sveigis Skrevet Juli 27, 2022 Share Skrevet Juli 27, 2022 Milde himmel hvor fine jobber du gjør altså . Alltid en fryd å se her . Storfan av alt du lager og får til 😊🙏. Når man lager egne ABS ringer liksom ,da har man kontroll 😎 hsd reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skoglund Skrevet Juli 27, 2022 Share Skrevet Juli 27, 2022 49 minutter siden, hsd skrev: tenkte meg redd på å bruke opp org stempel mtp det var helt i maks på cyl/stempel klaring, på s14 er rådelengde på "vanlige" s14 2.3 og 2.5 lik slik forskjellen for å kompansere for slaget ligger i stempelet. Derfor endte jeg opp med å kjøpe ei 87mm s14b25 veiv fra bmw ettersom jeg vet jeg hadde angra om noen år om ikke. Stempel kunne Cylmo levere i 1 uke med 12/1 komp, men det hadde jeg ikke troa på å endte opp med å spesialbestille i 11/1 komp som er samme bmw leverte originalt på evo2. ( originalt på s14 er vanligvis 10.5/1 på både 2.3 og 2.5) dette medførte da 3 mnd ventetid, men slik er det når man vil ha det slik man selv vil. veiv kom derimot fort endte opp med ø39/32.5 ventiler fra supertech. originalt på 2.5 er det 38,5 og 32.5. originalt på 2.3 er det vell 37,5 og 32 eller noe sånt. Bremseoverhaling av e36 m3 og e30 m3. Vanlig prosedyre, blåse alt 100% > interzinc 2k > selvblandet mørk grå fra svart/hvit 2k epoxy Lakket også org M3 fjørbein gule, ettersom det blir å kjøre bilstein hartge dempere med gr N eibach fjører. Blir å bruke intrax sine topplager da de er svært bra, og det har komt en "hd" variant som jeg uansett hadde lyst å oppgradere til på selve intrax settet da det blir en del stivere enn dette. ( det skal på 320 "racing"n ) Pumpeflenser ble fine emner til lette spacere. Endte vell opp med å space 18 mm for å få klaring mot org fjørskål. Nye bensinrør og clips, men lurer på å prøve å vaske de gamle da de nye hadde feil farge. Originalt skal dem ha en grønnaktig farge, fått tak i nye bremserør i rett farge. Vask av originale plastavdekninger o.l, skal slipes lett over her og der og behandles flere runder med polytrol før montering. Lagd "jigg" av bl.a en e28 abs ring for å borre inn nye gjengehull for montering av e36 m3 bremseskive. Skruen som holder skiva fast mot nav er litt annerledes plassert enn e30 m3 skiva. Nå har jeg begge deler. Harde og seige greier, ikke prøv dette for hånd men med lav rpm, kjøling og god tid gikk det greit. ble en liten millimeter bom på ene skiva, men det er heldigvis mye slark å gå på Montere på e28 nav, det er egentlig identisk med e30 m3 som koster ca 2000kr mer per nav. Det som derimot er forskjellig er abs ringen. Jeg hadde 2 og 3 sett fjørbein. Det går ikke. delehode er en artig sak. 40 runder på sveiva gir 1 runde på emnet. en e30 m3 abs ring har 48 spor. 40/48 kortes ned til 5/6, som går opp med innerste delesirkel på 24 hull som vi deler på 6, mao bare man flytter seg 20 hull 48 ganger så har vi noen abs ringer Stykket opp og findreiet. Tenke seg til man egentlig må betale 2000 kr for en Forskjellen på e30 m3 org vs e28 Litt puss av t stykke, funderte litt på å lage til 4 linjers bremsesystem da dette klart er vel gammeldags, men på denne bilen kommer det nok alikevell ikke til å bety noe så det ble OE. Helt rått handverk her:) stå på og post mere. hsd reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet August 1, 2022 Share Skrevet August 1, 2022 Øyvind L., Otis og hsd reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet August 14, 2022 Forfatter Share Skrevet August 14, 2022 Montering av abs ringer, dette ble org ringene da Made in Norway ringene må galvaniseres. Verktøy for å montere støvringer. Pussa også over spindelen med 400 papir til lageret akkurat glir på uten bankebank, da slipper en å risikere å rykke ut indre lagerbanen og tetninga dersom det må justeres litt. Dette går fint da rotasjonen uansett blir låst av mutteren, men det må være mål i mål slik indre og ytre innerbane forblir paralelle. Lufteslanger. Org dekselet som ble glassblåst og pulverlakkert. Montering av ekstra bensintanken i bagasjerommet som ble levert org på M3. Her med ny gjennomføringsmuffe. Litt oppfriskning. Tank på plass med ny slange på luftinga. Mener denne var ny fra før, men har nok enten rota den bort eller brukt til noe annet. Denne går igjennom høgre indre hjulhus inn på bensinrøret ( som også er spes til M3) men muffa som skal på igjennom hjulhuset var utgått. Har kika ei stund etter noe som kunne brukes uten hell, så endte opp med å bare gi den noen runder med elektrotape til det var rett diameter, og så la på krympestrømpe slik den må rigles fint inn i hullet. Tror dette ble tett nok og god beskyttelse mot gnag. Både vanlig og M3 E30 har ett spesielt bremseclips midt på torpedoen øverst, men dette har vert utgått siden rundt 2015. Dermed måtte det lages ett. Brukte her loctite sin o-ring lim. Monterte nytt varmedeksel på torpedoen før pausen, men etter å ha holdt på noen timer med div under såg jeg det så jo ut som ett helvete fra BMW. Er nok desverre enda ett eksempel på at selv om man kjøper originale BMW deler så er det kun klistermerket som egentlig er det grunna nye leverandører. Dette kom også sånn, i ei stor fin kasse uten noe bretting. Klart dem fleste bryr seg nok fint lite. Før Etter Før Etter Ikke fornøgd men det for våge seg, det kom til ett punkt der det var så mye spenninger etter retting at forsvant bulken så dukka den opp en annen plass. M3 har en god del ekstra plast bak, tror kanskje noen mtech modeller også har denne. Uansett er org plasten begynt å bli bra slitt, men etter vask ble den slipt med 150 > 320 > scotch bright til ok resultat etter polytrol. Tror nok derimot denne blir flyttet over på 320 når den tid kjem ettersom jeg uansett må handle ett sett til. ellers ble det litt mer maskinhandel, kom over en varmtvanns delevasker som jeg har vert på utkikk etter i mange år. Denne har overspyling, sidespyling, underspyling og roterende bord. Kjøres opp i 60gr. Første bud var å hente litt s50 deler så se om teorien stemte i praksis, det var som tenkt perfekt størrelse for bmw 6 cyl. Den var derimot godt grodd. Egentlig alt utenom rista er i rustfritt, men virker som de har vasket en del svartstål med slipestøv. Det fikk derimot iron X jobbe godt med. Har kjørt både comissioning og test og ting ser ut til å fungere bra. Neste steg er å få syret og galvanisert rista som merkelig nok er i vanlig svartstål. Dette blir ivertfall ett en meget kjekk hjelp til egentlig alt av skitne deler. Blinklys, Ampera, NilsP og 7 andre reagerte på dette 10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet August 17, 2022 Forfatter Share Skrevet August 17, 2022 (endret) liten mod på delevaskeren så den blir litt enklere å plassere når den ikke er i bruk. Liker å sette hjul på det meste av tyngre ting både grunna plass og renhold. Liten runde til på M3n, begynt å fått rydda opp i en del smått no. Bremserør er vell egentlig å få stell på neste, og så tror jeg det blir å ta ut hele elnettet for å gå igjennom alt og tape på nytt. div nye eksosfester, klips og krimskrams. Du verden det blir mange kroner i "tull" på ett slikt prosjekt. Letet fram Kohler Motorsport eksosen, DTM tuppene skal byttes ut med rette rør og må da vite litt hvor den havner. vanlig e30 varmeskjold er likt M3, men må justeres litt for da M3 har andre oppheng for eksos. Montert div plugger, bensinrør og tank. Stort sett ferdig med bensinpåfyllinga, montert med nye bmw klemmer og slanger. Har igjen noe smått på luftinga over tank som må knytes sammen. Meste av plast montert bak. Det må deriomot ei runde til med plastfornyer, men det begynner å nærme seg bil Syns jammen meg det ser ut som det er blitt noe brunt her og på buen 🤯😂 håper det er bildet men mulig jeg har vert borti med mbxn og glemt å grunne over. Endret August 17, 2022 av hsd volvobrage, NilsP, E.C. og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet August 17, 2022 Share Skrevet August 17, 2022 Bynna å ligna på nåke no 😎 Var dine E28-lager veldig lette å montera på fjørbeini óg? Eg monterte mine med kun håndmakt og satsa på at mutteren vil holda innerringen i ro. E igrunn ikkje so voldsomt bekymra, men da va litt overraskande 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet August 30, 2022 Share Skrevet August 30, 2022 Som vanlig meget bra oppdateringer 😊 sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet August 30, 2022 Share Skrevet August 30, 2022 2 minutter siden, Skulebollen skrev: Som vanlig meget bra oppdateringer 😊 110% enig . Fornøyelse å se denne tråden .😎 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet September 5, 2022 Forfatter Share Skrevet September 5, 2022 (endret) står litt stille grunna venting på maskinering av blokk/nye stempler, men det kommer vell har derimot valgt og bestilt "endelig" understell som endte på eibach fjører bestilt på mål av Muzzimotorsport sammens med Bilstein dempere med Hartge dysing. Bestilte også flatreimshjul til vannpumpe og dynamo i samme slengen ettersom jeg har kjøpt Ross performance 12% underdrive oppgradert svingningsdemper med flatreim. Mange dropper svingdemper når dem går over til flatreim, men det virker også å ha en litt lei paralell med bl.a knekte veiver. Kjøpte også til s50n som skal i den andre e30n. Ross anbefales ivertfall så langt, både pga det er minimalt utvalg av slikt til s14, og at det eneste alternativet til s50 er enten ATI, men der har VAC noe mafiagreier så den er 3 ganger så dyr som til andre motorer. Sendte rista til delevaskern til syring og varmgalvanisering. Rensk og oppsmøring av lagre. Innsatt med skf fett spesielt motstandsdyktig mot vann. med andre ord ett lite prosjekt unnagjort, kjøpt inn pulverbasert varmtvannsåpe og kjørt opp temp en gang for å få blandet sammen skikkelig ellers når vi først er litt innom avsporingsprosjekter/hjemmeindustri/ greier, men som skal pleie/lage bmw deler så tar jeg en liten update på Bridgeport variospeed type 1 fresen fra 71 som kom fra Miami i April. Blitt prioritert en del kroner og tid der, så ikke folk tror det kun går rusing av mopeden hele dagene. 3-4 forskjellige farger maling. ikke engang aluminiumen som skal være halvglanspolert har sluppet unna var litt slitasje på x aksen, men minimalt iforhold til alle andre jeg har sett på. Grunnet innimellom for å slipe ut. 2 strøk International 2k epoxy > 3 strøk 2k international interthane 990 ( blank) RAL 9035 light gray. Rens/smøring av alle lager til sveiver etc, dem var både dyre og utrolig lite slitt så det slik. Blåneringskit fra Gasolin Testing av funksjoner før demontering av fresehodet, det var ikke råd å teste ting tidligere da alle hendler var malt fast. litt deler å holde styr på, godt det finst diy på youtube Deler fra USA Lagerskift på elmotor. Fikk med ett rundmatingsbord, dette skiller ser fra delehodet med at man deler på grader isteden for brøk. I praksis det samme, men i daglig bruk til enklere ting er det litt lettere å ha med å gjør Utborringshode, dette gjør det til en lek å f.eks borre større hullsenter i felger. Skal også bruke dette på s14 prosjektet når org ø48 spjeldrekka skal bygges om til ø48. Endret September 5, 2022 av hsd JE, volvobrage, Ampera og 5 andre reagerte på dette 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 5, 2022 Share Skrevet September 5, 2022 Dette var noen solide saker å ha i garasjen si, herlig innsats på restaureringen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skoglund Skrevet September 5, 2022 Share Skrevet September 5, 2022 Helt rått arbeid som vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet September 6, 2022 Share Skrevet September 6, 2022 Fresen ser jo omtrent ny ut 🤓 Utborringshovet blir nok nyttig når s14 spjeldrekka skal friserast frå ø48 til ø48, ja 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallgrim86 Skrevet September 6, 2022 Share Skrevet September 6, 2022 Et helt rått stykke arbeid, virkelig imponert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet September 6, 2022 Share Skrevet September 6, 2022 Nok ett meget godt stykke arbeid! 👌 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet April 2, 2023 Share Skrevet April 2, 2023 Noen som har delenr på de to deksla? Dekselet foran ekspansjonstanken er feil i delekatalogen, jeg fikk ihvertfall til vanlig e30 når jeg bestillte til m3 volvobrage reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå