Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Skikkelig kaldt, og nei jeg har ikke vært på roadtripp til Tynset. Dette er fra i går i Arendal, bilen går som ei kule uansett. Kulde eller voldsom sommervarme bryr ikke denne bilen seg om, den gjør jobben som den skal med temperatur på dønn stabile 90 grader. Ikke dårlig for en 25 år gammel sliter... Jeg opplever faktisk at firmabilen (2018 Ford) sliter mer når det er kaldt, tar lang tid før den bli ordentlig varm og det kommer en knikke lyd fra dørpakkningen. 

9DD482BC-9768-4E58-84D6-D278AE68F611.thumb.jpeg.08077f894fc003a11fba44c6ebe643a6.jpeg

Godt den bor i isolert garasje iallfall 😀

3BAF125F-953E-4724-BAB9-3E00843703D0.thumb.jpeg.f21e934cf1508b4a67d16cc20ada5532.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt varmeapparat?
Skyld heller på ''rekkesekser'' motorblokka. Den produserer ''tonnevis'' av varme, som varmeapparetet ditt skor seg på 😉

Min to gamle VAG rustbiler, en S6 med ''rekkefemmer'' og en 2,6 liters V6 hadde det likedan. Enormt lett å holde varmen i kupeen, uansett kulde ute.
Min  2010 model Honda Civic (solgte etter en vinter) derimot, sliter i kulda. En pinglete motor i kubikkvolum henseende.

Liker at du holder meg oppdatert. Det er en av grunnene til at jeg er her inne på forumet.👍

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Voldsomt varmeapparat?
Skyld heller på ''rekkesekser'' motorblokka. Den produserer ''tonnevis'' av varme, som varmeapparetet ditt skor seg på 😉

Min to gamle VAG rustbiler, en S6 med ''rekkefemmer'' og en 2,6 liters V6 hadde det likedan. Enormt lett å holde varmen i kupeen, uansett kulde ute.
Min  2010 model Honda Civic (solgte etter en vinter) derimot, sliter i kulda. En pinglete motor i kubikkvolum henseende.

Liker at du holder meg oppdatert. Det er en av grunnene til at jeg er her inne på forumet.👍

 

Ja dette har du helt rett i. Nye dieselmotorer f eks er jo så energi effektive at de produserer veldig lite varme, men selv med forvarmer så bruker Forden lenger tid på å få temp i motor og varmeapparat enn E34. Når jeg ratter E34 på veien i mange minus så blir jeg nødt til å etterhvert skru ned temperaturen til ca 20 grader. I F10en eller firmabiler så må jeg la den stå på 24 grader konstant for å etterhvert få varmen og holde på den over en langere kjøretur 😀 Glemmer ikke vi kjørte til Rauland med E34 for noen år siden, det var -22 ute og inne i bilen satt jeg med teskjorte. Madammen mente jeg demonstrerte... 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja dette har du helt rett i. Nye dieselmotorer f eks er jo så energi effektive at de produserer veldig lite varme, men selv med forvarmer så bruker Forden lenger tid på å få temp i motor og varmeapparat enn E34. Når jeg ratter E34 på veien i mange minus så blir jeg nødt til å etterhvert skru ned temperaturen til ca 20 grader. I F10en eller firmabiler så må jeg la den stå på 24 grader konstant for å etterhvert få varmen og holde på den over en langere kjøretur 😀 Glemmer ikke vi kjørte til Rauland med E34 for noen år siden, det var -22 ute og inne i bilen satt jeg med teskjorte. Madammen mente jeg demonstrerte... 😂

Ja derfor er det ''gull verdt' å ha ''kald klima pakken'' BMW tilbyr til sine dieselbiler😉

Var på service i dag med den. 'Billia Lier' er Drammens lokale BMW pusher.
Der kunne de ikke få fullrost 'kaldt klima' pakken den er utstyrt med, og fortsatte;  dette er absolutt noe av det viktigste du kan ha som salgsargument, den da dagen du skal selge , sa mekanikker. 
Jeg tenkte i mitt stille sinn at da er det best at jeg sørger for å selge på vintern, for folk har en tendens til å glemme kulde om sommeren. 

Tenkte jeg skulle skifte olje på girkassen..
Nkr. 10 000,- skal de ha, for de bruker verdens beste olje, og den koster var grunnen.😱
Nei takk.

