Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det beste med Jean Teigen er jo Popol Ace og Popol Vue tida. Selv om jeg må innrømme at jeg stadig kan samtlige Prima Vera sangtekster på rams så fort man setter på en låt. Jeg vokste opp i nabolaget der Tom Mathisen bor. Alt jeg kan si er at han ikke akkurat gjør seg til.

Queen of all Queens bruker å komme på i de sene timer på fester i omgangskretsen. Selv om de fleste ligger rundt 30år alle sammen med enkelte yngre, så er det ganske spesielt at om lag 20 personer av begge kjønn «gynger» som på videoen i stua(ja, det er nå bare kvinner på videoen, men!) mens Cerwin Vegaene hentet fra boden for anledningen spiller det de klarer av. Sier ganske mye om «kvaliteten» på låta. Slik musikk er noe litt annet enn disse moderne låtene snekret sammen på en synthesizer.


Når man nevner synthesizer. Det finnes musikk som også er god selv om det er kjørt gjennom en synthesizer. Franske Daft Punk som ble oppløst nylig med albumet Random Access Memories er etter min mening et av de bedre albumene som er utgitt i nyere tid.

 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, FredrikE24 said:

Det beste med Jean Teigen er jo Popol Ace og Popol Vue tida. Selv om jeg må innrømme at jeg stadig kan samtlige Prima Vera sangtekster på rams så fort man setter på en låt. Jeg vokste opp i nabolaget der Tom Mathisen bor. Alt jeg kan si er at han ikke akkurat gjør seg til.

Når man nevner synthesizer. Det finnes musikk som også er god selv om det er kjørt gjennom en synthesizer. Franske Daft Punk som ble oppløst nylig med albumet Random Access Memories er etter min mening et av de bedre albumene som er utgitt i nyere tid.

 

Jeg har en gammel CD liggende som jeg hører på kanskje en gang i året, eller annethvert år - "Fylla har skylda" fra ca 1990. 

Er glad i både 70/80-talls Giorgio Moroder og eldre Daft Punk-house fra 1995-2005ish, så takk for påminnelsen. 

 

R-4435070-1364803543-9737.jpeg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt interessant påfyll når det gjelder informasjon vedr. hydrogen som energibærer. Harry Metcalfe (Harry's Garage) ser på hydrogen som direkte brennstoff (altså ikke brenselceller) i tyngre maskiner (anleggsmaskiner). Det jeg finner spesielt interessant er poenget med inflasjonsfaktoren der maskiner som går direkte på hydrogen og som brukes mange timer i døgnet er mange ganger mer økonomiske (relativt) enn maskiner som kun brukes få timer i døgnet (f.eks elektriske biler).

Ergo bør vi se for oss en fremtid som inkluderer flere forskjellige rene teknologier. Jeg er helt enig med Lord Bamford når han hevder at verden (media) har sett seg blind på Elon Musk. Det Musk gjør med Tesla er formidabelt, men vi bør kunne ha flere tanker i hodet samtidig.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tilfeldigvis sittende og se på DTM-kvalifisering her en dag, og da dukket det opp en interessant opplysning. Bilen til Timo Glock, en Rowe BMW M6 GT3, har ikke rattstang. Rattet sitter montert på en elektrisk sensor som sender elektriske signaler til en elektrisk motor på styresnekka. Altså steer-by-wire. Systemet utvikles av Schaeffler Paravan og er det eneste systemet som er godkjent for bruk på gate/bane. Systemet utvikles og testes i racing med tanke på bruk i serieproduksjon i fremtiden.

Det er forøvrig en elmotor koblet til rattet også, for å gi "force feedback" tilsvarende det man får på ratt til bilspill.

Artikkel: https://mcg-ag.com/2021/04/29/rowe-racing-and-timo-glock-to-run-steer-by-wire-technology-from-schaeffler-paravan-in-the-2021-dtm-season/

Bilde av bilen (ganske kul)

csm_ROWE_RACING_Timo_Glock_DSC02227_b4c306cf67.jpg

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 det med rattet er jo ganske kult og kan kanskje by på andre utforminger av førermiljø enn vi er vant med, som det også nevnes i artikkelen. Det gir vel også mer muligheter til å justere rattutslag og hardhet på ratting etter ønske(?), siden det er elektrisk. Iallefall gir det et stort spillerom til nytenking. Og det liker vi :) 


Samtidig, hvor sikkert er dette? Finnes det noe sikkerhetsmekanisme om sikringen går eller noe svikter i systemet? 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Marius2002 skrev:

@ogee1 det med rattet er jo ganske kult og kan kanskje by på andre utforminger av førermiljø enn vi er vant med, som det også nevnes i artikkelen. Det gir vel også mer muligheter til å justere rattutslag og hardhet på ratting etter ønske(?), siden det er elektrisk. Iallefall gir det et stort spillerom til nytenking. Og det liker vi :) 


Samtidig, hvor sikkert er dette? Finnes det noe sikkerhetsmekanisme om sikringen går eller noe svikter i systemet? 🤔 

Har ikke sett noe om hvordan de løser sikkerheten. Men jeg så akkurat at de for to dager siden måtte bygge om bilen til tradisjonell styring fordi en sensor var gått i stykker og de ikke klarte å skaffe reservedeler denne helga.

Det med variabelt styreutslag er noe jeg er sikker på at de vil jobbe med. Man kan tenke seg at styreutslag både kan variere med fart og hvor på banen man er, i tillegg til at styrefølsomheten kan variere med rattutslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant konsept men som med alt annet så er det ikke noe nytt. Mulig jeg husker feil merke men på Citroen DS så er rattstammen kun for nødstyring hvis hydraulikken ryker. Den trengs egentlig ikke under vanlig kjøring men franske myndigheter forlangte at det var en mekanisk forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rune-K skrev:

Interessant konsept men som med alt annet så er det ikke noe nytt. Mulig jeg husker feil merke men på Citroen DS så er rattstammen kun for nødstyring hvis hydraulikken ryker. Den trengs egentlig ikke under vanlig kjøring men franske myndigheter forlangte at det var en mekanisk forbindelse.

Direction à rappel asservi (DIRAVI) var navnet på dette styringssystemet, som er fantastisk i all sin kompleksitet. Citroën var virkelig innovative og både det hydrauliske fjæringssystemet samt styringssystemet (som forøvrig drives av den samme lille pumpen) er langt på vei forløperen til dagens adaptive fjæring og elektriske styring. Alle burde minst en gang i livet prøve en ekte stor Citroën som f.eks CX, XM eller C5/C6 (eller den eldre DS som du nevner). Det er/var en åpenbaring i komfort til en relativt billig pris. Jeg har hatt en C5 med hydraulisk fjæring og komfortmessig var det en fantastisk bil selv om spesielt interiøret var for billig konstruert.

Jeg har forøvrig kjørt den nye C4 som har en form for semi hydrauliske støtdempere. Disse er tradisjonelle støtdempere, men de har en ekstra ventil der hydraulisk væske demper store bevegelser. Systemet fungerer upåklagelig og til prisen er den nye C4 virkelig en komfortabel bil.

Magnus Walker har blitt programleder for Hagerty der han tester eldre bilmodeller som han mener er kommende klassikere (fra et amerikansk ståsted).

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fredrik said:

Magnus Walker har blitt programleder for Hagerty der han tester eldre bilmodeller som han mener er kommende klassikere (fra et amerikansk ståsted).

 

Jeg har fulgt med på videoene deres det siste halvåret. Dessverre er de noe sene i avtrekkern da de fleste bilene de presenterer som "The next big thing" allerede har vært etterspurte med dertil priser de siste 5 årene.  

Hagerty/Magnus Walker har blant annet fokusert på E30 M3, MB C126 og Z3 M Coupe - alle modeller som har skutt i været prismessig for lenge siden både i USA og Europa.  W124 E500/500E, MX-5 NA, S2000, Testarossa, Jeep Grand Wagoneer og nettopp E39 M5 har de også fokusert på, men det er altfor sent. De henger 5-7 år etter trendene i bruktmarkedet på hva som er det "next big thing". 

Hadde jeg jobbet hos Hagerty ville jeg satt fokus på mer oppnåelige youngtimere/hverdagsklassikere som man fortsatt kan få tak i til humane priser og som ofte går under radaren. For eksempel BMW E85 Z4, E92 M3, W211 E63 AMG, 350Z, MX-5 NB/NC/ND, Toyota GT86/BRZ, Porsche 986 Boxster S, Toyota MR2 mk1/mk2/mk3...som jeg kommer på i farta mens jeg skriver dette innlegget.  Hagerty holder ikke helt følge med bilmiljøet, virker det som.

 

Dog vil jeg gjerne dele videoen Walker gjorde på MB C126 nylig. Fantastisk video med skikkelig fete scener fra New York City på nattestid og tidlig morgen. Anbefaler å ta en titt:

 

The Mercedes-Benz 500 SEC AMG is pure '80s excess | The Next Big Thing with Magnus Walker | Ep. 201 - YouTube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Jeg er helt enig i at Hagerty ikke helt kjenner deres besøkelsestid når det gjelder hvilke klassikere som allerede er populære og etterhvert svindyre å kjøpe (jeg tok et lite forbehold med at dette er i USA). Allikevel synes jeg at de treffer blink med bl.a MB W123 (spesielt som stasjonsvogn) og ikke minst Z3 Coupé. Den egentlige greia er vel at det er Magnus Walker som leder programmet og få om noen så den kommende trenden med eldre 911'er som han. Når sant skal sies så skapte han langt på vei denne trenden helt på egenhånd. Jeg er ellers helt enig med deg når det gjelder bilene du ramser opp og som ganske sikkert blir fremtidige klassikere.

Nesten "alle" mener noe nå om fremtidge klassiske biler som kommer til å stige i verdi (spesielt i USA der dette fenomenet er virkelig hot). Det er mye penger i spillet og dette driver uten tvil markedet. Markedet har floppet før (spesielt med 911'er) og det kommer utvilsomt til å floppe igjen. I mellomtiden kan vi andre utforske mulighetene via interessante bilmodeller som ikke er så dyre som f.eks E36 323i, 325i og 328i samt E46 323i, 325i og 330i (alle varianter og med manuell gearkasse). E39 530i og 540i (alle varianter og med manuell gearkasse). E85 Z4 (alle varianter med rekkesekser og manuell gearkasse).

Filmen med Magnus Walker og en W126 500 SEC AMG er virkelig fin. Ikke bare fordi bilmodellen er en klassiker i dag, men fordi kommentarene fra Magnus tilfører en nødvendig kontekst for å forstå hva Mercedes-Benz var på denne tiden. BMW var ikke helt der, men de store britiske bilmerkene var. Forskjellen var at Mercedes-Benz var tysk og hadde en udefinert og relativt nøytral stil samt kvalitet som mange likte. En Jaguar XJ kunne ha 12 sylindre (noe som ingen tyske bilmerker på den tiden kunne tilby), men så var det den sofistikerte stilen og byggekvaliteten som MB kunne tilby i forhold som en ganske signifikant kontrast.

Porsche markerte seg på denne tiden som den perfekt medspiller til Mercedes-Benz. Den opplevde kvaliteten var den samme (altså utrolig høy) og begge bilprodusentene kom fra Stuttgart. Mercedes-Benz bygget limousiner av høy kvalitet og Porsche bygget sports ekvivalentene. Dette var enkelt å forholde seg til i en enklere verden. Når BMW og senere Audi gjorde det samme ble det mer komplisert og måten man opplevde de tyske premium bilmerkene endret seg. Ikke nødvendigvis til det dårligere, men noe av den spesielle enkle euforien forsvant med at det hele ble mer komplisert og knapt så enkelt å forholde seg til.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over et nytt bilmerke, XBUS. Jeg fant denne ene modellen de skal lansere svært spennende. Det er tydelig at inspirasjonen har vært VW Bus, men det gjør ingenting :) Mange kule detaljer og offroad-pakken er et must for utseende sin del. Under er utgavene som den skal komme i:


677E91D4-FEAC-4297-8637-9582F62AEF70.thumb.jpeg.f3a2db16a61826f72541755f7495e449.jpeg

https://electricbrands.de/en/myxbus/?gclid=EAIaIQobChMIrJKKkZyF8gIVARd7Ch0WCAwYEAAYASAAEgLEG_D_BwE

 


Her bygget jeg "min":

897944C1-E764-42EE-B7C0-E31BAE4B13E6.thumb.png.af1764415b862618c853cadfa33686e3.png81E2069F-C5C5-4031-90F6-EBE512D7E81F.thumb.png.9c715370aba1cb7228d54f88d1aab0d8.png
 

Ser den ikke er tilgjengelig for reservasjon i Norge enda, men det håper vi på kommer. Så spørs det om prosjektet blir skrotet eller faktisk gjennomført. Ingen uting at denne er tysk heller :) 

Med firehjulstrekk, kraftig motor og 600km rekkevidde så tenker jeg denne vil slå an om det blir realitet. Slik jeg bygget den kom den på 25000€. Blir nok litt dyrere i Norge kanskje? Men det er ennå ikke avgifter på elbil. Spennende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Artig konsept, men utover at den er elektrisk, har et kult design, er billig, har relativt lang rekkevidde og kommer i et utall variasjoner - har jeg litt problemer med å se hva bilen skal brukes til. Topphastigheten er f.eks kun 100 Km/t.

Jeg lurer også litt på hva Volkswagen sier til designet som er en slags blanding mellom T2 og T3 (Transporter) og ganske artig. Trolig har VAG ikke patent på designet, men mener helt sikkert noe om designet/løsningene. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...