Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har troa på 8-serien jeg, det pleier å bli ganske bra når BMW lager coupe 😀

8 serien er ikke et vellykket prefiks for BMW. Og hittil er det lite imponerende tekniske detaljer og nyvinninger som har kommet til overflaten om kommende 8 serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 17.10.2017 at 14.57, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes det er enda vanskeligere å bruke samme beløp på en bil hvor teknologien er under stadig utvikling og som kommer til å være utdatert om 4 år... 

Man kan vel ikke akkurat påstå at en 2012 Tesla Model S P85 med sine 470hk, 0-100 på 4,2sek og 502km rekkevidde kan kalles direkte utdatert. Flesket man til tidlig her, slik som bl.a "Tesla-Bjørn" har man gjort et enormt bra kjøp. 

Jeg var selv ganske imot fordelene elbiler får, at de snylter på staten, urettferdig o.l. Så snudde jeg. 4hjulstrekk, superlading, rekkevidde på opp mot 500km, 0-100 på rett over 4 sekunder til 600.000. Det er mindre enn en spartansk utstyrt G30 520i.

Hadde vi hatt annen avgiftspolitikk på biler her til lands hadde jeg glatt gått for en M3 eller noe i den duren - at de bilene er overlegne Model S i kvalitet og kjørekomfort hersker det ingen til over. La det ikke herske noen tvil, BMW er helt klart mitt favorittmerke.

Men det byr meg imot å betale mange hundre tusen kroner i statskassen når jeg kan få en så herlig bil som Model S uten å legge igjen så mye som en krone i statskassen, slippe å betale sure småsummer i bomveier, parkere og lade gratis på jobb, få rimeligere forsikring og enda litt til.

Ja, jeg strekker meg gjerne etter gulroten i stedet for å nekte å ta den bare på trass. 

Volvo Polestar ser på sin side fantastisk ut. Mektig imponert over utviklingen de har hatt de siste årene med designet. Håper BMW våkner opp og hiver seg på både elektrifiseringen og forbedrer designet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

8 serien er ikke et vellykket prefiks for BMW. Og hittil er det lite imponerende tekniske detaljer og nyvinninger som har kommet til overflaten om kommende 8 serie.

Nå var det vel design det var snakk om her, jeg vet ikke med andre her men jeg synes 8-serien ser lovende ut. Den er jo kun på konsept stadiet så det er normalt at tekniske detaljer og nyvinninger ikke har kommet frem ennå.

BMW er i en posisjon hvor de kan være litt «kostbare» når det kommer til tekniske opplysninger på konsept biler. Den posisjonen er ikke Volvo i, derfor må de være mer åpene for at folk skal tenne på ideen. Spennende konsept, jeg liker alt Volvo foretar seg og håper de lykkes. Så får vi håpe dette er en bil som faktisk kommer som 600 hk hybrid samt at den kommer før 2020 og blir en større suksess enn C70..

31 minutter siden, hanzhe skrev:

Man kan vel ikke akkurat påstå at en 2012 Tesla Model S P85 med sine 470hk, 0-100 på 4,2sek og 502km rekkevidde kan kalles direkte utdatert. Flesket man til tidlig her, slik som bl.a "Tesla-Bjørn" har man gjort et enormt bra kjøp. 

Jeg var selv ganske imot fordelene elbiler får, at de snylter på staten, urettferdig o.l. Så snudde jeg. 4hjulstrekk, superlading, rekkevidde på opp mot 500km, 0-100 på rett over 4 sekunder til 600.000. Det er mindre enn en spartansk utstyrt G30 520i.

Hadde vi hatt annen avgiftspolitikk på biler her til lands hadde jeg glatt gått for en M3 eller noe i den duren - at de bilene er overlegne Model S i kvalitet og kjørekomfort hersker det ingen til over. La det ikke herske noen tvil, BMW er helt klart mitt favorittmerke.

Men det byr meg imot å betale mange hundre tusen kroner i statskassen når jeg kan få en så herlig bil som Model S uten å legge igjen så mye som en krone i statskassen, slippe å betale sure småsummer i bomveier, parkere og lade gratis på jobb, få rimeligere forsikring og enda litt til.

Ja, jeg strekker meg gjerne etter gulroten i stedet for å nekte å ta den bare på trass. 

Volvo Polestar ser på sin side fantastisk ut. Mektig imponert over utviklingen de har hatt de siste årene med designet. Håper BMW våkner opp og hiver seg på både elektrifiseringen og forbedrer designet. 

Får du over 500 km ut av en fem år gammel Tesla, da er du god. Jeg trodde det poenget jeg kom med skulle være lett å forstå. 

Du behøver ikke å forsvare valg av Tesla, jeg skjønner kjempegodt at folk kjøper de bilene der. Hadde jeg vært bare «litt» bilinteressert så hadde sikkert jeg også kjørt Tesla. Men jeg har komplett uhelbredelig bildilla og da er ikke Tesla noe for meg. En stor og rask familiebil som er skattefri er jo ett drømme scenario i Norge, vi blir jo flådd på alle andre områder. Jeg har sagt før og sier det igjen, skulle jeg brukt 700 000 kr på en bil så er Tesla noe av det siste jeg hadde valgt. Får jo F10 M5 til den prisen, da er ikke det ett vanskelig valg for meg for å si det sånn. 

Jeg ser på bil som hobby, glede og frihet. Det er ikke her jeg som bilinteressert vil spare inn penger, det gjør jeg på andre ting som ikke interesserer meg så mye. Hadde jeg vært økonomisk så hadde jeg solgt alle tre bilene mine, da jeg har en kjempefin firmabil som jeg kjører gratis. Men faen å kjedelig det hadde vært i lengden... Litt det samme ser jeg med elbil, og ærlig talt...hvor gøy er 0-100 på 4 sek i lengden? Ikke noe dramatikk, ikke noe lyd og ikke noe girskift som slår deg i ryggen? Eneste du opplevder er å kanskje ikke rekke å komme hjem? Jeg kjørte P100D, 0-100 på 3 sek er det sykeste jeg har opplevd. Jeg kjørte også F80 M3, en bil som er treigere. Men den føltes overhode ikke treigere, tvert i mot så er den så utrolig mye mer involverende. Du sitter igjen med en mestringsfølse og ærefrykt for bilen, det kan du bare glemme i en batteribil hvor det bare er å trå pedalen i gulvet og lene deg tilbake. Nei, dere får kjøre elbiler så mye dere hæler og orker...jeg sverger til god gammeldags fossil morro. Noen ganger får jeg følelsen av at jeg er den siste ekte bilentusiasten igjen på forumet her 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den nye 8-serien, jeg liker den nye Z4 og jeg har litt sansen for X7. Jeg er positiv for iNext og BMWs satsing innenfor dette feltet. Joda jeg kan pirke på de forskjellige modellene, men totalt sett ser det bra. X7 trenger litt designmessige justeringer på detaljer, Z4 må beholde det todelt-farget interiøret og 8-serien ser bra ut på konseptbilen. :) 


iNext skal ifølge BMW ha fremtidsrettet interiør og detaljer samt det nyeste og den mest moderne teknologien og jeg håper og tror de slår knallhardt til i markedet med sine modeller. Selv om fossilbilen er på vei ut eller i det minste tonet ned, noe som i seg selv er trist i en historisk sammenheng og ikke minst for entusiaster som setter pris på det analoge, så er det mye spennende som blir lovet fra bilprodusenter all-over og jeg kan ikke se annen grunn enn å se lyst på fremtiden :) 

Så får vi håpe folk fortsatt har pågangsmot og tar vare på fine E30, E36, E34, 2002 osv. osv. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

 

Får du over 500 km ut av en fem år gammel Tesla, da er du god. Jeg trodde det poenget jeg kom med skulle være lett å forstå.

Jeg har sagt før og sier det igjen, skulle jeg brukt 700 000 kr på en bil så er Tesla noe av det siste jeg hadde valgt. Får jo F10 M5 til den prisen, da er ikke det ett vanskelig valg for meg for å si det sånn. 

Rekkevidde etter X antall år er ganske godt dokumentert, med 90-95% liv etter 250000km, dvs 450-475km. Absolutt innafor.

Ser en 2012 F10 M5 på finn med 110 000km på seg. Det er mye penger for en 5 år gammel sportsbil uten garanti.

De snakket om denne "problemstillingen" på Top Gear for mange år siden. Det var vel da James May var i California og prøvekjørte Honda FCX Clarity. Jay Leno hadde et godt poeng i samtalen, hvor disse "grønne bilene" (sett bort ifra hvor strømmen kommer fra) kan ta over hverdagsbruken, så har man sportsbilene for å kose seg. Det er godt sagt og et godt poeng. Så kan man ta den nødvendige kjøringen til lav kostnad, og så ha en mer inspirerende bil å kjøre de gangene de behovene melder seg. 

0-100-hastigheten var ikke ment som et argument for å kjøpe elbil, mer for å si at det kan være moro selv om det ikke smeller i eksospotta og motoren brøler. F.eks synes jeg det var mye mer underholdende å kjøre en CLA 45 AMG enn Model S og Model X. Kort hjulavstand, sinna liten motor med god lyd; rett og slett fantastisk. 

For meg personlig handlet det denne gangen om å la fornuften seire, for før eller senere kommer det både moms og avgift på elbiler i bøtter og spann. Når dagen med (25%) moms på disse bilene kommer, sitter man jo igjen med nok en gavepakke fra staten; høyere gjensalgsverdi.

Nok avsporing fra min side. Jeg tror i bunn og grunn vi er enige, Fredrik 90. Du er bare litt mer sta enn meg, og det skal du ha creds for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

BMW er i en posisjon hvor de kan være litt «kostbare».

Jeg ser på bil som hobby, glede og frihet. Det er ikke her jeg som bilinteressert vil spare inn penger, det gjør jeg på andre ting som ikke interesserer meg så mye, dere får kjøre elbiler så mye dere hæler og orker...jeg sverger til god gammeldags fossil morro.

Noen ganger får jeg følelsen av at jeg er den siste ekte bilentusiasten igjen på forumet her 😋

Det er artig å være i et fora med ulike mennesker og ulike oppfatninger. 

Men Fredrik, som «den siste ekte bilentusiast» du er, med en bilpark som består av:

-Ford Mondeo diesel

- Forrige 5 serie sedan diesel

- En kommende veteran 5 serie med minste bensin sekser’n.

- En amerikansk lastebil light.

Hvis dette er kriteriene for biler for de ekte bilentusiastene, blir køen både kort og rar... gjør deg selv en tjeneste - å gjør døren både bredere og høyere, la terskelen for bil og entusiasme inkludere flere enn overnevnte og for andre enn deg selv!

Og til slutt, BMW er ikke i noen særstilling, de har ingen privelegium som andre ikke har. De må som andre levere varene.

Ellers er hanzhe inne på det, man kan velge fornuft som DD - type elbil f.eks og en morsom E46 M3 som entusiastbil.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, hanzhe skrev:

Rekkevidde etter X antall år er ganske godt dokumentert, med 90-95% liv etter 250000km, dvs 450-475km. Absolutt innafor.

Ser en 2012 F10 M5 på finn med 110 000km på seg. Det er mye penger for en 5 år gammel sportsbil uten garanti.

De snakket om denne "problemstillingen" på Top Gear for mange år siden. Det var vel da James May var i California og prøvekjørte Honda FCX Clarity. Jay Leno hadde et godt poeng i samtalen, hvor disse "grønne bilene" (sett bort ifra hvor strømmen kommer fra) kan ta over hverdagsbruken, så har man sportsbilene for å kose seg. Det er godt sagt og et godt poeng. Så kan man ta den nødvendige kjøringen til lav kostnad, og så ha en mer inspirerende bil å kjøre de gangene de behovene melder seg. 

0-100-hastigheten var ikke ment som et argument for å kjøpe elbil, mer for å si at det kan være moro selv om det ikke smeller i eksospotta og motoren brøler. F.eks synes jeg det var mye mer underholdende å kjøre en CLA 45 AMG enn Model S og Model X. Kort hjulavstand, sinna liten motor med god lyd; rett og slett fantastisk. 

For meg personlig handlet det denne gangen om å la fornuften seire, for før eller senere kommer det både moms og avgift på elbiler i bøtter og spann. Når dagen med (25%) moms på disse bilene kommer, sitter man jo igjen med nok en gavepakke fra staten; høyere gjensalgsverdi.

Nok avsporing fra min side. Jeg tror i bunn og grunn vi er enige, Fredrik 90. Du er bare litt mer sta enn meg, og det skal du ha creds for. 

Den rekkevidden der er nok i beste fall under optimale forhold, jeg følger med på kanalen til Tesla Bjørn jeg også og det er jo sjelden man ser over 400 tallet når han lader. Videre så er det jo ikke bare rekkevidde det handler om, det handler om nettopp ladetid og måten bilen lades på. Her kommer dagens elbiler til å bli «utdaterte» om få år. Når en bil kan lades på 15 minutter eller lades trådløst, da vil alt annet virke gammelt, tror jeg da.

Den F10en med 110 000 km er overprisa, men det var forøvrig bare ett eksempel. Man får M4 eller ny M240i til samme pris, mye morro for pengene. 

Det er et veldig godt poeng det Jay Lenno sier, og det er mulig at det blir slik i en fjern fremtid. Jeg tipper det også bli noe av det samme med selvkjørende biler, all den kjedelige kjøringen kan man «sette bort». Det handler om valgmuligheter vi ikke har i dag, som jeg sa så kommer fremtiden til å bestå av veldig mye muligheter og valg. Jeg tror at jeg fint kan kjøre fossilbil 2040, men det kommer nok til å koste litt ekstra enkelte steder. Så er spørsmålet om det er noe man er villige til. 

Jeg skjønner at du velger elbil, du har i så tilfelle også valgt en beste elbilen. Så det har jeg full forståelse for, vi er forskjellige og prioriterer forskjellig. Jeg tror også vi er enige når alt kommer til alt, det er iallfall den følelsen jeg får når jeg leser hva du skriver. Også må jeg si at det er endelig en med elbil og Tesla det går an å holde en fornuftig diskusjon med 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Den rekkevidden der er nok i beste fall under optimale forhold, jeg følger med på kanalen til Tesla Bjørn jeg også og det er jo sjelden man ser over 400 tallet når han lader. Videre så er det jo ikke bare rekkevidde det handler om, det handler om nettopp ladetid og måten bilen lades på. Her kommer dagens elbiler til å bli «utdaterte» om få år. Når en bil kan lades på 15 minutter eller lades trådløst, da vil alt annet virke gammelt, tror jeg da.

Det er utvilsomt et godt poeng at dagens batterier hurtig vil bli gammeldagse, men ikke fordi de med tiden får signifikant mindre kapasitet (90-95% etter 250K kilometer eller ca. 10 år). Dagens batterier vil bli gammeldagse fordi fremtidens batterier vil bli enormt mye bedre. Dagens batterier kan lades på 15-20 minutter hvis man passer på å holde seg innenfor 20-80% av batterikapasiteten (altså ikke utlader batteriet under 20% og ikke lader opp batteriet over 80%). For Tesla's modeller med de største batteriene vil det med andre ord stadig være en ganske fornuftig rekkevidde. At man primært holder seg innenfor 20-80% av batterikapasiteten anbefales for alle slike batterier inkl. din mobiltelefon.

At det f.eks står 400 Km på skjermen etter lading betyr ikke at dette tallet representerer realistisk kjørelengde. Følg med på denne forklaringen så vil du forstå bedre hvordan Tesla beregner kjørelengden... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Det er artig å være i et fora med ulike mennesker og ulike oppfatninger. 

Men Fredrik, som «den siste ekte bilentusiast» du er, med en bilpark som består av:

-Ford Mondeo diesel

- Forrige 5 serie sedan diesel

- En kommende veteran 5 serie med minste bensin sekser’n.

- En amerikansk lastebil light.

Hvis dette er kriteriene for biler for de ekte bilentusiastene, blir køen både kort og rar... gjør deg selv en tjeneste - å gjør døren både bredere og høyere, la terskelen for bil og entusiasme inkludere flere enn overnevnte og for andre enn deg selv!

Og til slutt, BMW er ikke i noen særstilling, de har ingen privelegium som andre ikke har. De må som andre levere varene.

Ellers er hanzhe inne på det, man kan velge fornuft som DD - type elbil f.eks og en morsom E46 M3 som entusiastbil.

Tja, vet ikke hva som er mest entusiastisk jeg...mine biler eller din bilpark bestående av utgått X3 med havari motor og.....eehh I3...

Men jeg lurer veldig på hvor jeg har sagt at jeg har entusiast biler? Hva er kriteriene for å være skikkelig bilentusiast? Må man ha Porsche eller M3 for å være bilentusiast, er man ikke entusiast hvis man har en vanlig bil. Entusiast er ikke alltid hva man kjører, det er også hva man tenker og mener. Jeg sier ikke at man ikke er ekte entusiast hvis man kjører elbil. Men hvis man tenker at man kjører kun elbil fordi det skal være økonomisk å kjøre bil så er ikke det å være bilentusiast i mine øyne. Man bortprioriterer ikke noe man viser entusiasme for, iallfall ikke i min bok.

