Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@N.E.W. Jeg er helt enig i at f.eks 911'er som er ombygget i stil med RWB frisker opp gatebilet, men jeg har som sagt aldri vært spesielt interessert. Dette er ikke min stil, men jeg verdsetter at andre liker noe annet - hver sin smak... :)

Som du er inne på var slike ombygginger i stil med RWB den helt store tingen på 80-tallet. Stort sett ingen litt dyrere bilmerker gikk fri og noen tuningfirmaer som f.eks Gemballa tok den virkelig helt ut. Noen av kreasjonene var helt ekstreme og grenset til latterlige, men de hadde deres marked og solgte i en periode bra (slike ting har deres tidsperiode). Selv noen av bilprodusentene som f.eks Porsche tilbød også, som du nevner, originale ombygginger. For 911 tilbød Porsche "flachbau" eller "flatnose/slantnose" etter at tuningfirmaer som RUF og Kremer allerede hadde skapt et marked for slike ombygginger av 911. Porsche ville selvfølgelig ha en del av kaken de også, men antall ombygginger var begrenset (mye pga. prisen som var astronomisk) og i dag er disse 911'ene relativt sjeldne.

Ferrari 288 GTO er langt på vei en 308/328 på steroider, men den tekniske ombyggingen er større enn man skulle tro med bl.a motoren montert langsgående istedenfor tverrliggende som på 308/328. Dette var nødvendig for å skape plass til turboladere og intercoolere. Effekten økte med 130 HK opp fra 270 HK på 328 til 400 HK på 288 GTO. Da 288 GTO kom på markedet i 1984 var bilen den hurtigste "street legal" produksjonsmodellen i verden med en topphastighet på 305 Km/t.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare finne frem et bilde av den mest mislykkede/latterlige stylingen av 911 fra 80-tallet utført av Köenig. Den 911'n de bygget om må være noe av det minst vellykkede, mest grufulle som er gjort:

koenig_porsche_911_turbo_road_runner_1.jpg.8d33bedf4a8e0af79cb48f407c5ed878.jpg61dc68aa9850469a4c834027226fe3fa.jpg.4b74701a0385bd28e2acd36105c73a6c.jpgd931daas-960.jpg.093f90e94e508d48de0c356ca8232a92.jpg

 

 

 Bilen fra Köenig jeg husker best var en 1000 hesters Ferrari: Köenig Competition Evolution I000 - så ut som en Ferrari Testarossa med F40 kit. Gult er kult.

1991-koenig-ferrari-testarossa.jpg.df9c9cc65613e7252cf3d151db84eaab.jpg1991-koenig-competition-evolution-1000-2.jpg.cd56c71fb808c15ea4ca013e8c147933.jpg

Endret av N.E.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som vokste opp på 80 tallet så var det like spennende vær gang vi fant en katalog fra Eiker motorshop. Om man ikke hadde råd til bilene så var det lov og drømme. 

Det er antagelig hvorfor jeg har sansen for E21en til @danskiii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... danskiii har en fin E21. En venn av en venn, som ofte var med gjengen på 90-tallet hadde en nydelig E21 323i. Han drakk ikke alkohol så det var ofte han som kjørte når vi f.eks skulle fra et forspiel til en fest. Jeg satt derfor på med bilen mange ganger og du verden for en opplevelse.

