Olaandref Skrevet Mars 13 Share Skrevet Mars 13 Det er bare å ta av hatten for kunnskapen og verkstedet ditt, rett og slett. Står ikke tilbake for mye det her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Mai 4 Forfatter Share Skrevet Mai 4 (endret) På 13.3.2024 den 19.55, Olaandref skrev: Det er bare å ta av hatten for kunnskapen og verkstedet ditt, rett og slett. Står ikke tilbake for mye det her. eg er jo berre en skrudde sundt en m3 for 10 år sida og har kjøpt nokre gamle maskiner 😂 fikk knekt benkplate i 1mm rustfritt. Veldig fornøgd nå, men det er jo rev3 så det burde vell begynne ligne på noe. Fikk også knekt noen 50mm remser som eg brukte som lister. Litt enklere å få det til slik enn dersom en dobbelknekker. Byttet ut kilereimer fra 1949. Tviler på dem nye er like bra i 2099. Kjøpt nye Rotex koblinger fra Tools. Det ble både langt bedre og billigere enn noe kina greier ( ivertfall om en tek hulla selv, men det var uansett tema med en metrisk ende og en i tommer. Prøvemontering. Adapter med oppretningjustering. Testing igjen Planslipt og montert permanent. Lagde branketten litt for tynn med vilje. Målte litt på koblinga og slipte shims på ca 1,90mm som ble veldig bra med stille og fin gange. Originalt var jo det bare ei grov stål mot stål klokobling. Fant også ut dette er 3a modellen som er den største og mest solide som denne produsenten lagde. Minste mulige borring er ca ø64mm. Vegen videre er: 1. Lage holder for cutter med hardmetall. 2. Lage til noe elektrisk opplegg med bl.a dybdestop og motorvern. 3. Lage maskineringsbord. Originale bord ser f.eks slik ut. Her er ett kwik way 054. Det funker med at en spenner blokka oppunder ei 100% paralell slipt plate. Blir da enklere å forflytte seg og ingen risiko for å lage noe striper i dekket. Ser også litt mer sivilisert ut enn å spenne rett på blokka. Passer jo seg da bra at eg hadde ett slikt liggende. Det er jo en bra start. Letet lenge etter ett D'Andrea TA120 utborringshode. Kom i fjor over ett på ebay. Det var derimot en dårlig annonse, dårlege bilder og to regler der den ene var kun tysk og den andre ingen sending til Norge. Eg heiv meg på google translate, og etter litt at og fram så fikk eg tyskeren på trua til å gi hodet en ny start i Norge. Fikk derimot rett før alt var i boks en tysk mail med masse ropetegn og store bokstaver. Det viste seg derimot at fru tysker hadde hatt ett uhell ved pakking å mistet det i bakken slik plastsveiva hadde gått i biter. Det var derimot postet og eg godt fornøgd med det at det ikke var værre. ( handtaket ble limt fint sammen ) Det var ombygd til ø25mm tange, som eg tenkte å bruke slik det var med spennhylse. Det viste seg derimot at det ikkje var råd å få ø25mm spennhylse til bridgeport r8 spindel da ø25 rett og slett blir for stort fysisk. Collettholder imellom ble jo både kakelad og stjal masse høyde/unødig arm. Det endte derfor opp med å lage en r8 adapter til spesial D'andrea ø22mm stubb med kilespor. Brukte en gammel passbolt for propellakselkoblinger, eg husker ikkje materialkoden men det er ikke blylegert for å sei det slik. Ivertfall ett artig påskeprosjekt. Fikk tatt alt i en oppspenning og brukte en oz colletholder med slipt passbolt som dor på konen å klokka opp mot dette på konsleiden å lot dette stå uendra til konen på nye akslingen var ferdig. Det ble ivertfall godt nok etter sjekk med innfarging. Lagde konen noen mm lengre så partiet som ikkje har vert i kontakt skal heller ikke være det. Det er ivertfall ett kjekt og brukervennlig utborringshode for å lage litt bmw og maskindeler. Første jobb, dreie ut noen acs type 2 senter fra 72,6 til 74,1. liten service på ventilsetefresen med nye tetninger og litt smøring. ' Fikk en defekt m52b20 og en m20b20 med @oledra som skal bli testobjekter. Her på m20 toppen. Det er ikkje akkurat spenstige greier med en vinkel på 45 grader. S14 som er lagd på samme tid hadde jo originalt 3 vinkels ventilsetefresing. Her er derimot ett eksempel på hva man kan lage i dag. Her ett skjær for eksosventilseter med både vinkler og radie. Her ett ferdig frest innsugsete til ganske standard 3 graders. Har også kjøpt korreksjonskjær for å kunne bygge på dette til både 4 og 5 vinkler. Igang med litt herjing. Eg ser ivertfall at topplokksdelen er veldig mye å sette seg inn i. Her er det veldig lett å både tenke og gjøre feil. Inntrykket mitt så langt er at det egentlig blir lettere å borre og hone ei blokk enn å ta en topp ( med bra resultat) så ka gjer en når en allereie har for mange maskiner som verken er 100% operative eller en operatør som kan å bruke dem 100%? jo då henta vi meir. Sunnen 1660 horisontalhonemaskin Stort sett samme maskina, men litt nyere og med mer ekstrautstyr. Sunnen 1660. Blitt rene sunnen hjørnet no. :) Har også kjøpt inn hon til cv616. Denne er styrt via trekkstang, så her kan en mate på i "drift" uten å stoppe maskina. Forskjellen på denne honen og biltemahon/kulehon er at en slik hon vil kunne ta en sylinder som er konisk og oval å gjøre den 100% sylindrisk. Denne kan eg også kjøre i dei mindre maskinene for bl.a mc sylindre. så slik er ståda, lite e30 skuring men det kjem snart. Akkurat no er vell største målet å få borra en sylinder, og begynne sette seg inni blokkarbeid og topplokksarbeid. På ett punkt kjem ting til å gå seg sammen og kanskje en vil sjå meir hvilke muligheter slike maskiner gir når en skal bygge litt bil. D'andrea borehodet er f.eks essensielt når eg skal bygge om s14 spjeldrekkene fra ø46 til ø48. Endret Mai 4 av hsd Snagg30, KMT, Bendik Kjellevold og 14 andre reagerte på dette 17 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skoglund Skrevet Mai 5 Share Skrevet Mai 5 Helt fantastisk for en maskin park og kunnskap rundt disse maskinene. Veldig int og følge med på hva som skjer her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommyheimberg Skrevet Mai 9 Share Skrevet Mai 9 Du begynder virkelig og få en potent maskinpark nå! Og morro att du fortsatt bruker forumet! Knall og kunne følge med🙂 sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Mai 10 Share Skrevet Mai 10 9 timer siden, tommyheimberg skrev: Du begynder virkelig og få en potent maskinpark nå! Og morro att du fortsatt bruker forumet! Knall og kunne følge med🙂 Enig Tommy og du bør og oppdatere mer med den råe e30en din 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eystein Ose Skrevet August 18 Share Skrevet August 18 Påtide med update igjen no Kennet😄 hsd reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet September 24 Forfatter Share Skrevet September 24 Pusla på med forskjellig i sommer, både e30, e30 m3, e36 og e39. Har en del å skrive, men trur det blir å dele det litt utover så det blir litt enklere å holde styr på. Starter med å runde av litt med boreverket. Først ut var å lage til verktøyholdere. Her skulle det vert minst 3 stk, men alle sammen manglet. Originalt var det vell i beste fall hss, men eg lagde til for hardmetallholdere med vendeskjær. Det ble litt reverse engineering uten noe å måle på siden dem var borte, samt tommemål osv. Heldigvis var den innerste biten som skrur ut verktøyholderen på plass, så brukte den som mal for toleransene på bredde og høgde. Lengda på holderene spekulerte eg meg fram til, ettersom de må ha litt fornuftig overlapp for å dekke fra min til max borring. Eg tenkte derimot som så at fra ca ø64mm til 100mm + måtte være fornuftig og godt nok å delte dette på 3 stk. Ferdig grovmaskinerte. Plansliping til toleranse på 0,00mm kontra den indre skruenheten som skal skubbe eller dra verktøyholderen inn/ut. Her er det lite å gå på mellom at dem går lett, men må fortsatt være helt faste mot resten for å mothindre vibrasjon/sperring i kutt. Innvendig dreiestålholder fra Kina med ganske vanlig brukt hardmetallskjær geometri. Kjøpt inn litt forskjellig stål både fra kina og europeiske leverandører med forskjellige naseradier og både for vanlig stål og støpegods. Så langt har dem som har fungert best er Kina støpegods skjær med 0,8 neseradie. Ferdige planslipt til "oe" mål. Brotsjet til ø8 h7 pasning. Her ser en ca patenten. Den biten går imot ei gjengestang slik man skrur den innover/utover. Kula i den er fjørbelastet slik den låser seg fast i borringa på enden av verktøyholderen slik man kan også skru den innover. Ferdig med skjærholderen for de minste borringene. I dette bildet ser man derimot også neste problemstillingen, nemlig at de 3 sentreringspinnene med fjør på også skal være i ett sett med ivertfall 3 stk. Dem som stod montert på maskina har jo ett arbeidsområde på langt over ø100 når dem er helt inntrekt som på bildet. Det er dårlig butikk. Det ser ut som enkle deler, men med 90 grader spiss i ene enden, og 45 grader i andre samtidig som dem må være på ca hundredelen i lengdeforskjell og geometrisk 90gr forskjell i hver ende var det ikkje heilt rett fram med flere vrakforsøk. Første delen var jo sånn sett grei, der var det bare å slipe en 45 grader. Fra flat ende, til 45 grader, til 45 grader med fasing. Da var man så langt. Inne i borespindelen sitter det en disk med 45 grader kon som blir skrudd ned i tving mot pinnene slik de blir tvinget utover. Helt inne Helt ute Etter litt spekulering endte eg opp med å lage en liten jigg. Litt lengdejustering av jigg kontra lengda på pinner så fikk eg en referanse å sette den andre vinkelen mot. Litt sketchy frihåndsarbeid. Konen i enden er 45 grader, så det blir overført til sentreringspinnen. Spor til fjøra slik dem går tilbake av seg selv. Patent for å finjustere lengda på dem slik dem blir 100% identiske. Hadde en vert lengre enn en annen ville jo borringa ikke bli sentrert kontra den originale. Montert dremmel, og kjørt boreverket opp/ned med matinga og så justere ut ca 1 hundredel i gangen. Når en kjører opp/ned forbi steinen blir også enden på pinnene paralelle ettersom det ytterste punktet på steinen vil slipe borti pinnen hele vegen. Litt kontroll, men det ble overaskende bra. 0,00mm avvik, også i høyderetning. Her ser en pinnene i drift. Dreieskjæret er enten fysisk ute av maskina eller helt inntrekt. Spenner opp pinnene mot en uslitt del av den originale borringa, så låses borreverket mot motorblokka. Testing testing. Litt vanskelig å sentrere skikkelig ettersom m20b20 vrakblokka var enormt korrodert, men dersom eg borrer ei runde, og så løsner maskina, sentrerer igjen og så borrer 0,05mm så blir det fortsatt "reint" kutt så tror det ble veldig bra egentlig. Testborringene har vert innafor 0,01mm ovalitet og konusitet som er mer en godt nok før honing. Så det nærmer seg. Neste er å lage til ett borrebord al.a kwik way 054 ( bilde under ) og micrometer for å presette diameter på borringene. Så langt har eg bare brukt ett måleur mot vendeskjæret og skrudd ut etter behov. ( og ganget med 2) Ampera, Chrisrobol, mr.pingu og 7 andre reagerte på dette 10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 28 Share Skrevet September 28 Ganske fascinerende å lese om hele opplegget hos deg! Utrolig for et oppsett du har! Veldig interessant å lese om alt, selv om jeg sikkert ikke kommer til å holde på med alt sammen selv. hsd reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 29 Forfatter Share Skrevet Oktober 29 (endret) Pusla ferdig org e30 m3 bremser som skal på 320n, mer eller mindre bare for å få den kjørbar med 5 bolt. For mange år siden kjøpte eg ett sett e28 M5 felger som har ligget på lager siden. Dem er egentlig identiske med originale E30 M3 Sport evo hjul i 16", den eneste forskjellen er at de her har ET20 isteden for ET27 slik at dem har enda bedre plass til bremser, samtidig som dem er innenfor lovlig et på M3. Sendte dem ganske enkelt opp til Tusvik, som bl.a har kjemisk rensa dem for original pulverlakk, blåst, stelt og lagt grunna, metallic sølv base og klarlakk. Veldig fornøgd med Tusvik, og kjekt at dem ordner "alt" slik det bare er å levere fra seg. desse går bl.a klar AP Racing 330mm uten noe spacer eller dilldall. kjekt Ferdig arbeid med 225/45/16 (?) ivertfall oe sport evo dimensjonen. Ble mikke mus dekk, men det blir nok mest for lagring og pkk alikevell. Brukt og bruker en del tid på å ordne opp i småting, som det har vert mye av. bl.a justeringer og få festa ting skikkelig. Nye bunner fra kk motorsport med nøytral ackermann. Greia her er egentlig at styrestaget er trekt lengre inn, slik at det ikke kolliderer med bremseskive med høy ET rett på navet. Før måtte eg kjøre med spacer her, det slipper en no. Fikk seg ett svart lakk også. Endte opp med å måtte bytte til e36 styrestag. Greia er at en må korte inn litt staget når man monterer slike bunner. Det er begrensa hvor mye man kan korte inn originale e30 stag ettersom det bunner på den ytre delen, og på den indre sitter den låsinga som man ser. Dette er derimot motsatt på E36, så da kan man korte inn den den indre delen uten noe negative konsekvenser. prosjektet har jo vert på pause ei stund, det har ikke akkurat gitt noe positive fordeler i logistikken. Nye planen er enkel: kjøp nytt, legg på lager det som blir til overs. 