Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Har hørt en tiltagende ulyd/kakle lyd ved lave turtall, typisk rundt 1000-1500 rpm. Kan minne litt om svevet i en 525 TDS, lite sjarmerende 😂 Så da mistenker jeg Vanos, kjedeguider eller kjedestrammer. Så jeg begynte med den enkleste og billigste..kjedestrammer. 

Denne bor på høyre side av motoren nede under toppdeksel. Ut med luftfilter boks og ut med strammer. 

IMG_9898.thumb.jpeg.f98df9c8aa2c567013d39e36e3fa6cf9.jpeg

Den gamle var langt hardere å trykke sammen enn den nye, ikke tvil om at den måtte byttes ut 👍 En test tur etterpå kunne avsløre at "TDS lyden" er 90 prosent borte. Det var faktisk litt deilig å vite at kjedet er strammet opp igjen sånn det skal være 😀

Obs

En del You Tubere som viser DIY på bytte av strammer glemmer en vesentlig ting. Det er å ta ut sikring til begge bensinpumper og la motor gå tom for bensin før man starter på jobben. I mitt tilfelle starta den ikke i det hele tatt etter å ha tatt ut sikringer til fuelpumpa. Når jobben er gjort så kinner man i intervaller på ca 5-10 sek i ca ett minutt, dette for å bygge oljetrykk da strammeren er hydraulisk. Når man da starter så er kjedet tigth og man slipper at det slenger rundt noen runder og potensielt skader de allerede fra før skjøre kjedeguidene i plast 😀

Ikke gjør som han her gjør 6:28 min ut i videoen 😬

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Kan minne litt om svevet i en 525 TDS, lite sjarmerende 😂

Fredrik,er jo noe av det råeste dieselsvevet man kan finne jo på eldre biler j.😊😅.

Neida tuller veldig bra du fikk raklingen bort ,en sånn motor skal ikke gå som du nevner her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det bytte av dempere bak på B10en. Orignale Alpina dempere hoppet jeg over da hadde en pris som ikke egner seg på trykk. Så jeg bestemte meg for Bilstein B6…men B6 bak til E39 Touring var jo ikke å oppdrive noe sted. Tok kontakt med Bilstein og de hadde back order på disse, så jeg smørte meg med tålmodighet til de skulle lages igjen. Dette var nå før sommeren, da de nå ennå ikke hadde dem tilgjengelig så gadd jeg ikke mer og bestilte B4 i stede. Det får være godt nok 😀

IMG_9907.thumb.jpeg.6d5df93a52fa7777406aa9c958acad8c.jpeg

Også er det jo så greit å skru E39 nå som M539 på You Tube har restaurert sin E39. Bedre DIY guide kan man vel ikke ha 👍

IMG_9908.thumb.png.7d5d2e6a1009174397ecdefdca63acf8.png

IMG_9909.thumb.png.fa9056229f58eb14aaea5cb0e22bd466.png

De gamle Sachs demperene var helt ferdig, bilen ble vesentlig fastere i hekken med disse nye. E39 Touring har jo alltid vært litt løene i hekken, det var de jo når de var nye også. Men merkbart bedre over ugjevnheter og brofuger. Men jeg må nok ta subframe foringer også, disse hadde begynt å få litt sprekker. Men det tar jeg til neste år, gidder ikke å herje mer med denne bilen nå 😅

IMG_9910.thumb.jpeg.f46ad11f951fb634f58d72d7f2a49e31.jpeg

Og mens B10en hang i bukken i helga så har jeg disponert denne her…1987 Corvette 😎

IMG_9913.thumb.jpeg.e51a5287a803e6103bc54401b25ccb60.jpeg

IMG_9912.thumb.jpeg.157f27506214b783bf311f04db0d8906.jpeg

Det første som slår en er hvor lave disse er, du setter deg skikkelig ned i bilen. Helt grei bil å kjøre til å være en amerikansk bil fra 80 tallet, man får tullete mye oppmerksomhet i knall rød Corvette 😂 Men igjen for å sammenlikne med tysk og BMW så får jeg bruke @sveigis sin E28 535i som referanse igjen. Er den 80 talls BMWen jeg har mest erfaring med å kjøre. La oss bare si at E28en med M30 er noe heeelt annet. Jeg tror at 535en kunne kjørt i ring rundt Corvetta, drivlinja er bedre, styringen milevis bedre, komforten er bedre og gassresponsen. Og det burde ikke vært en fair sammenlikning ettersom Corvette er en sportsbil, noe E28 absolutt ikke er 😅 Men Corvette er likevel utrolig kul å bare ragge rundt i, buldrene amerikansk V8er som med sine 240 hester går helt greit. Artig å liksom sitte lavt nede i en bil, du får veldig kontakt med veibanen…du ser jo nesten under autovernet 😂 Men Jesus Kristiansen å deilig det var å komme tilbake i E39 igjen 👍

Det her kunne vært en riggen garasje i 1988 😬 E34 som familiebil og Corvette for far 😎

IMG_9920.thumb.jpeg.0ce17191a60cf0bbcba795675283beb6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Da ble det bytte av dempere bak på B10en. Orignale Alpina dempere hoppet jeg over da hadde en pris som ikke egner seg på trykk. Så jeg bestemte meg for Bilstein B6…men B6 bak til E39 Touring var jo ikke å oppdrive noe sted. Tok kontakt med Bilstein og de hadde back order på disse, så jeg smørte meg med tålmodighet til de skulle lages igjen. Dette var nå før sommeren, da de nå ennå ikke hadde dem tilgjengelig så gadd jeg ikke mer og bestilte B4 i stede. Det får være godt nok 😀

IMG_9907.thumb.jpeg.6d5df93a52fa7777406aa9c958acad8c.jpeg

Også er det jo så greit å skru E39 nå som M539 på You Tube har restaurert sin E39. Bedre DIY guide kan man vel ikke ha 👍

IMG_9908.thumb.png.7d5d2e6a1009174397ecdefdca63acf8.png

IMG_9909.thumb.png.fa9056229f58eb14aaea5cb0e22bd466.png

De gamle Sachs demperene var helt ferdig, bilen ble vesentlig fastere i hekken med disse nye. E39 Touring har jo alltid vært litt løene i hekken, det var de jo når de var nye også. Men merkbart bedre over ugjevnheter og brofuger. Men jeg må nok ta subframe foringer også, disse hadde begynt å få litt sprekker. Men det tar jeg til neste år, gidder ikke å herje mer med denne bilen nå 😅

IMG_9910.thumb.jpeg.f46ad11f951fb634f58d72d7f2a49e31.jpeg

Og mens B10en hang i bukken i helga så har jeg disponert denne her…1987 Corvette 😎

IMG_9913.thumb.jpeg.e51a5287a803e6103bc54401b25ccb60.jpeg

IMG_9912.thumb.jpeg.157f27506214b783bf311f04db0d8906.jpeg

Det første som slår en er hvor lave disse er, du setter deg skikkelig ned i bilen. Helt grei bil å kjøre til å være en amerikansk bil fra 80 tallet, man får tullete mye oppmerksomhet i knall rød Corvette 😂 Men igjen for å sammenlikne med tysk og BMW så får jeg bruke @sveigis sin E28 535i som referanse igjen. Er den 80 talls BMWen jeg har mest erfaring med å kjøre. La oss bare si at E28en med M30 er noe heeelt annet. Jeg tror at 535en kunne kjørt i ring rundt Corvetta, drivlinja er bedre, styringen milevis bedre, komforten er bedre og gassresponsen. Og det burde ikke vært en fair sammenlikning ettersom Corvette er en sportsbil, noe E28 absolutt ikke er 😅 Men Corvette er likevel utrolig kul å bare ragge rundt i, buldrene amerikansk V8er som med sine 240 hester går helt greit. Artig å liksom sitte lavt nede i en bil, du får veldig kontakt med veibanen…du ser jo nesten under autovernet 😂 Men Jesus Kristiansen å deilig det var å komme tilbake i E39 igjen 👍

Det her kunne vært en riggen garasje i 1988 😬 E34 som familiebil og Corvette for far 😎

IMG_9920.thumb.jpeg.0ce17191a60cf0bbcba795675283beb6.jpeg

Enig i det du skriver om Corvetten, jeg kjørte Trans Am, ca samme karosseriet som Corvetten her. Der og satt jeg veldig lavt, og du fikk liksom følelse av å sitte på veien. Men i forhold til E30 325ene til kompisene på den tiden hadde ikke amerikaneren mye å stille opp med, annet enn det visuelle med lyd og lav, bred og lang bil, lakkert i Ferrari rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 

Det her kunne vært en riggen garasje i 1988 😬 E34 som familiebil og Corvette for far 😎

Herlig 😄 Du som har eid litt US biler. Har du kjørt «nyere» Corvette ? Tenker da på C6. Er dette en markant bedre kjøreopplevelse ? Er litt svak for nyere Corvette 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra jobbet Fredrik og er sikker på det ble veldig bra dette kjøremessig .😊

Altså jeg er så sær her ,men mener Bilstein er det eneste riktige på gamle klassikere så her har du fått en stjerne i margen hos meg .

