Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
50 minutter siden, Evopower skrev:

😍

Ser i prislista på BMW.no sin nettside at Dravit individual metallic lakk «bare» koster 12500kr kontra vanlig metallic lakk som koster 9000kr. No-brainer! Måtte sette opp en 320d xdrive sedan med en fornuftig utstyrsliste i dag, bikka 700k 🤭🙄

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Evopower skrev:

Individual lakk finnes ikke i konfiguratoren på bmw.no?

700k er mye, men så er en tilsvarende g30 900k?

Nei jeg fant den heller ikke, så i PDF-prislista på BMW.no. Jeg satte den for øvrig opp med Mineral White, en annen farge jeg synes er utrolig fin.

Endret av papertiger
Skrevet
2 timer siden, Evopower skrev:

Individual lakk finnes ikke i konfiguratoren på bmw.no?

700k er mye, men så er en tilsvarende g30 900k?

Etter at de begynte å regne avgifter fra WLTP utslippstall så har vanlige diesel og bensinbiler blitt jævlig dyre. I 2017 så spekka jeg og fikk tilbud på en G30 530d xDrive med M-sport og godt med utstyr, den kom på 950 000 med vinterdekk. 900 laken for en 520d, det er for mye..

Skrevet
3 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Etter at de begynte å regne avgifter fra WLTP utslippstall så har vanlige diesel og bensinbiler blitt jævlig dyre. I 2017 så spekka jeg og fikk tilbud på en G30 530d xDrive med M-sport og godt med utstyr, den kom på 950 000 med vinterdekk. 900 laken for en 520d, det er for mye..

Nok et skritt tatt for å gjøre det enklere å velge bort tradisjonelle fossilbiler. Ramme disse økonomisk er enkelt og effektivt. Må velge hybrid eller hel elektrisk later det som. 

For morro skyld, er det noen som vet påslaget som endringen til WLTP har forårsaket?

Skrevet
8 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Nok et skritt tatt for å gjøre det enklere å velge bort tradisjonelle fossilbiler. Ramme disse økonomisk er enkelt og effektivt. Må velge hybrid eller hel elektrisk later det som. 

For morro skyld, er det noen som vet påslaget som endringen til WLTP har forårsaket?

Generelt 20-80000 NOK jmf. NAF.

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/teknisk-om-bilen/sporsmal-og-svar-om-wltp/

Skrevet (endret)

@Ron Jeremy det tror jeg ikke en vet helt enda. Det er vel avgjort at WLTP ikke skal tre i kraft her i landet før 1.1.20, mens NEDC2 er brukt som en «myk» overgang fra 1.9.18. Info og videre linker til forklaring om NEDC2 finnes her:

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50688

Skattbart utslipp økte i snitt 6,7% ved overgang fra NEDC til NEDC2. 

Det hele er ganske merkelig, der det virker som om ingen helt har sett konsekvensene av innføringen av WLTP her på bjerget der CO2-delen er en så stor komponent i utregningen av avgiftene.

Her er et par andre bra treffende artikler/kommentarer vedrørende konsekvensene av WLTP:

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49941

forklaring for dummies:

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50377

 

Endret av papertiger
Skrevet
11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Etter at de begynte å regne avgifter fra WLTP utslippstall så har vanlige diesel og bensinbiler blitt jævlig dyre. I 2017 så spekka jeg og fikk tilbud på en G30 530d xDrive med M-sport og godt med utstyr, den kom på 950 000 med vinterdekk. 900 laken for en 520d, det er for mye..

Min gamle f11 2012 520d kosta nesten 900.000 ny, så å skylde på WLTP er nok her feil.

Det var da lett å legge til en god del mer utstyr.

Skrevet
1 time siden, flobben skrev:

Min gamle f11 2012 520d kosta nesten 900.000 ny, så å skylde på WLTP er nok her feil.

Det var da lett å legge til en god del mer utstyr.

Nei det er nok ikke feil ser du, i 2012 så var avgiftene vesentlig høyere enn i 2015-2017. Blant annet så var det avgift på hestekrefter, dette ble først fjernet i 2016. 

Så det er blitt vesentlig dyrere å kjøpe en ny bil i dag enn hva det var i 2015, 2016 og 2017. Dette har WLTP skyld i!

Skrevet
43 minutter siden, EasyL skrev:

WLTP er jo ikke i bruk enda avgiftsmessig. Utsatt til neste år.

WLTP er i bruk i den form av bilprodusentene oppgir utslippstall som skal være mer reelle. Når vi da har ett avgiftsystem som bruker fabrikkens utslippstall så blir bilene dermed dyrere. Eller mener dere at det er BMW selv som har gjort at prisene på f eks en 520d har økt med 60 000 kr ved å øke bilprisen? Det er jo bare å ta en titt i prislista fra 2017 og sammenlikne CO2 og NOX utslipp med dagens prisliste. Så ser man forskjellen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...