Espen Aass Skrevet Juni 6, 2015 Share Skrevet Juni 6, 2015 Alt var bedre før . bimmerR og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juni 6, 2015 Share Skrevet Juni 6, 2015 Det gjør jeg nok Fredrik. Den er ikke solgt til hvem som helst, heldigvis. Han eide bilen som hans første i 1980, da han var 18 år gammel, så jeg skjønner at det er meget spesielt for han å få tilbake den nå. Fikk se vognkortet, samt utklipp fra avisannonsen da han kjøpte bilen, det var ganske morsomt at han hadde spart på det. Biler jeg har lyst på er det nok av, så det er ingen fare. Spørsmålet er om jeg kommer til å bli tilfreds med en MX5 eller Z3 som jeg også driver og kikker på. Vurderer å dra å se på denne, som sommerbil duger den helt sikkert og er nok morsom som bare det til sitt bruk. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60055758&sort=0&model=1.749.3003&model=1.784.1155&make=0.749&make=0.784&ref=fas Fredrik og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2015 (endret) Espen A: En aluminium monocoque ramme (rørramme) på knapt 820 Kg i kombinasjon med rundt 635 HK og 630 Nm gjør noe med hastigheten bilen har. Akkurat Porsche 956 var utviklet for Gruppe-C av ingen ringere enn Norbert Singer. Han sto bak svært mange av racingmodellene fra Porsche som var basert på 911 og 930 (911 Turbo). Singer Vehicle Design i California er en hyllest til Norbert Singer og du verden så gjennomført deres modeller er. Det er selvfølgelig en brite, Rob Dickinson (fetter av Bruce Dickinson som er forsanger i Iron Maiden), som står bak prosjektet. Med tanke på den enorme racingsuksessen ulike briter har hatt med Porsche (spesielt Derek Bell m.fl) er dette egentlig ikke så merkelig... Endret Juni 6, 2015 av Fredrik bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2015 (endret) Apropos Rob Dickinson har han, som det fremkommer i XCar's videoen, en tidligere karriere som forsanger i 90-talls bandet Cathrine Wheel. De hadde moderat suksess, men platene (altså LP'ene) de ga ut er interessante idag fordi de er designet av Storm Thorgerson som også designet noen av platene til Pink Floyd (bl.a Dark side of the Moon). Stilmessig var Cathrine Wheel til og begynne med inspirert av nettopp Pink Floyd og det velrennomerte bandet Talk Talk fra 80-tallet. Senere ble stilen mer og mer aggressiv samt metall inspiret. Diverse interne meningsforskjeller vedr. bandets utvikling førte til at bandet ble oppløst i 2000. Rob Dickinson gjør imidlerid stadig gigs ved siden av Singer prosjektet og vi kommer nok helt sikkert musikkmessig til å høre mer fra ham på et eller annet tidspunkt... Endret Juni 6, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juni 6, 2015 Share Skrevet Juni 6, 2015 (endret) Jeg er imponert Fredrik. Rett og slett! Godt det finnes noen som har svar og en historie! Respekt man Pink Floyd er og blir det ultimate innen musikk. Ingen over, men mange under, Og noen ved siden. Deep Purpel er neste på min liste. Helt anderledes, men.. Endret Juni 6, 2015 av Espen A. Fredrik og RNJ reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2015 (endret) Hehehe... jeg elsker relasjoner (noe som sikkert denne tråden er et uttrykk for), men akkurat Deep Purple har jeg liten erfaring med. Det er imidlertid to samtidige band jeg etterhvert har litt erfaring med... Led Zeppelin og Black Sabbath. Jeg er egentlig litt for ung til å ha førstehåndskjennskap til disse bandene, men både Robert Plant og Ozzy Osbourne har jo hatt en relativt fornuftig solokarriere. Spesielt Robert Plant har jeg sansen for idag... han blir bare mer og mer kreativ med årene. Led Zeppelin var fantastisk... spesielt med moderne lyd og oppsetning... her fra reunionen i 2012 (ok... Jason Bonham har erstattet sin avdøde far John Bonham på trommer, men fuck... det låter enormt bra allikevel)... https://www.youtube.com/watch?v=eHaqS3Ccc78 Endret Juni 7, 2015 av Fredrik FredrikE24 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juni 6, 2015 Share Skrevet Juni 6, 2015 Hehehe... jeg elsker relasjoner (noe som sikkert noe denne tråden er et uttrykk for), men akkurat Deep Purple har jeg liten erfaring med. Det er imidlertid to samtidige band jeg etterhvert litt erfaring med... Led Zeppelin og Black Sabbath. Jeg er egentlig litt for ung til å ha førstehåndskontakt med disse bandene, men både Robert Plant og Ozzy Osbourne har jo hatt en relativt fornuftig solokarriere. Spesielt Robert Plant har jeg sansen for idag... han blir bare mer og mer kreativ med årene. Led Zeppelin var fantastisk... spesielt med moderne lyd og oppsetning... her fra reunionen i 2012... https://www.youtube.com/watch?v=eHaqS3Ccc78 Musikksmaken din er det iallefall ikke noe feil med. Fortsett med det. Nå er min smak ganske varierende. Deep forest feks. Era. Egnigma. U2. The Who Slade. Nazareth. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2015 (endret) Mye bra i den listen... jeg liker spesielt U2 (tidlig) og The Who. Akkurat U2 er litt sårt siden jeg aktivt fulgte bandet fra rundt 1983 frem til de kom med albumet Achtung Baby i 1991 (som er fantastisk bra). Etter dette ble bandet aldri det samme for min del. De fire første skivene (Boy, October, War og The Unforgettable Fire)... samt den tre album senere Achtung Baby er de beste U2 har laget. Det er ikke sofistikerte produksjoner etter dagens standard, men du verden så naivt og ungdommelig... verdens beste oppskrift for suksess. The Who har liksom alltid vært der... stort og mektig, men jeg fikk virkelig sansen da de spilte Won't Get Fooled Again på Live Aid konserten i London i 2005... helt genialt. Felles for Robert Plant, Ozzy Osbourne og Roger Daltrey er at de ikke kan skrike mer... ergo vil selvfølgelig låtene høres litt annerledes ut idag (og for 10 år siden) enn for 30 år siden. Jeg liker imidlertid attituden til de disse gamle heltene. De gir ikke opp før det nesten er for sent... og det er først etter å ha tømt lageret med sprit, røyk, hamp, damer og det som ellers er obligatorisk i rockebransjen. Et annet litt artig band fra omtrent den samme perioden er Motörhead og spesielt forsangeren/bassisten Lemmy Kilmister. Her snakker vi om å leve livet fullt ut til man stuper... hvilket Lemmy Kilmister i den grad gjør (uten å tilsynelatende stupe i fysisk forstand). Jeg synes at musikken Motörhead spiller er relativt obskur og masete, men hvorfor ikke? Det er ikke det første jeg setter på når kvelden er ung, men hvis jeg har formen liker jeg å dra på litt når nettene blir lange. Lemmy er sannelig noe for seg selv... røff og jævlig, men musikken er full pinne og rock'n roll fra første strofe. Nazi greiene liker jeg ikke... Endret Juni 7, 2015 av Fredrik FredrikE24 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Juni 7, 2015 Share Skrevet Juni 7, 2015 En annen kul bil med Turbo er Lotus Espirit. Her er en til 300k. Noen som har en del erfaring med Ferrari og har en del å dele rundt f.eks kostnader? Lotus Esprit er tøffe biler men da skal det være den første utgaven. Synes den der er litt for rund i formene. Jeg gikk i seriøse tanker for noen år siden og skaffe meg en slik en men heldigvis innhentet fornuften meg. Skal man ha en bra en blir det svindyrt og oppussingsobjekt er som regel veldig dårlige. Når det gjelder gammel Ferrari ville jeg holdt meg langt unna. Vi hadde en dagstur i BMWccn for noen år siden til et firma i Råde som pusset opp italienske sportsbiler. Det sto mye tøft der men ved nærmere ettersyn så var det mye semre saker. De var pene og se på utvendig men under skallet så var det mange jalla løsninger som så ut som de hadde sittet der fra bilen var ny. Trengte de og forsterke et panser så bare sveiset de fast noen firkantrør på undersiden bare som et eksempel. Gammel Porsche har en helt annen finish. Dette var biler fra 80 tallet og eldre. Og de rustet overalt. bimmerR og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 7, 2015 Share Skrevet Juni 7, 2015 Ingen tvil om at F10 er langt bedre å kjøre enn forhjulsdrevet aldrende A6. Og med veldig forskjellig oppførsel under gasspådrag. Det er likevel tydelig fra videoen at bilen understyrer og ser lite inspirerende ut med det oppsettet som brukes i videoen. Man trenger ikke å ha kjørt en F10 på ringen for å se det. Men alle har sine preferanser. Du skriver i forrige innlegg at "Jeg opplevede på ingen som helst måte at F10 understyrte", samtidig så har du skrevet for kort tid siden om din erfaring med din F10 på ringen. "Eneste begrensningene mine var at dekkene foran var av billig merke så de kunne slippe litt når bilen virkelig ble pressa." Kjøp noen fornuftige dekk isåfall slik at opplevelsen av bilen ikke blir dårligere enn nødvendig. Det er en liten sum opp mot bilens verdi. Ellers er jeg helt enig i at F10 garantert er en fin bil å cruise til og fra ringen, samt at jeg mye heller hadde kjørt den enn noen av konkurrentene på ringenn. F10 er laget og konstruert for å ikke understyre men heller overstyre hvis det går for fort i en sving, hvilket den også gjør. Men min bil er utstyrt med Nexen dekk av billigste sort ifra forhandler, dette er årsaken til at min bil understyrete ved to (!) anledninger på en hel dag på Ringen. Jeg lurer på å gå all inn å kjøre på Pilot Sport nestegang, håper da på bedre feste også i sving. Det er ellers alltid hekken som kommer først og når den kommer er den veldig lett og fin å håndtere. Apropos kjøreglede på Nürburgring. Min mening er... uansett hvor bra F10 er som en relativt motorsterk og alminnelig familiebil er det helt begrenset hvor interessant den er å kjøre på enn bane. Vi snakker tross alt om hele 1800 Kg bil og selv om den får hjelp av at "Die grüne Hölle" er en høyhastighetsbane snakker vi ikke om kjøreglede utover at det går fort rett frem. Nürburgring er ganske enkelt ikke et spesielt godt eksempel på en bane som er teknisk krevende i tradisjonell forstand... den er og blir en høyhastighetsbane dog en av de beste i den sammenhengen. På den annen side finnes det ikke så veldig mange andre eksempler på baner i denne kategorien og dermed er det lett (kanskje for lett) å bruke Nürburgring som en referanse når man skal teste ulike bilmodeller i høy hastighet. Jeg tviler imidlertid ikke på at F10 530d kan være svært hurtig, men spesielt morsom å kjøre er den helt sikkert ikke. Jeg synes den er utrolig morsom å kjøre på bane, både inspirerende og veldig artig. Bilen har Adaptiv understell med Dynamic drive og ett i utgangspunktet veldig bra chassis så til bilens størrelse er den veldig kjørevillig og mer en nok til å ha det gøy med. Det er jo nettopp det denne modellen har fått så skryt for, at den er utrolig kjørevillig til å være en så stor og tung bil. Men det krever litt motor og ett mer avansert understell, da før det an å kjøre inspirert og ha det gøy. Jeg eier faktisk en slik bil vi her snakker om og jeg har faktisk kjørt den på Nurburgring så dette kan jeg konkludere med Har du kjørt på Nurburgring Fredrik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Juni 7, 2015 Share Skrevet Juni 7, 2015 Jeg kan bare uttale meg om min gamle e90lci og min f11, og mitt inntrykk er at femmern er ett stort drog som forsåvidt er villig til å bli med i svinger, men ikke i nærheten av hva treern var. det var to helt forskjellig typer biler, hvor femmern er mer innrettet mot komfort, mens treern var mye mer sporty. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 7, 2015 Share Skrevet Juni 7, 2015 Men nå har du 520d uten Adaptiv Drive.... Jeg hadde E90 325d med M-sport understell og ja den føltes mye lettere enn F10en, men det skyldes bla at det er mindre fartsfølelse i F10 takket være fysisk størrelse og god lyddemping. F10en føles vel så tight og fin rundt svingene så fort man ser forbi bilens fysiske størrelse, selvsagt fordi det er en nyere konstruksjon. F30 derimot er enda skarpere enn F10 igjen, den har helt perfekte kjøreegenskaper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 8, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2015 Jeg synes at Nürburgring er et sidespor i forhold til akkurat det fokuset denne diskusjonen har når det gjelder gode kjøreegenskaper. Som jeg var inne på i et tidligere innlegg er Die grüne Hölle en høyhastighetsbane som klart favoriserer motorsterke biler. Jeg tviler ikke på at det er morsomt å kjøre fort på denne banen, men det er ikke ikke helt det denne diskusjonen handler om. Jeg har av samme årsak heller ikke kjørt på Nürburgring, men jeg har kjørt på den relativt nærliggende Hockenheimring (kjøretrening regi av Porsche). Utgangspunktet for diskusjonen var landeveier og hvordan relativt lette og motorsvake biler kan tilby interessante kjøreopplevelser der i lovlig hastighet. Dette i motsetning til å fly lavt i en hermetisk lukket boble av en moderne familiebil med mye effekt og alt for høy hastighet. Mitt poeng er at det er lett å miste fokuset med mange moderne biler. De er hurtige, men ikke nødvendigvis morsommere å kjøre enn eldre biler. Sagt på en annen måte er det bedre i relasjon til alminnelige veier at man kjører i 80 Km/t og det føles som 120 km/t enn at man kjører i 80 Km/t og det føles som 40 Km/t. Det er nok en reell fare for at 80 Km/t blir til 120 Km/t når man ikke merker at det går fort og jeg tror at dette skjer for ganske mange i moderne biler. På den annen side er moderne biler betydelig sikrere (både passivt og aktivt), men dette unnskylder ikke at man bryter fartsgrensene. Ergo mener jeg at biler som f.eks den nye MX-5'en er geniale i den forstand at den tilbyr det beste fra to verdener. Den er lett, morsom å kjøre, ikke alt for hurtig og sikker... Denne farkosten ser forøvrig ikke alt for sikker ut, men jeg tviler ikke på at den er morsom å kjøre. De hadde definitivt noen ville ideer på 50-tallet... bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 8, 2015 Share Skrevet Juni 8, 2015 Jeg synes ikke det er riktig å bedømme en bane man aldri har kjørt på, du går ganske sterkt ut og det var derfor jeg spurte om du hadde kjørt banen Jeg skal ikke påberope meg noe ekspert status på Nurburgring men jeg begynner å kjenne banen godt nå etter å ha besøkt den to ganger i året de siste tre årene Jeg anser meg dog fortsatt som amatør da jeg stadig kjører banen med en helt umodifisert gatebil, men jeg merker rundetidene blir bedre og bedre for hvert år. Men det er nok ikke for ingenting at alle de store bilprodusentene har egene testsentre her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 8, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2015 Jeg tenkte nok at du ville fortsette din argumentasjon på denne måten, men du mister allikevel poenget. Jeg kritiserer ikke Nürburgring for ikke å være en morsom bane og heller ikke din 530d for ikke å være en morsom bil å kjøre fort med, men dette er faktisk ikke poenget i diskusjonen. Jeg synes ikke at det er så spennende å kjøre fort stort sett rett frem. I min verden vil jeg heller kjøre en lett, liten og agil bil på svingete landeveier og det behøver heller ikke å gå så veldig fort. Ergo vil jeg... hvis plass ikke er et tema... heller ha en MX-5 enn en 5-serie... bimmerR, FredrikE24, scoot og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå