Gå til innhold

Min OEM+ biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, E61 545i prosjekt & i3S 120Ah - Nytt prosjekt!


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

På 6.7.2024 den 10.18, Saltkjelen skrev:

Etter hvert begynner man å gå tom for idéer, men det er jo alltids noe å komme på. Har lenge fundert på rattvarme, men det har som regel fordret et F30-ratt hvor rattstammen synes i overkant mye. Har derfor tenkt at et G20 ratt med rattvarmeknapp plassert i rattet måtte være ypperlig. En anne positiv ting med å gå for denne løsningen var at man ble kvitt den blå ringen rundt BMW emblemet på rattet og airbagen ble skinntrukket. Som sagt så gjort, deler fra en G26 i4 M50 og en G20 330d ble skaffet, og en SZL fra F15 hadde jeg liggende. 

Plukket nylig opp en I3S selv, og har aldri vært noe fan av rattet i I3. Siden du kanskje sitter på litt kunnskap om dette, hva slags ratt er enklest å bytte med I3 rattet? Sånn i forhold til elektriske koblinger.  Trenger ikke rattvarme for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thewiz skrev:

Plukket nylig opp en I3S selv, og har aldri vært noe fan av rattet i I3. Siden du kanskje sitter på litt kunnskap om dette, hva slags ratt er enklest å bytte med I3 rattet? Sånn i forhold til elektriske koblinger.  Trenger ikke rattvarme for min del. 

Gratulerer! Du kan bruke ratt fra F2x/F3x, F25/F26 og F15. Plug and play. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Saltkjelen said:

Gratulerer! Du kan bruke ratt fra F2x/F3x, F25/F26 og F15. Plug and play. :) 

Mener rattet fra F15 er større i diameter enn F2x men alle passer. Så det er vel mest preferanse det kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Saltkjelen skrev:

Gratulerer! Du kan bruke ratt fra F2x/F3x, F25/F26 og F15. Plug and play. :) 

Takk for det! 
Dette var interessant! Etter et raskt søk på nett ser jeg at de fleste F15 M-Sport ratt kommer med "F1" girhendler. Hvordan blir dette? Vil vel kanskje ikke ha noe funksjon. Sånn i forhold til Airbag osv.. Har egentlig bare byttet på gamle 3 serier tidligere, og der var det ganske basic. Koblet ut 12v batteri, byttet ratt og koblet på igjen. Hvordan er det å bytte på I3? 

 

Tilleggspørsmål også, disse carbon speilene du hadde på en av dine tidligere I3er, link? Er det bare coveret du bytter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Thewiz said:

Takk for det! 
Dette var interessant! Etter et raskt søk på nett ser jeg at de fleste F15 M-Sport ratt kommer med "F1" girhendler. Hvordan blir dette? Vil vel kanskje ikke ha noe funksjon. Sånn i forhold til Airbag osv.. Har egentlig bare byttet på gamle 3 serier tidligere, og der var det ganske basic. Koblet ut 12v batteri, byttet ratt og koblet på igjen. Hvordan er det å bytte på I3? 

 

Tilleggspørsmål også, disse carbon speilene du hadde på en av dine tidligere I3er, link? Er det bare coveret du bytter? 

Det er fortsatt ganske lik, om du bruker lik ratt. Jeg tror ikke at man kan få brukt disse F1-gir på i3 så vil heller kjøpt en ratt fra F2x eller F3x uten disse. Det er vel flere som oppgrader til (m-sport) ratt med F1-gir enn omvendt så muligens du finner de litt billigere. Spesielt ikke m-sport er mulig å finne for mindre enn 2000kr. Pass på du kjøper en som støtter rattvarme og vibrasjon om du har Driving Assistant på i3en din ;) 

Alternativet er å kjøpe med F1-gir, skru de av og selg de igjen burde fått 1 eller 2 tusen-lapp for de. Men man må også bytte dekselet bak til en versjon uten hull for disse F1-gir brytere.

Sendt meg en melding om du skal gå den veien. Jeg har en kjent som vurderer F1-gir ;) Jeg har også deksel (32307848267) liggende om du skulle gå for en M-sport ratt. Jeg gikk nemlig fra M-sport uten F1-gir til M-sport med F1 gir (F48).


i3 har sammen speilkåper som F20 og F30 baserte biler (51167292745). Men hva @Saltkjelenfaktiks har brukt kan jeg (selvfølgelig) ikke svare på.

Lykke til :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Thewiz skrev:

Takk for det! 
Dette var interessant! Etter et raskt søk på nett ser jeg at de fleste F15 M-Sport ratt kommer med "F1" girhendler. Hvordan blir dette? Vil vel kanskje ikke ha noe funksjon. Sånn i forhold til Airbag osv.. Har egentlig bare byttet på gamle 3 serier tidligere, og der var det ganske basic. Koblet ut 12v batteri, byttet ratt og koblet på igjen. Hvordan er det å bytte på I3? 

 

Tilleggspørsmål også, disse carbon speilene du hadde på en av dine tidligere I3er, link? Er det bare coveret du bytter? 

Det fine med rattene til F-serie (M-rattet med den runde airbagen) er at disse er 100% modulære og kan bygges akkurat etter eget utstyrsnivå. Du kan fjerne hendlene og montere bakdeksel som er for biler uten rattgiring. Ratt til "4-serie og ned" er, som @mr.pingu allerede har nevnt, mindre i diameter enn F15. Det viktigste er å unngå airbag fra USA, da disse er dual stage. Tenkte du på de vanlige carbon speilkåpene eller "M-speilene"? Jeg har et sett med vanlige carbon-kåper liggende, da jeg ikke fikk lov til å montere disse på nåværende i3. :rolleyes:

-----------------

Fikk kastet meg i gang med demontering av i4 i ettermiddag sammen med @CHNilsen. Som vanlig går en i gang med godt pågangsmot, helt til det butter og psyken skal langt ned i kjelleren og litt til, før den igjen havner langt over toppskalaen når alt omsider fungerer. Litt av en berg-og-dalbane, altså.

Når jeg først skulle gå i gang med ettermonteringen av belyste rullehjul, var det like greit å ta USB-uttaket i midtarmlenet også. Når USBen i midtarmlenet først skulle på plass, kunne en like gjerne gå for dobbelt USB-uttak, så da ble det det. Litt irriterende at det er hvitt lys rundt USBene mot orange som det var tidligere (og for den som har ett uttak), så jeg må se om det finnes et annet dobbeltuttak hvor det er orange bakgrunnsbelysning. På en annen side fungerer det greit nok ettersom det er i midtarmlenet, og lyset som allerede er der er hvitt. Her er vi uansett bare på et nerdete detaljnivå.

Ut med skjerm! Skjermen er skrudd med én skrue på dashbordet i "foten" som vist her, og to skruer bak rattstammen.
IMG_1385.thumb.jpeg.9ff6c810a2a74c5ca0fc5caba6ac71e2.jpeg

 

BMW har gjort kunststykket med å gjøre demontering av interiørlister delvis komplisert. For å få av de på dashbordet, må skjermen av. 
IMG_1387.thumb.JPG.ebed4200166ffc63008e8601a72d745d.JPG

IMG_1388.thumb.jpeg.275a17b60dc6e5be8b0369aa5d826c6f.jpeg

IMG_1389.thumb.JPG.62d47b33aea608eda5f50ea65fec05ac.JPG

Selve demonteringen var litt knot, men det skyldes nok først og fremst fordi man vet man holder på med en jævelig dyr del om noe skulle gå galt.IMG_1390.thumb.JPG.d1bbe7973c76c842df6d7b3bcdf4bebf.JPG

IMG_1393.thumb.JPG.f744b6a3325e8657f42f445e531e523a.JPG

På førersiden var kabel allerede klar og plugget i en dummy-kontakt på eksisterende rullehjul. :rolleyes:
IMG_1391.thumb.JPG.c23040e4eb260a90aa27ae4867af1609.JPG

IMG_1392.thumb.JPG.ff7d4c878e4e53e3fc9e1c8858e8158f.JPG

På passasjersiden manglet derimot kabelen, men det skyldes først og fremst at det er et internt ledningsnett i selve interiørlisten. Det fine er imidlertid at alle fester er der de skal være.
IMG_1395.thumb.JPG.0b1455a8fe084ba63311a82f5cd7f2b8.JPG

Deretter var det å ta fatt på demontering av midtkonsoll. Midtkonsollisten har nok tidenes mest idiotiske klips i forkant mot koppholderen. Fy f.. for en drittjobb. Midtkonsollen må demonteres på grunn av den nye Fakra-kabelen til USB.
IMG_1400.thumb.JPG.6f19210740225f7e9d5d0e9364260977.JPG

IMG_1401.thumb.JPG.ab914b8714299bf484b64cc5f7bce712.JPG

Head unit sitter greit knotete til..
IMG_1407.thumb.JPG.8ea45fe0ed17bd771ab66ba697875a07.JPG

Alle fester i plastikken er intakt som om bilen skulle hatt aktiv USB-port fra fabrikk.
IMG_1405.thumb.JPG.9c1e04400304872c814ac1629ee7fcdb.JPG

Den blå porten er ekstra USB og er allerede kodet aktiv til bilen. Ettermonteringen er derfor kun plug and play!
IMG_1406.thumb.JPG.d3bfc51cacb1a6a6c7254f32e7bffbc7.JPG

Før:
IMG_1398.thumb.JPG.ea2e5207e980bfa27f4efc089ce08d44.JPG

Etter:
IMG_1410.thumb.JPG.78158f0f10370d584bb95fab3d991490.JPG

Testing om to tilkoblede telefoner faktisk fungerer:
IMG_1409.thumb.JPG.83783bee218f8ae23af562c941dadf13.JPG

Voila!
IMG_1408.thumb.JPG.f998a292e2cb1c63cccfa7d5121b1516.JPG

Og resultatet av rullehjul. Det er herlig å glimte bort på passasjersiden med både memory, låseknapp og belyste rullehjul. :) 
IMG_1412.thumb.JPG.5a8a78124be57716dc42d69d13c15acb.JPG

IMG_1416.thumb.JPG.939e5f53945953c0c232c93ea7645ec9.JPG
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marius2002 skrev:

Nok engang en herlig jobb på en herlig bil :D Dette ble veldig bra. i4en leverer ellers?

Takktakk! Det er jo små detaljer som vipper bilen over i å være komplett, synes jeg. i4en leverer langt over pari og føyer seg nok i topprekken av favorittene jeg har eid. Bilen er så BMWete som man kan få det, med alle de gode kvalitetene man har vært vant til før det hele begynte å dale nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mr.pingu skrev:

i4en begynner bli ferdig nå? Eller?

Altid herlig å se dine oppdateringen 😎

Det begynner å dra seg til, men det er noen finjusteringer i hekken på tapeten og Night Vision etter hvert (må sende avgårde HU for å få aktiv FBAS-inngang, så da må jeg planlegge for en periode uten bil). Ellers fikk jeg en leveranse med skinn fra BMW Individual i dag, så litt diverse skal man vel få puslet med i løpet av 2025. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...