Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Saltkjelen: Ja... hvis jeg hadde hatt en Model S og brukte den i forbindelse med jobben er det ikke sikkert at jeg ville hatt med egen mat og drikke på turene. På den annen side kunne jeg enten fått betalt for kosten eller trukket kostnadene til kost fra etter alminnelige satser. Har man muligheten til hjemmekontor og/eller er selvstendig kan jo ladetiden evt. brukes til noe fornuftig som man tjener penger på. Alternativt kan man f.eks lese seg opp rent faglig eller ganske enkelt slå ihjel tiden med å se på Breaking Bad etc... :)

 

FredrikE24: Jeg har brukt opp antall "liker" for idag... så du får en liker på denne måten... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største ankepunktet jeg har mot elbilpolitikken som føres nå er at man ikke sitter igjen med noen intensiver for å ta kollektiv når man har elbil. Kanskje bortsett fra køkjøring. Jeg har tolv min t-bane tur til jobben og ca totalt syv min gange. Med el-bil hadde jeg halvert tiden hvis jeg ikke treffer den værste rushtrafikken. Med offentlige ladeplasser rett utenfor kontorsøren vet jeg at hadde jeg hatt elbil så hadde det blitt ennå en bil til i trafikken. Det ville vært billigere for meg en å ta kollektiv så sant man ser bort i fra verdifall og kanskje ekstra kroner på forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om det i et miljøperspektiv spiller noen rolle om man tar offentlig transport (dog ikke busser som har dieselmotorer iom. at der er miljøregnskapet litt mer komplisert) eller elbilen? Jeg er ganske sikker på at man finner noe annet å klage på vedr. farlige miljøeffekter også den dagen alle kjøretøyer er elektriske og miljøriktige. Da blir det sikkert mer fokus på hvor strømmen reelt kommer fra og/eller hvor farlig veistøvet egentlig også er... :-k

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter måneder med hard elbil- og miljødiskusjon i denne tråden vet jeg ikke om bensinbiler lengre er velkomne her, men jeg prøver.
Jeg kjøpte jo en 1991 Chevrolet Caprice i april sånn halvveis på impuls, og etter 7500km er jeg fortsatt fornøyd. Det er ikke en selvfølge å kjøpe en 24 år gammel bil uten å oppleve småproblemer på veien - det eneste avviket jeg har er en liten lekkasje fra den originale radiatoren (1.5l på 7500km), og det er faktisk alt. Dog har jeg valgt å bruke litt penger på vedlikehold i form av oljebytte på diff og automatkasse samt oljebehandling med lanolinolje hos Funderud Antirust.
Jeg ble positivt overrasket da jeg målte forbruket på blandet kjøring (landevei/langkjøring på motorvei/bykjøring i Oslo) til bare 1.02 pr mil. Det er absolutt godkjent med tanke på at man snakker 5 liter V8, 1940kg og en gammeldags automat, og det lave forbruket gjør bilen mye mer bruksvennlig i forhold til andre amerikanske V8-biler som gjerne bruker det doble og litt til. Caprice ble i sin tid lagt ned i 1996 for å gjøre plass til Tahoe/Suburban som drikker 2l+ på mila og har dårligere kjøreegenskaper. Et steg frem og to tilbake spør du meg.

 

Jeg har brukt en del tid på googling av denne spesifikke modellen, og jeg ser at det begynner å bli langt mellom denne generasjon Caprice selv i USA. Når den debuterte høsten 1990 ble den kraftig kritisert for designet, og fikk raskt klengenavnet "hvalen", så derfor ble disse i stor grad solgt til taxibransjen/politi og flåte/leasingselskaper. Tidens tann har gjort at mange har forsvunnet. Det tragiske "Cash for Clunkers" i 2009 tok også livet av mange bra eksemplarer, så nå er modellen der at prisene er på vei opp for bra biler. Man må fort betale 25-40 000 kr for en bra bil selv i USA. Disse vil aldri bli dyre klassikere (utenom søstermodellen Impala SS 1995/96), men det er moro å se at det ikke går tjue på dusinet av den. Modellen har i likhet med for eksempel E34 kommet over kneika, og blir nå verdsatt for det den er.
Jeg vet ikke hvor lenge man kunne få kjøpt disse nye i Norge - har reklamemateriell fra Bergheim for 1993-sortimentet og der er ikke Caprice nevnt med et ord. Jeg mistenker at disse ble tatt inn i 1991/1992, og at de etter det kun var på bestilling. Jeg vil tro denne bilen kostet ganske mye i 1991 da den ikke er særlig avgiftsvennlig. Mitt eksemplar er også fullutstyrt med alt man kunne få til disse, så jeg bommer vel ikke altfor mye hvis jeg tipper 450-500 000 kr når den ble solgt ny i Arendal. Har forsøkt å maile importør uten respons...

 

En bonus med denne bilen er at den utrolig nok trekker mange blikk og får bra med oppmerksomhet i byen. Oslo-folk blir fort blaserte når det kryr av dyre high-tech-tyskere, Porsche 911, diverse Ferrari og Aston Martin, så skal man skille seg ut er det ikke nødvendigvis det dyreste som funker best. Da kommer man langt i en litt obskur, småharry slede på 5.5m i bestefar-fargen maroon.

post-47117-0-00405200-1445194273_thumb.j

post-47117-0-95584400-1445194281_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... det er ikke så lang tid siden vi diskuterte biler med alminnelige stempelmotorer i tråden. Poenget med å diskutere f.eks Tesla Model S er at den er helt unik som en elektrisk bil. Hverken konseptet eller designet er en tilfeldighet med tanke på at den er amerikansk og i utgangspunktet bygget for det amerikanske markedet. Det går en klar historisk linje fra klassiske amerikanske muskelbiler som f.eks Chevrolet Impala SS til Tesla Model S. Mange ser ikke dette poenget fordi Model S har en elektrisk motor, men ut fra et teknisk og miljømessig perspektiv er det ikke nødvendig at Model S har 3-400 HK og sogar mer enn 700 HK. Dette er en markedsførings gimmick... akkurat som Impala SS, Pontiac GTO, Ford Galaxie etc. ble bygget etter samme oppskrift. I en mer moderne kontekst kan man si også si at M5 og div. AMG modeller gjør samme nytten for hhv. BMW og Mercedes-Benz.

 

Jeg liker dette konseptet... enten bilene går på bensin eller strøm (de er ekstremt hurtige uansett energibærer). Jeg har også sansen for mer alminnelige store klassiske amerikanske biler med enorme V8 motorer og bakhjulstrekk. De bygger dessverre ikke slike biler lenger og derfor representerer disse bilene et eget interessant kapitel i boken om bilens historie.

 

Her i Danmark er det etterhvert ytterst sjelden at man ser "full-size" amerikanske klassikere. En viktig årsak til dette er årsavgiften (eller den såkalt "ejerafgiften" på dansk) som mefører at f.eks din Caprice koster intet mindre enn 17000 kroner (ca. 21000 norske kroner) pr. år. i årsavgift så lenge bilen har danske skilter. Biler som er registrert som veteranbiler er unntatt fra å betale årsavgift, men bilene skal være minimum 35 år gamle for å kunne oppnå veteranstatus i Danmark. Med mindre bilene har en høy markedsverdi havner derfor de aller fleste hos høggern lenge før dette... :???:

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok også si at jeg synes det har blitt for mye Tesla og elbil snakk her i tråden, det er greit at det er en alternativ tråd men ett sted går grensen synes jeg. Og den går når man ikke lenger gidder å klikke seg inn på tråden her fordi man vet hva det går i.

Men nok om det! Jeg har sansen for den Capricen din Werther, jeg har sykt lyst på en slik selv. Jeg har egentlig alltid hatt lyst på en amerikansk fullsizer sedan, jeg vet ikke hva det er men det er noe fasinerende med disse bilene. Jeg fabler litt om en Lincoln Mark 5, den aller største modellen du kunne få som varte ifra 1975 til 1979. Men for min del hvis slikt noe blir aktuelt så konkurrerer dem med MB C126 SEC og E31 850I, vi før se hva det blir med tiden. Men ta godt vare på Capricen din, en dag hvis du skal selge så ringer jeg deg kanskje ;) Har du forresten eierhistroikken på bilen? Hvis du har så hadde det vært morsomt å sett hvem som var første eier siden det har vært i Arendal, kanskje jeg kjenner til vedkommende. Man skal ha vært stor kar for å kjøpe en slik bil ny, iallfall i lille Arendal på begynnelsen av 90 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener at skal skrives om i denne tråden er åpenbart ikke så alt for interessant for oss andre Fredrik 90. Aldri har så mange besøkt tråden som de siste månedene der vi spesielt har fokusert på elektriske biler og på VAG dieselskandalen. Takk for både oppmerksomheten og tilliten til dere andre... :)

 

