Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@papertiger Den primære motivasjonen for denne strategien er at bilene deler chassis med de ordinære modellene og kan derfor bygges på de samme produksjonslinjene (noe som sparer bilprodusentene for store nye investeringer). iX3 er på den måten ikke en "ekte" elektrisk bil, men en ordinær modell som er konvertert til elektrisk drift på linje med f.eks Peugeot e208.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

@Saltkjelen

Da ser jeg at du har moderert deg litt :) "Snart" ble omformulert til "til slutt".

M760i var en nisje modell, og det vil også en helelektrisk variant være. Tar man V8 motoren f eks, så tror jeg helt ærlig at man også i 2030 kan kjøpe en ny BMW med V8. Sikkert med en eller annen form for del elektrifisering, men at denne type forbrenningsmotorer skal helt plutselig dø i løpet av få år er jo bare feil. Jeg husker en kjent bruker her inne proklamerte for noen år siden at innen 2025 så skulle BMW bare selge rene elektriske biler...det ser ikke sånn ut nå. 

Etter hvert som elektrisk drivlinje blir ett stadig bedre alternativ til fossilmotor så vil vi se mer av dette, selvsagt. Men at alt med forbrenningsmotor skal opphøre å eksistere i nybilmarkedet tror jeg bare ikke på. Iallfall ikke de nærmeste 15-20 årene.. 

 

Jeg står fortsatt inne for kommentaren om "snart", for utviklingen skjer dessverre svært fort. Se bare på M760i - denne ble bekreftet i slutten av 2019/begynnelsen av 2020, at skulle leve til rundt 2023 frem til G70 7-serie tar over. På et snaut halvt år ble det kjørt kontrabeskjed, og modellen endte sine dager sammen med M550d/750d/X5 M50d/X7 M50d i forrige måned - altså ca. tre år før estimert tid. Det er tydelig at ting endrer seg fort, og at tidligere estimater om at vi vil ha forbrenningsmotor de neste 30 årene, kanskje ikke er like gjeldende lenger. Jeg tror dessverre at innen 2025-2030 (noe jeg vil definere som "snart"), er forbrenningsmotorens dager talte. Er det én gang man virkelig skal nyte en motorsterk forbrenningsmotor, så er tiden inne for å gjøre dette.

Dette ble sagt om BMWs V8 i tiden rundt der V12 var bekreftet til ut i 2023;

Sitat

“When it comes to the V8, it’s already difficult to create a strong business case to keep it alive given that we have a six-cylinder high-powered plug-in hybrid unit that delivers 441kW (600hp) of power and enough torque to destroy many transmissions.

However, our four- and six-cylinder diesels will remain for at least another 20 years and our gasoline units for at least 30 years.”

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Enig. Når det er sagt er vel verken e-tron eller EQC "ekte" elektriske biler satt på spissen, da de bruker samme plattform (gjerne modifiserte utgaver) som sine fossildrevne slektninger.

Over til noe annet; M4 Comp. by KITH. Måtte faktisk sjekke ut hva KITH var for noe. 
https://www.wsj.com/articles/why-porsche-and-bmw-are-gunning-for-hoodie-wearing-teens-11603727944 

Quote

As Uwe Dreher, head of marketing for at BMW North America put it, it doesn’t matter if the “people who buy the hoodie with the Kith BMW logo….also buy the car.” As he said in an interview before the launch, many of Kith’s shoppers aren’t even old enough to drive. The partnership is also about building awareness.

...og nå forstår jeg endelig BMWs smakløse M Performance lineup av deler til nye G8x. Målgruppen er ikke oss, det må være den gjengen som enda ikke har fått lappen.

Exclusive Photos: M Performance Parts for the 2021 BMW M3 / M4

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endrer seg fort nå iallfall, det er sikkert. Nå kommer det vist ren el plattform til BMW likevel. https://www.tu.no/artikler/bmw-lager-ny-elbilplattform/502120?fbclid=IwAR1WsPdsCdRMYI7riscVMlkaCjvRK4fpfLwjNDtc4Qo0Fkk5h8-_t2xHuac

Usikker på om lenken funker for de uten Facebook: image.thumb.png.8368169225cfbd2a47e6c0a0737ed7c3.png

 

image.thumb.png.3ce7d5ee2043259a66e83d0f8b786983.png

Endret av mslello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Det har jo tidligere ved flere anledninger vært diskutert BMW sin lefling med forskjellige drivlinjer i samme modell - X3 er jo først ut her ved å tilby fossil, PHEV og BEV i samme modell. Leste i et av de siste CAR Magazine-utgavene uttalelser og intervjuer med sjefer i Hyundai og Peugeot - de kjører samme modell som BMW - og BMW sin modell ble også referert til der. Altså å tilby alternative drivlinjer på samme plattform, alt etter hvor i verden bilen selges. Noen steder kan kun eldrift selge, andre steder med store avstander er ikke kun batteridrift mulig grunnet bruksmønster, avstander, infrastruktur, og en PHEV kan derfor være fornuftig. Mens i noen områder er ladeinfrastruktur fraværende, for ikke å snakke om at områdets økonomi og utvikling gjør at bensin og diesel fortsatt er det eneste valget og eneste som selger. Hyundai er også en sterk pådriver for hydrogenteknologien sammen med bl.a. BMW, de er begge medlem i Hydrogen Council, og mener det kan spille en viktig rolle der det ser for seg et økt salg i takt med at utviklings- og produksjonskostnadene synker. Den har allerede gått drastisk ned siden første generasjon. Så er det viktig at teknologien er sikker, samt at infrastrukturen utvikles og utvides.

Jeg har lenge tenkt at BMW gjør dumt i å spille på mange hester samtidig, men det ser ut som at flere gjør det samme og etter å ha lest disse intervjuene ser jeg absolutt fordelene med å gjøre det. Har jo med økonomi å gjøre, men også å anerkjenne at noe som funker i Oslo ikke nødvendigvis funker i Finnmark, for å ta Norge som et eksempel.

Jeg tror at dette er ett lurt trekk av bilprodusentene, både for å holde kostnader nede og for å ha ett vidt spekter for kunder å velge i. Dette blir mye mer utbrett etter hvert som batteriteknologien blir såpass kompakt at den enkelt kan plasseres på ett sted hvor det også kan sitte en drivstoff tank og en fossil drivlinje. Slik ting er nå med egen egne elektriske modeller i tillegg til de fossile er jo bare komplisert. Du trenger dobbelt opp av alt, helt fra utvikling til produksjon. Hvorfor kunne ikke ID 3 drivlinjen plasseres i nye Golf, de ble jo utviklet samtidig. Da hadde kanskje ikke ID 3 vært det tapsprosjektet for VW som den til nå har vært.    

17 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg står fortsatt inne for kommentaren om "snart", for utviklingen skjer dessverre svært fort. Se bare på M760i - denne ble bekreftet i slutten av 2019/begynnelsen av 2020, at skulle leve til rundt 2023 frem til G70 7-serie tar over. På et snaut halvt år ble det kjørt kontrabeskjed, og modellen endte sine dager sammen med M550d/750d/X5 M50d/X7 M50d i forrige måned - altså ca. tre år før estimert tid. Det er tydelig at ting endrer seg fort, og at tidligere estimater om at vi vil ha forbrenningsmotor de neste 30 årene, kanskje ikke er like gjeldende lenger. Jeg tror dessverre at innen 2025-2030 (noe jeg vil definere som "snart"), er forbrenningsmotorens dager talte. Er det én gang man virkelig skal nyte en motorsterk forbrenningsmotor, så er tiden inne for å gjøre dette.

Dette ble sagt om BMWs V8 i tiden rundt der V12 var bekreftet til ut i 2023;

 

Men de eksemplene du viser til her er jo alle nisjeprodukter, ikke noe av dette er mainstream biler som folk flest velger. Det at M760i ble avsluttet før tiden er det jo flere årsaker til. Med de økte krav til lønnsomhet og utslipp så hadde ikke denne motoren noe fremtid i BMW, den solgte for lite og var for kostbar å holde i produksjon. Det samme kan sies om M50d motorene, en uhyre kompleks motor å bygge som rett og slett var dårlig butikk for BMW. Også henger det jo selvsagt sammen med det lyset som dieselmotorer ble stilt i etter utslipps skandalen. Men en ny V8er er jo planlagt til 7-serien, og jeg tror viljen til å holder V8eren i live er langt større enn nisjeprodukter som V12 og en dieselmotor med fire turboer. Sånn egentlig så har V12 motorer levd på lånt tid de siste 15 årene. Særlig når man ser på effekt og ytelse, da moderne turboteknologi kunne gi samme ytelse i mindre motorer. V12 blir heretter forbeholdt Rolls Royce, Bentley og Aston Martin.

Man kan jo selvsagt tolke dette og fossilmotorens fremtid som man vil. Jeg velger å ikke tolke det så dystert, ikke ennå iallfall. I Norge ser ting mørkt ut, og det er jo litt dumt med tanke på nybilkjøp. Derfor er det helt klart viktig å nyte dette mens man kan, går man med tanken om å kjøpe en skikkelig fossilbil så gjør det nå. Ikke kjøp elbil før du blir tvunget til det, det er iallfall min tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvorfor kunne ikke ID 3 drivlinjen plasseres i nye Golf, de ble jo utviklet samtidig. Da hadde kanskje ikke ID 3 vært det tapsprosjektet for VW som den til nå har vært.   

Et chassis/plattform for en "ekte" elektrisk bil (EV) er helt annerledes enn for en alminnelig bil (selv om den er konvertert til elektrisk drift). Først og fremst har ikke en EV et motorrom og den har ingen drivlinje og dermed heller ikke en kardangtunell. Gulvet er derfor som regel helt flatt og kabinen trukket vesentlig lenger ut foran (fordi det ikke er en dyp og plasskrevende stempelmotor + gearkasse foran). Dette er også årsaken til at de fleste EV'ene har relativt god plass innvendig. Plassutnyttelsen i en ekte elektrisk bil er derfor vesentlig bedre enn for en alminnelig bil og dette er også den primære årsaken til at VW valgte å begynne på nytt med ID3.

Motoren i ID3 ligger bak og den har derfor bakhjulstrekk. ID4 skal såvidt jeg forstår også komme med firehjulstrekk og dette betyr at den også får en elektrisk motor foran (les: EV'er har ingen tradisjonell drivlinje som overfører kraften). De elektriske motorene er relativt små og ligger dypt rett over eller som en del av "akselen". Dette gjør at det som regel er plass til et lite bagasjerom foran og en dyp forsenkning i bagsjerommet bak der eksosanlegget og evt. differensialen normalt er på alminnelige biler. Batteriet ligger under den flate bunnen på EV'er og opptar dermed ikke plass som en drivstofftank gjør i en alminnelig bil (plassen der drivstofftanken er dermed frigjort til plass for passasjerene i en EV).

Jeg tenker ellers at VW ikke hadde noe valg som en følge av dieselskandalen. De måtte gjenoppfinne seg selv i et forsøk på å skape et bedre image. Selve navnet ID3 henspeiler på dette "Intelligent Design 3" etter Boblen og Golf - to andre markante skift/begynnelser i historien for VW. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tenke og tolke som man vil, men når alle signaler går på at elektrifiseringen går raskere, at målene blir fremskyndet og at investeringene i fossile motorene og drivlinjer blir mindre og sjeldnere...

2020 er jo Corona året og produksjon og generell industri har gått kraftige ned. Men hos oss har vi et betydelig mersalg (ABB) 

Elektrifisering av alt har altså kjempefokus, hva da med ladestasjoner?

Jo, 350% økning på salg av nye ladestasjoner! Trehundreogfemti prosent!

Vi har også inngått et sammarbeid med bl.a vattenfall for utbygging av ladestasjoner i Finnmark.

Corona har gjort at det «grønne skiftet» har akselerert betydelig. I Norge er vi i spydspissen av elbilrevolusjonen, så ikke rart at vi klager på fossil chassi blir brukt på elbil.

Batterier og elbilindustrien gjør betydelig sprang innen teknologi, så behovet for et dedikert elbilplatform gjør seg gjeldene tidligere enn tiltenkt også for BMW.

