Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

12 timer siden, Otis skrev:

Ja, det er en god grunn til at m539 restorations alltid skifter alt av kjølekomponenter på sine nyervervede biler, før han bruker de skikkelig.

Men bra det gikk så bra som det gikk og at du hadde fler biler å ta av!

Ja dette er absolutt visdomsord 👍 På eldre BMW så er kjølesystem slitedel, særlig V8 modellene som produserer en god del varme under panseret. Og tanken var å bytte litt kjøledeler før den skal til Autobahn til høsten. Men nå har jeg kjørt fra Stockholm, to turer til Oslo og jeg regnet med den skulle klare en rolig tur til Fyresdal. Men det går som regel bra helt til det ikke gjør det lenger 😅 Er glad det skjedde mens vi kjørte i følge med andre og ikke alt for langt hjemmefra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var jo veldig heldig med at dette skjedde i nærområdet ikke så langt hjemmefra, og ikke nede i Tyskland i godt driv. Hadde ikke vært moro å stått langs veiskulderen langt nede i Tyskland og klødd seg i hue i osen av varm kjølevæske og med i verste fall havarert motor. En ting er selvfølgelig hvis det skjer når man kjører alene, men med kjerring og unger hadde det vært verre. 

Revnet selv en radiatorslange på Z3en for et par år siden og dumpet all kjølevæsken på bakken. Jeg var også heldig da det skjedde på kald motor bare noen få km hjemmefra, så jeg slapp unna motorhavari og større konsekvenser. 

Du får prøve å ikke la det påvirke bruken av bilen da. Slike ting kan fort gjøre at man ikke stoler på bilen lengre og ikke bruker den like mye/langt som man kanskje pleide å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Werther skrev:

Du var jo veldig heldig med at dette skjedde i nærområdet ikke så langt hjemmefra, og ikke nede i Tyskland i godt driv. Hadde ikke vært moro å stått langs veiskulderen langt nede i Tyskland og klødd seg i hue i osen av varm kjølevæske og med i verste fall havarert motor. En ting er selvfølgelig hvis det skjer når man kjører alene, men med kjerring og unger hadde det vært verre. 

Revnet selv en radiatorslange på Z3en for et par år siden og dumpet all kjølevæsken på bakken. Jeg var også heldig da det skjedde på kald motor bare noen få km hjemmefra, så jeg slapp unna motorhavari og større konsekvenser. 

Du får prøve å ikke la det påvirke bruken av bilen da. Slike ting kan fort gjøre at man ikke stoler på bilen lengre og ikke bruker den like mye/langt som man kanskje pleide å gjøre. 

Ja det var hell i uhell kan man si. Vi planlegger en tur til Sverige (Ullared…bare le men jeg vet det er harry 😅) med den litt på sensommeren, leit om dette hadde skjedd da. Jeg hadde nok uansett byttet dette før jeg hadde tatt den til Autobahn. Blåste radiatoren på E34en mens jeg lå i 200 km/t, det merket jeg ikke før jeg så tempnåla var på vei mot rødt. Måtte også kjøre ett stykke for å komme meg av motorveien på en rasteplass. Da var den god og varm 😅 Heldigvis er M50 motoren som hugget ut av stein så den tålte dette fint og tok ikke skade….Tok en Macgyver fiks, heiv så på litt vann fra en bekk og luska meg hjem. I B10en så rakk motoren aldri å overstige driftstemperatur før den ble stanset. Gikk vel kanskje 30 sek fra lekkasjen ble oppdaget til motor ble stanset. Rakk ikke en gang å varsle for Low coolant i Check displayet 👍 

3 timer siden, paukri skrev:

Har du tenkt å kjøre Alpinan på Nurburgring turen vår?

 

Nei jeg tar nok 130i’en når vi skal nedover. Men Camilla vil på julemarked i Hamburg i slutten av November så jeg tenkte det kunne være en fin tur for Alpinaen før vinterlagring 👍 Men dette blir med unger så da gjelder selvpålagt toppfart på 160 km/t….har ikke råd til å kjøre fortere heller når 98 koster 25 kr litern på Autobahn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var omsider min mekaniker kommet seg hjem fra ferie i Portugal sånn at vi kan få orden på tappepluggen i bunnpanna på 130en. Han forsøkte først å borre den ut, men det gikk ikke. Mekanikeren hos Bilia Høvik har virkelig fullført jobben med å fucke opp bunnpluggen. Siden panna er av stål og er tynn så måtte hele satsen som pluggen sitter i ut og ny måtte sveises inn. Så da var det ned med bunnpanne, fikk iallfall rengjort den nøye. Problemet var at vi ikke fikk tak i ny bunnpanne pakning så raskt, hadde jo ikke forventet at hele panna måtte ned. Så han brukte den gamle. Det skulle gå bra mente han, jeg liker ikke "skulle gå bra"…. 

Så da ble det ny olje og filter, går for litt tykkere olje en den tynne suppa som BMW kjører på disse originalt. 

IMG_9689.thumb.jpeg.3eb989f335620d6453f914d324610911.jpeg

Nullstilt service indikator. Ble litt på overtid men sånn er det når man venter på folk.

IMG_9871.thumb.jpeg.4c141e06cbcf4529140e5c009bd018ec.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i.
10 timer siden, sveigis skrev:

Bra du fikk fikset dette igjen Fredrik 😊

Hvordan går det e39 ?

Ja det var deilig :) 

E39 står lagret i påvente av deler. Var på Bavaria på Fredagen å bestilte så regner med de kommer i dag eller i morgen, får prøve å få den opp å gå igjen til helgen.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dere skøyeren som satte en effektiv stopper for vår familie utflukt her for en uke siden

IMG_9878.thumb.jpeg.5330ccf0954270881e883a99d16409e3.jpeg

Ny slange på plass, jeg legger merke til at denne ikke har det t-stykket i plast hvor slangen går ned til dynamo. Merkelig løsning egentlig, var jo dømt til å gå galt når det ble gammelt.

IMG_9879.thumb.jpeg.8d70e6f0cc856292e7de4cd5d186f289.jpeg

Ellers så var det jo latterlig enkelt å bytte, var jo bare å klikke slangen på plass som en Gardena kobling, fylle på frostvæske og lufte kjølesystem. E39 er så latterlig enkel å lufte… 👍 En lengre prøvetur for å sjekke kunne avsløre at temp nål sto rett opp slik den. Langs E18 på vei hjem så kom det en rånete F31 bak meg som skulle kødde…går jo ikke an å kjøre gammel BMW sent om kvelden i denne byen her uten å bli utfordret. Men siden vi var alene så tenkte jeg at han skulle få vilja si, kunne uansett stressteste kjølesystemet. Var jo under hard akselerasjon slangen røyk. Jeg sjalter Switch Tronic kassa ned i tredje gir og venter til han kommer opp på siden min også gir jeg alt den gamle skuta har. Merker jo nå at denne F31 ikke var noen 316d for det var bra trøkk i den …vi lå side om side et stykke før jeg tenkte at det var dumt å utfordre yngre krefter. Men så kjente jeg at jeg begynte å sige ifra. Så kunne jeg se ham i side speilet, før jeg etterhvert så ham i bakspeilet igjennom bakruta. Også gikk jeg på bremsen og han føyk forbi meg. Vet ikke var det var for motor, den hadde 335i look eksos men jeg tviler på at det var en 335i. Uansett så synes jeg det var litt gøy da, her kommer en 24 år gammel stasjonsvogn med barneseter baki (uten barn i vel og merke) og hamler opp med den yngre garde. Nord for 100 km/t har denne bilen ett mektig drag…føles iallfall som alle 347 hester er der 😅 Og kjøleslangen holdt den, tempen stabil. 

