Jump to content

Fredriks alternative bimmerstråd

Recommended Posts

Det konseptet der skjønte jeg ikke. Derimot så finnes det jo ettervært mange firmaer som setter inn elektriske drivverk i klassiske biler. Det kan nok ha litt for seg. 

Jeg lekte litt med tanken på og lage en elektrisk E23 da jeg bestemte meg for og overhale motoren min men et raskt søk så skjønte jeg at det var fånyttes. Det er helt umulig og få godkjent, man forlanger bl.a krasjtester. av batteripakkene i bilen. Liker man klassiske biler så blir man uglesett og prøver man og gjøre en klassisk bil miljøvennlig så er det også umulig, det skal ikke være lett.

• Replies 11.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er noe eget med gamle brosjyrer egentlig. Var heldig å komme over en her nå i vår . Dette er brosjyre fra 1982 med norsk tekst . Merker jeg blir litt sånn rar i kroppen når jeg leser de

Har eid mange Porscher, og en av mine favorittvideoer er jo nettopp Stefan Roser på Ringen. Filmen kalles "Fazination at the Nurburgring" - og er en klassiker.   Jeg er så heldig å eie nettopp en s

Apropos eldre amerikanske biler - tok en liten roadtrip her forleden på ca 5300km - Østlandet-Köln-Innsbruck-Brennerdalen-Genova-Firenze med retur via Øst-Tyskland (Chemnitz-Berlin-Puttgarden). Var li

Posted Images

Bilene inkl. chassis bygges med helt nye chassis/karosseriplater fra bl.a Magnum Classic Car Panel (altså uoriganle deler, men konstruert etter originale spesifikasjoner og/eller modernisert der dette er nødvendig). MST sveiser chassiset sammen på en jigg og bygger bilen opp etter kundens spesifikasjoner. Siden bilene er helt nye og ikke restaurerte gamle biler gjøres det enkelte moderne tilpasninger for å bl.a imøtekomme dagens sikkerhetskrav. Motoren må i denne sammenhengen også være moderne for å tilfredsstille dagens krav til utslipp, men det er åpenbart allikvel mulig å gjøre enkelte tilpasninger som f.eks individuelle throttle bodies.

En sammenligning kan f.eks være at man bygger en E30 M3 med helt nye (uoriginale) chassis og karosseriplater fra en velrennomert produsent som har spesialisert seg på dette samt bruker en moderne motor (f.eks B48 eller fortrinnsvis en moderne sugemotor som BMW imidlertid ikke kan tilby i dag).  

Det handler derfor ikke om et restomod bygg, men om å bygge en bil fra bunnen av med helt nye stålplater og deler (chassis og karosseri). MST tilbyr ulike varianter fra originalt konsept til rene rally konstruksjoner med bl.a veltebur og ekstra forsterkninger i karosseriet.

Såvidt jeg kan se er MST Cars Ltd. i Storbritania registrert som en bilprodusent (Manufacture of motor vehicles), men om dette også gjelder i EU vet jeg ikke.     

Interessant, det blir omtrent som en Pur Sang Bugatti med andre ord. https://pursangargentina.com 

Det er utvilsomt et marked. Problemet med og ha en E30 M3 nå er jo at de begynner og bli så dyre at man ikke tør og bruke de. Et åpenbart spørsmål er hvordan de etablerte fabrikkene stiller seg til dette. Det er vel en del mønsterbeskyttelse og slike ting å ta hensyn til.

Det er det ganske sikkert, men normalt holder det at man ikke bruker den originale bilprodusentens logo/navn på bilen og i markedsføringen. Alpina er i en særstilling i så måte... :)

Dette er definitivt ikke biler for original aficionados. På den annen side er jo bilene visuelt ganske like originalene hvis vi ser bort fra motor og drivverk. Det er jo egentlig ingenting nytt i dette, men nå er det satt i system og i en slags serieproduksjon samt at bilene faktisk er helt nye. Markedet er der helt sikkert og som du påpeker er originalene i mange tilfeller nå så dyre at entusiastene ofte betakker seg fordi de ønsker å bruke bilene.

Edited by Fredrik

Apropos virkelig gamle sportsbiler. Jeg hadde nesten helt glemt denne videoen der en Porsche 914-6 GT i 2009 kjører Eifelrennen på Nürburgring mot div. andre sportsbiler inkl. et par klassiske Ford Mustanger.

Porschen (ca. 1000 Kg og midtmotor) har en boxersekser (forgasser) på 2,0 liter som yter 210 HK og med en topphastighet på rundt 235 Km/t. Mustangene (ca. 1200 Kg og frontmotor) har en V8 motor på sannsynligvis 4,7 liter og rundt 230 HK. Effektforskjellen er ikke stor i forhold til Porschen (noe man tydelig kan se i videoen), men det store dreiemomentet på litt over 400 Nm i forhold til Porschens rundt 180 Nm viser seg tydelig spesielt ut av svinger i relativt lav hastighet.

En annen ting som også vises tydelig i videoen er at Mustangene har stiv bakaksel og bladfjærer, mens Porschen har et mer sofistikert uavhengig hjuloppheng bak. Man kan tydelig se at Mustangene er "all over the place" i svingene, mens Porschen uten problemer nærmest følger en perfekt linje. Porschen innhenter Mustangene i svingene, men blir stort sett frakjørt ved utgangene av svingene.

Lange svinger med en høy inngangshastighet er imidlertid ikke Mustangenes spesialitet og blir også deres bane. Plutselig slipper veigrepet for Mustangene i ytterkanten av svingene, mens Porschen stadig er på innsiden av svingene og klar til å akselerere igjen. Veldig interessant å observere og lydbildet i Porschen er bare fantastisk - og sannelig dukker det ikke opp en hylende BMW M1 med et enda bedre lydbilde... :)

1920px-Porsche_914_IMG_3183.jpg

Porsche 914 ble forøvrig produsert i perioden 1969-1976. Modellen hadde som tidligere nevnt midtmotor, men var ellers teknisk langt på vei en 911 (som Boxster/Cayman i dag). Det ble totalt bygget ca. 118000 stk. 914 i ulike konfigurasjoner, noe som var ganske mange jmf. biltypen for ca. 50 år siden.

De aller fleste hadde en boxerfirer fra VW, men på de senere variantene gjorde Porsche enkelte endringer på motorene så de hadde litt mer effekt (fra 80-100 HK). Det ble imidlertid også bygget ca. 3350 stk. 914-6 og 916 med 911 motorer (altså boxerseksere) der effekten varierte fra 110 til 210 HK og med motorvolumer fra 1991 til 2653 cm3. Motorvolumet var imidlertid ikke avgjørende for antall hestekrefter iom. at både 1991 og 2653 cm3 variantene hadde opp tom. 210 HK.

Det ble i tillegg bygget et par prototyper (914-8) med en boxeråtter motor (2997 cm3) fra formelmodellen 908 med en effekt på hhv. 260 og 300 HK. Topphastigheten for modellene var 250-270 Km/t. Modellen med 300 HK kan observeres på Porsche Museet i Stuttgart.         

Edited by Fredrik

Dette er kanskje litt nerdet, men jeg er jo når alt kommer til alt en gammel IT-mann (IT-systemutvikler og programmerer). Jeg synes at denne presentasjonen av de grunnleggende prosedyrene og algoritmene som ble utviklet for Apollo Guidance Computeren (altså datamaskinene som befant seg ombord i command modulen og lunar modulen, som faktisk landet på månen i 1969) er veldig bra forklart og på et nogenlunde enkelt språk.

Det var uten tvil et imponerende stykke nybrottsarbeide som ble gjort i forbindelse med utviklingen av datamaskinen og ikke minst programmene som ble kjørt på datamaskinen, men det mest imponerende er hvordan de tenkte mhp. hva datamaskinen skulle gjøre når den feilet og prioriteringer i den sammenhengen. Viktig i denne sammenhengen er hvordan astronautene forsto evt. feilkoder og kunne manuelt reagere på feilkodene samtidig som datamaskinen stadig var fullt operativ.

Når vi så skrur tiden frem og tenker på dagens automatiserte marsferder uten mannskap ombord samt ikke minst elektriske biler med mye kraftigere datamaskiner (som ofte har mange problemer med programvaren) blir det arbeidet som NASA gjorde på slutten av 60-tallet bare enda mer imponerende.

Edited by Fredrik