og jeg skulle ha en liten upraktisk bil en periode. Hadde jeg gjort hjemmeleksa og lært en del om motoren i MR2 Roadster så hadde jeg nok styrt unna. Ihvertfall akkurat den bilen jeg kjøpte. På bildet ovenfor hadde den fått ny bunndel (stempler og det meste), katalysatorer samt flere injektorer. Fordelen med billig biler som MR2en er at man får erfaring som man til en viss grad kan trekke over til andre biler. Kan man ikke pushe en MR2 Roadster helt ut, så bør man ihvertfall ikke prøve med en gammel 911 med 230hk tenker nå jeg. Tør man ikke å bruke en bil til 100k så tør man ihvertfall ikke å bruke en heftigere bil i "samme klasse" til 500k. Takket være MR2en fikk jeg fjernet en del av kløen for biler som Lotus Elise/Exige, Opel Speedster og det å ha en cabriolet. Jeg synes det er viktig å oppleve litt forskjellige typer biler. Kløen for å eie en Cayman har MR2en dessverre ikke satt en demper for og jeg er fortsatt veldig positiv til MX-5 selv om behovet mitt for å eie en toppløs bil ikke er stort. Morsom episode av Roadkill! Endret Mai 1, 2015 av bimmerR RNJ og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Mai 1, 2015 Share Skrevet Mai 1, 2015 Jeg hadde min MR2 i et par år og hadde absolutt ingen problemer med den - gikk som en klokke. Var faktisk ikke klar over at det er kjente svakheter med motoren. Veldig fine bilder av din! Jeg syns den er absolutt penest i rød. Ellers har MR2'en også fjernet kløen for cabriolet for meg. Helt greit med cabriolet-leiebil sydpå men det frister ikke ellers. Et mulig unntak er E46 cab som jeg syns er helt fantastisk flott! bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Mai 1, 2015 Share Skrevet Mai 1, 2015 Følger man med på disse bilene så vil man se ganske mange på finn.no som har byttet motor. 1 av 6 som ligger ute nå har fått byttet motor. Om det er flere av de 5 som er igjen som har hatt motorbytte eller har skade skal man heller ikke se bort fra. Når min bil ble solgt videre så stod det ikke noe i annonsen om at tidligere eier hadde byttet bunndel og mye mer så er ikke alle annonser man kan lese slikt i engang. Gjorde ikke mye research før jeg kjøpte bil. Tenkte at Toyota var kvalitet, men det stemmer ikke alltid. Ryker katalysatoren som sitter høyt oppe i eksosmanifoilen (pre cat) så går ting fort galt. Det er hovedsaklig denne katalysatoren som skaper problemer. Får man litt ovale sylinder vegger eller har dårlige stempel ringer så bruker den olje og da går ihvertfall den katalysatoren fortere i oppløsning, noe som gjørt at motoren ryker med fort grunnet partikler som finner veien inn i motoren. Om jeg husker rett så var det hovedsaklig de 2 første årsmodellene (2000-2002) som var størst utsatt. Det vil si tilnærmet alle biler i Norge. Du kan lese mer detaljert her om det skulle være av interesse: http://www.mr2roc.org/phpBB3/viewtopic.php?t=11393 Et sted er det side opp og side ned om disse problemene (utland). På det værste så har jeg lest om tilfeller hvor noen fikk byttet motor/katalysatorer opptil 2-3 ganger på samme bil. Man fikk vel 7års reklamasjon eller noe på dette I Norge. Nå må folk betale selv til tross for at det var/er et utbredt problem. Er litt høyrisiko å eie en slik bil, så om man ikke får forsikret seg om at motoren ikke bruker ekstra olje og at katalysatorer er i god stand ved å sjekke så kan det være greit å styre unna. Alternativt fjerne for-katalysatoren fortest mulig, men da risikerer man problemer med avgasser. Så blir det eventuelt å bytte eksosmanifoil ved EU kontroll og slikt styr.. Det enkleste er nok å styre unna og heller vurdere MX-5/Elise/Speedster etc.. Uansett så er det alltid smart å gjøre litt resarch på aktuell bil/motor. MR2-Roadster er for meg en bil som jeg styrer unna grunnet nevnte motorproblemer. Ellers en knall liten bil. Jeg styrer også unna RX-8. Har hørt nok om de.. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Mai 2, 2015 Share Skrevet Mai 2, 2015 Treball, hvor ble det egentlig av den profilen? Virket som at han hadde stålkontroll på eldre BMW'er, og kom med nyttige tips og triks dersom man hadde problemer Hvem det faktisk var som stod bak denne profilen, skulle vel også være hemmelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2015 Treball er også en av profilene i det gamle BMWCCN forumet jeg absolutt hadde sansen for. Han var nøye med detaljene og postet bilder av profesjonell kvalitet. Såvidt jeg husker hadde han en rød BMW E30 og en Mercedes-Benz W201 (190-serien). Han har en ganske artig profil her inne... "Balltre", men er dessverre bare sporadisk aktiv (siste gang i februar i år). Ellers har vi flere gamle BMWCCN travere her inne og en av disse er Rune-K (en hyggelig fyr som kjører en E23 735i og E85 Z4). Hmmm... jeg vet ikke om jeg helt liker å bli omtalt som "danske Fredrik" eller "Fredrik-den-danske". Det er imidlertid forståelig siden jeg "alltid" har bodd i Danmark (de siste 15 årene), men jeg er altså 100% norsk og føler meg mer norsk enn noen gang tidligere (mange nordmenn gjør dette etter mange år i utlandet)... Vedr. vår Citroën Cactus BlueHDi 100 så har den en dieselrekkefirer på 1560 cm3 som yter 100 HK ved 3750 rpm og 255 Nm ved 1750 rpm. Umiddelbart er dette ikke så imponerende, men bilen veier kun 1145 Kg så spesielt langsom er den ikke. Drivstofforbruket er imidlertid ganske imponerende med et realistisk gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på rundt 0,35 liter/mil (0,29 liter/mil ved landeveiskjøring). CO2 utslippet er 82 gram pr. Km. Serviceintervallene er ca. hver 25-30000 Km (avhengig av kjøremønsteret) og jeg har faktisk aldri hatt en mer økonomisk bil. Når dette er nevnt er cactusen langt fra min drømmebil. Den er en ganske utmerket bruksbil, men heller ikke mer (vel... den er ekstremt komfortabel til kun å koste ca. 200K danske kroner). Jeg leter stadig etter drømmebilen, men det er på mange måter en kamp mot tiden. Jeg blir ikke yngre og jeg innser at det som var fantastisk og spesielt med de gamle Porschene (spesielt 924 og 944) blir mer og mer en fjern drøm. Euforien er ikke der i den samme grad og hverken bilene eller trafikkbildet er som de/det var for 25 år siden. Jeg er ikke tilfreds med å ta bilene ut på korte turer... jeg vil leve med bilene som jeg gjorde den gangen for mange år siden. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er redd for at virkeligheten innhenter minnene (som stadig er fantastiske og sikkert litt urealistiske)... Jeg er ellers helt enig i at det ikke er bilprodusentene som i utgangspunktet bestemmer hva som skal være normen når det gjelder akseptablet drivstofforbruk og utslipp av avgasser iom. at dette er et EU direktiv (ref.: European Emission Standards), men det er ingen tvil om at bilprodusentene med dette direktivet også utnytter sjansen til å produsere billigere biler uten at dette nødvendigvis resulterer i billigere biler for kundene. Jeg mener at f.eks BMW helt klart kunne ha utviklet en rekkesekser som er like økonomisk som dagens rekkefirere (bensin). Utfordringen er imidlertid at dette samtidig ville ha medført minst en ekstra produksjonslinje inkl. alle tilstøtende deler og tilpasninger i de enkelte modellene. Apropos Porsche 911 og dagens "höjdera"... Turbo S med 560 HK og 750 Nm (Sport+). EVO's Jethro Bovingdon er ingen hvem som helst når det gjelder slike biler og det er uten tvil interessant når han påpeker at denne bilen jevnt gjør 0-60 mph på 2,6 sekunder. Dette betyr at den klarer 0-100 Km/t på under 3 sekunder. Porsches data sier 0-100 Km/t på 3,1 sekunder. Det at 911 Turbo S er såpass hurtig 0-100 Km/t kan synes irrelevant, men det er faktisk ikke så rent lite imponerende (for ikke å snakke om 0-160 Km/t på 6,2 sekunder). Jeg er helt enig med Bovingdon at 911 GT3... uansett hvor imponerende den isolert sett er uten ladeluft... stjeler