Jeg synes det er ganske ufint av deg å kritisere innholdet i tråden på den måten som du gjør Fredrik 90. Det er viktig å huske på at andre brukere av forumet kan ha andre interesser og synspunkter enn deg. Liker du ikke innholdet i tråden er det bare å la være å lese i den samt ikke minst holde deg for god til å kritisere innholdet. Det er administrator og moderatorene som bestemmer hva som er tillatt i forumet og så lenge jeg ikke har mottatt noen klager på trådens innhold fra den kanten føler jeg meg temmelig trygg på trådens utforming. Over 200000 besøk og nesten 7000 innlegg i tråden synes jeg på en relativt overbevisende måte bekrefter dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler du ikke tilbakemeldinger? Det må du nesten regne meg når du åpner en alternativ tråd i ett merkeforum, ikke noen grunn til å sutre for det. Jeg er fullstendig klar over at jeg har mulighet til å la være å lese tråden når jeg ikke liker innholdet, den muligheten har jeg også benyttet meg av. Men jeg har også mulighet til å gi til tilbakemelding all den tid dette er ett offentlig forum, enda en mulighet jeg har benyttet meg av. Og det uten å bryte noen forumregler eller at noen kritiseres personlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... jeg tar absolutt imot kritikk, men du har hakk i plata med din kritikk. Så lenge ikke alt i forumet handler om BMW og hvor fantastisk BMW er vil du pr. automatikk klage over innholdet. Hvis du ikke liker innholdet i denne tråden kan du klage til adminstrator eller moderatorene. Det er både enklere for deg selv og ikke minst mer sympatisk overfor meg og alle andre som trives med tråden som den er. Du vet like godt som meg at vi ikke blir enige i denne saken og da er det ingen grunn til å ta opp spørsmålet i tråden på den måten som du gjør. Liker du ikke innholdet i tråden behøver du hverken å lese eller skrive i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen vedrørende elbiler/hydrogen++ den siste tiden er hvertfall noe jeg setter stor pris på. Det går langt mellom hver gang jeg får muligheten til å diskutere og lære mer om tekniske ting i en setting hvor dere andre har andre synspunkt og preferanser enn meg.

At ikke alle mener og bryr seg om det samme som meg, er noe jeg har brukt (litt for) lang tid på å sette pris på. Det er først i uenighet man virkelig har evne til å forme egne meninger, eller eventuelt endre oppfatning. Det er hvertfall noe jeg setter pris på.

Jeg liker hvertfall mennesker som skaper sitt eget hvis de er misfornøyd med det tilgjengelige tilbudet, så i stedet for å kritisere Fredrik90, så oppfordrer jeg deg til å lage din egen tråd hvor du kan bestemme over innholdet slik som wicky gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... jeg tar absolutt imot kritikk, men du har hakk i plata med din kritikk. Så lenge ikke alt i forumet handler om BMW og hvor fantastisk BMW er vil du pr. automatikk klage over innholdet. Hvis du ikke liker innholdet i denne tråden kan du klage til adminstrator eller moderatorene. Det er både enklere for deg selv og ikke minst mer sympatisk overfor meg og alle andre som trives med tråden som den er. Du vet like godt som meg at vi ikke blir enige i denne saken og da er det ingen grunn til å ta opp spørsmålet i tråden på den måten som du gjør. Liker du ikke innholdet i tråden behøver du hverken å lese eller skrive i den.

Hvem sa noe om kritikk? Det var ikke ment som kritikk men som en sidekommentar til innledningen i Werhers innlegg over her, to simple linjer som du ikke tålte å lese. Det at resten av innlegget handlet som noe tråden er for (det å diskutere alternative biler til BMW) brydde du deg ikke. For de som har fulgt med denne tråden de siste månedene så tror jeg ikke vi skal diskutere hvem av oss to som har hakk i plata, det har ærlig talt gått veldig mye i Tesla Modell S og elbiler her. Det synes iallfall jeg.

Men folk er iallfall ikke interessert i å se oss to være uenige, så for min del setter jeg strek her i respekt for tråden din :) (som stort sett er veldig fin å lese i)

Jeg liker hvertfall mennesker som skaper sitt eget hvis de er misfornøyd med det tilgjengelige tilbudet, så i stedet for å kritisere Fredrik90, så oppfordrer jeg deg til å lage din egen tråd hvor du kan bestemme over innholdet slik som wicky gjorde.

Jeg trenger ikke å lage min egen tråd når jeg har resten av hele forumet til å diskutere det som interesserer meg :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha meg unnskyldt Fredrik 90, men jeg er bare litt lei av alt gnålet du kommer med vedr. det som ikke er direkte BMW relatert i forumet (noe som etterhvert er ganske mye... spesielt her i "Alt annet/Off Topic" seksjonen av forumet). Du vet at jeg stort sett liker din tilgang til BMW og hvordan du skriver om BMW. Det som skiller oss er at jeg oppfatter min interesse for BMW som litt bredere enn det som er direkte knyttet til BMW. Det er mye interessant over, under og mellom linjene når man interesserer seg for BMW og det er bl.a det jeg forsøker å belyse i denne tråden.

 

Jeg skriver akkurat det jeg har lyst til i denne sammenhengen... også selv om du evt. ikke liker det. Jeg registrerer at du ellers ikke har problemer med å diskutere f.eks superbiler (og det er dessverre ikke BMW i disse dager) over flere sider andre steder i forumet (sogar i "Annet BMW og motorprat" seksjonen av forumet). Det er åpenbart relativt stor forskjell på liv og lære... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...