Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Kjenner at jeg nå blir glad her når det kommer til svulstige bygg fra 80 tallet .

Jeg mener alle som er autofile og har opplevd biler fra 80 tallet og byggene ,det var jo noe voldsomme greier husker jeg .

Gemballa lagde jo mye rart og denne er jo nevnt før :

7883ACA6-8ECD-4488-8409-3AEE33099619.jpeg.a24df38ea120efad590fe1bd7bd12424.jpeg

Denne ble det vel kun lagd et par eksemplarer av (Her må noen rette meg ),og sønn til Saddam H hadde jo et eksemplar og den endte jo sånn:

309B329B-95FD-4B61-AC38-C79CABCF3678.jpeg.fc8497ddca3c6ea5d25153a244100b82.jpeg

Folk idag fnyser nok av disse byggene ,men herregud hvor kult hadde ikke vært å eid noe sånt idag ?:

9CD35316-FE4B-4935-B353-4A0119E49FCB.jpeg.a7f6fc72055a6bb4e864e04a4279c71f.jpeg

Tenk hvor pengesterk du måtte vært for å få sånt bygd da som dette :

B093CEB5-8824-48BA-9B1E-A38383BD8752.jpeg.10ef4dec7cad7b50a89758a332e17278.jpeg

Mercedes 126 var jo dyr i utgangspunktet ,lurer på hva sånt et bygg kostet på den tiden :

8ED85CAA-43D4-4D58-A00E-02F9DAF6A849.jpeg.6e1e2a6505d0582f65f16e31bd1fd1c2.jpeg

Bare sjekk dette typiske 80 talls bildet .Just love it .

Igjen disse byggene var jo spesielle ,noen var litt voldsomme som e30 her :

46353EF0-B150-4669-9903-60BC8B814E5A.jpeg.fb5d4dd43e0d5a054381d2678ca93768.jpeg

Igjen dette er biler som i den tiden var helt ekstreme og riktige da ,men idag er dette biler for kun spesielle autofile mennesker som vet hva dette er .

En 20 åring idag hadde nok stått og ledd seg dobbel av sånt bygg og det kan jeg forstå .

Kunne jeg hatt sånne bygg idag ?

Selvsagt uten tvil .

Jeg er med i en rekke grupper på FB som omhandler funn av skjeldne biler ,og Koenig bygg er og biler som er superpopulære fra den tiden .

Er dukket opp noen skatter fra den tiden nå rundt forbi i  verden som folk restaurerer og fikser opp ,og herregud det liker jeg godt .

Nei @Fredrik,dette må vi like egentlig .

Er jo så gøy med sånn historie fra tiden der folk gikk andre veier og turte og skille seg ut .

Idag er jo alt likt og man blir jo ledd av om man tenker utenfor boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Enig. Som biler fra en bestemt tidsperiode og dermed kuriositeter er disse bilene litt artige i dag. Jeg ville ikke selv ha hatt et slikt bygg, men jeg ser fascinasjonen og det er viktig at noen tar vare på bilene for ettertiden. 

Man kan jo også betrakte bilene som litt spesielle coachworks i likhet med f.eks Zagato, Bertone, Karmann etc. og da ser man straks litt annerledes på det. Forskjellen er egentlig kun det begrensede antallet av biler og graden av villskap i designet. Prisen på byggene er faktisk ikke så relevant iom. at de helt sikkert ble betydelig overgått på 1920-30 tallet da rikmenn skulle ha deres eget design på biler fra f.eks Duesenberg, Hispano-Suiza og Maybach.

Forretningsmodellen når det gjelder f.eks Gemballa var den samme. Når penger ikke er et tema er selv de dyreste bilene ikke eksklusive nok. Det handler om å skille seg ut og på 80-tallet var dette høyeste mote. Man kunne få stylingkit til stort sett alle biler. Noen av disse firmaene ble etterhvert en del av det gode selskap som f.eks Porsche Design og Lorinser, mens andre som f.eks Gemballa ble av de aller fleste betraktet som over the top. På den annen side var dette nettopp poenget for de som kjøpte disse bilene. Det ble en stil i seg selv å ta den helt ut.