for mye av oppmerksomheten i forhold til 911 Turbo S. Når dette er nevnt er jeg usikker på om den egentlig er morsommere å ratte enn f.eks en gammel 911 Carrera Coupé fra 80-tallet. Dagens sportsbiler har en lei tendens til å føles for "satt" på veien pga. av for brede felger/dekk (som du er inne på bimmerR). Det er verdt å tenke på at Ferrari 288 GTO kom med 16" felger (225-255/50-16) tiltross for en topphastighet på 305 Km/t... bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mai 2, 2015 Share Skrevet Mai 2, 2015 (endret) Ja det gamle BMWccn forumet er et stort savn. Jeg savner virkelig den tiden man slapp innlogging og en masse annet styr for og svare på et spørsmål. Det er nok dessverre minner fra en svunnen tid. For og være helt åpent så var det forbausende lite drittpreik på gamleforumet, og trestrukturen savner jeg veldig, slik sitering er bare tungvint. Man kan selvfølgelig være konstant innlogget men det byr meg egentlig litt imot. Er kanskje litt paranoid, holder meg langt unna facebook også. Treball er det faktisk ikke lenge siden jeg snakket med på E-post men da under virkelig navn. Hjalp han litt med noe LMK forsikring og BMWccn medlemskap så han lever fortsatt. Han er også registrert på det nåværende BMWccn forumet men da under eget navn. Vedrørende nye biler og utslipp så snakket jeg litt med en av toppene for en stor BMW forhandler i Oslo på Valle Hovin idag og han mente at prisen på og slippe ut CO2 snart blir så høy at de norske kundene ville kutte ut det X drive tullet. Det er jo ren galskap når 80% av nye 5 serier som blir solgt i Norge er X-drive. Det er mye unødvendig drivstoff som forsvinner der. Ser dere diskuterte Z4 litt tidligere her. Har hatt min i snart 4 år nå som helårs bruksbil og må si jeg er positivt overasket over hvor praktisk den er, biltypen tatt i betraktning. Så lenge man ikke trenger bakseter er den en helt ok bruksbil. Kofferten er forbausende stor på den, og litt viktig, man får med like mye bagasje selv om taket er nede. Balansen i den er helt fantastisk på vinterføre. Jeg var litt skeptisk hvordan det ville gå første vinteren men det ble gjort grundig til skamme. Med de elektroniske krykkene påslått er det tilnærmet umulig og drite seg ut og slår vi de av så merker man tydelig at BMW gjorde seg flid med chassiset på disse bilene. Man trenger ikke antispinn på vinteren selv om man har stor motor. Den eneste modifiseringen jeg har gjort er og skaffe meg gummimatter og skvettlapper. Det eneste jeg ikke er fornøyd med er kvaliteten, Har vært endel irriterende feil, også knirker den litt i interiøret. Den gamle syvern min fra 1983 er mye bedre skrudd sammen. Endret Mai 3, 2015 av Rune-K Fredrik, Ron Jeremy og bimmerR reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Mai 3, 2015 Share Skrevet Mai 3, 2015 (endret) GT3, og til en viss grad Turbo har nok en tendens til å få veldig mye fokus ja. Chris Harris kommer til å kjøre 911 GTS i 6 måneder og nevner akkurat det med at de ypperste modellene har en tendens til å få veldig mye fokus, men at det også har en sammenheng med hva folk liker å se (/lese om). 911 GTS med Sport Design pakke nedenfor. Sjekk hoftene og spoileren, og så har den jo manuell girkasse. Ikke akkurat en innstegsmodell det heller for å si det mildt. Sammenligning av Audi TT og oldschool Porsche. Vedrørende dekk: Porsche 911 964 (1990)205/55-16225/50-16 BMW E30 M3 (1990)205/55-15 MX-5 NA (1991)185/60-14 En ny 911 (standardmodell) ruller på 235/40-19 285/35-19 Noe jeg liker med Cayman 987.2 er at den med minste dekkdimensjon rullet på: 205/55-17 235/50-17 Dekk i denne dimensjonen trenger heller ikke å være så performance orientert, noe som gjør at det er lettere å oppleve den flotte balansen i bilen. Dagens Cayman, som knapt har mer effekt ruller på minimum 235/45-18 265/44-18 Denne dekkbredden er beholdt om man går opp til 19" eller 20". Noe som tyder på