😂 Har litt stabstag å velge mellom, endte opp med at Eibach ble montert. Ned med bakstilling igjen. Mest pga de forsterkningene ikke ble noe suksess. På den ene siden treffer dem de spesielle eksosfestene på traversen kun m3 har, og på den andre sida bensinpåfyllingslangen. 🙃 men men, bort med det. Fikk tak i ett annet sett med e30 m3 bærearmer ( like seine 325i med abs for den del, kanskje noen seine 320i med som har de store hjullagerne) Desse skal monteres på M3 så flytter eg over denne bakstillinga til 320n. Selv om det egentlig såg veldig bra ut så ante no eg igjen uråd med denne rusta, den liker seg på enkelte plasser. Var bare akkurat i midten rusta virkelig hadde tatt, resten ble bra med blåsing. Endte opp med å bare ta hull med hullsaga. Tenkte som så at da kan eg fylle hele bærearmene med hulromsmasse etter dem er lakka, slik at det også flyter opp rundt og under fjørskåla. Den andre bakstillinga skal også lages til for spissing og camber justering. Det viser seg at det desverre ikke er allverdens til justering en får, men det er heller ikke allverdens å lage til og noe lunde lovlig. Tenker som så at det er ivertfall mulig å få det likt på hver side om man kan justere litt. Problemet var at eg kun fant to justeringsbiter, men det ordner seg. Endret Oktober 29 av hsd RF91, Poppy, sveigis og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet Oktober 30 Share Skrevet Oktober 30 Lika jobben du gjere her. Lika mindre at du måtte fjerna forsterkningane dine då eg ha sveist inn mine på omtrent same plassen 😅 hsd reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 30 Forfatter Share Skrevet Oktober 30 (endret) litt mer maskinprat, det tåles vell 😎 dem skal lage bmw deler etterhvert... 🙃 service på kjøleanlegget på ventilsliperen. ' Fylte på slipeolje isteden for kjølevæske. Demontert div greier, smøring og nye spennstifter for å få bort irriterende småslark. Ny oppgradert slipeskive fra USA. Ny diamantavretter for å skjerpe inn skiva etter en har tatt ett sett ventiler for å få frem friske nye slipekorn. Bygd om til "Lineloc" smøretut. Holdt på å google meg halvt i hel på denne da det kun kom opp alibaba greier. Originalen er vist lagd i USA så da ble det en tur på ebay. Begynner å bli tålig greit. Ivertfall en ting som er klar til bruk. ellers har det gått slag i slag med nye kjekke greier på Finn siste tiden. Comec RP1000 fra 2009. Head and block resurfacer. Litt over 1 meter effektivt slag, og tar topper opp til ca 90cm. s50b32 er vell for den del ca 64cm, og s38 er vell ca 70 så her er det å gå på. Her er også bordet langt mer understøtta enn på en fres, så her slipper en å tenke på problemet med at bordet får vektskift å bikker. Plass har det begynt å minke på, så rotelageret måtte vike. Litt vask og stell. Heldigvis lite på så pass ny maskin som nesten ikke har vert brukt. Kan kjøre både segmentsliping med kjølevæske som ei vanlig planslipe, følgte med alt til det men det er å regne som utdaterte greier. Det følgte heldigvis også med skive for cbn og pcd skjær slik jeg lagde til for Bridgeporten i fjor. Polycrystalline Diamond skjær. dyre greier. ingen grunn til å gi seg der derimot, så eg fikk også tak i ett meget gromt oppspenningsbord for blokker og topper. Finurlige greier der en spenner først toppen opp mot to rettholter, og så spenner den opp kun på endene via hydrauliske fingre. Dette gjør at en i praksis ikke har noe å rette på, og man kan maskinere av så overhode lite som fysisk mulig. spesielt interesserte kan se her: https://www.facebook.com/reel/730693655857015 Endret Oktober 30 av hsd KMT, Bendik Kjellevold, andotn og 11 andre reagerte på dette 14 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå