flobben Skrevet August 19 Skrevet August 19 Fattern hadde en w123 85modell stv i 200bensin med gasser og firetrinns kasse når jeg var rundt 20. Kan ikke si at jeg i etterkant har drømt mye om den bilen. Opplevde den like stiv som en amerikansk caddilac og lite sprek. onkels 190e var noe helt annet. Den var to år nyere, men generasjonsskiftet som var der var ekstremt merkbart. Så før man romantiserer 123-bilene ville jeg ha prøvd en. Fredrik og sveigis reagerte på dette 2
sveigis Skrevet August 19 Skrevet August 19 7 minutter siden, flobben skrev: Så før man romantiserer 123-bilene ville jeg ha prøvd en Jeg har kjørt de og du beskriver de sånn noenlunde ja😊 Det sagt så har de jeg har kjørt nå i det senere vært biler som har vært tatt skikkelig med foringer osv osv og litt kjekkere fjærer så da har de vært gode. En 230 e som har gått 300000 med slitt understell er ikke noe kjekt nei . Fredrik reagerte på dette 1
jorg1s1 Skrevet August 19 Skrevet August 19 2 timer siden, Fredrik skrev: Selvfølgelig var automatgear på disse modellene vesentlig mer populært selv om de kun hadde 3 og 4 trinn de første mange årene. Gearingen gikk relativt langsomt, men opplevelsen var definitivt ganske behagelig selv i modellene med svakere motorer. W124 kunne også kjøpes med temmelig sterke V8 motorer (etter datidens standard) og såvidt jeg husker kom disse kun med automatgear. Hvorfor vet jeg ikke med tanke på f.eks 500E som ble oppfattet som en slags M5 konkurrent, men igjen tenker jeg at MB's fokus var et annet på godt og vondt. Det stemmer at 500E/E500 kun kom med automat, gjelder også 420-varianten. For min del er det BMW som ligger hjertet nærmest, men jeg har alltid hatt en softspot for 124-bilene og kjøpte derfor en S124 E36 AMG for ca 10 år siden da jeg kom over en på Finn. Ser det nevnes at 123-bilene kan oppleves ganske kjipe, noe jeg er enig i. Dette gjelder også 124-bilene, det er et hav av forskjell mellom en innstegsmodell av de aller første 124-bilene og de siste som ble laget i '93-'95. Ikke bare kom det Sportline understell og seter etter hvert som gjorde underverker, men også standardsetene er noe helt annet på de senere årsmodellene. Jeg har selv en E36 AMG, og ville aldri hatt manuell kasse i den bilen - det kler den ikke. Du fikk E280/E320 med 5-trinns automat hvor siste giret er overdrive, men denne tåler ikke særlig høyt moment og ble derfor ikke tilbudt i E36 AMG samt V8-varientene. Det var frem til i fjor 3 stk E36 AMG i stasjonsvognkarosseri her i landet (S124), da ble en av de solgt til Tyskland. Den ble ikke en gang annonsert her hjemme. Den gikk til prisantydning, noe som jeg tror var omtrent 48 ganger så mye som eier ga for den noen år tidligere (rett etter jeg kjøpte min). Lagt noen kroner i restaurering i etterkant riktignok, men prisen på pene 124-biler med stor motor har tatt helt av. Fredrik, ///M-ini95, sveigis og 2 andre reagerte på dette 5
Fredrik Skrevet August 19 Forfatter Skrevet August 19 (endret) Jeg vil ikke kalle W123 kjip, men det er klart at en bil som nå er ganske nøyaktig 50 år gammel som modell vil føles temmelig gammeldags på godt og vondt. Har man dette i bakhodet og kanskje litt erfaring med eldre biler (f.eks E28) er det lettere å forstå hva slags bil man kjører og ikke minst hva den kan leve opp til i relasjon til mer moderne biler. @flobben poengterer f.eks det samme som jeg antydet nemlig at generasjonsskiftet fra W123 til W201 (190E) og W124 var veldig merkbart. Den primære årsaken til dette var introduksjonen av en helt ny og i denne konteksten ganske revolusjonerende 5-lenket bakaksel. Kjøredynamisk var det en verden til forskjell etterhvert som hastigheten på veiene økte. W123 var bygget til en annen tid der