at den kombinasjonen gir riktig balanse i bilen. Ser på vi på Z4 E86 så hadde denne: 225/45-17 Gikk man opp i felg dimensjon (samme motor, samme understell) så endte man opp med: 225/40-18255/35-18 Det liker jeg ikke helt. Velg/kjøp "sportsligere dekk/felg-kombo" og få mer tendens til understyring. Jeg misliker det samme når folk har "oppgradert" dekkene sine når jeg ser på forskjellige biler på bruktmarkedet. Maks bredde på bakdekk og ofte langt bredere bak enn forran, til tross for at selv i orginal utførelse med lik dimensjon forran og bak så hadde bilen litt understyring av sikkerhetsmessige årsaker. Fremhjulsdrevne biler har ikke en tendens til å ha større fremdekk selv om en del japanske tunere går for den løsningen, det til tross for justerbare dempere og mye mer. Av orginalbiler så kan jeg dra frem Pontiac Grand Prix GXP som ble levert med 255/45-18 foran og 225/50-18 bak. Veldig spesielt for en fremhjulsdreven bil å ha bredere dekk forran, men så hadde denne også en 5,3L motor og tilhørende vekt og moment på forhjulene. På Mini Cooper S`n min så ble løsningen min å gå for dekk som har litt ekstra grep fremme men samme dimensjon som bak. På denne bilen har jeg mer fokus på grep enn jeg ville hatt på en bakhjulsdreven hverdagsbil bil, men det har også litt med bruken og å oppleve litt forskjellige type handling. Pluss at mer grep på foraksling hjelper til å trykke demperene mer sammen takket være mer g-krefter, dermed får man mer løft på bakjul og bedre mulighet til å balansere understyring/overstyring. (Simpelt forklart). Med mindre grep er bilen mer understyrt etter min erfaring. Siden store hjul og hjulbuer er blitt mer vanlig så er jo også bredere dekk blitt vanlig. Spesielt unntak er f.eks BMW I3. 155/70-19 Det er ekstremt smalt på 19 toms felger! Bare synd at denne bilen ikke er designet eller satt opp som en klassisk sportslig BMW. En del elektronikk som setter en demper. Det at modusene er Comfort, Eco og Eco+ sier sier jo også litt om fokuset. (Sier ikke at bilen ikke er sportslig for bilklassen, men at den kunne vært langt mer sportslig og at BMW ikke legger skjul på det.) Jeremy Clarkson er en av flere biljournalister som har god forståelse for konseptet med mindre grep. In the olden days, when people had diphtheria and children were covered in soot, cars had skinny little tyres so that enthusiastic drivers could have fun making them slither about on roundabouts. Nowadays, though, it’s all about grip. Fast Fords are fitted with front differentials to ensure you can keep a tight line, even when you are doing 1,000mph through a mountain hairpin. Then you have the Nissan GT-R, which uses the computing power of a stock exchange to make the same mountain hairpin doable at the speed of sound.In fact, all modern cars cling to the road like a frightened toddler clings onto its mother’s hand. In some ways this is no bad thing. It means the befuddled and the weak are less likely to spin off and hit a tree. And it means the helmsmen among us can post faster lap times on track days.But is that what you want? Really? Because when the grip does run out, you will be travelling at such a rate that you will have neither the talent nor the time to get everything back in order before you slam into a telegraph pole. If you are trying to win a race, high cornering speeds are important. But if you are not, they’re frightening.For the business of going fast, a Nissan GT-R is unbeatable. But for fun — and I am not exaggerating here — you would be better off in a Morris Minor on cross-plies.Which brings me neatly to the door of this week’s test car. It’s called the Toyota GT86. .............. Avslutter med en passende video som tar konseptet til det ekstreme. Dekkdimensjoner hentet fra 1010tires.com, en fin side å sammenligne dekkstørrelser på. Endret Mai 3, 2015 av bimmerR RNJ og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå