Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er jo dette jeg har forsøkt å fortelle hver gang, dette bør da ikke være en nyhet. Enkelte her bestrider dette "fordi interiøret ser jo så eksklusivt og innbydende ut" det kan da ikke være dårlig? MB har blitt best på å få ting til å se dritbra ut, helt til du tar og toucher på ting. Du får ikke riktig inntrykk av å ha sittet i en bil i tre minutter i showrommet. 

Jeg vet ikke hvor mye andre her inne har kjørt W213, men jeg hadde en på hjemlån her en helg i fjor. Beste MB jeg har vært borti, nesten så bra at jeg kunne hatt en selv. Det som skuffet var det generelle kvalitets inntrykket, det er ikke representativt for en bil i denne prisklassen. Foran meg mens jeg kjørte hadde jeg dette:

Europamesterskap i dårlig fit og finish 👍

IMG_0867.thumb.PNG.478fd90aead5f2aada86c617a73d451b.PNG

Så siden har jeg jo kjørt en del G30 også, og dette er en HELT annen verden når det kommer til kvalitetsfølelse. Dette er også noe de aller fleste tester støtter opp under. Det gjelder ikke bare interiøret men det er på løsninger også, G30 virker mye mer gjennomarbeidet. Ett eksempel er måten man holder lokket til bagasjeroms gulvet oppe. På G30 er dette en gassdemper, på W213 er den en simpel tøyløkke som man hekter på en plastkrok opp under hattehylla. En bekjent som jobber på MB verkstedet her sier at dugg i lykter er ett helt vanlig problem på denne. Dette er ikke uvanlig i dag generelt, men i dette tilfellet så snakker vi om samtlige biler. På W213 virker det som om de har satset alt på design og håper at folk ikke skal se "snarveiene" som ligger under. G30 er kanskje ikke like fancy i designet, men den setter W213 ca 5 år tilbake når det kommer til teknologi og kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt MBen selv, men har hatt noen turer i den i taxi både i Sopot og i Berlin, der jeg sikkert framstod som tidenes merkeligste kunde. Klemte og trykket og tok på alt inni den 😂 Og har det samme inntrykket som nevnt over her. Det kjennes og føles billig. Hardplast der det burde være mykplast. Ser ekstremt bra ut, men det holder ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

2-serie Gran Coupe er ute på vift. Det er dessverre bekreftet via uttalelse fra internpersoner og karosserikode (F-kode) at denne blir en FWD-modell med dertilhørende "xDrive". Nitrist å se at BMW ikke gjør noe bedre enn dette, når 2-serie cab, coupé og M2 fortsatt vil bli levert som RWD ved neste generasjon. Tenk hvilken posisjon modellen ville fått overfor CLA med en skikkelig potent bakhjulstrekker. 2-serie Gran Coupe vil visstnok bli levert som "M35i" i verstingversjon - denne gang som en firesylindret motor. 

BMW%202%20Series%20GranCoupe%208.jpg?w=1

G11/G12 vil også få gjennomført en relativt stor facelift allerede neste år (som 2019-modell). Det ser ut til at front- og hekk blir redesignet med nye lykte- og karosseriformer. Iht. interne kilder var G11/G12 låst designmessig rett i forkant av Vision Future Luxury og at dette umuliggjorde endringer av bilen i siste liten. G11/G12 vil derfor få en facelift i retning av VFL. Dette ser med andre ord ut til å bli en like omfattende, om ikke mer, som det E65/E66 gjenomgikk.

BMW-7-Facelift-1.jpg

BMW-7-Facelift-10.jpg

attachment.php?attachmentid=1696813&stc=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal like å se BMW forsvare kjøreegenskapene når bilen er basert på en fremhjulstrekker. Det er ikke tvil om at akkurat dette er noe denne nye modellen kommer til å mangle, i mine øyne er ikke xDrive noen erstatter når det kommer til kjøreglede. Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen, disse bilene med fremhjulstrekk og tverrstilt motor er ikke BMW. De er biler med BMW logo på! BMW driver stadig å bygger ned merkevaren sin, det synes jeg er trist. 

Når det gjelder G01 så synes jeg den var fin som den er. Det siste den trenger er større nyerer, det ser jo helt balle ut. Mercedes, Audi og noen andre merker har signaturgriller som kler å være store, BMW nyrene skal ikke være store. Det virker som om BMW ikke helt ser hvor noldus det ser ut, de bare kjører på og følger dem andre uten å innse at de driter seg ut.

Nå var jeg negativ, men det må til det også av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.9.2017 at 20.28, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg skal like å se BMW forsvare kjøreegenskapene når bilen er basert på en fremhjulstrekker. Det er ikke tvil om at akkurat dette er noe denne nye modellen kommer til å mangle, i mine øyne er ikke xDrive noen erstatter når det kommer til kjøreglede. Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen, disse bilene med fremhjulstrekk og tverrstilt motor er ikke BMW. De er biler med BMW logo på! BMW driver stadig å bygger ned merkevaren sin, det synes jeg er trist. 

Når det gjelder G01 så synes jeg den var fin som den er. Det siste den trenger er større nyerer, det ser jo helt balle ut. Mercedes, Audi og noen andre merker har signaturgriller som kler å være store, BMW nyrene skal ikke være store. Det virker som om BMW ikke helt ser hvor noldus det ser ut, de bare kjører på og følger dem andre uten å innse at de driter seg ut.

Nå var jeg negativ, men det må til det også av og til. 

Bare for å si det: Har kjørt en del 2 gran tourer med og uten xDrive. Og forskjellen mellom de to er stor. Med xDrive føles bilen ikke fwd-ish, men heller mer som en BMW skal. Ikke noe særlig understyrt. Men sier her mer som en BMW skal føles å kjøre, ment med at det er langt bedre enn samme bil med fwd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xDrive pleier å hjelpe, men som du sier så kjører ikke disse bilene som en BMW skal selv med xDrive. En 3-serie, 5-serie og til å med en X3 kjører som en BMW med eller uten xDrive. Det er noe innebygget i disse fremhjulsdrevende plattformene som ikke har BMW sitt DNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fredrik 90 skrev:

xDrive pleier å hjelpe, men som du sier så kjører ikke disse bilene som en BMW skal selv med xDrive. En 3-serie, 5-serie og til å med en X3 kjører som en BMW med eller uten xDrive. Det er noe innebygget i disse fremhjulsdrevende plattformene som ikke har BMW sitt DNA.

Har du selv prøvd 2serie gt med og uten xDrive? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ahj skrev:

Har du selv prøvd 2serie gt med og uten xDrive? 

Det har jeg, en 218d uten xDrive som leiebil og en 220d med xDrive på Bavaria Roadshow tidligere i år. Fant ikke BMW kjøregenskaper i noen av de. Men til biler i sin klasse så kjører de jo bra, ingen tvil om det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det har jeg, en 218d uten xDrive som leiebil og en 220d med xDrive på Bavaria Roadshow tidligere i år. Fant ikke BMW kjøregenskaper i noen av de. Men til biler i sin klasse så kjører de jo bra, ingen tvil om det :) 

Bare for å sette dette på spissen. En Mini har det man kan kalle BMW kjøreegenskaper selvom det er fwd. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i dette. Mini har fabelaktige kjøreegenskaper, men de er definitivt annerledes enn de man finner i en tradisjonell BMW med bakhjulstrekk. Balansen i bilen er ikke den samme og måten man kjører inn i en skarp sving i høy hastighet er heller ikke den samme.

For de aller fleste spiller dette ikke en rolle (hvis de i det hele tatt merker forskjellen) og det er nettopp dette BMW satser på når det gjelder overgangen til primært forhjulstrekk for enkelte modeller. Det er verdt å merke seg at motorene i disse modellene er tverrstilte i motsetning til langsliggende som de pleier å være på BMW'er. Dette påvirker drivlinjen (kompakt som på en VW Golf) og derfor også balansen i bilen (bortsett fra mangelen på bakhjulstrekk også fraværet av en drivaksel bakover samt en differensial bak).

Modeller som i utgangspunktet har forhjulstrekk, men som kan fås med xDrive vil primært ha en bias mot forhjulstrekk. Kraften til de ulike hjulene reguleres elektronisk, men vil alltid ha en bias mot forhjulstrekk (motsatt for modeller som i utgangspunktet har bakhjulstrekk).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ahj skrev:

Bare for å sette dette på spissen. En Mini har det man kan kalle BMW kjøreegenskaper selvom det er fwd. :) 

Nei det er jeg absolutt ikke enig i. En Mini har fabelaktige kjøreegenskaper, men du merker i første sving at den er fremhjulsdreven og da forsvinner alle likhetstrekk som måtte ha vært med BMW sine kjøreegenskaper. En bil har ikke BMW kjøreegenskaper kun fordi den har skarp styring og fremstår som lettbent og dynamisk å kjøre. Da kan man i såfall si at Jaguar, Alfa Romeo, Audi og Ford også har BMW sine kjøreegenskaper. BMW klarer å få til en balanse som svært få klarer, samt at skyvet ifra akselerasjonen kommer på en helt annen måte når det kommer ifra bakhjulene eller ifra ett bakhjulsfokusert firehjulstrekk system :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nei det er jeg absolutt ikke enig i. En Mini har fabelaktige kjøreegenskaper, men du merker i første sving at den er fremhjulsdreven og da forsvinner alle likhetstrekk som måtte ha vært med BMW sine kjøreegenskaper. En bil har ikke BMW kjøreegenskaper kun fordi den har skarp styring og fremstår som lettbent og dynamisk å kjøre. Da kan man i såfall si at Jaguar, Alfa Romeo, Audi og Ford også har BMW sine kjøreegenskaper. BMW klarer å få til en balanse som svært få klarer, samt at skyvet ifra akselerasjonen kommer på en helt annen måte når det kommer ifra bakhjulene eller ifra ett bakhjulsfokusert firehjulstrekk system :) 

Det kan så være, men likevel føler jeg Mini har den egenskapen. Lettbeint, overstyrt når man vil dette og helsikes mye moro. 
Det du baserer det du sier på er at BMW sine kjøreegenskaper er kun for biler med rwd. Min E90 vil jeg si fra fabrikk ikke har helt BMW kjøreegenskaper fordi den understyrer mye og slik skal det ikke være, dog har jeg gjort mods slik at bilen for meg er som en BMW skal være. 

Bare for å si det, man kan ha moro med 2serie GT fwd. Når jeg kjørte den er den veldig fwd, men man kan overstyre med den også og da er det kontrollert som en BMW pleier å være. 2 serie GT xDrive har dette skyvet du snakker om, den var ganske så moro på en svingete vei og hadde godt skyv, lite understyrt ut av svinger noe som overrasket meg. 

Jeg føler her at du avskriver disse BMWene helt siden de er basert på fwd. Ja, jeg er ikke glad i fwd, men de har jobbet utrolig mye for å få vekk den klassiske fwd følelsen fra bilene. Men alt får man dessverre ikke bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baserer ikke uttalelsen kun på biler med rwd, men også de med xDrive som er basert på ett rwd chassi. Du merker at en 3-serie med xDrive er en BMW, samme kan ikke sies om 220d xDrive som jeg kjørte. Jeg er helt enig i at disse modellene til BMW har veldig bra kjøreegenskaper til slike biler å være. Her har BMW helt klart gjort en bra jobb, men helt BMW er det likevel ikke og det er dette jeg mener her. Det at jeg avskriver dem helt som BMW er forsåvidt inviduelt. For meg så er ikke BMW en bil med fremhjulstrekk og tverrstilt motor, mulig den er det for noen andre men altså ikke for meg. 

Du sier at du ikke fikk følelsen av BMW kjøreegenskaper i din bil. Jeg stusset litt på det, ettersom jeg har erfart at selv med små motorer så klarer BMW å opprettholde sine kjøreegenskaper. Jeg utførte en test av F30 318i som bla ble publisert på fremsiden av forumet for en stund siden. Der opplevde jeg at bilen oppførte seg som en BMW skal, særlig når chassiset ble satt på prøve på krevende veier. Det er noe man ikke opplever i så mange andre biler. Selv en 116i kan være morsom å kjøre, bare man vet å utnytte det man har til rådighet av krefter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...