Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 12.8.2020 den 23.35, Saltkjelen skrev:

Hos BMW har de tenkt én av to.

1) «Oi, vi får vanvittig mye hate for den stygge fronten vi har laget. Kanskje vi skal lage en touring-utgave for å tilby noe nytt? Det må da få salget opp..»

eller 2) «Nå som vi har designet den stygge fronten, kan vi endelig bevise for BMW fansen at touring ikke selger. Da slipper vi maset om å komme med touring på fremtidige modeller ved å vise til de elendige salgstallene for G8x M..»

 

Ellers er det helt fantastisk at BMW tar til fornuften når det kommer til verstingutgaver av touring. 

Touringen kommer jo ikke før om 2år, så de har god tid til å komme med annen front en det som vi har sett til nå..
Da får de også sett hvordan det går med det nye designet... godt mulig M3 touring blir en LCI 🤣

Endret av Tyggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Så utvannet som M-konseptet har blitt de siste 10 årene, så kan de like godt begynne med stasjonsvogner også. har aldri skjønt greien med det, men de kan vel ikke være noe "dårligere" enn sine tyske rivaler...

Men akkurat Touringer er ikke med på å utvanne M merkevaren. Dette er noe BMW først kom med i 1992, mens M avdelingen ennå var ganske ung.

Jeg mener at Touring er med på å bygge merkevaren til BMW M. Alle synes dette er kult, og hvis du ser på AMG og Audi RS så er det jo akkurat stasjonsvognene som får mye oppmerksomhet. Folk synes det er fasinerende med en stasjonsvogns praktiske egenskaper kombinert med ytelsene til en seriøs sportsbil. Dette gir mye mer mening enn disse SUVene M, AMG og Audi RS driver på med...der vil til slutt fysiske lover sette en begrensing om hvor sportslige de kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 fredrik90 :)

En E34 m5 touring 3.8 har jeg ofte lurt på, hvorfor kjøper man bare ikke det som familiebil? E61 m5 er også råskap. Vi er hvertfall avhengig av stasjonsvogn, sedan klarte jeg med kun som singel. Av de litt rimeligere sports stasjonsvogner i dag så er det vel kun Focus ST 2.3 jeg kommer på, pluss utgående 308 Sw GT og Golf R. Men lite slår en M bil ja :) men e63s wagon er kanskje drømmen

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor ikke BMW har hatt flere M-modeller som Touring. Jeg kan forstå poenget med å rendyrke M-konseptet og arven fra de første M-modellene, men som Evopower er inne på er en Touring ganske praktisk når det kommer smått i familien (hvilket jo gjelder for de aller fleste før eller senere).

BMW kom jo med E34 Touring som M-modell allerede i 1992 - faktisk før Audi og Mercedes-Benz kom med tilsvarende modeller. Audi RS2 Avant (som forøvrig ble bygget av Porsche) dukket først opp i 1994. E46 og E39 kom aldri som Touring og M-modell, men Alpina tilbød alternativer. E61 M5 var neste modell for BMW, men deretter ble det stille fra den kanten - bare merkelig når Audi og Mercedes-Benz ellers nøt stor suksess med konseptet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det er flott at Bmw kommer med M touring. 

Ang. Hvem som kon først , mener Audi s2 avant og s4 avant kom før M5 touring ca 90/91, mulig jeg husker feil. Går vi tilbake til midten av 80 tallet , så hadde vi kun Audi 200 turbo quattro og MB 300tdt , som kune regnes som de mest sportslige stasjonsvogner ? 245/740/760  , CX break turbo 2 og 505 turbo fantes også. 

Tilbake til bmw touring og M biler , i 1971/72 kom bmw ut med en sportslig tuoring , 2000tii  touring, så Bmw var tidlig ute med sportslig kombi/touring konsept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 200 Quattro Avant og MB E300TE kan overhode ikke nevnes i samme åndedrag som E34 M5. Dette er totalt forskjellige biler med helt forskjellig fokus. Dette var store komfortable familiebiler med kraftig motor. E34 M5 var noe helt annet, dette var en kjøremaskin som også hadde praktiske egenskaper. E34 M5 Touring var en familiebil du kunne dra rundt nordsløyfa  med og sette en respektabel rundetid. Det kan man ikke si om 200 Quattro eller 300TE...

Audi S4 kom vel som Avant i 1991, men igjen så mangler denne mye av sportsligheten som som E34en hadde. S4 kom også til kort effektmessig, Audi sin 2,2 liter femmer på 230 hk var ingen match mot den langt mektigere 3,8 literen på 340 hk i E34 M5. Audi kom jo med en 4,2 liter på 280 hk, det hjalp noe men med denne så ble bilen håpløst fremtung. Dette var mer en konkurrent til E34 540i Touring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig 90 talls performance stv ikke kan sammenlignes med 80 talls stv.

jeg dro inn 80 tallet for å illustrere at de «råeste» stasjonsvognene den gang var de nevnte. Alt. Kunne man kjøpe splitter ny toppmodell stv, og ta med en stor sekk penger og oppsøke Tresser, amg, carlsson, shultz, oettinger o.l hvis man skulle ha noe virkelig sportslig . Husk at familiebil i storbilklassen lå på 90-110 hk , 120hk var bra og 160-180 var topp. ( MB 300tdt ikke 300te ).

Poenget var å linjene ned til tii touring med dagenes «bare» 130hk . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 02-Jan skrev:

Enig at det er flott at Bmw kommer med M touring. 

Ang. Hvem som kon først , mener Audi s2 avant og s4 avant kom før M5 touring ca 90/91, mulig jeg husker feil. Går vi tilbake til midten av 80 tallet , så hadde vi kun Audi 200 turbo quattro og MB 300tdt , som kune regnes som de mest sportslige stasjonsvogner ? 245/740/760  , CX break turbo 2 og 505 turbo fantes også. 

Tilbake til bmw touring og M biler , i 1971/72 kom bmw ut med en sportslig tuoring , 2000tii  touring, så Bmw var tidlig ute med sportslig kombi/touring konsept.

80-talls bilene var annerledes som Fredrik påpeker, men sammenligningen er allikevel interessant synes jeg. Det fantes folk som var i dette markedet den gangen også (kanskje uten å vite det), men konseptet fantes ennå ikke. Jeg kan i alle fall huske at Mercedes-Benz W124 300TE anno 1985 var rimelig populær (også som 7 seter) og ikke minst veldig, veldig dyr i Norge. Den fantes også som 4Matic og 180 HK var relativt mye på den tiden selv fra en bensinrekkesekser på 2962 cm3 (M103 E30) 

Egentlig er forgjengeren W123 280TE mer interessant fordi den hadde en deilig twincam (DOCH) rekkesekser som ytet solide 185 HK (2746 cm3 bensinrekkesekser - OM617) allerede i 1978. Lydbildet fra denne motoren/eksosanlegget er helt klart en av mine favoritter. Denne modellen hadde også plass til 7 personer ved hjelp av en bakovervendt tredje seterad. Tyskerne kalte denne modellen med litt kraftigerer motorisering for en "express-kombi" - et uttrykk som illustrerer fart og praktisk interiørplass.

Så på mange måter var det faktisk Mercedes-Benz med W123 280TE som under tvil oppfant konseptet med relativt kraftig motoriserte stasjonsvogner (i alle fall her i Europa)... :)

@Evopower Mercedes-Benz utviklet ikke W124 500E som stasjonsvogn originalt og når det gjelder W123 var 280E/TE toppmodellen. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den jeg sikter til. W123. Den originale amg vogna og muligens den første raske stasjonsvogn i Europa. 

 

 

Og her w124 som da var rekkesekser. 

 

Det som slår meg nå er hvordan jeg begynner å like dette designet. Jeg mente dette var stivt, firkantet, gammeldags (spesielt midtkonsollen) og gubbete, sammenlignet med E34. Ikke at jeg nå liker E34 mindre, men begynner å forstå interessen for eldre mb og hvorfor de solgte så godt. Det har sikkert med alder å gjøre. Mercedesen oser presens og tyngde og integritet, selv om designet ikke er penere enn E34 i seg selv :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower AMG, Brabus og et par andre tilsvarende firmaer utviklet kule varianter av disse gamle MB modellene, men Mercedes-Benz var på denne tiden da W123 og W124 var på markedet relativt konservative (dog W124 500E, som ble bygget av Porsche, var en slags utfordrer til E34 M5). AMG ble f.eks ikke kjøpt av Mercedes-Benz før i 1999 og de tok ikke over hele selskapet før i 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å dra tråden helt ut på viddene, men måtte sjekke litt grundigere rundt hvilken bilmodell var først ute med «performance stasjonsvogn». Raskt søk på nettet, kom jeg fram til Dodge Coronet 440 wagon, som ble introdusert i 1966.

vekt som min Passat og 0-109 på 5.9, nesten 700nm !  Nå har allikevel amerikanerne gravlagt stasjonsvognen, som  europeiske produsenter har vedereutviklet i flere 10-år. Markedet (idag) for stasjonsvogner ligger hovedsakelig i nord Europa. 

 

Edit: lenke til coronet. https://fastestlaps.com/models/dodge-coronet-440-wagon-hemi

 

 

Endret av 02-Jan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@02-Jan Flott at du sjekket dette. Jeg la inn et lite forbehold da jeg skrev at Mercedes-Benz med W123 280TE under tvil oppfant konseptet med relativt kraftig motoriserte stasjonsvogner (i alle fall her i Europa)... :)

For å knytte dette til BMW igjen så er det rimelig klart at E34 M5 Touring var en temmelig bemerkelsesverdig konstruksjon helt på begynnelsen av 90-tallet. Det hadde vært interessant å få litt mer kjøtt på benet i relasjon til hva som var begrunnelsen for å utvikle modellen og hvordan de tenkte at den skulle passe inn i modelporteføljen. Dette var uten tvil pre X-serier og E32 7-serien sto helt sikkert fast som en påle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2020 at 10:50 PM, Fredrik said:

For å knytte dette til BMW igjen så er det rimelig klart at E34 M5 Touring var en temmelig bemerkelsesverdig konstruksjon helt på begynnelsen av 90-tallet. Det hadde vært interessant å få litt mer kjøtt på benet i relasjon til hva som var begrunnelsen for å utvikle modellen og hvordan de tenkte at den skulle passe inn i modelporteføljen.

 

BMW ble nok litt stresset av Audi som allerede hadde 200 Avant på markedet, før de lanserte C4 S4 Avant i 1991/1992 (samt S2), samme år som BMW begynte å produsere M5 Touring (mai 1992). Og Mercedes sin 300TE hadde jo vært kongen på stasjonsvogn-haugen siden 1987.  Som vanlig når det kommer til stasjonsvogner kom BMW slentrende inn døra når vorspielet var ferdig og alle skulle ut på byen....

 

 

036104cc243904db749e2ac99659bd6b.jpg

002ku0.8349.jpg

A168878_full.jpg

85f448-1587765889.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...