Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

De bildene minner om hva min farmor og farfar valgte som bryllupsferie på midten av 50-tallet. De møtte hverandre i København, og bodde deretter i blant annet i England og Paris i påfølgende år, så de var ganske verdensvante. De kjøpte huset min farmor fortsatt bor i, et kjøleskap og en liten gammel Fiat. De første årene klarte de seg altså omtrent uten møbler. Da de skulle på bryllupsreise pakket de telt og annet i Fiaten og la ut på en flere mnd. lang tur gjennom Europa. De var blant annet i Spania, hvor Franko styrte, og Titos Jugoslavia, og ikke minst var det årevis før masseturismen begynte i disse landene. Dette gjorde at de bodde i telt, eller banket på døren hos private familier og spurte om de hadde et ledig rom. En av min farmor sine favoritthistorier er at de en gang ble ønsket velkommen av en hodeløs høne som kom løpende ut, da en familie åpnet døren i Spania. Det må ha vært litt av et eventyr i forhold til hvordan en slik reise er i dag!

Fikk selv og vedlikeholdt mine forgasserkunskaper forrige uke, da jeg endelig tok meg sammen og fikset et strømagregat som fulgte med båten min, men som ikke har virket siden før jeg overtok. Viste seg å være plenty rusk i forgasseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Jason Cammisa synes jeg er en veldig god erstatning for Carlos Lago selv om det er litt trist at Carlos ikke lenger er hos Motor Trend. Kjemien mellom Jason og Randy er på mange måter avgjørende. Randy er super når han trives med bilene og selskapet. Han er litt nerdete, men på en god måte (iallefall etter min smak). Det jeg liker spesielt med Porsche Cayman/Boxster... utover at de har midtmotor og representerer signifikant mer sportsbil for pengene enn f.eks 911 er at de fremstår som mer diskrete enn 911 gjør idag. En viktig årsak til dette er at karosseriet er mye smalere og nettopp dette var en stor ting før i tiden med 911. Jeg har aldri helt hatt sansen for det bredere turbokarosseriet og heller ikke den store vingen bak. I min bok skal en klassisk 911 være smal, være uten vinge og ha sorte Fuchsfelger. At de smale luftkjølte 911'ene er mer populære enn noen gang tidligere går også frem av denne filmen fra Chris Harris der han viser hva som er til salgs i den kommende London RM Auction den 7 september. Uten å kritisere Chris Harris for mye kan man stille spørsmål ved hvorfor han legger sitt navn til en slik reklamefilm for auksjonen, men han trenger sikkert pengene for å lage enda bedre filmer for oss alminnelig dødelige med små (i denne sammenhengen) lommebøker... :-k

Jeg legger av og til ut artikler/filmer om verdensrommet, romstasjonen, sonder på Mars og andre planeter etc. Ved siden av biler og teknikk generelt er nok dette en av mine store interesser (uten at det blir alt for avansert). Jeg kom tilfeldigvis over en artikkel fra BBC som på en relativt lettfattelig måte forsøker å forklare hva "dark matter" (mørk matterie) er... veldig interessant og spennende... :)

http://www.bbc.com/earth/story/20150824-what-is-the-universe-made-of

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Jason Cammisa synes jeg er en veldig god erstatning for Carlos Lago selv om det er litt trist at Carlos ikke lenger er hos Motor Trend. Kjemien mellom Jason og Randy er på mange måter avgjørende. Randy er super når han trives med bilene og selskapet. Han er litt nerdete, men på en god måte (iallefall etter min smak). Det jeg liker spesielt med Porsche Cayman/Boxster... utover at de har midtmotor og representerer signifikant mer sportsbil for pengene enn f.eks 911 er at de fremstår som mer diskrete enn 911 gjør idag. En viktig årsak til dette er at karosseriet er mye smalere og nettopp dette var en stor ting før i tiden med 911. Jeg har aldri helt hatt sansen for det bredere turbokarosseriet og heller ikke den store vingen bak. I min bok skal en klassisk 911 være smal, være uten vinge og ha sorte Fuchsfelger. 

Jeg er ganske enig i den ang. Cayman/Boxster og jeg synes dagens Cayman er kulere enn dagens 911.

Det går en splitter ny 911 Targa i Molde by, den er kul i ene øyeblikket og ikke like kul i neste, jeg klarer ikke å plassere den helt, alt etter dagsformen.