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite kommentarer herfra. Du er jo så flink til å backe meg opp, men av en eller annen grunn så kommer det ikke opp hos meg når du legger ut noe nytt. Men har nå oppdatert varsling. Så får vi se 😃👍 Uansett, så er det herlig å se hvor godt du tar vare på denne fine 520’n 😃👍 

Har nå valgt å selge 525’n (Solgt) min slik den er og 535’n skal jeg nå først og fremst ha fokus på å få teknisk i topp stand. Ittno bling før alt det viktige er 100% 👍 Slik som undommen (Fredrik) likar 😂👍

Endret av Bimmerlorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2019 den 21.35, Fredrik 90 skrev:

[...] I F10en eller firmabiler så må jeg la den stå på 24 grader konstant for å etterhvert få varmen og holde på den over en langere kjøretur 😀 Glemmer ikke vi kjørte til Rauland med E34 for noen år siden, det var -22 ute og inne i bilen satt jeg med teskjorte. Madammen mente jeg demonstrerte... 😂

Liten tvil om at varmeapparat i eldre biler er skikkelige saker. Ellers tror jeg muligens firesoners klimaanlegg er undervurdert, da disse har elektriske varmere i tillegg. Jeg startet med gjennomfrossen bil i 10 minus, og det blåste godt og varmt etter snaue fire minutter med loffing i 50-sonen, og å opprettholde temperaturen på f.eks 22 grader er intet problem. Der opplever jeg faktisk problemet større i i3, hvor det både må fyres med 24 og 25 grader for å holde en levelig temperatur.

8 timer siden, Mr. Erling skrev:

Ja derfor er det ''gull verdt' å ha ''kald klima pakken'' BMW tilbyr til sine dieselbiler😉

Utstyrspakke cold climate version er en oppskrytt utstyrskode som i bunn og grunn ikke har særlig stor relevans. Det som skiller utstyrskode 842 fra biler uten, er rett og slett kun et varmeelement på kabelføringen til luftfilteret (i mangel av bedre forklaring), så de som forguder utstyrskode 842 har rett og slett ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Saltkjelen skrev:

Utstyrspakke cold climate version er en oppskrytt utstyrskode som i bunn og grunn ikke har særlig stor relevans. Det som skiller utstyrskode 842 fra biler uten, er rett og slett kun et varmeelement på kabelføringen til luftfilteret (i mangel av bedre forklaring), så de som forguder utstyrskode 842 har rett og slett ikke peiling.

Bevares da mann. Det var da voldsomt. Er det nødvendig å ta så hardt i da? 
For dette er en defensiv  ordbruk av deg,  Saltkjelen, av grunner jeg ikke vet. Jeg er ikke interessert i å diskutere med deg. Saltkjelen.
- Og Saltkjelen;...... ''forguder?'' ..🤨

Jeg skal ikke nevne alle pkt. mekaniker ramset opp vedr. fordeler med 'Kaldt Klima Versjon', men èn ting vet jeg selv fra over 3-4 tiår med mc.
- HØR: Aldri start opp vinterlagrede mc'n.
Varmen skaper kondens inne i motor ved avkjøling. Dette vannet fryser og vil skape ekstra trykk innvendig i motor,  ikke for å nevne korrosjon!

Dette la mekaniker ut om ''i det vide og brede'' om hvordan ''kaldt klima teknikken'' unngår ovennevnte.
F.eks. hver gang jeg har kjørt en kort tur i vinterkulde, og dermed ikke klart å få opp arbeidstemperaturen i motoren, hører jeg webasto ''kjøre sitt eget løp'' der inne under panseret, etter at jeg har låst og forlatt bilen.
''Kaldt klima teknikken'' jobber med å fjerne innvendig kondens i veivhuset etc.. Kondens som vil fryse og presse - trykke på i et alt for trangt miljø fra før av der inne.

Så når mekanikker påpekte dette, og  henv. til alle import bilene uten dette i kalde vinter Norge, skjønte jeg poenget. Jeg har jo pinadø lang egenerfaring jo....
Rart hvor ''blind' man kan bli som hadde glemt dette?
Jeg har jo i over 30 år vist dette om å ikke starte vinterlagrede mc'er nettopp pga. dette.

Du trenger ikke svare på dette tema, Saltkjelen,  for jeg vet at jeg har rett 😉
 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Bevares da mann. Det var da voldsomt. Er det nødvendig å ta så hardt i da? 
For dette er en defensiv  ordbruk av deg,  Saltkjelen, av grunner jeg ikke vet. Jeg er ikke interessert i å diskutere med deg. Saltkjelen.
- Og Saltkjelen;...... ''forguder?'' ..🤨

Jeg skal ikke nevne alle pkt. mekaniker ramset opp vedr. fordeler med 'Kaldt Klima Versjon', men èn ting vet jeg selv fra over 3-4 tiår med mc.
- HØR: Aldri start opp vinterlagrede mc'n.
Varmen skaper kondens inne i motor ved avkjøling. Dette vannet fryser og vil skape ekstra trykk innvendig i motor,  ikke for å nevne korrosjon!

Dette la mekaniker ut om ''i det vide og brede'' om hvordan ''kaldt klima teknikken'' unngår ovennevnte.
F.eks. hver gang jeg har kjørt en kort tur i vinterkulde, og dermed ikke klart å få opp arbeidstemperaturen i motoren, hører jeg webasto ''kjøre sitt eget løp'' der inne under panseret, etter at jeg har låst og forlatt bilen.
''Kaldt klima teknikken'' jobber med å fjerne innvendig kondens i veivhuset etc.. Kondens som vil fryse og presse - trykke på i et alt for trangt miljø fra før av der inne.