høye hastigheter og hurtige aksellerasjoner ikke var i fokus. Vedr. manuelle gearkasser er det litt interessant at dette kunne man få i S-klassen W126 også som f.eks 260SE, 280SE og 300SE. Det er klart at en manuell gearkasse ikke gjorde disse modellene sportslige, men var heller et kostnadsalternativ som gjorde bilene litt billigere. Dette var lenge før de såkalte pakkeløsningene kom for ekstrautstyr så man kunne derfor spesifisere bilene omtrent som man ønsket uten å betale ekstra for utstyr man ikke hadde bruk for. Endret August 19 av Fredrik Werther reagerte på dette 1
Werther Skrevet August 19 Skrevet August 19 On 8/17/2025 at 11:10 AM, Fredrik said: Jeg kjøpte en et år gammel 190E 2.0 (122 HK) i 1985 og jeg mener at jeg betalte litt over 100K for den. Det var den gangen en ganske dyr bil, men også en temmelig populær bil så verditapet var begrenset. Bilen hadde en 5-trinns manuell gearkasse (4-trinns fantes også de første årene) og som @Rune-K påpeker var disse ikke spesielt imponerende (klonkebokser er en god beskrivelse). Dessverre kan jeg ikke dele bilder da jeg har rotet vekk USB-minnepennen med bilder av bilene, men jeg ser du nevner at 4-trinns manuell kasse også eksisterte "de første årene". Vel, du undervurderer hvor kjipe og jævlige Mercedes kunne være...Jeg hadde en 1991 MB 190E 1.8 manuell solgt ny i Kiel i april 1991, og tror du ikke faenskapet hadde 4-TRINNS MANUELL. Hadde også en W124 200E solgt ny i Trøndelag i mars 1990, med 4-trinns manuell. Helt utrolig hvor kjipe Mercedes var på denne tiden. Min tidligere 1984 Honda Civic var bedre utstyrt og mer bil for pengene enn disse Mercene. Rune-K, sveigis og Fredrik reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet August 20 Forfatter Skrevet August 20 @Werther Der lærte jeg noe nytt. Jeg har alltid hatt det for meg at 4-trinns gearkasser på W201 var en tidlig 80-talls ting, men åpenbart ikke. Jeg ser nå at f.eks 190E 1,8 fantes med både 4 og 5-trinns gearkasser samt automatgear og dermed var det sikkert tilsvarende for enkelte andre varianter av W201 også. Men hvem i all verden ville ha en Mercedes-Benz med 4-trinns manuell gearkasse så sent som på begynnelsen av 90-tallet? Slik jeg ser det minner det mest av alt om et heller desperat forsøk på å holde prisen nede, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Det var på det samme tidspunktet som BMW begynte å pushe E34 518i mot firmabilmarkedet og premiumbiler generelt (nesten uansett hvor spartanske de var) begynte å bli populære over mainstream som f.eks Ford og Opel. Det hele var ganske absurd. For prisen av en ribbet E34 518i kunne man f.eks kjøpe en Peugeot 605 V6 3.0 med 200 HK og stort sett alt utstyr. Vi kjenner historien og disse mainstream bilmerkene kom aldri tilbake. Såkalt premium ble det nye mainstream i takt med velstandsøkningen i befolkningen. Rune-K, sveigis, Werther og 2 andre reagerte på dette 5
Fredrik Skrevet August 20 Forfatter Skrevet August 20 Vedr. Mercedes-Benz W201 så ga min 1984 190E 2.0 mersmak og i 1989 kjøpte jeg derfor en ny 190E 2.3 med automatgear. Det var en temmelig fin kombinasjon pga motorens større dreiemoment. Bilen var en facelift (MoPf 1) og fremsto som klart mer fullverdig og moderne enn min eldre modell. Den hadde også ASD som var en hydraulisk aktivert mekanisk differensialsperre (15-100%) og den var fin å ha vinterstid. Jeg likte bilen og kjørte totalt rundt 90000 Km over store deler av det vestlige Europa. En litt artig historie med bilen var at vi faktisk befant oss på Autobahn i retning nordover litt nord for Frankfurt am Main da vi ble varslet over trafikkmeldingene på radioen at det var kø på Autobahn i vår retning grunnet mange langsomtkjørende Østtyske biler. Muren var falt og korrekt nok ca. en halv time senere så vi store kolonner med feirende østyskere i deres Trabanter, Moskvitch'er, Skodaer og Ladaer. Bilene var proppfulle av mennesker og det var mange vestlige flagg ut av vinduene. Folk ropte og var i veldig godt humør (nok ikke helt edrue) og det hele var litt av et syn. Vi forsto ikke den gangen helt rekkevidden av hva som hadde skjedd og det historiske alvoret, men å tenke på dette i dag med tanke på Putins ugjerninger i Ukraina er merkelig. Putin befant seg forøvrig den natten ikke langt unna. Han var den gangen løytnant i KGB (Sovjetunionens hemmelige statspoliti) og var utstasjonert i Dresden. Han har senere karakterisert Sovjetunionens undergang som det mest tragiske som har skjedd i et historisk perspektiv og det hele begynte med murens fall. sveigis, Werther, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4
sveigis Skrevet August 20 Skrevet August 20 Når man snakker om 80 tallet og bilene der ,likte dette jeg 😊😊: Noen fra Østlandet som kanskje husker stedet der de står disse bilene ? fupsaker, Fredrik, Werther og 3 andre reagerte på dette 6
Ampera Skrevet August 20 Skrevet August 20 1 time siden, sveigis skrev: Når man snakker om 80 tallet og bilene der ,likte dette jeg 😊😊: Noen fra Østlandet som kanskje husker stedet der de står disse bilene ? Karl Johan Bistro, nå Egon Karl Johan, har en historie som går tilbake til 1981 da Norrein startet restauranten. I 1990 ble den til Egon Karl Johan. Stedet har hatt en mindre utvidelse og "facelift" i 2009, men har nå gjennomgått en større oppussing og utvidelse av kjøkkenet og sitteplasser. Egon Karl Johan ligger i Karl Johans gate, og er en del av Paleet. sveigis, Fredrik, Orjan og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik Skrevet August 20 Forfatter Skrevet August 20 @sveigis Et artig bilde og to veldig fine biler (kanskje tre). Min 928S, som jeg faktisk hadde på den tiden, var indisk rød (indisch rot) og jeg savner den stadig. Jeg mener å huske at det på den tiden lå et utested som het Fun Pub (eller noe i den duren) omtrent der bildet er tatt eller like ved og som var veldig populært. Jeg frekventerte sjeldent slike steder, men jeg var av og til innom The Broker i Bogstadveien og litt senere Mikrobryggeriet i Holtegaten. Parkeringen til den E23'en var i overkanten eplekjekk. Porschen var litt overraskende parkert ryddig. Det gikk litt over stokk og sten på den tiden og harryfaktoren var temmelig høy. Jeg vil ikke si at jeg savner tiden, men ganske morsomt var det. @Ampera Takk for info. Orjan, Werther, KMT og 1 annen reagerte på dette 4
Orjan Skrevet August 21 Skrevet August 21 Fint med litt Mercedes-prat. Jeg hadde en nabo som kjørte W123 (230E) og som senere kjøpte seg W201, så det er biler jeg har sett på nært hold, men jeg har ikke kjørt så mye Mercedes da. Hadde en gang (tidlig 1990-tall) en tur til Steinkjer (ca 24-25 mil) der jeg kjørte VW Vento VR6 nedover (gøy!) og W123 300TDT på retur. Den Mercedesen var ganske trist. Komfortable kjøreegenskaper, men husker jeg var særdeles skuffet over setene - som å sitte på ei sponplate med spiralfjør under, null støtte. Ellers har jeg fått kjørt W201 190E 2.3-16, W124 300CE-24, noen R129 og W210, 211 og 212. Har egentlig alltid sett på Mercedes som litt "gubbebil" helt til jeg fikk prøve en W213 E43. Den var både pen å se på og god å kjøre - og jeg innså at jeg faktisk var blitt en gubbe 😁 Fredrik, Ampera, fupsaker og 3 andre reagerte på dette 6