Når det gjelder din oppskrift på en klassisk 911, er jeg veldig enig der også, angående vinge bak så synes jeg også Carerra 2.7 RS er kul med Ducktail. Den er spesiell, men kul. Legger ved et bilde jeg postet i tulletråden i 2012 av den med ducktail, da vi delte noe Porsche-relaterte innlegg(Porsche 953, JP. Nicolas' Carerra RS 3.0, Rothmans, 944 Turbo osv osv osv..), litt moro at andre forum-medlemmer gikk lei de innleggene :D

5f3dtbfj8zk65ezpp58r.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ducktail" er alltid kult og selv om bilen på bildet er den klassiske 911 Carrera 2.7 RS modellen fra 1973/74 har det jo vist seg at også nyere modeller kan være litt artige med "Ducktail" vinge. Magnus Walker har også bygget et par 911'er med denne vingen og det ser også veldig inspirerende ut. Mitt poeng er imidlertid at de eldre 911 generasjonene frem tom. 993 har det karakteristiske "padde" stuket sett rett bakfra og at en vinge ødelegger litt av dette designet. Den bryter den lange slake linjen over bakvinduet og motoren som får en eldre 911 til å se lav og bred ut selv uten turbobredding (også selv om bilen i virkeligheten ikke er bred jmf. dagens 911'er). Jeg synes derfor på generelt grunnlag ikke at en vinge tilfører designet noe ekstra på de ordinære 911 modellene, men det er selvfølgelig veldig individuelt hva folk mener om dette... :)

Uten sammenligning forøvrig synes jeg også at Porsche 924 er renere og mer elegant i linjene enn 944. Tilsvarende også med f.eks E30 325i vis a vis E30 M3. Breddingen (og vingen på M3) er tøff, men gjør bilen egentlig ikke mer elegant. E36 M3 er derfor av samme årsak knapt så tøff som E30 M3, men den er mye mer sober og elegant i linjene... mer diskre... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Fredrik. Hvis man må sette på en vinge og annen plastikk for og få en pen bil så er det i utgangspunktet feil på den originale designen. Skal man ha en linjelekker 911 så bør man sjekke ut 912. Da ser man hvor vellykket originaldesignet er. 

Av samme grunn så synes jeg de første utgavene av BMW E24 er de peneste. Utover på 80 tallet så ble det mye plastikk. Tøffe biler for all del men det er noe eget med en ren bil uten skjørt og spoilere. 

944 kontra 924 er jeg helt enig med deg. 924 er pen mens 944 er bøs. Den blir liksom litt for kraftig i alle vinkler. 928 er mere riktig i linjene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A propos Porsche (håper ikke den har vært nevnt allerede).

Denne bilen er bygget etter min smak. Luftkjølt og ganske "analog", men likevel med et forholdsvis moderne understell og bra ytelser. Det smale karosseriet er vakkert. Lyden faller kanskje ikke i smak for alle, men jeg synes den er grom. :-D

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I like!... 964 er jo på mange måter den ultimative klassiske luftkjølte 911'en. Allikevel representerer etterkommeren 993 de luftkjølte 911'enes ypperste tekniske nivå. Den er min favoritt blandt alle 911 generasjonene, men dessverre idag alt for kostbar. Lydbildet i "The Growler" minner faktisk ikke så rent lite om Gruppe B modellen Rothmans 911SC RS 3.0 (960 Kg og 290 HK ved 7000 rpm uten pustehjelp)... 2:27 ut i denne filmen... fantastisk!... play it loud... :)

Forøvrig så hadde Porsche kontroll på "padde" designet allerede med 356 og med 356 B-Modell 2000 GS anno 1962 fikk den også skikkelige ytelser. 2 x 2 dobbel overliggende kamaksel i form av den såkalte "Königswellen" medførte 130 HK ved 6200 rpm (boxerfirer). Topphastigheten var i området rundt 230 Km/t og 0-100 Km/t gikk løs på 8,9 sekunder. Det ble forøvrig også utviklet en 356 2000 GS Carrera GT som utviklet 155 HK. Designet på 356 kom allerede i 1948... :)

gallery_38233_76_3595864.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi kort har vært inne på tidligere gjennomfører mange av "mellomklasse" bilprodusentene nå en transformasjon/omdanning mot semi-premium segmentet og kan man ikke tilby de mest sofistikerte motorene og de beste ytelsene er et nytt og spennende design alltid en attraktiv mulighet. Opel/Vauxhall satser i likhet med Ford, Renault, Peugeot, Citroën/DS, Kia m.fl på dette konseptet. Mange synes sikkert at dette kan virke litt meningsløst og/eller håpløst, men det er verdt å minne om at Audi... og BMW var der på 60 og 70-tallet. Spesielt Audi er som et markedsførings case interessant i denne sammenhengen. Alle vet hva "Quattro" står for i relasjon til Audi, men de aller fleste Audi'ene som ble solgt på 70, 80 og 90 tallet hadde faktisk forhjulstrekk. Jeg tror helt klart at Opel har en sjanse mot BMW's innstegsmodeller i 5-serien med dette designet... :)

gallery_38233_76_15409.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Walker forklarer med enkle ord og praktisk handling hvorfor man ikke skal kjøre en alminnelig A-B "matpakkebil" som f.eks Toyota Camry eller VW Passat på denne siden av dammen. Hans valg av bil er greit nok (eller kanskje en god del mer enn greit), men det kunne selvfølgelig like gjerne ha vært en tidlig M3 modell... :)

http://tv.esquire.com/videos/72089-car-matchmaker-1971-porsche-911t-test-drive

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To helt forskjellige ting:

"Oljelandets hemmelighet" heter en artikkel i dagens Berlingske som er Danmarks svar på Aftenposten. Artikkelen tar for seg suksessen med elbiler i Norge sett med danske øyne. "EV" står forøvrig for electric vehicle - elektrisk kjøretøy.

http://b.bilen.dk/bilnyheder/2015/08/olielandets-hemmelighed/

Jeg har nå sett Breaking Bad to ganger og går straks igang med den tredje runden. Denne serien er virkelig gjennomført bra og utrolig interessant når man begynner å grave i detaljer som ikke er så åpenbare og kjente. Serien er full av skjulte referanser og hentydninger. Jeg kom tilfeldigvis over dette Youtube klippet som viser noen av disse. Det er også verdt å bruke litt tid på noen av kommentarene. Noe av det som kommer frem er temmelig spekulativt, men mye av det er sannsynligvis helt korrekt... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke mange som sier at det er en dårlig bil, men å påstå at den er best synes jeg er å overdrive. Mange sammenlinker Teslafans med Iphonesfans når det gjelder evnen til objektivitet. 

Klart, det er jo verdens raskeste 7 seter. At de siste to setene er bakovervendte med maks begrensning slik at bare barn kan sitter der glemmer man lett i argumetasjonen. At det på elbilforum og andre Teslaforums diskuteres heftig om Tesla ikke skrytt på seg litt kommer heller ikke frem. Men de har vel kommet frem til at 700hk og 0-100 på under 3 sekunder er "langt" unna sannheten. Autofil testet x6m mot P85D på Rudskogen, hvor SUVen kom 8 sekunder før i mål. 

Når alt kommer til alt, jeg har lyst på en selv, men slik situasjonen min er i dag finner jeg ikke økonomien i det bra nok. Å realisere tapet på BMW når den fortiden bare blir brukt til å kjøre til butikken engang i uken er vanskelig å forsvare. Og tapet på en ny bil vil forhåpentligvis være høyere en det jeg har fremover på Bmwn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune-K: Du kan så si og jeg tror at du har helt rett. Et annet aspekt er at veldig mye teknisk på bilene begynner å bli "proprietært" ved at man stort sett er tvunget til å bruke originale deler over hele linjen inkl. stereo etc. Dette gjør at det har blitt mye dyrere å skru på bilen selv (hvis man i det hele tatt kan skru på bilen selv).

Litt mer om hva som bl.a ligger i begrepet "proprietært" i denne sammenhengen. Den danske bilorganisasjonen FDM (tilsvarer NAF i Norge) har akkurat gått ut med en advarsel om dette og nevner spesielt at BMW og Tesla viser hvordan bilprodusentene nå possisjonerer seg for fremtiden i relasjon til å eie den digitale informasjonen som akkumuleres i bilenes sentrale datamaskin (OBC).

http://finans.dk/live/erhverv/ECE7972489/Biler-er-s%C3%A5-hemmelighedsfulde-at-det-kan-sp%C3%A6nde-ben-for-v%C3%A6rksteder/?ctxref=ext

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har vært inne på tidligere, tror jeg absolutt Tesla er en bra bil, men jeg har problemer med å ta en test seriøst når de påpeker flere negative sider med produktet, samtidig som de sprenger skalaen. Har dog ikke lest selve testen, bare artikkelen om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...