Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ifht forbruket så føler jeg den er mer virkeligshetsfjern enn noensinne.

Med X5 40e hadde jeg et faktisk forbruk på 1.1 l/mil og dette var ikke noe aktiv kjøring, snarere tvert imot.

Velger man kun e-modus i denne (113 el hk) flytter det seg omtrent ikke, så for å bruke kun el drift, må man være ekstremt måteholden, særlig siden totalen lyder på 313 hk i fulleffektversjon.

Jeg klarer ikke med min beste vilje, å se en som bruker 1 million på bil (overnevnte X5) klarer å bruke utelukkende e-drive i det daglige, mao forventer jeg forbruket på en 330e ligger på 0.6-0.8 l/mil.

Leder artikkelen i nye utgaven av Autofil omtaler dette. Hybridene de tester ligger rundt 3 ganger høyere forbruk enn oppgitt.

Det er grunnen til at de kommer så gunstig ut avgiftsmessig nå. Etter 2017 når (hvis) den nye utslips testen som skal være mer troverdig kommer vil avgiftene på hybrider stige mye, og de blir uinterresante å kjøpe igjen. Så vil man ha en hybrid er 2016 det beste året å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det har tidligere verset rykter om hva som vil skje med neste generasjon 1- og 2-serie, og det ble tidligere avklart at BMW hadde ut 2015 på å bestemme seg. Beslutningen er tatt og BMW roter igjen i navnestrategien sin. Enda godt er det imidlertid å se at 2-serie Coupe, Cabriolet, Gran Coupe og M2 vil bli RWD.

 

1-serie FWD: BMWs svar på kommende "mini-MINI", antakeligvis en Audi A1 konkurrent.

2-serie FWD: Gran Turismo (GT), Active Tourer, Gran Tourer, 3-dørs (tidl. 1-serie), 5-dørs (tidl. 1-serie).
2-serie RWD: Coupe, Cabriolet, Gran Coupe, M2.

[...]

9-serie RWD: Sedan/Gran Coupe (BMWs Rolls Royce Phantom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge en 2 serie grand coupe beholder F22 front, ihvertfall ish, så er jrg meget giret på en slik kunne erstattet min E82, da jeg egentlig ikke er noe glad i de lange dørene man får på coupe. Ser bra ut men ikke henglset bra nok til å være praktisk synest jeg da.

Bakdelen må gjerne se slik ut som dette!!

1207bfa6115dae03999fda676605ce0b.jpg

Sendt fra Z5 Premium, uvant, skriveleif forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til uken vil vi se et konsept som blant annet viser hvordan BMW vil integrere en passasjerskjerm foran, og hvordan dette skal kunne sende informasjon over til fører via BMW Touchscreen og BMW Gesture Control. iDrive skal naturligvis fortsatt bestå.

 

En annen artig ting er at BMW insideren, Scott, nylig har fortalt at BMW har en splitter ny V16 liggende i hylla, og at de samtidig forsker og utvikler en V16 hybrid. Om disse kommer i produksjon er for tidlig å si på dette stadiet, men de er i så fall tiltenkt kommende BMW 9-serie og Rolls Royce Phantom, som begge lanseres likt i 2017. :D

 

attachment.php?attachmentid=1338456&d=14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V16 i disse miljøtider høres utrolig ulogisk ut skal jeg være ærlig, men enormt rått om det faktisk blir en virkelighet. 9-serie høres spennende ut, håper det blir en type 7-serie Coupe sak som konkurrerer mot S-klasse Coupe. Hvis den alt skal lanseres nesteår så burde vi vel snart få se bilder maskerte testbiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Han har solgt MINIen og kjøpt seg denne. 

 

https://www.facebook.com/Egeland-Motorsport-168632266497082/

Denne bilen stod utstilt i Bavarias nye lokaler. Jeg måtte titte litt da det er en bil som rent økonomisk fremstår ganske interessant (i epost fra BMW motorsport er den priset til 60 000eur, og iallefall før valutaen gikk åt skogen fremstod dette som fornuftig).

Jeg fryktet dog at det var mye rimelige løsninger, og det stemmer til dels. Breddekit er bare hengt utenpå det originale, den har glassruter i hele bilen, veldig basic bur, standard dører etc. Den er nok derfor trolig gankse tung med 8 trinns auto. Mener jeg har hørt at den er oppimot 1400kg. Hjul er 265, og det ser ikke ut til at det er plass til noe veldig mye større sånn uten videre.

Understell var KW..

Om jeg har forstått riktig så kommer det dog en oppgraderingspakke til neste år, som består av bla nytt understell.

 

Totalt synes jeg dog fortsatt at den fremstår som en fornuftig totalpakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V16 i disse miljøtider høres utrolig ulogisk ut skal jeg være ærlig, men enormt rått om det faktisk blir en virkelighet. 9-serie høres spennende ut, håper det blir en type 7-serie Coupe sak som konkurrerer mot S-klasse Coupe. Hvis den alt skal lanseres nesteår så burde vi vel snart få se bilder maskerte testbiler?

 

Ja, det rimer ikke helt med hva vi ser fra BMW for tiden (eDrive, tre- og firesylindrede motorer), men det er interessant å se at de i det minste forsker og utvikler litt i den andre retningen også. Det er ennå for tidlig å slå fast om dette er noe som vil komme i produksjon (E32 767i "Goldfish" med V16 var faktisk klargjort for produksjon, men ble avblåst i siste sekund grunnet den økonomiske krisen), men det er ikke til å stikke under en stol at kjøpere i dette segmentet ikke akkurat er pådrivere for økonomimotorer. Iht. informasjonen som er gitt, vil 9-serie være en BMW Rolls Royce og således flere hakk over Mercedes S-klasse Coupe.

 

Blir 9ern sedan eller coupe? Det blir nok en heeeelt verst bil!

 

9-serie vil være en sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja luksus segmentet selger jo som aldri før så det er jo absolutt en sjanse. Med 9-serie og X7 så tar iallfall BMW ett riktig steg for å holde Mercedes borte ifra "tronen". Mangler bare planer om en superbil nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det for BMW er rimelig trangt markedsmessig mellom toppmodellene i 7-serien og de billigste Rolls-Royce modellene. Selvfølgelig kan BMW utvikle Rolls-Royce til å bli enda mer eksklusivt og kostbart og/eller utvikle 7-serien til å bli mindre eksklusivt og kostbar relativt til Rolls-Royce, men en slags über 7/8/9-serie gir knapt mening hvis poenget er å ekspandere BMW's nåværende produktportefølje med modeller som rent teknisk overgår Rolls-Royce. Uten sammenligning forøvrig er det nettopp dette som er poenget med Bugatti i relasjon til Audi (les: BMW) og Bentley (les: Rolls-Royce), som alle sammen er en del av Volkswagen AG i tillegg til bl.a Porsche. Mercedes-Benz prøver idag på lignende vis å konsolidere stillingen med Mercedes-Maybach S-klasse, men den moderne historien om Maybach tjener bestemt ikke til etterfølgelse. Dagens S-klasse Maybach er en veldig kostbar S-klasse og ikke så veldig mye mer. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hårfin balanse mellom insider info og den virkelige verden.

Jeg vil ikke spekulere i V16 eller hva som kommer.

Men det er utvilsomt et paradigmeskifte på gang ifht konvensjonel drivlinje kontra ladbare løsninger.

Jeg føler BMW har et bra utgangspunkt i så måte,

Jeg vet de har brukt på mye $$$ på i serien, X-drive brandingen og karbon.

Personlig ser jeg gjerne noe over 7 serien som kan utfordre MB, gjerne en kombinasjon av overnevnte.

X7 vil vi snart se i kamuflert versjon og den har jeg tro på.

Samt samarbeidet med Toyota bør snart bære frukter.

Syns vel at nåværende X5 er den svakeste av denne modellrekken, men vi har snart ny 5 serie og etterhvert en ny X3.

Spennende tider utvilsomt.

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5ern vil få sterk konkurranse. Ny E-klasse på vei, etter teaserbildene å dømme vil den ha skikkelig klasse og kvalitet. Blir spennende å se hva BMW lanserer. Mulig at det på tide med introduksjon av full skjerm istedenfor istedenfor instrumentpanel? Slik som i nyeste Audi. Foretrekker analogt selv, men det er garantert noe som forsvinner på luksusbilene etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har digitalt speedometer nå, så litt på vei er BMW også. Bare synd det ikke går å endre på hva som vises. Trenger strengt tatt ikke turteller/rpm måler når bilen står i D og comfort. Savner å kunne bytte ut litt av det som vises der.

Kommer kanskje på neste generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vel at nåværende X5 er den svakeste av denne modellrekken, men vi har snart ny 5 serie og etterhvert en ny X3.

Spennende tider utvilsomt.

  

Der er jeg overhode ikke enig, all den tid X5 fortsatt er blant de aller beste SUVene i sin klasse og desidert den mest solgte iblandt dem. Den svakeste i rekken nå vil jeg si at er X3 og F10/11 som nærmer seg slutten av sin generasjon. Likevel holder de veldig god stand forsatt hvis man leser litt tester og ser på salgstall, særlig F10/11 er stadig en ganske uslåelig bil selv om modellen skal fases ut til neste år. Nye E- klasse som kommer i år kommer jo til å gjøre slutt på dette, men det er bare ett år til neste femmer kommer og den blir etter alt og dømme svært lik nye 7-serie.

5ern vil få sterk konkurranse. Ny E-klasse på vei, etter teaserbildene å dømme vil den ha skikkelig klasse og kvalitet. Blir spennende å se hva BMW lanserer. Mulig at det på tide med introduksjon av full skjerm istedenfor istedenfor instrumentpanel? Slik som i nyeste Audi. Foretrekker analogt selv, men det er garantert noe som forsvinner på luksusbilene etterhvert.

Bare sånn at det er sagt så er disse skjermene i nye E-klasse ekstrautstyr som kommer til å koste i 40 000 kroners klassen. Spionbilder viser også neste E-klasse med "vanlig" speedometer. Det er også verd å nevne at MB endelig kvitter seg med den klassiske "stikk inn og vri rundt" nøkkelen og går over til keyless ordning og startknapp som standard. Bare 15 år etter BMW... Neste G30 5-serie kommer til å arve det meste av innovasjonene ifra nye 7-serie, tenker da på Laserlys, smartnøkkel med selvparkering, karbonstruktur, Gesture controll osv. Gleder meg veldig til å se den, liker jeg hva jeg ser så blir det min neste bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...