Sånn Corvette som du har lånt har jeg alltid hatt lyst på ,liker de godt .

Sikker på det var en artig opplevelse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tony Soprano skrev:

Herlig 😄 Du som har eid litt US biler. Har du kjørt «nyere» Corvette ? Tenker da på C6. Er dette en markant bedre kjøreopplevelse ? Er litt svak for nyere Corvette 😊

Jeg har personlige gode erfaring med c6, men har bare kjørt Z06 og den skal vist nok være mye mere stiv i rammen og oppsett i følge de som nerdere på corvette. Sikkelig Nice sitte posisjon sitter neste på bakhjulet og veldig lavft og de er meget potente å kjøre. Rett og slett veldig positive opplevelser med c6. 
siste jeg kjørte var en standard 505 hk, den første jeg rattet en del hadde 1000hk + og gikk latterlig gått med egenvekt på 1450kg:) 

anbefaler å prøvekjøre c6 vidt du er svak for dem:) men de har sine svakheter på Z06 toppene hadde lei tendens til å rase (nåle lager på vippen) men ok å oppdaterer og base modellen med ls3 . Styr unna de første utgave med 4 trinn automat , kom med 6 trinns auto i 07 og paddel skift:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men jeg må nok ta subframe foringer også, disse hadde begynt å få litt sprekker. Men det tar jeg til neste år, gidder ikke å herje mer med denne bilen nå 😅

disse er oljefylte og så snart de har slått sprekker så er de defekte, kun originale med bmw logo som er få som er oljefylte. alle andre alternativ er kompakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Olaandref skrev:

Enig i det du skriver om Corvetten, jeg kjørte Trans Am, ca samme karosseriet som Corvetten her. Der og satt jeg veldig lavt, og du fikk liksom følelse av å sitte på veien. Men i forhold til E30 325ene til kompisene på den tiden hadde ikke amerikaneren mye å stille opp med, annet enn det visuelle med lyd og lav, bred og lang bil, lakkert i Ferrari rød.

Det er absolutt gøy å prøve litt forskjellig, og jeg kunne godt hatt en nyere Corvette. C4 blir litt for gammel, men en C6 eller C7 kunne jeg godt hatt. C7 blir 10 år til neste år og jeg ser at dette ligger an til å bli en bra deal å importere. Dette er også første Corvette som faktisk er en sportsbil som kan sammenliknes med europeere :) 

20 timer siden, Tony Soprano skrev:

Herlig 😄 Du som har eid litt US biler. Har du kjørt «nyere» Corvette ? Tenker da på C6. Er dette en markant bedre kjøreopplevelse ? Er litt svak for nyere Corvette 😊

Jeg har dessverre ikke kjørt nyere Corvette, nærmeste er 2011 Camaro SS som jeg solgte for ikke så lenge siden. Men det jeg vil si er at C6 og de fleste performance bilene fra GM etter midt på 2000 tallet er utviklet ved GM sitt testsenter på Nurburgring. Mange vil nok mene at dette da ødelegger bilenes daily driver komfort, men det blir relativt habile biler å rase på bane eller på svingete veier med. Å få en bil til å gå bra rundt en bane er for så vidt ikke noe rakettforskning, dette får de fleste bilprodusenter til. Men å få den samme bilen til å også kjøre komfortabelt på veien når den ikke skal kjøres hardt er en kunst svært få behersker, og dette skiller klinten fra hveten. Camaroen min var en fantastisk kjøremaskin, og det nærmeste man kommer en M3 konkurrent fra USA. På veien var den ikke noe grei, alt for stiv og tungkjørt. Camaro ZL1 kjører nordsøyfa på 7:16...raskere enn en mengde folkevogner fra Stuttgart. Tilbake i 2009 satte Cadillac CTS-V banerekord for firedørsbiler med 7:59, så det er ikke tvil om at amerikanerne har sett lyset. Men hverdags komforten lider veldig, og det er her performance biler fra ikke premium merker skiller seg fra f eks M biler eller Audi RS.

19 timer siden, sveigis skrev:

Knallbra jobbet Fredrik og er sikker på det ble veldig bra dette kjøremessig .😊

Altså jeg er så sær her ,men mener Bilstein er det eneste riktige på gamle klassikere så her har du fått en stjerne i margen hos meg .

Sånn Corvette som du har lånt har jeg alltid hatt lyst på ,liker de godt .

Sikker på det var en artig opplevelse 😊

Ja jeg er fornøyd med dette :) Gøy å fikse ting selv og merke at det faktisk har gjort bilen bedre. 

Bilstein kan man ikke argumentere i mot, absolutt noe jeg skal bruke mer av på biler i fremtiden.  

10 timer siden, Ingvaldsen skrev:

disse er oljefylte og så snart de har slått sprekker så er de defekte, kun originale med bmw logo som er få som er oljefylte. alle andre alternativ er kompakte.

Det var jeg ikke klar over, har det noe for seg å bruke oljefylte eller kan man kjøre like fint med kompakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du har kjørt C4 Fredrik. Far min har en 1986 C4 coupé med Greenwood kit på, full pakke med bl.a. Z51 opsjon (Bilstein understell), og 4tr manuell med overdrive. Kjørt forsvinnende lite, første eier etter import fra US&A i 2016. Skikkelig Miami Vice-bil. Selv om det er en amerikansk bil på godt og vondt (alt er veldig grovt), så er det en ekstremt tettsteget girkasse, nesten så jeg var i tvil om jeg hadde byttet gir, og den ligger utrolig fint i svinger uten krenging.

Det var vel tester der C4, når den ble lansert i 84, klarte å dra flere G i svinger enn Porsche 944 (eller var det 924?). I 85 myknet de opp understellet da de fikk tilbakemeldinger på at det var for hardt. 

Jeg personlig likte aldri denne Corvette-modellen - for mye 80-tallet, men etter å ha sett litt på den og lest litt om den må jeg si at den tiltaler meg mer og mer, som den minst populære av Corvette-modellene. Spesielt ZR1-modellen er virkelig stilig. Liker mer og mer kileformen på den. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det var jeg ikke klar over, har det noe for seg å bruke oljefylte eller kan man kjøre like fint med kompakte?

på touring så er jo alt utenom luftbelger montert kun mot travers, så alt av støt og vibrasjoner går via 4 hovedforinger.  med defekte eller kompakte foringer så får du alle støt og vibrasjoner i karosseri og bilen kan oppleves spretten.  dette er godt dokumentert på tyske forum

 

jeg har begått feilen med å montere meyle hovedforinger som da var kompakte og bilen ble omtrent verre en med defekte originale, men den gang viste ikke jeg så mye om nettop det at originale var oljefylte istedenfor kompakte.

 

dette er å grunnen til at touring har dobbelt så store hovedforinger som touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vært stille over en måned her nå 😅 En Rask liten update på bilparken

130i

Er gjort klar for Tysklandstur. Min mekaniker avdekket noe slakk i endeledd til stabilisator stag foran. Ikke farlig å kjøre på Autobahn med heldigvis, men må ta det når jeg kommer hjem. Men godt å ta en pre flight sjekk før avreise. Kjører ikke i 250 km/t uten å ha fått sjekka ut bilen på forhånd.

Ellers så kan faktisk en E87 fungere som familiebil. Det hender at vi faktisk tar denne fremfor G30en om vi skal rundt. Er jo så sabla greit med en liten og lettkjørt bil 👍

IMG_0008.thumb.jpeg.63470ef1f3494f877be3275f7cefe69f.jpeg

Alpina

Denne gir meg litt småtrøbbel. Strømtyv er lokalisert og viste seg å være radiomodul. Noen som har en radiomodul dere ikke skal ha 567 489,- kr for? Å handle deler av folk i E39 miljøet er håpløst… Enten mangler de folkeskikk og ikke svarer på annonser de har ute eller så tror de at E39 deler er den nye olja.