Når jeg først var i gang på bilen så tok jeg en etterlengtet shine av understell og hjulhus. Var mye sånne harde "kaker" av piggdekkstøv som hadde satt seg i kriker og kroker 😅

IMG_9707.thumb.jpeg.d8f57f5984b03cb1a9fc2a24455f99e8.jpeg

IMG_9705.thumb.jpeg.246666dc55c4e2d5a3ef5326a4010a07.jpeg

Urolig å mye dritt man kan få løs om man jobber litt med høytrykken 😉

IMG_9706.thumb.jpeg.82030ded174332b833763735683ba36b.jpeg

Tok ut innerskjermer for å snoke litt…til min store overraskelse så kunne jeg ikke se en flekk med rust 👍

Før vask

IMG_9886.thumb.jpeg.0bc9be8ae2684f66655da1203f12bb11.jpeg

IMG_9887.thumb.jpeg.88925507d18da927714a71556b522ab0.jpeg

Etter vask👍

IMG_9889.thumb.jpeg.78912dc4e7c6c88e6728ae0c5cd19a52.jpeg

Ble nå litt bedre iallfall 😀 Jeg lakket opp kalipere med sølv Hammerite maling…og det glemte jeg selvsagt å ta bilde av 😂 Men dere får ta mitt ord på at ble ganske ryddig 👍

IMG_9713.thumb.jpeg.882ad5ccc5078b7dbecbe06f7cb53eca.jpeg

IMG_9712.thumb.jpeg.8948f12c9d8c0fededa89e3c2292cf30.jpeg

Så dro jeg like godt over felgene også, full runder med partikkelfjerning. Iron X gjør jobben 😀

IMG_9703.thumb.jpeg.ffdfb50431af68b94a3b21868b2d087b.jpeg

IMG_9704.thumb.jpeg.09f7fd16248e315f4db77374da2be750.jpeg

Fikk fjerna en del gammelt lim etter lod..

IMG_9708.thumb.jpeg.9e48734891a561f1571c9e8f783d995a.jpeg

Synes de kom seg bra til å være 24 år gamle felger 👍 Fikk til slutt to lag med Fusso 😀

IMG_9709.thumb.jpeg.1ee356e76dc6ebeb74d813ca0e7fd157.jpeg

Dette er helt klart kvalitetsfelger av ypperste klasse 😀 

IMG_9710.thumb.jpeg.2da17211410c33f7f509b963539b96ba.jpeg

Så måtte vi fullføre familieutflukt i bilen siden den forrige ble avbrutt 😀

IMG_9839.thumb.jpeg.dce8c6ebc53d0d08a8a0918fc29c01ce.jpeg

Treåringen så fornøyd for at "Alpinabilen" er frisk igjen og klar for tur👍 Unger er rare, ho har i uka som var vært veldig opptatt av bilens ve og vel og at den måtte fikes sånn at motoren ikke ble varm…da ble den nemlig veldig lei seg 😂

IMG_9812.thumb.jpeg.6f15ff8d6cc00eb3ea9b9eed6ab48ffe.jpeg

IMG_9741.thumb.jpeg.aa2cbfc7727f9a84cb0eb714aa40f8f3.jpeg

Også bikka den 200k her forleden…i det jeg skulle kjøre inn i garasjen 😅 Der falt den vel godt i pris tenker jeg…

IMG_9894.thumb.jpeg.45496bb759c58b9096d7cd7762bb2d20.jpeg

Også en liten update på 130i’en, den lille humørsprederen vår 😀 Jeg var jo plaget at den tikket litt fra tid til annen, særlig ved mye korte turer. Etter at den fikk Castrol Edge 5W 30 så har jeg ikke merket noe til dette. Jeg synes rett og slett at motoren sviver veldig mye finere på denne olja. Så internettet hadde rett, 5W 30 er bra for N52 motorer som er innkjørt. Det oppvaskvannet (Shell 0W 30) som Bavaria bruker er alt for tynt for en gammel motor som har passert 100 000 km. 

IMG_9884.thumb.jpeg.a3b6ece86f09d7f06a0e012d7a9f3ab3.jpeg

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mr. Erling skrev:

@Fredrik 90 ja ''skøyern'' sin ''oppførsel'' er nettopp klassisk hendelse ved eldre biler.
Alt som ikke er av metal, morkner.

 

Gammel BMW er jo beryktet for trøbbel med kjølesystem, er jo den store svakheten på de alle sammen. Kjøresystemer i plast er sikkert fint når ting er nytt men når bilene blir eldre så blir det sprøtt som kjeks. Egentlig imponerende at det har holdt så lenge. Radiatoren i min E34 holdt 26 år før den røyk 👍 Radiatoren i B10en er fra 1999 ser jeg, men dette er en noe kraftigere radiator som ikke ser ut til å være i plast. Ser ut til at dette er en Alpina del, med andre ord bare å glede seg til denne ryker. Ekspansjonstanken derimot er i plast og datomerket 2004. Dette har altså blitt byttet når bilen bare var 5 år gammel 😅 Kommer til å røske ut alt sammen før jeg skal nedover til syd Tyskland til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut Alpinaen din, men det står ikke på stellet den får heller. :) Jeg fikk en X3 av alle ting som virkelig dro på inn mot Oslo, når jeg fikk et glimt inn vinduet viste det seg å være et par godt opp i 50 årene, artig å se at de har det litt moro og liker litt fart de og, da er det håp for meg og om noen år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver, du skal være glad for det skjedde når det skjedde med Alpinaen. Har selv tenkt litt på å gå gjennom kjølesystemet på Z4-en, og selv om den er langt fra like gammel, er jeg likevel redd for at kvaliteten på komponentene har sin levetid. Sikkert et greit vinterprosjekt.

Var forøvrig på Ullared tidligere i sommer, det er en artig opplevelse om ikke annet. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2023 den 23.37, Olaandref skrev:

Ser veldig bra ut Alpinaen din, men det står ikke på stellet den får heller. :) Jeg fikk en X3 av alle ting som virkelig dro på inn mot Oslo, når jeg fikk et glimt inn vinduet viste det seg å være et par godt opp i 50 årene, artig å se at de har det litt moro og liker litt fart de og, da er det håp for meg og om noen år. :)

Takker for det 😀 Joda den får godt stell, men jeg skal være så ærlig å si at dette har vært den mest kravstore bilen jeg har eid så langt. Men det er jo fordi jeg føler en sånn bil må være i bra stand 👍

Jeg husker tilbake til 2008 da jeg jobba hos Bavaria og jeg kjørte østover i en da ny E91 318d demobil. I forbikjøringsfeltene fra Akland ved Risør og østover mot Østerholt heia så kom jeg ut for ei gammel dame i 70 åra i en Peugeot 607 som kjørte som ett svin 😂 Jeg kjørte forbi henne, og hun gønna forbi meg igjen i sikkert 150 km/t. Så kjørte jeg forbi ho igjen, hvorpå ho ga på for at jeg ikke skulle komme forbi. Sånn holdt vi på over flere km 😂 

På 1.8.2023 den 2.30, awt skrev:

Som andre skriver, du skal være glad for det skjedde når det skjedde med Alpinaen. Har selv tenkt litt på å gå gjennom kjølesystemet på Z4-en, og selv om den er langt fra like gammel, er jeg likevel redd for at kvaliteten på komponentene har sin levetid. Sikkert et greit vinterprosjekt.

Var forøvrig på Ullared tidligere i sommer, det er en artig opplevelse om ikke annet. 😛

Absolutt, og at jeg var heldig med timingen. Jeg venta vel på Viking i tre kvarter, mens vi kjørte nedover mot verkstedet så fikk sjåføren inn flere oppdrag på telefon og jeg overhørte at ventetiden gikk opp i 2 timer 😬

Ullared ja, det er jo ikke noe for oss menn. Vi reiser hit en gang i året, det er en av få ganger i året jeg må være snill og tålmodig for å gjøre opp for alle de biltreff og bilmuseer kona tålmodig går med på 👍

15 timer siden, Olaandref skrev:

Se der ja, kult 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...