Det er dermed faktisk en relasjon mellom ZZ Top's "The Eliminator Coupe" Forden og f.eks Gemballa's kreasjoner. Hele poenget er å skille seg ut ved å gå hele veien. Litt som med den norske country artisen Cowboy-Laila (for de som husker henne). Hun tok den også helt ut stilmessig og hadde suksess med dette selv om mange synes at det hele var utrolig vulgært. Hun hadde definitvt guts/mot, det skal hun ha - og det samme gjaldt vel for de som kjøpte f.eks en kostbart Gemballa konstruksjon.

Nå kan man selvfølgelig påpeke at tyskerne var/er spesielt flinke når det gjaldt stilen som spesielt Gemballa representerte. De har en egen sans når det gjelder dette med alt fra sangeren Hansi Hinterseer til temmelig søtladen popmusikk fra f.eks Modern Talking. Det er uten tvil noe veldig tysk over det hele.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et innlegg for spesielt interesserte, men BMW forbindelsen er sterk og etter min mening temmelig interessant. Vi begynner med rekogniseringsflyet Fieseler Fi 156 Storch (stork) som bl.a ble brukt av de tyske styrkene under WW2 i Norge. Flyet er mest kjent for den korte takeoff og lande distansen, men også for store vindusflater (også nedover iom. at vingene er plassert over fuselagen) samt den lave steilehastigheten på kun 50 Km/t (noe som i den grad gjorde flyet til et utmerket rekogniseringsfly).

Det kanskje mest interessante i denne sammenhengen er den luftkjølte og omvendte V8 motoren (altså at stemplene slår nedover) fra Argus Motoren. Den ytet 240 HK og ble brukt i en rekke sivile og militære fly (primært trenings og rekogniseringsfly). Det mest kjente flyet er trolig Messerschmitt Bf 108 Taifun og som modellnummeret antyder var dette modellnummeret rett før det kjente jagerflyet Messerchmitt Bf 109, som var tyskernes ekvivalent til britenes Supermarine Spitfire. Messerschmitt Bf 108 Taifun var et sport og lett transportfly.

Messerschmitt Bf 108 ble imidlertid utviklet av Bayerische Flugzeugwerke AG og her kommer relasjonen til BMW inn. Bortsett fra nøkkelpersoner som Willy Messerchmitt, Hugo Junker og Erhard Milch (direktør for Deutsche Luft Hansa - reetablert som Lufthansa etter krigen) er det først og fremst den østerrikske forretningsmannen Camillo Castiglioni som er ansvarlig for at nettopp Bayerische Flugzeugwerke AG fikk oppdraget med å utvikle Messerschmitt Bf 108. Flyet er signifikant fordi det teknisk dannet utgangspunktet (flyvende prototype) for jagerflyet Messerchmitt Bf 109.

Castiglioni var, tiltross for navnet, østerriker og fra den i dag italienske byen Trieste, men som den gangen frem tom. 1918 var en del av det østerriksk-ungarske monarkiet. Han var jøde og etter sigende den mest velstående forretningsmannen i mellomeuropa på den tiden. Han fattet tidlig en kommersiell interesse for luftfart og kjøpte allerede i 1914 Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerke. Sjefkonstruktøren der var Ernst Heinkel. Deretter kjøpte han bilprodusenten Austro-Daimler og sjefkonstruktørene der var Johann Puch og Ferdinand Porsche. Deretter kjøpte han i 1917 en stor aksjepost i Bayerische Flugzeugwerke AG (tidligere Rapp Motorenwerke) og i 1922 ble navnet endret til Bayerische Motoren Werke (BMW) samtidig som Castiglioni ble styreformann. Han er i BMW terminologi mest kjent for å ha utvidet produksjonen av biler fra München til Eisenach (som er en historie for seg selv siden denne bilfabrikken ble liggende i den østlige sonen og dermed under sovjetisk kontroll etter krigen 1940-1945).

Edit: Jeg burde selvfølgelig ha gjort et poeng ut av at flere i denne historien var fra Østerrike (Casteglioni, Puch og Porsche samt andre viktige personer fra den samme tiden som f.eks Hans Ledwinka i den ekstremt innovative bilprodusenten Tatra) og ikke minst Adolf Hitler som i 1933 kom til makten i Tyskland. 

Castiglioni gikk imidlertid personlig konkurs to år senere i 1924 da den østerrikske banken Allgemeine Depositenbank også gikk konkurs. Castiglioni var majoritetseier av banken og hadde finansiert mange av sine oppkjøp av selskaper igjennom banken. Vi hører deretter ikke mer fra Castiglioni bortsett fra at han bosatte seg i Wien på sine gamle dager og var en offentlig populær skikkelse. Den tyske familien Quandt (opprinnelig fra Nederland) overtok Castiglionis possisjon i BMW og resten av historien kjenner vi.

 

           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis

Ble kun bygget en av av de gule Gemballa E24. Var sønnen til Saddam, Uday Hussain som eide den ja. En helt vanvittig sadistisk fyr, som heldigvis fikk en kule i hode i 2003. Han var potensielt enda mer ekstrem enn sin far, og hadde han fått videre makt etter Saddam sin død så kunne det gått virkelig ille. Gemballa E24en som ble funnet igjen av de amerikanske styrkene ble mest sansynlig skrotet kort etter bildet med med amerikanske soldaten ble tatt, de hadde en stor opprydding hvor ingenting ble spart. Selv Saddam sin mega-yacht ble satt i brann og senere sent til opphogging. Den bilen var nok veldig verdiløs den gangen, og det er litt synd fordi den hadde absolutt hatt sin verdi i dag om den ble tatt vare på.

Det er jaggu noen svin som har vært kjent for å kjøre BMW oppigjennom historien. Helt fra "vår" egen terrorist Breivik som kjørte E60 til en hvis Tysk "kannibal" og seriemorder som ble kjent for sin kjærlighet for E31 8-serie 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien om den tyske såkalte "kannibalen" og relasjonen til BMW har jeg ikke fått med meg, men jeg tviler ikke for det er uten tvil enkelte ganske spesielle historier i denne sammenhengen. Den mest kjente historien er kanskje om den tyske terrororganisasjonen Rote Armee Fraktion (også kjent som Baader-Meinhof Gruppe), som bortsett fra spektakulære bombeangrep, attentater, kidnappinger og bankrøvierer også ble kjent for å kjøre fra politiet i en BMW E3 (7-serien i perioden 1968-1977). Rote Armee Fraktion var som navnet tilsier en terrororgansisasjon på ytterste venstre side i det politiske spekteret (les: en form for nykommunister uten en egentlig tradisjonell kommunistisk overbevisning - ikke ulikt såkalte nynazister i relasjon til tradisjonell nazisme). 

Jeg tenker at BMW i noen sammenhenger, helt uavhengig av slike ekstreme hendelser, helt uforskyldt sliter med et litt dårlig image i enkelte kretser. Bilmerket tiltrekker seg åpenbart folk som andre absolutt ikke vil sammenlignes med, men jeg føler at det kanskje var litt værre for noen år siden enn det er i dag. Noe skjedde åpenbart på 90-tallet for på 80-tallet da jeg hadde min første BMW (som var en E30 320i) var det ikke slik (ihvertfall ikke i Norge). Da var det spesielt Volvo og Ford som fikk gjennomgå på tilsvarende måte. BMW var stadig relativt ukjent og ikke minst for dyrt for folk flest (og dermed ikke så symboltungt). I Norge var det derfor heller ikke mange billige og brukte BMW'er som kunne være attraktive for denne delen av markedet. Dette endret seg imidlertid utover 90-tallet samtidig som kjøpekraften blandt folk flest også ble bedre.