Jeg kjører en Mondeo som firmabil, ikke diesel...enda verre...en Hybrid med CVT automat. Ikke spennede, men lekker å se på samt fantastisk å kjøre langs motorveien med cruisecontroll på

Jeg kjører forrige 5-serien ja, den peneste generasjonen de har laget til nå. En bil jeg er jævla fornøyd med, kunne ikke hatt bedre bil. Den er nydelig å se på, nydelig å kjøre, går som en eldre M bil og bruker 0,6 liter på mila. Men den blir nok på sikt byttet ut mot noe mer lekent med M på bakluka. Til nå så har dette vært det beste «bang for the buck» alternativet jeg kan ha.

Gammel E34 har jeg også, med minst motor...og størst sjarm. Den bilen gir meg så mye kjøreglede som jeg aldri hadde trodd var mulig, jeg smiler hver gang jeg starter den bilen. Lykke til med å finne det i I3en din.

Og sist men absolut ikke minst, jeg har en diger Excursion. Jeg må bare si det, stor, tung, bladfjærer og stive akslinger. Kåret til en av historiens værste biler, jeg digger den bilen bare mer og mer jo mer jeg kjører den. Jeg ville ha en stor og vulgær amerikaner, og det fikk jeg så absolutt. Også har jeg V10....😎

Så du skjønner det at bilentusiasme det kommer i alle former og fasonger, selv elbiler kan folk se entusiasmen i. Men det er ikke det jeg ser entusiasmen i, jeg ser entusiamen i det meste med enten stor motor, har bra kjøreegenskaper eller som har en særegenhet jeg tenner på. Økonomien er jo noe som begrenser en del, hvis ikke hadde jeg vel hatt både M5 og annet morro, men det kommer. Jeg kjører de bilene jeg har lyst på ut ifra hva økonomien tillater, og må si jeg er ganske fornøyd med det. Uttalelsen «siste ekte bilentusiast» kan man tolke som man vil, du har jo da valgt å tolke den på mest mulig idiotisk måte. Jeg mener med den uttalelsen at jeg later til å være en av få her som ser gleden i gode gamle motorer, hestekrefter, sjarm, særegenhet, kjøreglede og ikke minst eierglede. Mulig andre får den gleden de trenger i en elbil eller døll dieselbil, men det gjør altså ikke jeg. Derav min kommentar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1433901

P90278956_highRes.jpg

Nye BMW X2 er lansert, ikke så ille som fryktet, tenker over at dette er en ny E84 på en måte, litt mer cross over enn den mer høyreiste F48. Ikke minst har den forferdelige girshifteren blitt endret til det bedre.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1433901

-bilde-
Nye BMW X2 er lansert, ikke så ille som fryktet, tenker over at dette er en ny E84 på en måte, litt mer cross over enn den mer høyreiste F48. Ikke minst har den forferdelige girshifteren blitt endret til det bedre.

Synes den var pen jeg. M-Sport X eller M-Sport tror jeg blir et must. Jeg har ikke mye å utsette på den rent designmessig ut ifra bildene på M-Sport X-utgaven, og at den har BMW-logoen på c-stolpen er bare kult.
Motor og drivverk er et stort minus, da den har samme som F48, men det gjenspeiler seg vel i prisen får vi håpe(?).
Denne skulle hatt samme xDrive som X3 og oppover, det hadde vært knall. Ellers ingen stor wow-faktor generelt, men løsninger som gjør at den skiller seg ut likevel. :) Spenstige farger de 3 som er vist, jeg likte de alle, så dette lover godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ser langt bedre ut enn jeg fryktet, og spesielt sideprofilen liker jeg godt. Dog synes jeg det er direkte trist at BMW bevisst (?) lager bilen kjip på en del punkter. Forstår ikke hvorfor panserlinjen ikke er trukket ned slik det er gjort på alle nye BMW modeller, og når bilen har en designlinje som allerede går der panserlinjen naturlig ville vært trukket. Ellers er jo interiøret fortsatt en sorgens kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen så bra ut den, synes ikke de andre bilene i dette segmentet er noe å rope hurra for heller. Dette blir jo en av de rimelige modellene til BMW, så jeg vil mene det er naturlig at ting ikke er som på en 5-serie. Men interiøret var trasige greier, her kunne BMW ha lagt med litt mer arbeid. Ellers så er jo plattformen på bilen helt feil i mine øyne, ikke mye BMW over dette annet enn emblemer og designelementer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...