De andre i bilen satt bare og snakket tullball, men jeg bare nøt - hørte på den fabelaktige M20 rekkesekseren og ikke minst følte på materialene (setene, setetrekket, dashboardet etc.). M20B23 motoren var helt enkelt fantastisk. Så sterk, silkebløt og full av godlyd. Klassisk BMW slik BMW var på den tiden... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med lanseringen av Ford v Ferrari som går på kino og får femmere og seksere kastet etter seg av pressen, så jeg i går kveld mens poden sov på fanget mitt og kona var ute og hadde egentid, en utrolig interessant dokumentar på Netflix; The 24 Hour war, som handler om nettopp Ford vs Ferrari i Le Mans på 60-tallet. Mulig den har vært diskutert her før, men absolutt verdt å se! Så håper jeg at jeg får kommet meg på kino mens Ford v Ferrari fortsatt ruller og går på lerretet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla Model S P100D eller Porsche Taycan Turbo S? Jeg er sannelig ikke sikker, men P100D gir utvilsomt mye mer for pengene. På den annen side er Taycan en Porsche med alt hva dette betyr og hvis man har råd har man selvfølgelig lov til å kjøpe det beste... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett vekk fra pris så står nok Porschen høyest i kurs her iallefall. Ikke alltid det er fornuften som seirer :) Det blir litt som jeg sa da jeg hadde W202 i 2012, mer bil for pengene enn en E36, men likevel var savnet av E36 der! :) 

Idag derimot er det en F45 på gården, så da var det nok en fin blanding av BMW, mine preferanser, mye bil for pengene og ikke minst økonomi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, papertiger skrev:

I forbindelse med lanseringen av Ford v Ferrari som går på kino og får femmere og seksere kastet etter seg av pressen, så jeg i går kveld mens poden sov på fanget mitt og kona var ute og hadde egentid, en utrolig interessant dokumentar på Netflix; The 24 Hour war, som handler om nettopp Ford vs Ferrari i Le Mans på 60-tallet. Mulig den har vært diskutert her før, men absolutt verdt å se! Så håper jeg at jeg får kommet meg på kino mens Ford v Ferrari fortsatt ruller og går på lerretet.

 

Jeg så den dokumentaren på Netflix, absolutt verd å få med seg. Filmen gleder jeg meg til å se, ikke ofte det kommer rene bilfilmer på kino. Jeg synes det er helt imponerende hva Ford klarte å få til på LeMans i siste halvdel av 60 tallet, men det er også ett bevis på at bare lommene er dype nok så går alt. De gikk skikkelig på trynet lenge, ble rett og slett latterliggjort av Ferrari. Det kan ikke ha vært lett å svelge for Ford etter ydmykelsen hvor Enzo Ferrari trekker seg fra dealen de hadde. Det sto med andre ord mye prestisje på spill, og prestisje har ofte ikke en prislapp.

Det jeg også synes er artig er at på 50 årsdagen for triumfen i 2016, så gjentok Ford bragden og havnet på pallen med tre biler 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E36 var en fantastisk 3-serie og klart undervurdert i dag som entusiastbil. Modellen har i alle år vært litt klemt mellom den lett hypete E30 og E46 (som var en klart bedre modell), men E36 står fint på egne ben hvis man bare klarer å se hva som er bra med modellen.

Jeg tenker at E36 først glimret med de kraftigere rekkesekserne som 323i (170 HK), 325i (192 HK), 328i (193 HK) og M3 (286/321 HK). E46 var relativt overbevisende selv som 318i med 143 HK og dette var også situasjonen med E30 318is som hadde 136 HK. E36 ga aldri helt det samme inntrykket med de svakere motorene fordi motorteknologien ikke var kommet så langt og bilen var relativt tung. E30 var derimot såpass lett at dette ikke hadde den samme betydningen.

Designet på E36 var fantastisk og dannet sammen med E34 grunnlaget for fremtidige 3 og 5-serier. E36 hadde visirer foran frontlysene og dette fikk alle senere BMW'er. E36 har en profil der fronten er betydelig lavere enn hekken og dette fikk alle senere BMW'er. Claus Luthe's siste prosjekt som sjef for BMW's designavdeling var klart signifikant. Han hadde tidligere vært ansvarlig for modeller som E21, E12 (facelift), E28, E30, E32, E34 og E36 - i tillegg til NSU Ro 80, VW Polo I, Audi 100 (C2) og Audi 80 (B2).