Da jeg kjøpte min andre BMW i 2001 (som var en E36 323i) fikk jeg ofte spørsmål om hvordan jeg taklet imaget bilmerket hadde (jeg var som akademiker åpenbart ikke helt typen som kjørte BMW). Jeg kunne ikke bry meg mindre, men selvfølgelig reflekterte jeg litt over dette. Det var korrekt nok, men for min del var bilen rent kjøremessig såpass gjennomført at begjæret var større enn fintfølelsen. Såpass at jeg et par år senere kjøpte en nesten ny E46 318d Touring som vi hadde i over 9 år. Allikevel følte jeg vel stigmatiseringen og beholdt derfor bilen helt standard bl.a for å markere at jeg var en voksen BMW eier. Begge mine to tidligere BMW'er var også helt standard på nær originalt M-Tech understel (senker ca. 10 mm) når det gjaldt E36 323i'en og BBS felger når det gjaldt E30 320i'en (burde ha vært senket med M-Tech understel). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sveigis skrev:

Kannibalen ja , huff minnes han 😩

Ja hva var det han het igjen, husker jeg så en dokumentar om han en vei. Har kjørte rundt i gatene på kveldstid i sin 850i og speidet etter offere. Han var en sånn som drev med dette bak en plettfri fasade..

2 timer siden, Fredrik skrev:

Historien om den tyske såkalte "kannibalen" og relasjonen til BMW har jeg ikke fått med meg, men jeg tviler ikke for det er uten tvil enkelte ganske spesielle historier i denne sammenhengen. Den mest kjente historien er kanskje om den tyske terrororganisasjonen Rote Armee Fraktion (også kjent som Baader-Meinhof Gruppe), som bortsett fra spektakulære bombeangrep, attentater, kidnappinger og bankrøvierer også ble kjent for å kjøre fra politiet i en BMW E3 (7-serien i perioden 1968-1977). Rote Armee Fraktion var som navnet tilsier en terrororgansisasjon på ytterste venstre side i det politiske spekteret (les: en form for nykommunister uten en egentlig tradisjonell kommunistisk overbevisning - ikke ulikt såkalte nynazister i relasjon til tradisjonell nazisme). 

Jeg tenker at BMW i noen sammenhenger, helt uavhengig av slike ekstreme hendelser, helt uforskyldt sliter med et litt dårlig image i enkelte kretser. Bilmerket tiltrekker seg åpenbart folk som andre absolutt ikke vil sammenlignes med, men jeg føler at det kanskje var litt værre for noen år siden enn det er i dag. Noe skjedde åpenbart på 90-tallet for på 80-tallet da jeg hadde min første BMW (som var en E30 320i) var det ikke slik (ihvertfall ikke i Norge). Da var det spesielt Volvo og Ford som fikk gjennomgå på tilsvarende måte. BMW var stadig relativt ukjent og ikke minst for dyrt for folk flest (og dermed ikke så symboltungt). I Norge var det derfor heller ikke mange billige og brukte BMW'er som kunne være attraktive for denne delen av markedet. Dette endret seg imidlertid utover 90-tallet samtidig som kjøpekraften blandt folk flest også ble bedre.

Artig det du sier der om E3 og den røde Arme, det var jeg ikke klar over. Men på den tiden så var jo en E3 3.0Si en svært rask og smidig bil, som både kan frakte mange folk med bagasje men også kjøre fra politiet.

I Norge var det jo noe de kalte for Cosworth banden på 80 tallet, dette var jo gutter som tilhørte den kjente Tveita gjengen. Ut over 90 tallet så gikk de mer over til å bruke BMW til brekk, ran og andre forbrytelser. I boka Politi & røver så forteller jo en av disse gutta hvordan han etterhvert ble spesialist på å stjele akkurat BMWer. Det foretrukkene valget var 325i og 535i, raske og smidige biler som man lett kjørte fra Politiet som den gang kjørte Volvo 240. Selv Peugeot 405 Mi16 som var UP sitt skarpeste våpen på den tiden hadde ikke sjans mot en 535i full av bankbokser nordover på E6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senere var det vel Audis S-serie avant som var den desidert mest ettertraktede "fluktbilen".

Husker forsikringen på disse var helt hinsides, da de "ofte" ble stjålet, og var å se på de fleste overvåkningsvideoer fra brekk.

image.png.50df54251517285fea93de3f417f9638.png

Her S6 fra Skrik-tyveriet i 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt når jeg kjøpte syvern min tilbake i 1999. Ble da veldig forbauset over hvor høy tyveriforsikringen var på den. Når jeg undersøkte med forsikringsselskapet fikk jeg beskjed at denne bilen var populær og stjele, det hjalp ikke at jeg prøvde å argumentere med at det måtte være 15 år siden sist en slik en ble brukt som fluktbil. Jeg byttet selskap en stund etterpå til et som skjønte hvordan statistikk kan lyve.

Men jeg merker godt hvordan imaget til syvern har forandret seg på de årene jeg har hatt den. I førsten så var halvgammel BMW veldig harry før det gikk over til å bli kun en gammel drittbil mens nå har den blitt kul igjen. 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja hva var det han het igjen, husker jeg så en dokumentar om han en vei. Har kjørte rundt i gatene på kveldstid i sin 850i og speidet etter offere. Han var en sånn som drev med dette bak en plettfri fasade..

Artig det du sier der om E3 og den røde Arme, det var jeg ikke klar over. Men på den tiden så var jo en E3 3.0Si en svært rask og smidig bil, som både kan frakte mange folk med bagasje men også kjøre fra politiet.

Litt googling så tror jeg at han het Armin Meiwes. Hvis det som står skrevet faktisk er sant så må han virkelig ha hatt en stor grad av syntax error i hodet. Absolutt helt sykt.

Vedr. E3 så ble BMW som en følge av Rote Armee Fraktions eskapader på den tiden i Tyskland ofte omtalt som Baader Meinhof Wagen (BMW - altså etter fraksjonens ledere). Dette var en lek med ord som hadde to sider. På den ene siden var det ingen tvil om at f.eks en modell som E3 3.0 Si var en særdeles hurtig modell på den tiden (omtrent som en tidlig M5) og at dette også langt på vei gjaldt BMW generelt, men på den annen side hjalp ikke terrorgruppens valg av bilmerke på BMW's generelle image. Gruppen var hatet av folk flest og jeg tror nok at BMW gjerne skulle ha hatt seg frabedt enhver tilknytting til gruppen.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I en annen tråd diskuterte vi hvilke utfordringer motorsport  generelt har når bilene etterhvert blir elektriske. Jeg tror ikke at lydbildet bilene utvikler blir avgjørende (eller mer korrekt fraværet av et lydbilde), men at det er en vanskelig og temmelig nostalgisk overgang innrømmer jeg mer enn gjerne. Det blir litt som å se en film uten stemningsskapende bakgrunnsmusikk (f.eks brødrene Coen's kultfilm No country for old men, der store deler av filmen er uten bakgrunnsmusikk) og dette er faktisk litt merkelig selv om det ellers er en virkelig bra film).

Uansett så finnes det mange sports/formelbiler med et fantastisk lydbilde, men få er mer inspirerende enn Audi's klassiske 5-sylindrede motor som bl.a ble brukt i den såkalte Gruppe B rally på 80-tallet. Denne motoren og ikke minst modellene (det var flere av begge) var spektakulære og ekstremt imponerende å oppleve. Få andre biler fra den tiden gjorde et like sterkt inntrykk. Markeds og imagemessig gjorde Audi stort sett rent bord og begrepet "Quattro" (altså "fire" på latin/italiensk - i relasjon til den gangen det revolusjonerende firehjulstrekket i andre bilmodeller enn ekte offroadere som f.eks militære kjæretøyer, Geländewagen, Jeep og Land Rover) ble kjent for praktisk talt alle. Hjernen bak det hele var naturligvis Ferdinand Piëch (barnebarn av Ferdinand Porsche den eldre) som også sto bak biler som den fantastiske racingmodellen Porsche 917, VW Phaeton, Bugatti Veyron og ikke minst transformasjonen som gjorde VAG til verdens største bilprodusent inkl. VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat, Bugatti, Lamborghini, Bentley etc.).

Hva gjør så spesielt en femsylindret motor interessant i relasjon til f.eks en fire og seksylindret motor? Generelt kan man si at den er nesten like kompakt som en firesylindret motor, men samtidig nesten like effektiv/kraftig som en sekssylindret motor. Hvert stempel i en firetaktsmotor også kalt en såkalt "ottomotor" etter den tyske ingeniøren Nicolaus Otto som oppfant prinsippet (innsuging, kompresjon, tenning, utblåsing) har en arbeidssyklus på 720 grader (altså to runder) på veivakselen. Kun tenningstakten genererer positiv kraft på veivakselen i en rotasjon (360 grader). Innsuging og kompresjon krever i tillegg en rotasjon (360 grader) uten å tilføre kraft (kun motstand) på veivakselen. En rekkefirer har derfor en positiv arbeidssyklus for hvert stempel på 180 grader (720/4). En rekkesekser har derimot en positiv arbeidssyklus for hvert stempel på 120 grader (720/6) og resultatet er en motor som går betydelig jevnere og mer kraftfullt enn en rekkefirer. En rekkefemmer har en positiv arbeidssyklus for hvert stempel på 144 grader. Med andre ord er en rekkefemmer nærmere en rekkesekser enn en rekkefirer når det gjelder hvordan hvert stempel påvirker veivakselen kraft før et annet stempel i syklusen tilfører kraft på veivakselen.

Ulempen med en rekkefemmer er imidlertid at den ikke er naturlig balansert (stemplenes bevegelser utligner hverandre ikke i relasjon til horisontale, vertikale og i noen tilfeller sideveise bevegelser relativt til veivakselen og motorblokken). Resultatet er flere vibrasjoner og en lett uharmonisk motorlyd, men der motorlyden samtidig er karakteristisk "gurglende" og veldig artig "sprød" på spesielt høyt turtall i motsetning til f.eks "turbinaktig" og "hylende" for en rekkesekser.

Audi tok uten tvil dette til nye høyder på 80-tallet og det er etter min mening veldig artig at de stadig kan tilby en skikkelig potent rekkefemmer i modellsortimentet (tiltross for all rasjonalisering, downsizing, fokus på elektriske biler etc.). Den femsylindrede motoren på 2480 cm3 yter i f.eks A3 RS3 400 HK mellom 5600 og 7000 rpm og 500 Nm mellom 2250 og 5600 rpm. 0-100 Km/t går løs på 3,8 sekunder og topphastigheten er 280 Km/t (uten elektronisk begrensning, men dog stadig begrenset for ellers ville 400 HK være nok til minst 310-320 Km/t i en bil som A3 RS3).

Ellers er det litt artig å se den yngre generasjonen håndtere de helt ville bilene fra 80-tallet og jeg tviler ikke på at Audi Sport Quattro uansett konfigurasjon er litt av en håndfull. Poenget er at nesten alle de seriøse sportsbilene på den tiden (som f.eks Porsche 911, 924, 944, Ferrari 308/328 etc.) krevde litt ekstra iom. at de bl.a var uten servostyring og ellers fysisk temmelig tunge å mestre. På den annen side var man aldri i tvil om hva man satt i og kjørte. Kjøreopplevelsen var ekstremt nærværende og man var tvunget til å være 100% tilstede/aktiv hele tiden enten man kjørte 50 Km/t eller 250 Km/t... :)

           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette må nesten være en slags oppsummering av hva vi mange ganger har diskutert i denne tråden. Minst mulig vekt og færrest mulig hjelpemidler (servostyring - og i en bredere kontekst selvstyring og diverse add-ons hjelpesystemer som f.eks elektronisk stabilitetskontroll, lane keep assist etc.), gjør bilen mye mer følsom og gir deg kontroll over bilen på en måte som mange ser ut til å ha glemt i dag.

Ikke bare Porsche, som i det aktuelle eksempelet med den legendariske 911 Carrera 2,7 RS Ductail fra 1973 (1050 Kg), men også f.eks BMW E30 M3 (1165 Kg) og mer alminnelige modeller som E30 325i (1200 Kg) hadde en fantastisk nærværende veifølelse som de fleste biler mangler i dag. Man kontrollerte på godt og vondt bilen 100% og var man ikke opp til oppgaven så snurret man kanskje rundt 360 grader på lett glatt føre som jeg gjorde i min 911 Carrera 3,2 Coupé på Ullernchausséen en november ettermiddag i 1985. Det gikk heldigvis bra (farten var relativt lav - ca. 80 Km/t) og fronten på bilen pekte riktig vei igjen etter at jeg slapp gassen og kontrastyrte, men jeg har aldri glemt opplevelsen. Jeg var ganske umiddelbart ferdig med 911 og gikk for de frontmotoriserte Porschene istedenfor som for min del viste seg å være fabelaktige med deres 50:50 vektfordelig (924, 944 og 928 S). Noen år senere ble det BMW med en ikke like perfekt vektfordeling, men allikevel enormt bra kjøreegenskaper i et mye mer moderne format. 

Poenget er allikevel - Porsche eller BMW - på den tiden hadde man ingen hjelpemidler for sjåføren utover vektfordelingen. Det var f.eks ikke ABS bremser eller elektronisk stabilitetskontroll (ESC) og noe så simpelt som servostyring. Man var helt avhengig av egen erfaring og kunnskap når man kjørte bilen. Dette var i høyeste grad forpliktende. Visste man ikke bedre eller man overvurderte egen erfaring så gikk det som regel galt (som i mitt tilfelle med 911'en), men visste man hva man gjorde så ventet enormt fine kjøreopplevelser med den rette bilen.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Akkurat... så etter å ha vært medlem her inne siden 2003 og nesten 28000 innlegg senere har jeg endelig gjort meg fortjent til rangen "Newbie"... :P 

Anyway... BMW iX spottet av Bjørn Nyland noe syd for Potsdam i Tyskland. Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal si. Jeg vil gjerne like bilen og designet, men helt ærlig så er jeg veldig usikker. Det er mulig at en annen farge på bilen vil gjøre den mer attraktiv, men akkurat når jeg ser denne videoen er jeg litt målløs og usikker.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier at man må se iX live, og det fikk jeg anledning til da jeg gikk forbi en parkert ved Nurburgring her om dagen. Jeg må bare si at selv i helsort (som hjelper de fleste design) så ser den like fæl ut live som på bilder. Jeg trodde den skulle se bedre ut, men for min del så er dette stadig ett utrolig stygt design. Det buler, er klumpete og proposjonene er helt på bærtur sammenliknet med en G05 X5. Håper denne blir så dyr med elbilmomsen til Støre at de fleste heller velger X5 eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Folk sier at man må se iX live, og det fikk jeg anledning til da jeg gikk forbi en parkert ved Nurburgring her om dagen. Jeg må bare si at selv i helsort (som hjelper de fleste design) så ser den like fæl ut live som på bilder. Jeg trodde den skulle se bedre ut, men for min del så er dette stadig ett utrolig stygt design. Det buler, er klumpete og proposjonene er helt på bærtur sammenliknet med en G05 X5. Håper denne blir så dyr med elbilmomsen til Støre at de fleste heller velger X5 eller noe annet.

Jeg tenker at begjæret etter en BMW modell starter når du ser den første gangen. Dette var jo aldri et problem før i tiden. Så du f.eks en E34 og for ikke å snakke om en E31 var du solgt og ville bare ha bilen uansett hva. Modellene var utrolig sexy i relasjon til konkurrentene og dette var uten tvil BMW's fremste salgspoeng. Det at man må venne seg til (altså bli venner med) et design før man liker det forstår jeg ikke. BMW pleide å utvikle modeller som satt rett i skapet når man så modellene første gangen, så hvorfor er dette så vanskelig i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...