Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Opel Ampera-e har nok enkelte svakheter (primært når det gjelder ladetiden), men vi ser allikevel nå at de store bilprodusentene begynner å komme med seriøse alternativer til Model S/X. Hvis vi skrur tiden litt fremover vil Model S/X dermed falle mer på plass i markedet der de hører hjemme i relasjon til andre tilsvarende dyre fossile alternativer. Så langt har det vært en skjevhet i denne sammenhengen fordi Model S/X på mange måter har vært de eneste seriøse elektriske bilene. Nå blir det tøffere for Tesla og Model III kan ikke komme fort nok på markedet. Det er først nå at de seriøse elektriske bilene for alvor rulles ut til den store middelklassen i land utenfor Norge.

Over til noe helt annet. På oppfordring har jeg lest og kikket litt rundt på den norske bloggen blåhvitblogg.no som primært tar for seg BMW, men også en del andre interessante bilopplevelser. Personen bak er Lidvar Berge og han har tidligere vært redaktør for bl.a norske Auto Motor og Sport (AMS). Innholdet i bloggen presenteres som artikler og de har et temmelig interessant innhold. Som man kan forvente av en erfaren biljournalist er artiklene også profesjonelt skrevet. Jeg kommer helt sikkert til å følge bloggen og for de som har nok tid vil han også ha en korresponderende side på FB... :)

Jeg kom tilfeldigvis over denne amatørfilmen (ganske bra filmet) der vi er med på en tur med verdens nest største og sterkeste atomdrevne isbryter, "50 Let Pobedy" ("50 år med seier" - ref. siden den andre verdenskrigen), fra Murmansk til Nordpolen via Frans Josefs Land og tilbake igjen. Isbryteren kan med sine nesten 72000 HK klare opp til 5 meter tykk is. Det er endel interessante scener fra bl.a Murmansk der vi ser hangarskipet Admiral Kuznetsov (som nå deltar i Syriakrigen), utrangerte atomubåter og selvfølgelig fantastisk natur. Vi ser også en gammel nedlagt norsk fangststasjon på Frans Josefs Land.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser rekkevidde er en stort salgsargument for elbiler og Ampera.

jeg er forsåvidt enig, men det spørs hva bilen er ment for. I mitt tilfelle valgte jeg å gå for første generasjon av BMW i3. Det har flere grunner, nr 1 er at jeg trengte bilen raskt, ventetiden på 94ah versjonen var på 3-4 mnd. Nr 2 var at en lci versjon med ennå bedre rekkevidde er her om ca 1 år. Men det viktigste var at jeg har tilgang på lading på jobb og hjemme og siden bilen kun blir brukt i nærområdet har det ikke noen stor betydning om jeg lader annen hver dag eller en gang i uka. Dessuten - jo større batteri jo lenger ladetid. Jeg ser og forstår grunnen til at Tesla trenger den lange rekkevidden, dette er en nr 1 bil med plass til hele familien og massa staffasje. Jeg er litt usikker på Ampera, de har ingen god trackrecord,  i snakker tross alt om Opel. når de dessuten begynner å rappe nøkkel design elementer mister jeg respekten og interessen, minner meg om asiatisk bilindustri. 

Når det er sagt, Tesla begynner nå å få dårlig tid, model 3 er vel ikke her på en god stund og når de først kommer er det nok med store begrensninger ifht produksjonskapasitet. Om 1-2 år er nivået på rekkevidden ca 50 mil, induksjonslading er en del av pakken og CCS utbyggingen er brukbart igang. Fremtiden er elektrisk og det som for et år siden så ut som en utopi, begynner nå å nærme seg virkelighet, et skikkeleg paradigmeskiftet.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi i løpet av de nærmeste årene fremover kommer til å endre vårt generelle syn på Opel som et mindreverdig bilmerke. De er i siget og har forbedret seg betraktelig de siste årene. Dette er helt nødvendig hvis Opel skal ha en fremtid vis a vis ikke bare de franske bilmerkene, men også f.eks VW og Ford. Konkurransen i denne delen av markedet er svært hard og dette kommer bilkjøperne til del. Det er uten tvil i denne delen av markedet man nå kan gjøre de beste kjøpene mhp. hvor mye bil og utstyr man får for pengene i relasjon til f.eks noen av BMW's modeller. Vi er definitivt vitner til et paradigmeskift på mange nivåer når det gjelder biler... :)

Apropos paradigmeskifte så representerer den nye Hionda NSX og Audi R8 dette på en god måte i relasjon til hvordan de fremstår og gjør bruk av ulik teknologi. NSX har alltid vært en imponerende sportsbil og dagens modell er intet unntak (vi har diskutert den originale NSX modellen fra 1990 i tråden flere ganger). Det nye er imidlertid at den nå gjør bruk av flere elektriske motorer for å oppnå dette. Ytelsene er formidable og det er også måten bilen kan kjøres og oppleves på veien.

Dagens Audi R8 og spesielt V10 Plus modellen er sannsynligvis den beste bilmodellen Audi har konstruert. Flere seriøse biljournalister mener at den faktisk er så bra at selv Porsches kraftigste 911 modeller begynner å merke konkurransen. Det er derfor kanskje ikke så merkelig at Porsche nå eksperimenterer med å flytte motoren fremover på kommende 911 modeller. Dette vil ikke bare gi en mer midtmotor orientert kjøreopplevelse, men evt. også gi plass til en B8 motor eller som andre rykter antyder plass til en elektrisk motor.

Denne filmen viser om ikke annet at de beste "oldschool" bilmodellene holder skansen mot nyere teknikk. Motoren i Audi V10 Plus er den samme som i Lamborghini Huracán og den yter hele 610 HK uten pustehjelp, noe som faktisk begynner å bli relativt uvanlig i moderne biler... :)

 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin film og jeg har det på akkurat den samme måten når det gjelder Aston Martin. Uten at jeg helt vet hva jeg snakker om har jeg en forestilling om at det handler om veldig sofistikerte biler der det grunnleggende konseptet stort sett er det samme, men at små tekniske endringer fra modell til modell gjør en signifikant forskjell (for de som kjenner Aston Martin). De som kjøper en Aston Martin virker å være ikke bare svært entusiastiske på vegne av bilmerket (noe de bør være pga. den høye prisen), men også for de individuelle modellene, som om de er spesiallaget til en liten bestemt gruppe kjøpere (sort of tailor made). Porsche gjør også dette med 911, men kanskje ikke i den grad som Aston Martin gjør det.

Jeg har forøvrig aldri hverken sittet på med en Aston Martin eller kjørt et eksemplar. Det er også veldig sjelden man ser disse bilene her i Danmark, men jeg lå en gang bak en nydelig dansk DB5 i lang tid på Køgemotorveien inn mot København. Dette er biler som koster rundt 5-6 millioner kroner... :) 

Apropos biler på dette nivået så er denne filmen av og med Harry Metcalfe ganske interessant. Samtalen de fører dreier seg om hvordan markedet for entusiastbiler kommer til å utvikle seg i 2017. Kort oppsummert tror de at det er de litt billigere (relativt) bilene som kommer til å stjele oppmerksomheten. Selv velstående folk vil nå ha biler de tør å bruke til daglig og da er det ikke f.eks en DB5 det handler om. 90-talls bilene kommer også for fullt etter noen år med fokus på 70 og 80-talls bilene.

De spør også hvem det er som "bestemmer" moten når det gjelder klassiske biler uten at de kan gi et fornuftig svar. Jeg tror helt bestemt at mye avgjøres i fora som bimmers og ikke minst på FB. Mange liker å lese om personlige opplevelser med bilene og/eller hva folk med litt erfaring mener om ulike biler. For min egen del synes jeg at det er veldig artig å følge en person som f.eks Magnus Walker. Han lever og ånder for klassiske 911'er på en måte som er virkelig fascinerende. Han har gjort svært mye for den store interessen mange har for disse bilene (og dermed den store verdiøkningen disse bilene har hatt de siste 10-15 årene). Jeg og andre deler derfor mer enn gjerne bl.a filmene han lager og slik skapes en mote i våre dager. Vi trenger folk som Magnus Walker bare med en stor interesse for gamle BMW'er istedenfor klassiske 911'er... :)  

    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aston Martin har jeg alltid likt men da mener jeg ikke de modellen som ble laget etter at Ford overtok, nei jeg snakker om 70 og 80 talls modellene og eldre. Da kan man snakke om landeveislokomotiv.

For ikke og snakke om den største galskapen av de alle. Hvis jeg hadde hatt noen millioner til overs skulle jeg ha skaffet meg en slik en og brukt resten av pengene på og få elektronikken til og virke.

 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... den bilen er bare så fantastisk spesiell og vulgær at det tipper over til å bli kult igjen. Det utrolige er jo at britene kaller franske biler for sære når de presterer å bygge minst like sære biler selv. Franskmennene er i det minste klar over at de er sære og har perfeksjonert disiplinen bare fordi de ønsker å være annerledes enn alle andre. Britene er bare sære uten å forstå at de er sære... :) 

En annen litt interessant ting med Lagonda er at franskmennene må ha blitt skikkelig imponert og inspirert av modellen. Da produksjonen av Lagonda gikk mot slutten i 1990 etter 14 år og 645 biler produsert (du leste korrekt) fikk Citroën det for seg at de ville utvikle XM og den har jo mange av de samme designelementene. 4-5 år senere ville de sogar også kopiere det digitale instrumenpanelet og det skjedde med modellen BX "Digit". Speedometeret er skikkelig kult på den modellen... rene dataspillet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett videoene over, men jeg tror bmw er for allminnelig til at man vil oppleve at enkeltmennesker vil kunne prege entusiastmarkedet i særlig stor grad. Til det er det for mange som har egne erfaringer med bilene, og som kjent fra markedsføring, er den beste reklamen fornøyde kunders påvirkning i egen bekjentskapskrets. Derfor mener jeg ulike forum og sosiale medier spiller en større rolle for bmw. 

Jeg tror heller ikke e30 ville vært så høyt priset, eller at "stance" hadde blitt utbredt. Hvordan skulle ellers "rusty" blitt så kjent uten internett?

Det er jo litt morsomt å se, hvordan feks fast n furious påvirket yngre bilinteresserte mennesker. Altså en film med dårlig skuespill, tynt manus og mye (dårlige) stunts og effekter..

Jeg tror det handler om å treffe målgruppen på en best mulig måte, og da trengs det ulike virkemidler hvis man vil påvirke andre.

Et eksempel er hvordan feks top gear farger folks oppfatninger. Da tenker jeg spesielt på specials episodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du har et poeng når det gjelder produksjonsvolumet på de ulike alminnelige BMW modellene og verdi i et samlerperspektiv, men dette forhindrer jo ikke verdi i et entusiastperspektiv og det er et av budskapene i den aktuelle diskusjonen som ledes av Harry Metcalfe. Selv når det gjelder de alminnelige BMW modellene finnes det enkelte mer sjeldne modeller enten når det gjelder selve modellen eller når det gjelder motorisering og/eller kombinasjonen karosseri/motorisering/drivverk. Et eksempel er E39 540i Touring med manuell gearkasse selv om jeg ikke tror at denne modellen er spesielt interessant utenfor BMW kretser. Et bedre eksempel er kanskje E85 Z4 3.0si med 265 HK og manuell gearkasse eller E87 135i med 306 HK og manuell gearkasse... :)

Vedr. viral markedsføring og et bredt nedslagsfelt i en aktuell målgruppe er det idag ingenting som slår dedikerte fora som f.eks bimmers, populære blogger, FB og Youtube. Et forum som bimmers har en enorm verdi hvis målet er å nå ut til yngre BMW entusiaster (25-35 år). Jeg er i denne sammenhengen kanskje unntaket som bekrefter regelen, men dette er det historiske årsaker til. Jeg har skrevet aktivt i først BMWCCN's forum og senere her inne i tilsammen snart 20 år.

Jeg var som administrator og moderator med på å forme bimmers de første årene før forumet etterhvert begynte å få en større leserkrets. Snart 25000 innlegg forteller at dette både har vært morsomt/interessant, men også til tider hardt arbeide (spesielt da jeg var administrator og moderator). Det var mye mer tullball i forumet før i tiden da mange hadde liten erfaring med å oppføre seg på nettet. Dette har endret seg med bl.a FB og i takt med at innlogging via f.eks FB har blitt mer vanlig. Når dette er nevnt hadde jeg som IT-systemutvikler naturlige forutsetninger for å forstå at fora på nettet var fremtiden allerede for snart 20 år siden. Den gangen var det mest datainteresserte som brukte mye tid på nettet. Brukergrensesnittet var veldig enkelt/simpelt i forhold til idag og aktiviteten lav. Allikevel er det stadig slik at de aller fleste (også her inne) foretrekker å kun lese i et forum, men i relasjon til viral markedsføring spiller dette liten rolle så lenge mange nok bidrar til aktivitet i trådene... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg forstår deg rett, men for å kommentere verdien av innlegg på facebook kontra bimmers, er jeg ikke så sikker på om fullt navn på innlegget spiller så stor rolle, så lenge det ikke er snakk om betente tema.

Min erfaring er at det blir for mye tull og useriøse svar på facebook og youtube (det er disse kanalene jeg har erfaring med). Det handler om at diskusjonen man har i forumene uteblir i stor grad. Saklige og gode innlegg forblir ubesvart, eller drukner i svada fra folk uten peiling. Bare se i "vi som elsker garasjen vår" gruppen på fb, og hvor dårlige svar man får på gode spørsmål. Folk svarer akkurat det de mener, uten å reflektere rundt ulike valg, andres svar og kommenterer bastant. Still det samme spørsmålet på byggebolig.no- og debatten er som regel god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange useriøse grupper på FB, men det er sannelig mange useriøse fora også. Mitt poeng er at flere og flere grupper på FB, kommentarfelter i nettaviser, interessefora som f.eks bimmers etc. krever innlogging med fullt navn og dette medfører at mange flere enn tidligere vet hvordan de skal oppføre seg på nettet (nettikette) og dette ser vi også resultatet av her inne (selv om vi ikke har ordentlig innlogging). Når flere diskusjoner her inne er ordentlige lærer brukerne å oppføre seg ordentlig. De som har vært her inne mer enn i et par år vet hvor håpløse diskusjonene kunne være før i tiden når de skled ut (spesielt i tulletråden, men også andre steder). Det er som regel en eller noen få som får andre med seg. Dette ser vi mye mindre av her inne nå og jeg tror at årsaken er bedre generell nettikette på nettet.

Selvfølgelig er det stadig mye tullball på nettet (Youtube er et godt eksempel), men de som eier de seriøse kanalene og evt. deres moderatorer har blitt mye flinkere til å slette useriøse innlegg (fordi de nå bedre vet hva som er god nettikette). God og dårlig kultur har det med å spre seg så det er viktig å ta stilling. Jeg gidder ikke å bruke tid på dårlige fora/kanaler/blogger/diskusjoner i fora, nettaviser etc. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med Lagonda fra 80-tallet. For meg kom bil-interessen i godt voksen alder, så dette ble ny kunnskap for meg. Her er en annen film om bilen, der en bildesigner forklarer detaljer i linjeføringen:

Må si at jeg ikke blir like fascinert av gamle klassikere som jeg blir av lanseringen av nye modeller. Har hatt et godt øye til Aston Martin en stund, kanskje godt hjulpet av Clarksons ekstremt positive omtale av DB9 på Top Gear. I disse dager lanseres etterfølgeren, DB11, som virkelig vekker sterke bilfølelser i meg. Dersom jeg hadde økonomi til å bruke flere millioner på bil, tror jeg at DB11 hadde stått ganske høyt opp på ønskelista! Det er noe med linjeføringen og elegansen, og den ekstreme vekten på detaljer. Motorlyden er jo heller ikke akkurat avskrekkende... På mange måter appellerer elegansen til Aston Martin mer til meg enn den rå brutaliteten til f.eks. Ferrari og Lamborghini.

Startprisen i Norge blir ca. det dobbelte av startprisen på BMW i8, ca. 2,6 millioner, altså uoppnåelig for de fleste vanlige husholdninger. Men det er gratis å drømme, og forholdsvis rimelig å spille lotto, så da er det jo en liten kime av håp! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aston martin er sportsbil med klasse :) teknisk sett så har vel merke vært i begge ender av skalaen. Men de er enerådende om å levere sportsbil med sjel; skinn, tre, manuell, sugemotorer i V form. Skulle jeg valgt en AM, måtte det blitt Vantage V8S Roadster. Eller "the baby aston". Den er hakket mer kjøreglad og ikke så stort dråg.

 

Screenshot_20161223-235750.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener man om MB her da? Jeg mener mangt og mye om dem. De har sine modeller som er bra. Og de leverer mangfold. Alt fra SLS AMG til Gelendewagen.

Jeg mener også w124? Karosseriet er undervudert og er i mitt syn den fineste og mest tidløse E klassen. Dette er et bra design! Fordi den klarer med ytterst få linjer å virke fin og moderne.

Denne modellen er vel også målestokken når det kommer til slitestyrke :) 

Er jeg MB mann? Nei, bmw passer meg bedre. MB har for trist interiør, holdningen til hele bilen er slapp, men du verden for en evighetsmaskin og godt ingeniørarbeide som ligger bak modellene fra denne perioden :D 

 

FB_IMG_1482529842246.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.12.2016 at 0:02 PM, Fredrik said:

Jeg kom tilfeldigvis over denne amatørfilmen (ganske bra filmet) der vi er med på en tur med verdens nest største og sterkeste atomdrevne isbryter, "50 Let Pobedy" ("50 år med seier" - ref. siden den andre verdenskrigen), fra Murmansk til Nordpolen via Frans Josefs Land og tilbake igjen. Isbryteren kan med sine nesten 72000 HK klare opp til 5 meter tykk is. Det er endel interessante scener fra bl.a Murmansk der vi ser hangarskipet Admiral Kuznetsov (som nå deltar i Syriakrigen), utrangerte atomubåter og selvfølgelig fantastisk natur. Vi ser også en gammel nedlagt norsk fangststasjon på Frans Josefs Land.

 

Ble sittende å se en del av den filmen, er rart hva russerene har til rådighet.

var selv med denne noen dager for ei stund siden, er snodige typer de russerene, men trivelige :)

http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=2025589

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...