Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

Gratulerer Fredrik 90. Du får rappertere etter testtur på tørt.

Som du vet monterte jeg Bmw Powerkit 286hk og 600Nm, og synes ikke det gjorde veldig mye. Eller så blir man fort vant .-)

Har sendt en Pm til TRf men har ikke fått svar enda, for jeg har jo orginalhjernen liggende og tenkte da å oppgradere den. Men problemet er vel hvis Bmw oppgraderer software så forsvinner vel tuningen, eller hva? Med powerkitet til Bmw så ble det jo også montert større intercooler så kanskje det kan hentes litt mere effect da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Fredrik 90. Du får rappertere etter testtur på tørt.

Som du vet monterte jeg Bmw Powerkit 286hk og 600Nm, og synes ikke det gjorde veldig mye. Eller så blir man fort vant .-)

 

 

Hva hadde du originalt? Rundt 250hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle posetive tilbakemeldinger :)

Hmmm .. ser man det. Interessant. :-k 

- Hva nøyaktig er gjort med motoren?

- Kalles dette trimming, modifikasjon eller hva?

- Vil drivstoff forbruket senkes?

For å ta mitt eget kjøretøy (f10 525d og 204 hk/340nm.), er jeg ikke imponert over akselerasjon. Ett massivt lokomotiv, som jeg mener kommer alt for fort opp i det rød feltet når jeg kjører Sport (+) og girer manuelt.

Kanskje jeg skulle gjøre noe av det samme som du. Fredrik?

For litt mer "edge"?

 

Hva han nøyaktig gjorde vet jeg ikke, men han gikk inn i ECU og "trylla" litt ;) Ellers så vet jeg ikke hva man kaller dette, chipping, Tuning, trimming, optimering osv kjært barn har mange navn. Mange mener drivstoffforbruket senkes men det har jeg liten tro på, motoren har jo mer krefter som igjen skal ha mer drivstoff så egentlig er det lite logisk at forbruket går ned.

Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve dette, kan bare anbefale Autopower i Arendal iallfall. Men du har jo andre gode aktører i ditt område også vil jeg tro :)

Gratulerer Fredrik 90. Du får rappertere etter testtur på tørt.Som du vet monterte jeg Bmw Powerkit 286hk og 600Nm, og synes ikke det gjorde veldig mye. Eller så blir man fort vant .-)Har sendt en Pm til TRf men har ikke fått svar enda, for jeg har jo orginalhjernen liggende og tenkte da å oppgradere den. Men problemet er vel hvis Bmw oppgraderer software så forsvinner vel tuningen, eller hva? Med powerkitet til Bmw så ble det jo også montert større intercooler så kanskje det kan hentes litt mere effect da.

Takk for det :) Jeg skal komme tilbake med en liten rapport etterhver som jeg får brukt bilen litt etter "trimmingen", litt forbruk, effekt osv. I dag kjørte jeg bare en liten omvei hjem før jeg parkerte bilen, ikke noe kjørevær ;)

Nå hadde jo jeg 245 hesters versjonen med 540 nm originalt, men 110 nm ekstra og 55 hester må jeg si at man merket veldig godt. Men F10 er stor og man har veldig liten fartsfølelse, man ser bare på speedometeret at det går styggfort fremover. Skal bli artig å se hvordan bilen nå vil oppføre seg på Autobahn og oppover i veldig ulovlige hastigheter, vet ikke om jeg tør prøve toppfarten i frykt for å ødelegge noe. Den er jo ikke laget for å gå fortere enn maks 250 km/t, selv M5 er sperret på 250. Ved software hos BMW kan man risikere å minste effekten, nå fikk jeg nettopp utført full software update nettopp med dette i bakhodet så for min del er jeg trygg. Mye mulig det kan hentes ut enda mer enn i din, enkelte drar jo ut langt mer enn 300 hester av disse motorene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du originalt? Rundt 250hk?

258 hk og 560 Nm. Fordelen med Orginal powerkit er at garanti opprettholdes og det forsvinner ikke ved en software update, men det kan man jo be om at bmw la være å gjøre om man har bilen på service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

258 hk og 560 Nm. Fordelen med Orginal powerkit er at garanti opprettholdes og det forsvinner ikke ved en software update, men det kan man jo be om at bmw la være å gjøre om man har bilen på service.

Ikke noe krav til større bremser med powerkittet? På X3 ser det ut som at man må oppgradere bremsene i forbindelse med powerkit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle posetive tilbakemeldinger :)

Hva han nøyaktig gjorde vet jeg ikke, men han gikk inn i ECU og "trylla" litt ;) Ellers så vet jeg ikke hva man kaller dette, chipping, Tuning, trimming, optimering osv kjært barn har mange navn. Mange mener drivstoffforbruket senkes men det har jeg liten tro på, motoren har jo mer krefter som igjen skal ha mer drivstoff så egentlig er det lite logisk at forbruket går ned.

Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve dette, kan bare anbefale Autopower i Arendal iallfall. Men du har jo andre gode aktører i ditt område også vil jeg tro :)

Ja jeg har tenkt på det, men litt bekymret for den ekstra energi / varmen på f.eks. motoroljen som en tunet motor vil skape.

Hva med oljen til turboen?

Leser at BMW skifter ut oljekjøler ved en slik tuning jobb.

Er  det samme 'rekkeseksermotor' i f10 525d og 530d?

Hva er forskjellen, foruten effekt?

Er det noen anerkjente tunere her i Drammen området?

Endret av Erling T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har tenkt på det, men litt bekymret for den ekstra energi / varmen på f.eks. motoroljen som en tunet motor vil skape.

Hva med oljen til turboen?

Leser at BMW skifter ut oljekjøler ved en slik tuning jobb.

Er  det samme motor i f10 525d og 530d?

Hva er forskjellen, foruten effekt?

Er det noen anerkjente tunere her i Drammen området?

 

bmw bytter ikke oljekjøler, men intercooler. Det er samme motor i 525d og 530d. Alt er likt på de to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått dette Fredrik 90! :) Du kan gjerne legge ut en videosnutt også hvis du vil det ;)

 

Takk for det, er meget fornøyd så langt :) Kunne godt filmet men jeg har ikke snøring på hvordan jeg skulle fått lagt det ut her?

Ja jeg har tenkt på det, men litt bekymret for den ekstra energi / varmen på f.eks. motoroljen som en tunet motor vil skape.

Hva med oljen til turboen?

Leser at BMW skifter ut oljekjøler ved en slik tuning jobb.

Er  det samme 'rekkeseksermotor' i f10 525d og 530d?

Hva er forskjellen, foruten effekt?

Er det noen anerkjente tunere her i Drammen området?

 

Jeg ville ikke vært redd for å tune din, N57 motorene er hardføre og ikke så rent lite overdimensjonerte. Jeg kjørte i 3,5 år og 70 000 km helt problemfritt med min E90 325d med 270 hk og 560 nm (org 197 hk og 400 nm), man kommer langt med å godt vedlikehold og fornuftig bruk. Jeg kjører ikke hard med mine biler, jeg er nesten mer redd for å daukjøre dem. Når jeg puttrert rundt i mitt vanlige tempo er det jo ikke noe ekstra belastning for motoren, belastningen kommer selvsagt de få gangene jeg gir skikkelig på men det er sjeldent egentelig. Uansett så er det veldig gøy de gangene man får ett "kick" ;)

Min og din motor er helt like, annet enn softwaren og sikkert noe andre småtterier.

bmw bytter ikke oljekjøler, men intercooler. Det er samme motor i 525d og 530d. Alt er likt på de to :)

Det er vel egentelig kun navnet som skiller disse to motorene ifra hverandre? 525d heter N57D30U0 og 530d heter N57D30O0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe krav til større bremser med powerkittet? På X3 ser det ut som at man må oppgradere bremsene i forbindelse med powerkit.

Det byttes til større skiver og 4 stemplet kalipere forand tror jeg leste en plass at det var tilsvarende 535, samt større intercooler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært redd for å tune din, N57 motorene er hardføre og ikke så rent lite overdimensjonerte. Jeg kjørte i 3,5 år og 70 000 km helt problemfritt med min E90 325d med 270 hk og 560 nm (org 197 hk og 400 nm), man kommer langt med å godt vedlikehold og fornuftig bruk. Jeg kjører ikke hard med mine biler, jeg er nesten mer redd for å daukjøre dem. Når jeg puttrert rundt i mitt vanlige tempo er det jo ikke noe ekstra belastning for motoren, belastningen kommer selvsagt de få gangene jeg gir skikkelig på men det er sjeldent egentelig. Uansett så er det veldig gøy de gangene man får ett "kick" ;)

Min og din motor er helt like, annet enn softwaren og sikkert noe andre småtterier.

Det er vel egentelig kun navnet som skiller disse to motorene ifra hverandre? 525d heter N57D30U0 og 530d heter N57D30O0

Nja,.. det er akkurat der jeg får en spirende, dog ørliten, men økende mistanke om at noe ikke stemmer, Fredrik.

At det ikke er samme 3 liters motor!

Hvorfor skulle BMW da ha to forskjellige motorbetegnelse?

Låter ulogisk.

525d heter N57D30U0

530d heter N57D30O0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...