Så når mekanikker påpekte dette, og  henv. til alle import bilene uten dette i kalde vinter Norge, skjønte jeg poenget. Jeg har jo pinadø lang egenerfaring jo....
Rart hvor ''blind' man kan bli som hadde glemt dette?
Jeg har jo i over 30 år vist dette om å ikke starte vinterlagrede mc'er nettopp pga. dette.

Du trenger ikke svare på dette tema, Saltkjelen,  for jeg vet at jeg har rett 😉
 

Var det tilfeldigvis en lærling du har snakket med😛? 842 har jo ingen betydning lenger. Nye biler har ikke varmeelemtet som @Saltkjelen nevner. 

Endret av lagunilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kondens er selvfølgelig et reelt problem på vinterstid, men etter den logikken så skulle alle importbilene vært på dynga nå med herpa motor. Kald klima pakken har sikkert noe for seg, ellers ville den ikke eksistert. Men grunnen til hvorfor @Saltkjelen sier det han sier, er fordi "mekanikere" og selgere spesielt, er kjempeglade i å gi bilen utstyr og "evner" den ikke har. Nå vet jeg ikke hva mekanikeren din nevnte @Mr. Erling, men blir ikke sjokkert hvis "oppvarmede spylerdyser, kraftigere varmeapparat, kraftigere batteri/dynamo" var en del av samtalen. Som nevnt veldig mange ganger på forumet er det kun oppvarma vevihusrør og bypass ventil som skiller biler med og uten S842A. 

Videre så gjør ikke Webasto noe som helst for motoren, og det er det mange som finner ut av til slutt til sin skuffelse. Webasto holder kupén varm før man drar avgårde, men så fort motoren starter, så vil det iskalde kjølevannet fra motoren blande seg med kjølevannet som finnes i slangene som går til varmeveksler bak dashboardet og man er kommet like langt igjen. Om Webaston jobber etter at du har skrudd av motoren, så er det ikke for holde motor varm. Så lenge du ikke modifiserer kretsen, så vil webasto kun sirkulere oppvarmet væske i kretsen som går fra Webasto -> vannventil -> varmeveksler i bak dashboardet. 

Dette er ikke ment som et angrep, men heller for opplysning. Det er vår "jobb" på forumet å opplyse hverandre slik at man ikke blir rundlurt av folk som ikke har peiling. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kalde glufsen man får etter noen minutter er litt lei ja, men synes den går fort over da. Har webasto og 4 soners klima. Ikke noe problem med - 25 da

Dumt at webasto varmer motor kun når motoren går. Hadde vært bedre for motor om den fikk litt varme og før man startet opp i kulda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å se disse gamle bilene blir brukt og ikke minst fungerer i hverdagen.

En liten anekdote om E34; Husker en slektning hadde kjøpt seg en flott mørkegrønn E34 525tds når jeg var liten. Det ble gjort en stor sak ut av at han kom seg opp en bakke ovenfor gården vår en vinterdag der folk ikke klarte å stå på føttene i samme bakken, og en slaktebil med griser fra gården vår ikke kom opp, rant bakover og utfor veien. Men BMWen kom opp. Magisk. 

Cold climate-pakken lovpriser jeg og svelger alt selgere og uvitende mekanikere sier glatt uten skepsis overhodet. Jeg antar jo at bilen ikke hadde startet under 0 grader dersom dette livsviktige utstyret ikke hadde vært på plass. Til og med Minien har dette, norsksolgt som den er. Begge bilene starter fint i god kulde, og BMWen spesielt produserer varme etter få minutter.

Nei, jeg stoler nok mer på kunnskapen dere bidragsytere her inne besitter når det gjelder tekniske diskusjoner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mr. Erling skrev:

Bevares da mann. Det var da voldsomt. Er det nødvendig å ta så hardt i da? 
For dette er en defensiv  ordbruk av deg,  Saltkjelen, av grunner jeg ikke vet. Jeg er ikke interessert i å diskutere med deg. Saltkjelen.
- Og Saltkjelen;...... ''forguder?'' ..🤨

Du trenger ikke svare på dette tema, Saltkjelen,  for jeg vet at jeg har rett 😉

Jeg beklager om det nokså harmløse innlegget såret deg på et eller annet vis (jeg forstår jeg må ha truffet et sårt punkt), men utstyrskode 842 er ingen vidunderkode slik mange (spesielt selgere) hevder. Siden du åpenbart har fasiten på dette temaet, både som eier av en bil med denne utstyrskoden og 842-vitenskapmann, kan ikke du fortelle litt om hva det er som gjør denne pakken spesiell og hva den inneholder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...