Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig problemet med at f.eks M5 får en elektrisk motor eller to så lenge den planter kreftene ned i bakken hurtigere og blir mer effektiv?... :)

 

At "hurtigere og mer effektiv" på ingen måte er dekkende for min type bilentusiasme iallefall, og det er nok flere som deler den oppfatningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en artikkel som tilbakeviser og slår litt bena under alle de påstandene om at BMW innen 10 kun skal lage elbiler og hybrider. Det trekkes frem noen få faktorer og grunner til at disse spådommene bare er tull og tøys.

http://www.bmwblog.com/2015/09/02/bmw-wont-rid-the-ice-within-the-decade/

Dette sies det ikke noe om i artikkelen men det foreligger heller ikke noen form for uttalelse ifra BMW om at strategien fremover er slik ryktene sier. BMW har derimot sagt at i fremtiden så skal dagens sortiment ekspanderes med biler som går på alternativt drivstoff for å øke nedslagsfeltet i markedet. Dagens sortiment med diesel og bensinmotorer skal eksistere ved siden av dette nye sortimentet vi ser i form av BMW I. Derimot så vil BMW at hver eneste modell i deres sortiment skal ha minst ett hybrid alternativ, hvilket BMW er på full vei til å gjennomføre nå. Det er altså ikke snakk om at diesel og bensinmotorer skal erstattes med noe annet. Iallfall for de neste 10 årene, så får vi heller ta denne diskusjonen igjen i 2025 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ulike nyheter om dette omtrent hver dag og min holdning er ingen røyk uten ild... iallefall så lenge ikke BMW selv tilbakeviser ryktene. Et interessant poeng med den aktuelle artikkelen er at de tar alle mulige forbehold når de forsøker å tilbakevise ryktene om at BMW i fremtiden (altså innen 10 år) primært vil fokusere på elektriske motorer. BMW ønsker å lede den teknologiske utviklingen og det er definitivt ikke 1800 talls teknologi som stempelmotorer (selv om de er aldri så sjarmerende)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i og så lenge det ikke er 100% avklart hvordan fremtiden blir når det gjelder motorer og energibærere er dette helt klart det mest fornuftige av BMW. Utfordringen for BMW i denne sammenhengen er at vi at alle vet at de er best på stempelmotorer, men BMW vil for alt i verden ikke stå igjen på perrongen hvis elbiltoget kjører forbi. Tesla er innovatøren som tar en råsjanse ved å være først. BMW safer ved å være litt mer tilbakeholden, men de ønsker helt klart å være den mest innovative blandt alle de andre bilprodusentene når det gjelder elektriske biler samt hybridbiler. Dette er en vanskelig balansegang. BMW skal bruke mye tid og ressurser på å utvikle alternativer til stempelmotorene, men ikke for mye tid og ressurser. De skal holde fast på deres tradisjonelle kunder, men samtidig vise verden at de er innovative, miljøfokusert og satser på ny teknologi.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om denne nyheten er postet tidligere, men G11 7-serien får M Performance ekstrautstyr/deler. Hvorvidt dette også gjelder power kit er usikkert. Jeg har alltid ment at BMW burde utvikle en M7 modell og kanskje spesielt nå etter at man får både X5 og X6 som M-modeller gir det ingen mening at 7-serien sammen med den vesentlig billigere 1-serien (2-serien kommer snart som en M-modell), X1 og X3 ikke har en M-modell på toppen. Go BMW!... :)

 

http://paultan.org/2015/09/04/g11-bmw-7-series-gets-bmw-m-performance-parts/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken X1, X3, X4 (det kommer riktignok snart en X40 M40i) eller Z4 har en M-versjon, så 1- og 7-serien er ikke helt alene. :)

Skal jeg være ekstra vanskelig finnes det ikke av Active- og Gran Tourer, samt i3 og i8 heller. :)

Jeg synes forøvrig de kunne tatt seg bryet med å lage en M4 Gran Coupé, men dette bør vel muligens en litt for stor konkurrent til M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant... du tok meg i oppløpet, men jeg rettet meg selv når det gjelder X1 og X3 (X4 glemte jeg i farten). Z-serien glemte jeg også, men den burde i utgangspunktet ha vært en skikkelig sportsbil der fokuset var en slags MZ modell på samme måte som med E30 M3 (alt handlet om M3 når det gjaldt E30). Active Tourer fortjener etter min mening ikke M predikatet og ikke er de egnet til det heller. Gran Tourer som M-modell hadde kanskje vært litt spennende og det er litt interessant hvorfor dette ikke er tilfellet. Jeg har en ide om at de som kjøper disse bilene har en litt annen inngangsvinkel på hva BMW bør stå for (type: mer diskret luksus enn motorsport)... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om denne nyheten er postet tidligere, men G11 7-serien får M Performance ekstrautstyr/deler. Hvorvidt dette også gjelder power kit er usikkert. Jeg har alltid ment at BMW burde utvikle en M7 modell og kanskje spesielt nå etter at man får både X5 og X6 som M-modeller gir det ingen mening at 7-serien sammen med den vesentlig billigere 1-serien (2-serien kommer snart som en M-modell), X1 og X3 ikke har en M-modell på toppen. Go BMW!... :)

 

http://paultan.org/2015/09/04/g11-bmw-7-series-gets-bmw-m-performance-parts/

Helt enig, de naturlige konkurrentene har en toppmodel i dette segmentet, så litt spesielt at ikke BMW kommer med et svar.

Mulig de mener at Alpina her kommer til sin rett?

Jeg tror neppe vi har sett alle motoriseringene til G11, en V12 bør dukke opp, samt et par features som heller ikke har blitt fokusert nok på.

Ellers blir det nok av nyheter fremover.

Ellers tror jeg det kommer mye spennende fra BMW fremover, M har blitt melk og brød, skal man ha toppmodellen er det GTS evt CSL som gjelder, slik som MB sin black series.

Etter å ha sett VW sitt avskjedigelse av sin legendariske styreleder (ansvarlig for å blåse liv i Bugatti og andre morsomheter) bli erstattet av en økonom, blir det kanskje mindre festlig fra den kanten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer garantert flere motorer i G11, og V12ern kommer også selvsagt i 760I. Men noen mener denne skal hete M760i og ha en del over 600 hester, BMW skal visstnok være lei av at dette øvre segmentet domineres av S63/65 AMG. Men i følge en fersk test av nye G11 750i så ligger BMW godt an :)

http://www.bmwblog.com/2015/09/04/test-drive-2016-bmw-750i/

G11 750i gjør 0-100 på 4,3 sek, det må man helt opp på mektige S65 AMG (V12 på 630 hk mot G11 sin V8er på 445 hk) for å kunne matche. Imponerende av BMW må jeg si, bruken av Carbon og lettvektsmaterialer lønner seg. Man kan jo bare se frem til 760i og for ikke å glemme Alpina utgavene som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men selv 760i og en rå Alpina variant vil ikke være det samme som en ekte M7. Jeg synes derfor at BMW bør utvikle en M7 for å plassere skapet der det bør stå en gang for alle i denne klassen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men selv 760i og en rå Alpina variant vil ikke være det samme som en ekte M7. Jeg synes derfor at BMW bør utvikle en M7 for å plassere skapet der det bør stå en gang for alle i denne klassen... :)

Så absolutt, BMW sitt dilemma er vel om de skal bruke den nå velkjente 4,4 liters V8eren ifra M5 eller bruke V12ern. Men det at BMW nå lanserer 7-serie som M-sport ifra starten av og med mulighet for M Preformance pakke så kan det være ett aldri så lite hint om at en ekte M7 kan være på vei. Det hadde vært rått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten tvil. Jeg har helt siden E32 750i og med den fantastiske E23 745i i mente hatt et håp om at BMW én dag virkelig vil gjøre alvor av 7-serien. BMW's tidligere president, Geir Skjelbred, har/hadde en E32 med S38B36 motor og det fungerte såvidt jeg vet aldeles glimrende. Mercedes-Benz 300SEL 6.3/6.8 anno 1968 (forøvrig bygget av gutta som senere grunnla AMG) var verdens første "M7" rent konseptmessig og det fungerte jo også aldeles glimrende (les: "Rote Sau"/"Red Pig"). Selve M-konseptet er etterhvert såpass "utvannet" (les: X5M og X6M) at det markedsmessig reelt sett ikke er en hindring for at en M7 utvikles... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

225xe

http://www.autoblog.com/2015/09/06/bmw-plug-ins-frankfurt-official/

 

Denne kommer mest sannsynlig også som Gran Tourer. Dette må da bli en attraktiv bil i Norge med de prisene det blir diskutert rundt. Hvis man kan få en Gran Tourer 225xe som gjør 0-100 på 6.7 sek og har 4x4 til ca 450k i Norge vil det jo være en ganske god familie vogn!

 

Den skal vurderes som neste familie drog. Ikke den vakreste BMW'en akkurat men det får så være når total pakken tilsynelatende kan bli så komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...