Jeg hadde en 1997 E36 323i i 2001-2002 og elsket bilen (tiltross for en del problemer). Spesielt M52B25 rekkesekseren var fantastisk. Offisielt ytet motoren 170 HK, men i realiteten ytet den 185-190 HK (dette fenomenet handlet primært om tyske skatteregler for firmabiler). Den gikk meget bra i forhold til standarden den gangen og jeg var selvfølgelig mer enn tilfreds. Det jeg likte aller best med E36 var den "tighte" følelsen man fikk bak rattet. Bilen virkelig omsluttet deg slik at du som sjåfør var i sentrum. Styringen var presis (om enn litt tung og langsom i forhold til dagens standard) og ble bare bedre jo høyere hastigheten var. Jeg toppet ca. 230 Km/t på Autobahn og dette var absolutt godkjent for en bil som 3-serien for 20 år siden. 0-100 Km/t gikk løs på 8,0 sekunder hvilket var det samme som E39 530d med 184 HK samt også E36 325i som hadde 192 HK.

At E39 530d var såpass hurtig i avsatsen med litt færre hestekrefter og vesentlig mer tyngde skyltes det massive dreiemomentet på 390 Nm allerede ved 1750 rpm. At E36 325i ikke var hurtigere med litt flere hestekrefter skyltes at M50B25 motoren skulle ha hele 4700 rpm før den ytet et maksimalt dreiemoment på 245 Nm (fom. 1992 250 Nm ved 4200 rpm). E36 323i's M52B25 motor ytet maksimalt 245 Nm ved 3950 rpm (fom. 1998 245 Nm ved 3500 rpm).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre ting som jeg synes at denne artikkelen virkelig fremhever og som jeg er helt enig i. E36 var en fantastisk konstruksjon helt uavhengig av M3. Selv som M3 US spec med med kun 243 HK klarte den seg relativt fint mot C36 med 280 HK. E36 M3 her i Europa hadde som kjent 286 og 321 HK. E36 M3 US spec kom imidlertid også som en "lightweight" utgave (126 stk. bygget). Alle i fargen Alpine White III og 102 Kg lettere takket være dører av aluminium, mindre isolering, ingen AC, ingen stereo og karbonseter etc. Disse eksemplarene hadde nogenlunde identisk ytelse med de europeiske E36 M3 variantene.

Kjøreegenskapene og feedbacken man fikk fra chassis og styringen var ekstremt bra på E36 M3 (ikke til forkleinelse for W202 C36). Det som imidlertid imponerer mest med E36 er at dette også var tilfellet med alle de andre E36 modellene - og dette var langt fra i like stor grad tilfellet med alle W202 modellene. BMW var med andre ord mye flinkere til å formidle denne viktige delen av kjøreglede til de svakere modellene enn Mercedes-Benz var. Jeg mener at nettopp dette er 3-serien i et nøtteskal... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Metcalfe tester om den nye McLaren GT virkelig er en GT (Grand Tourer). Dette begrepet har i historisk betydning vært en bilmodell som har kombinert sportslighet og komfort. Altså en bil som har en kraftig motor, er ganske sportslig, har relativt agile kjøreegenskaper og samtidig er rimelig komfortabel (tenk BMW 8-serien). McLaren GT har imidlertid en midtmontert motor (V8, 620 HK, 0-100 Km/t på 3,3 sekunder og en topphastighet på 330 Km/t) og slekter mer enn veldig tydelig på de andre McLaren modellene som er rene supersportsbiler.

Det som imidlertid er interessant er at Harry etter å ha besøkt et par vinterlige steder i England tar fergen til Caen i Frankrike. Der setter han kursen mot Le Mans før han kjører sydover mot den fantastiske Millau broen og deretter St.Tropez litt lenger østpå i det sydlige Frankrike.

Vi kjørte den samme ruten fra Caen i fjor sommer og den kan absolutt anbefales. Veiene er fabelaktige og landskapet veldig skiftende, vakkert og interessant. Nedfarten til Millau broen, der enkelte deler av A75 motorveien over Massif Central fjellene ligger over 1000 meter over havet, er virkelig spektakulær. Landskapet overgår klart mye av det man opplever i Norge og f.eks Sveits. Franskmennene kan uten tvil bygge veldig fine motorveier... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 23.53, Fredrik skrev:

Det er tre ting som jeg synes at denne artikkelen virkelig fremhever og som jeg er helt enig i. E36 var en fantastisk konstruksjon helt uavhengig av M3. Selv som M3 US spec med med kun 243 HK klarte den seg relativt fint mot C36 med 280 HK. E36 M3 her i Europa hadde som kjent 286 og 321 HK. E36 M3 US spec kom imidlertid også som en "lightweight" utgave (126 stk. bygget). Alle i fargen Alpine White III og 102 Kg lettere takket være dører av aluminium, mindre isolering, ingen AC, ingen stereo og karbonseter etc. Disse eksemplarene hadde nogenlunde identisk ytelse med de europeiske E36 M3 variantene.

Kjøreegenskapene og feedbacken man fikk fra chassis og styringen var ekstremt bra på E36 M3 (ikke til forkleinelse for W202 C36). Det som imidlertid imponerer mest med E36 er at dette også var tilfellet med alle de andre E36 modellene - og dette var langt fra i like stor grad tilfellet med alle W202 modellene. BMW var med andre ord mye flinkere til å formidle denne viktige delen av kjøreglede til de svakere modellene enn Mercedes-Benz var. Jeg mener at nettopp dette er 3-serien i et nøtteskal... :) 

E36 og i særdeleshet etterkommeren E46 er gode eksempler på hvor bra og signifikant 3 serien har vært i flere tiår. Ikke bare for BMW men for bransjen generelt.

Som en digresjon, var innom bilia idag, skulle teste en G01, var spent på diesel vs hybrid.

Mens jeg ventet tok jeg en grundig kikk på nye 1 og 3 serie.

Førstnevnte gir et umiddelbart uttrykk i form av noen feminine nyrer og er i mine øyne den minst vellykkede 1 serie noensinne. Veldig lite aggressiv og sporty, man ser det er en FWD bil og den er et trist skue.

Nye 3 serien ser flott ut i front og fra siden, men baken er fremmed og har lite BMW DNA i seg. 
Når man setter seg inn, er det første som slår meg, de billige overflatene.
ikke bare ser de billig ut - men de føles ikke mykt og premium som det SKAL!
Setene ser bra ut og er bra å sitte i, M sport rattet er ikke like grepsvillig som de foregående, den kjennes kunstig og glatt ut - intetsigende. 

Jeg forlot bilene med et skuldertrekk, de er en parantes i bilhistorien, men verden har gått videre, eller har bare jeg det? 

Hverken 1 eller 3 serien utstrålte premium - nok, eller hadde de klassiske BMW kvalitetene, som jeg trenger. De snakket ikke til meg og gav meg intet «vil ha» begjær. De føltes rett og slett utdaterte ut og istedenfor å lede utviklingen, forsøker BMW å lukke øynene og melke gammel storhet.
 

Etter å ha rattet litt med G01, og her kjente jeg etter 20 sekunder, dette er ikke noe stas. Dette var rett og slett en skuffelse, etter snart 4 år i en F25 var dette min plan A. 

Så hva var det det som ikke stemte? Vel Setene i G01 minner om de som er i X1 og 2 serien, som er et skritt tilbake fra tidligere sportsseter, virker litt billigere og man sitter ikke like godt.
Metallknapper er flott og det nye rattet i G01 føles som ekte skinn, ikke som M sport rattet/overflaten i G20 og G05. Endelig er rattvarme knappen tilbake på rattet. Ellers er den bredere innvendig enn vår F25, men dashbordet og dørhåndtakene var skarpe og lite premium. Alt i alt, ikke et like stort skritt som fra E83 til F25, med en betydelig høyere startpris. Og interiør designet, her foretrekker jeg vår gamle model faktisk.

Forlot Bilia litt desillusjonert og trist, store deler av porteføljen, ja selve kjernen fra «mitt» merke - BMW, er ikke lenger spennende eller interresant, eller gir meg noen følelser.

 Unntakene er nye X5 og pre LCI av 7 serien, samt i3, og eldre modeller, som F13 og F12.

Da blir det enten F15, 40e eller Tesla model Y i 2020, førstnevnte er mye BMW for pengene (får 2017-2018 modeller til under 600.000.-) sistnevnte er spennende og lederen i Elbil segmentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Min umiddelbare tanke er at jeg langt på vei er enig med deg. Ikke så mye pga. de spesifikke detaljene du har observert med de forskjellige modellene (jeg har f.eks ikke kjørt G20), men mer den overordnede følelsen/oppfatningen vedr. enkelte av BMW's tradisjonelle modeller.

For meg er 3-serien i dag fin, men temmelig kjedelig som konsept. Jeg har sett dette mange ganger tidligere (faktisk helt siden E30 var på markedet) og dagens variant er bare en evolusjon på noe jeg hadde allerede for over 30 år siden. På en måte synes jeg litt synd på BMW for 3-serien har objektivt aldri vært en bedre bil, men selve konseptet virker for meg ganske kjedelig i forhold til nyere biltyper som f.eks en hel rekke crossovere og Tesla Model 3 (helt uavhengig av at den er en elektrisk bil).

Kanskje er BMW for konservative i stilen og sidespranget med den mer ungdommelige Mini ikke nok. Jeg vet ikke, men noe bør i alle fall BMW gjøre for å bli mer sexy og spennende. Jeg så en video med den nye DS 3 Crossback E-Tense og jeg tenkte med en gang at slik skal det gjøres i dag. Selve bilen er egentlig ikke så veldig spennende rent teknisk. Den er helelektrisk, men glimrer ikke på noen vesentlig punkter. Allikvel virker den ny, fresh og spennende. Konseptet er uten tvil mye mer interessant enn en alminnelig sedan, stasjonsvogn eller tradisjonell SUV.

Jeg er forøvrig virkelig lei av SUV konseptet og det bør helt klart fornyes med konstruksjoner som både er fysisk lettere og mindre "kraftige" i formen uten å bli vesentlig mindre og nødvendigvis mindre eksklusive. Det er selve uttrykket på f.eks X3 og X5 som bør fornyes i denne sammenhengen til et "lettere" og mindre typisk kraftig maskulint preg. Uten sammenligning forøvrig tenker jeg at f.eks VW og Peugeot/Citroën i dag har skjønt dette poenget langt bedre enn BMW.

Når dette er nevnt savner jeg BMW's substansielle følelse - den innebyggede kvaliteten som bare er der med en BMW. Dette gjelder generelt det meste man tar på, men først og fremst opplevelsen bak rattet og hvordan mekanikken fungerer. Dette er hva BMW kan best og hva jeg verdsetter BMW for. Utfordringen er etter min mening det litt "tunge" og "altmodische" konseptet de fleste modellene har. Alle er relativt elegante, men også litt for tradisjonelle og kjedelige. Jeg savner at BMW løser opp snippen, slår seg litt løs og tør utfordre grenser - uten å miste plottet vedr. nettopp substansielt kvalitetsnivå og inntrykk.

Dette poenget er selvfølgelig vel så viktig når det gjelder elektriske biler, men i denne sammenhengen er faktisk i3 et hederlig unntak. Modellen står seg meget bra i dag selv om den kom på markedet for snart 7 år siden. Selvfølgelig er den ikke like avantgarde og fresh i dag, men den var definitivt et skritt i riktig retning for BMW når det gjelder å løse opp snippen, slå seg litt løs, være glad og leve livet på egne betingelser. For meg er i3 uten tvil en av de aller viktigste BMW modellene de siste 20 årene. Ikke fordi den er en elektrisk modell, men fordi designet er lett, levende og vitalt - ikke tungt, konservativt og gammeldags... :)   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...