Trenden nå er at billigere biler vil være fossil, så vil flaggskipene være elektriske, utviklingen vil bli deretter, fossil blir ikke satset mye på fremover. Se bare på flaggskipet inext som blir lansert neste uke, ny teknologi kommer først i elbilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2020 den 13.44, mslello skrev:

Syntes den hadde pent forbruk når han lå i 120, dette virker veldig lovende for iNext og i4 iallfall. Jeg syntes lyden den lagde var ok også, får litt mer fartsfølelse. Men det er jo veldig greit å ha muligheten til å slå av. 

Etter det jeg kan forstå, sier han 160kW/100km i 120km/t. Ingen av bilene Teslabjørn har testet har hatt så lavt forbruk i 120km/t. Uansett bilstørrelse eller vekt. Så enten er dette utrolig godt gjort av BMW, eller så er det noe feil. Siden i3 120Ah bruker godt over 200kW/100km i 120km/t, heller jeg mot det siste. Men jeg håper at det er rett, så det blir spennende å se hva andre journalister rapporterer.

I 120km/t begynner forbruket å bli dominert av luftmotstand, så en SUV med ganske stort frontaeral stiller i utgangspunktet med et handicap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående ren elbilplattform eller felles plattform for elbil og modeller med forbrenningsmotor har jeg endret mening i det siste.

Jeg tenkte til å begynne med at en ren elbilplattform måtte være det beste for en elbil. Men så bestilte jeg en elektrisk Volvo XC40, som deler plattform med de andre XC40'ene, og begynte å se på detaljene. Universalplattformen har færre ulemper enn jeg trodde. Siden torpedoveggen ikke er en del av plattformen er det mulig å utnytte det at elmotoren tar mindre plass enn en forbrenningsmotor. Bak er elmotor og elektronikk såpass lavt montert at det ikke begrenser form eller størrelse på bagasjerommet. Ulempen er at du får en kardangtunnel i baksetet, men spørsmålet er hvor ofte dette er et problem. Og veldig mange rene elbiler har bakenden av midtkonsollen stikkende ut mellom forsetene på en slik måte at det begrenser benplassen i baksetet uansett.

En fordel med kardangtunnel er at det er en effektiv måte å oppnå ekstra torsjonsstivhet i bilen. Men den største fordelen for meg med kardangtunnelen er at du kan putte batterier i den, og dermed frigjøre gulvplass både foran og bak. Etter å ha prøvd noen elbiler har jeg funnet ut at jeg ikke er så glad i at det er tolv-femten centimeter tykt gulv hele veien i bilen. I Volvoen med universalplattform er gulvet bare noen få centimeter tykt ved føttene i både forsete og baksete. Du merker ikke forskjell fra en vanlig bil.

BMW i3. Viser tykkelsen på gulvet med ren elbilplattformBMW_i3_-_Side_Doors_open.jpg.3ab3a0f9bd8301d088d86bdeb084c163.jpg

 

XC40 P8 Recharge plattform med seter2021-Volvo-XC40-Recharge-P8-AWD-6.thumb.jpg.8593eac67c6f9430e182b58af3448480.jpg

 

XC40 P8 Recharge plattform med batterierweb_001-10-747x420.jpg.5791867f5011989fd297aee553f9669d.jpg

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at BMW har skiftet kurs og heller vil gå for en egen elbilplatform er ikke ensbetydende med at dette er rett løsning. Som @ogee1 er inne på så er det en rekke fordeler med en felles plattform. Når bilene nå fremover kan kan utvikles helt fra bunnen av med både fossil og batteridrift i tankene så kan jeg ikke se noe annet enn at dette er mer lønnsomt. Fremtidens batterier blir mer kompakte og kan pakkes slik at de opptar plassen der det vanligvis vil være drivstofftank og drivlinje.

Jeg skjønner at en ren elbil plattform er mer plasseffektiv, sett at man får mer innvendig plass i en mindre bil. Men er det sånn vi vil at fremtidens biler skal se ut? noen rare små "bobler" uten overheng foran eller bak? Det er jo bare å se på I3 eller ID 3, det er ikke akkurat noen vakre biler sammenliknet med f eks en 3-serie eller en Golf. Det er ikke så rart at de peneste elbilene er dem som er bassert på en fossilbil. Og de står heller ikke tilbake for en elbil på eget basis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det at BMW har skiftet kurs og heller vil gå for en egen elbilplatform er ikke ensbetydende med at dette er rett løsning. Som @ogee1 er inne på så er det en rekke fordeler med en felles plattform. Når bilene nå fremover kan kan utvikles helt fra bunnen av med både fossil og batteridrift i tankene så kan jeg ikke se noe annet enn at dette er mer lønnsomt. Fremtidens batterier blir mer kompakte og kan pakkes slik at de opptar plassen der det vanligvis vil være drivstofftank og drivlinje.

Jeg skjønner at en ren elbil plattform er mer plasseffektiv, sett at man får mer innvendig plass i en mindre bil. Men er det sånn vi vil at fremtidens biler skal se ut? noen rare små "bobler" uten overheng foran eller bak? Det er jo bare å se på I3 eller ID 3, det er ikke akkurat noen vakre biler sammenliknet med f eks en 3-serie eller en Golf. Det er ikke så rart at de peneste elbilene er dem som er bassert på en fossilbil. Og de står heller ikke tilbake for en elbil på eget basis. 

Jeg vil tro at uansett hva slags drivlinje du «heier» frem, at man ønsker en mest mulig optimalisert løsning. Vi kjører tross alt BMW, ikke noe Kia skval.

Eierene av disse ser vel på sin Niro som mer eller mindre «bare» et fremkomstmiddel og bryr seg fletta hvor helhetlig elbilen/fossilbil løsningen er.

Er man seriøs i sin satsning (premium segmentet) må man ta det på alvor å gjøre det det fra bunnen og opp.

Men jeg skjønner at bilprodusentene i den første fasen, med lave produksjons og salgstall - at man rasker delene sammen og gjør et helt ok førstegangsprodukt.

Forventningene er større til elbilen om 5 år, da trenger man også en helstøpt plattform som gir frunk og alle andre elbil sære fordeler.

Selvsagt går det også andre veien, at fossilbilen skal gi denne kundegruppen optimal kjørefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Bra observert og du har flere gode poenger vedr. pros & cons når det gjelder ekte elektriske biler. Egenskapene det helt flate gulvet tilbyr er klart noe man bør diskutere. Som du poengterer blir gulvet relativt tykt og tar litt av passasjerplassen. Dette merker man spesielt i Tesla Model S der man i baksetet sitter med knærne nesten oppe i haken. I Model 3 har de endret litt på setet slik at man sitter mer naturlig i baksetet. Det er forøvrig ikke kun elektriske biler som har dette fenomenet i kombinasjon med et helt flatt gulv. Vår Citroën C4 Picasso har også dette og man sitter med litt for høye knær (i baksetet som voksen) i den bilen også (som ikke har et stort batteri under gulvet).

Vedr. hvorvidt fraværet av en kardangtunell er en ulempe i relasjon til bilens chassis i en ekte elektrisk bil er jeg mer usikker. Jeg tror egentlig ikke dette fordi bilen nødvendigvis må være konstruert til å være minst like stiv siden batteriet fyller hele plassen under gulvet (les: batteriet skulle nødig "flekse" under hard kjøring - eller spiller dette kanskje ingen rolle?). Gode kjøreegenskaper slik man normalt definerer begrepet er uansett ganske relativt når man snakker om biler som veier opp mot to tonn og sogar vesentlig mer. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg skjønner at en ren elbil plattform er mer plasseffektiv, sett at man får mer innvendig plass i en mindre bil. Men er det sånn vi vil at fremtidens biler skal se ut? noen rare små "bobler" uten overheng foran eller bak? Det er jo bare å se på I3 eller ID 3, det er ikke akkurat noen vakre biler sammenliknet med f eks en 3-serie eller en Golf. Det er ikke så rart at de peneste elbilene er dem som er bassert på en fossilbil. Og de står heller ikke tilbake for en elbil på eget basis. 

Ekte elektriske biler er ikke direkte knyttet til "boble" designet. VW har valgt dette med ID3, men f.eks Tesla Model 3 og S ser mer konvensjonelle ut og de er også ekte elektriske bilmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...