Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

I denne offisielle videoen fra BMW ser vi iallefall litt av interiøret, felger og sidepaneler (med luftslisser/åpninger) på den nye 5-serien. Hvis disse luftslissene/åpningene (0:33 ut i videoen) blir standard vet jeg sannelig ikke hva jeg skal mene (jeg er langt fra overbevist for å si det på den måten)..

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard blir de helt sikkert siden de er en del av konstruksjonen, heldigvis så slipper vi hele "hockeykølle" som på g11. 

Litt spent på om de blir bilens farge eller om du bare kan velge mellom krom og shadowline sort høyglans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at luftinntaket i forskjermen ikke har det mest vellykkede designet. Selv synes jeg faktisk at designet virker mer helhetlig med "hockeykøllen" som G11/G12 har enn ved kun en påklistret deksel. Det er synd BMW ikke legger litt mer innsats i det hele og hamler opp med en god integrering som F80 og F15/F16 har. Ellers synes jeg el-uttaket til eDrive-modellene ser helt horrible ut, og burde i stedet vært plassert speilvendt av bensin- eller dieselpåfyllingen.

bmw-oem-f80-m3-competition-package-high-

Kelleners-Sport_BMW-F15_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Dersom de er funksjonelle synes jeg bare det er bra. Å få lufte ut hjulhusa er viktig mtp aerodynamikk.

Dersom det er noe jåleri uten funksjon blir jeg derimot svært skuffa.

Ja... og nei. Helt overordnet er jeg helt enig, men når man tenker på at F10 M5 "30 Jahre M5" har 600 HK og en topphastighet på 315 Km/t uten å ha behov for slike luftslisser/åpninger tror jeg at de mest er en gimmick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlufting av hjulhus er ikke en gimmick. Det er ekstremt viktig, og du vil se en rivende utvikling på dette på biler hvor det betyr mer enn "form". Se gjerne e36 GTR -> e46 GTR - > e92 GT2 -> z4 GT3, og du vil se en meget klar utvikling. Problemet har alltid vært at det ikke ser pent ut (på en gatebil), og at det går svært hardt ut over lakk langs bilen, hvilket jo naturligvis er uholdbart på en bil i vanlig bruk. Videre så handler det mest om å redusere løft, og det vil igjen ikke spille noen stor rolle i lave hastigheter og vanlig bruk, men jeg antar at selv små reduskjoner i luftmotstand etterhvert vil være interessant for produsenter i disse miljøtider.

Som et eksempel er jo de klassiske "M" rillene i fremskjermene som kom på e46 m3 egentlig et funksjonelt design, som så senere ble tatt bort da de greide å løse problemet tilfredstillende nok på andre måter. Designavdelingen (tror jeg) ønsket likevel rillene der for utseendet sin del.

Men igjen, dersom de er tette/ikke i bruk er det regelrett en teit gimmick og gir helt feile assosiasjoner i relasjon til hva bilmerket sier de står for. Der er jeg helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er enige... ingen tvil om det. Jeg tenker allikevel at slike luftslisser mest er til pynt på alminnelige biler. Det beste er selvfølgelig at de er ordentlig funksjonelle (altså at luften virkelig går igjennom slissene), men selv da blir det etter min mening kanskje litt "over the top" på de alminnelige modellene som f.eks 518d/520d med 150-200 HK. Jeg tror egentlig ikke at slike luftslisser gjør en signifikant forskjell på noen modeller som har en topphastighet på 250 Km/t. Selv en standard 320d med 190 HK kjører helt stabilt i 235 Km/t uten slike luftslisser.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2017 X4 M40i... B58 motoren og gearkassen er fantastisk, men resten av ekvipasjen er jeg ikke like overbevist om. Jeg foretrekker M240i med den samme motoren, men det er en helt annen type bil... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik skrev:

2017 X4 M40i... B58 motoren og gearkassen er fantastisk, men resten av ekvipasjen er jeg ikke like overbevist om. Jeg foretrekker M240i med den samme motoren, men det er en helt annen type bil... :)

 

Har prøvd den, jeg likte den iallfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Den er helt sikkert både fin og kompetent, men du ser hvor mitt fokus er når jeg nevner M240i... :)

Jo, ser den går på 4,4 på 0-100, må være ytelser tett opp mot M2 vi snakker om her. 

Jeg har elsket den fra første stund den også :)

Endret av sribland07@gmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, awt skrev:

Såvidt jeg har fått med meg er det snakk om X2 produksjonskonsept (altså nesten ferdig bil, men med speil og andre "tøffe" detaljer som aldri kommer i produksjon).

Ok. Håper litt på at det er den nye 5-serien, men jeg har ikke fulgt med på ryktebørsen noe særlig.

Denne er også litt interessant; rykter om CS/CSL-konsept for M2:

http://www.carbuzz.com/news/2016/9/21/The-BMW-M2-Could-Soon-Get-A-Huge-Power-Boost-Thanks-To-The-M4-Engine-7735590/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget tøff dette konseptet fra BMW. Om en hadde fått de fæle grå detaljene i bilens farge eller i sort høyglans hadde det vært skikkelig rått. Får håpe at produksjonsmodellen beholder mange av elementene fra konseptet, men i tradisjonen tro blir det vel noen trasige 16" felger, et sugerør som utblås, halogenlys og abnormt overdimensjonerte og stygge speil på produksjonsmodellen :) 

P90232964_highRes.jpg

P90232965_highRes.jpg

P90232969_highRes.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...