IMG_9974.thumb.jpeg.eaf8d9eef45ad39ca39fc80b3f65fead.jpeg

Også hadde vi oss en tur til Grimstad med bilen full av våre to og ett søskenbarn i baksetet. Da bestemte høyre bakvindu seg for å bli værende nede i døra. Herlig…E39 gjør E39 ting😬

Bestilte ny mekanisme fra Koed, monterte den og skulle teste før dørtrekk monteres. Da gikk det sånn… Løftemekanismen til selve glasset røyk…og det uten særlig motstand. Motor kutter ved motstand…ergo her var noe dårlig før jeg monterte.

IMG_9984.thumb.jpeg.66c0f873a80fa000f29b92b336cd1f4e.jpeg

Så da måtte jeg bestille enda en, har en greie med Koed nå om dette er reklamasjon eller ikke. Vel ny på plass

IMG_9983.thumb.jpeg.62146567340496393c41132f49229168.jpeg

Heldigvis greit å bytte 😅

IMG_0005.thumb.jpeg.ab04950a138d1b48f246e6c22ec773be.jpeg

Våtroms silikon holder vel til å holde fuktsperre i døra tett?

IMG_0006.thumb.jpeg.8691112d5ec83ab68d06907562d27043.jpeg

Jeg har fiksa nok en ting selv!! 🤩

IMG_0007.thumb.jpeg.dff98c5c71ba5653407d9d0fa2330c34.jpeg

Også en liten oppgradering…ble lei av matter som sklir rundt. Tenk at BMW kunne skaffe festeplugger i fargen Sandbeige 👍

IMG_9990.thumb.jpeg.187c19e61cd1863d6b0e155486188899.jpeg

IMG_9992.thumb.jpeg.261bffa6b6e0829d9e567bebecefe64d.jpeg

IMG_9991.thumb.jpeg.7848bf1ccea56d8fb09acdf91f5c1b24.jpeg

Ellers så synes jeg denne V8 vogna er über fet. Ikke mange 23 år gamle stasjonsvogner som får misunnelige blikk av Octavia kjørende familiefedre i barnehagen 😎

IMG_9947.thumb.jpeg.097739bd8306d10b700c1fb04cb2ab53.jpeg

IMG_9966.thumb.jpeg.3f3e9ca7840915aec9f320e8594b373a.jpeg

På tur blir det stell av baby i bagasjerom…familiebil 👍

Vi møtte også på en forvokst Alpina på Plantasjen 😎

IMG_9957.thumb.jpeg.cdb9506fead6ba46c2ee311eb94be2fb.jpeg

IMG_9958.thumb.jpeg.17ecc9c52e9a69d1690e8572d51db1e4.jpeg

IMG_9959.thumb.jpeg.0e3b2a755d8eb2af20ff0e5c22091bd5.jpeg

Siste lille hikk den har kommet opp med er at den rett etter oppstart vibrerer noe på tomgang. Forsvinner etter 15 sek og dukker ikke opp så lenge motor er varm. Ved pådrag kommer det en plystrelyd rundt 3000 rpm, ikke over eller under. Motoren trekker jevnt og godt, føler ikke noe er galt der. Noen som har en tanke om hva dette kan være? 

520i

Denne får for lite oppmerksomhet i tråden her. Men det er fordi den bare virker og lydig opererer i kulissene. Starter og går! En real godbil som jeg kjører så ofte jeg kan, selv etter 12 års eierskap så stortrives jeg bak rattet med 150 late hester og en lat automat.

Ut på tur i følge med opphavet, eneste bildet jeg har tatt av bilen i det siste 😅 

IMG_9968.thumb.jpeg.94470886f7b7dc756ac17d09bc2b7e53.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, awt skrev:

Flott oppdatering. :)

Det virker som om du her litt å henge fingrene i til tider. 😛

Takk for det 👍

Døgnet har for få timer, særlig med to små som krever sitt 😅 Det er styr å holde orden på fire biler når du er pirkete og vil ha alt i orden til en hver tid. Er da man innser at man bare må godta at det ikke er gjennomførbart. På sikt lurer jeg på om jeg skal kutte ned til tre biler…men jeg vet at det ikke blir noe av. Det er så mye fristelser på fire hjul rundt forbi…Finn.no og Blocket.se saumfares stadig vekk 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare har du fire biler, men du har tre «like» biler. 😛 Bare det er jo litt imponerende.

Du får gi deg selv en finn.no og blocket-pause. Heldigvis har jeg aldri hatt noen trang for å sjekke slikt, men av og til får man jo noe i fleisen som frister litt for mye. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...