Fredrik Skrevet August 21 Forfatter Skrevet August 21 (endret) @Orjan Mercedes-Benz ble allerede på midten av 80-tallet kritisert for at man satt på setene og ikke i setene. Jeg husker at baksetsetet i W124 i det tyske bilmagasinet Auto, Motor und Sport ble omtalt som "Oma's sofa" altså bestemors sofa eller mer korrekt tippoldemors sofa i disse dager. Forsetene var ikke mye bedre i W124 og W201 før de respektive faceliftene mot slutten av 80-tallet. Kritikken er interessant fordi den var rettet mot W124 og at Mercedes-Benz ikke hadde klart å komme frem med noe bedre etter W123 som hadde tilsvarende gammeldagse seter. BMW hadde langt mer moderne seter (standardsetene), men selvfølgelig målt mot dagens standard var de også temmelig gammeldagse i modeller som f.eks E28 og E30. Sportssetene i f.eks E30 mener jeg var laget av Recaro og de var selvfølgelig ganske brukbare. Porsche hadde forøvrig på den samme tiden fantastiske seter (også Recaro mener jeg å huske), men jeg har merket meg at enkelte biljournalister i dag ikke liker disse setene. Dette synes jeg at er merkelig, men mye har forandret seg på 40 år. Min opplevelse av f.eks Taycan er at det er klare likheter med hvordan man satt i spesielt 928. Den historiske DNA'en er helt klart til å ta og føle på og det er ganske imponerende. Endret August 21 av Fredrik Orjan reagerte på dette 1
Orjan Skrevet August 22 Skrevet August 22 (endret) Recaro var jo en foretrukket leverandør av seter og for BMW sin del var deres egen "sportsitz" (også lagd av Recaro tror jeg) tilgjengelig, samtidig som man også fikk "Recaro sportsitz" i tilbehørslista. Alpina brukte Scheel seter i sine tidligste biler (E12, E21 og tidlig E30), før også de gikk over til Recaro. Endret August 22 av Orjan Fredrik, Werther, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5
Werther Skrevet August 26 Skrevet August 26 (endret) On 8/21/2025 at 4:34 PM, Fredrik said: Porsche hadde forøvrig på den samme tiden fantastiske seter (også Recaro mener jeg å huske), men jeg har merket meg at enkelte biljournalister i dag ikke liker disse setene. Dette synes jeg at er merkelig, men mye har forandret seg på 40 år. Biljournalister er betalt for å ha meninger, så de vil ofte sette ting på spissen og kritisere hvis de kan. Med mindre man kjører mer på bane enn på vei er dette noe man merker lite til, er nå min mening. Hadde en 1985 911 med de grommeste sportssetene, og kan med hånda på hjertet si at jeg får akkurat den samme kjøregleden med de "kjipe" standardsetene i min nåværende 1980 911. Mustangen min har Recaro-seter, og det samme kan sies der - setene gir meg ikke en "bedre" kjøreopplevelse enn i 911en når alt kommer til alt. De fleste standard-seter er bra nok for gata så lenge det ikke er gammal Mercedes eller Volvo 240. Standard-seter er også mye lettere å leve med i det daglige enn Recaro med massiv sidestøtte som man må åle seg forbi mens man puster og peser samt har dårlig samvittighet fordi man sliter ned skinnet i setet eller rattet hver gang man ruller ut av setet for å handle på kiwi. Legger ved bilde av standard 911-setene siden du nevnte gammal Porsche, Fredrik, samt Mustangen sine til sammenligning. Endret August 26 av Werther Orjan, fupsaker, Fredrik og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik Skrevet August 27 Forfatter Skrevet August 27 @Werther Jeg er temmelig sikker på at de alminnelige setene i din 911 også er Recaro. Jeg er litt usikker, men jeg tror at historien nogenlunde er at Porsche overtok Recaro i 1963 og beholdt en eierandel i firmaet helt frem til 1983. Samarbeidet med Recaro var imidlertid eldre iom at Recaro, som er en forkortelse for Reutter-Carosserie, også bl.a bygget karosserier for Porsche 356 (1948-1965). Forbindelsen med Porsche begynte imidlertid allerede i 1930 da Reutter-Carosserie innledet et samarbeide med Porsche's designkontor. Ron Jeremy, Orjan og Marius2002 reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå