Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

skjønner ikke hvordan du med flere hundre kilo tyngre bil og 50 hester mindre klarer og henge på M3en men.. Har du nøyaktige HK/kg på begge biler? NM skal ikke ha så mye og si på ren fart med kun fører. Det skal jo ikke gå om man kun ser på tall :P

Mye gromme biler som skal nedover vertfall, tøft :)

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den med 321hk skal du ikke holde følge hvis den ikke har forfalt over årene. Skal ha opprinnelig 0-100 på 5.2sek. Etter tuning derimot :)

Husker Top Gear skulle teste både en gammel Ford Sierra Cosworth, Mercedes 190E 2.3 16v elns og e36 m3. De var ikke godt vedlikeholdt og hadde ikke i nærheten av motorkreftene igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, holdt iallfall følge. Det er klart at en eldre M3 har nok mistet noen av sine krefter over årene, så har det jo i tillegg kommet nyere og mer effektive drivlinjer som gjør at biler går bedre med mindre krefter. F30 320d er jo nesten like rask som E30 M3, for å sette det litt i perspektiv :) E36 M3 3,2 liter skal vel forøvrig gjøre 0-100 på 5,8 sek (6,1 sek for 3,0 litern) mens F10 530d gjør i standard format 0-100 på 6,3 sek. Det er egentelig kun ett halvt sekund forskjell, utviklingen har virkelig vært rivende de siste 20 årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe tvil om at dagens 530d går veldig bra, antagelig utrolig bra med tuning!

Din vil ikke være så langt unna en m550d stock når man henter maks ut av den. Men da tenker jeg bare 0-100. Vil tro du kan komme på 335i nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe tvil om at dagens 530d går veldig bra, antagelig utrolig bra med tuning!

Din vil ikke være så langt unna en m550d stock når man henter maks ut av den. Men da tenker jeg bare 0-100. Vil tro du kan komme på 335i nivå.

Ja det er utrolig hvor bra BMW sine dieselseksere er, synes bilen gikk bra og går vesentlig bedre nå. Har forsøkt meg på noen helt uoffisielle 0-100 målinger men det er vanskelig å få til pga litt for mye hjulspinn, men vi er iallfall godt under seks tallet har jeg funnet ut. Tipper sånn nogen lunde i samme gate som 535d, mellom 5 og 5,5 sek ett sted :)

Har i kveld kjørt ifra Arendal til Oslo med småtung gassfot til tider og i snitt 130 km/t på motorveien, forbruket endte på 0,60 liter per mil :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 M3 3,2 liter skal vel forøvrig gjøre 0-100 på 5,8 sek (6,1 sek for 3,0 litern) mens F10 530d gjør i standard format 0-100 på 6,3 sek. Det er egentelig kun ett halvt sekund forskjell, utviklingen har virkelig vært rivende de siste 20 årene :)

E36 M3 3.2 gjør 0-100 på 5,5 sekunder ifølge offisiele tall fra BMW brosjyre. (En prisliste fra BMW sier også 5,5.)

 

Men man skal ikke se bort fra at noen hester velger å gå på beite iløpet av årene, noen kommer ikke tilbake, andre er litt tjukkere og slappere enn før. :P Hos noen biler mer enn andre avhengig av vanos tilstand, ventiljustering, servicehistorikk, bruk, bensinoktan, potensielle feil, etc..

På generelt grunnlag synes jeg det litt feil å si at orginal 530D holder følge med E36 M3 3.2 (rett frem). Mer riktig å si at din bil var på linje med en kompis sin aldrende bil. 

 

Finnes forøvring flere videoer på youtube som viser E36 M3 3.2 på linje med E46 M3. Noen ganger til og med marginalt raskere.

Alle videoer jeg har sett med E36 M3 3.2 opp mot E36 M3 3.0, eller 3.0 GT viser at 3.2 er raskere.

Her mot en E39 som sies å ha vært benket til 391hk. (E36n har nok chip og eksos, men men får ikke mye mer effekt ut av det.)

Normalt sett så vil jeg forvente at E36 M3 3.2 er hakket treigere enn E46 M3 og E39 M5, men det finnes alltid unntak.

 

God tur og kos dere. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir uansett moro og se hvordan bilene går i forhold til hverandre. Er jo noen nye biler med, og Paul Robert har i alle fall fått litt mer sprut i sin E60 530d. 

Selv tviler jeg på at jeg får gjort noe annet enn nødvendig vedlikehold før turen, så jeg får ligge bak og passe på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, holdt iallfall følge. Det er klart at en eldre M3 har nok mistet noen av sine krefter over årene, så har det jo i tillegg kommet nyere og mer effektive drivlinjer som gjør at biler går bedre med mindre krefter. F30 320d er jo nesten like rask som E30 M3, for å sette det litt i perspektiv :) E36 M3 3,2 liter skal vel forøvrig gjøre 0-100 på 5,8 sek (6,1 sek for 3,0 litern) mens F10 530d gjør i standard format 0-100 på 6,3 sek. Det er egentelig kun ett halvt sekund forskjell, utviklingen har virkelig vært rivende de siste 20 årene :)

6.0sek på 3.0 liter, og 5,5sek 3.2 liter. Dog ikke unormalt at endel av disse kan trille med defekt vanos, uten at eier vet om det.

 

Uansett, i slike rullende drag med større feilmarginer mtp. gasstidspunkt, fartsavpasning i forhold til momentkurve\gir osv. Så skal det være VESENTLIG mer effekt i en bil før den drar merkbart i fra, visst den får ett handicap i forhold til punktene over.

 

Eneste måten å få en fair måling er start fra stillstand, og fullt pådrag til f.eks 250. Alt annet blir synsing og eksperiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentelig ikke så mye å skrive om dagen, men får forsøke å oppdatere litt likevel ;)

Har oppdaget at navien viser 3D etter software updaten, det var jo litt artig. Jeg kan også melde om at Stop & go cruisecontrollen nå virker mye mer sømløst. Den forsinkelsen som var irriterende i forhold til hvordan den oppførte seg når biler la seg inn og ut er nå mer eller mindre borte. Samme gjelder filskiftevarsleren, fungerer mer optimalt nå :)

post-47692-0-22222800-1441031806_thumb.j

Det var også en Oslo tur i helgen, hadde ett aldri så lite bimmers treff med Fahad, makky123 og HPVL. Utrolig trivelige karer med flotte å gjennomførte biler, dette må vi gjenta en gang :D

post-47692-0-80171600-1441031983_thumb.j

post-47692-0-36950700-1441032006_thumb.j

post-47692-0-32810500-1441032025_thumb.j

post-47692-0-30177700-1441032046_thumb.j

Forbruket for hele turen endte på 0,65 l per mil, det inkluderer den vanlige småtunge gassfoten og en god del kjøring frem og tilbake inni Oslo :) Likevel ikke så aller værst synes jeg ;)

post-47692-0-03455700-1441032219_thumb.j

Fahad var så grei å donerte bort sin gamle originale M-sport diffusor :D Min er jo lakket i bilens farge noe jeg synes er helt greit, men jeg har jo ønsket meg at den skal være grå slik de kommer originalt, så dette må jeg få bytta :)

post-47692-0-50127800-1441032431_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,65 liter diesel på milen, Fredrik.
Imponerende. Virkelig.  \:D/ 

Spørsmål;
Kanskje du kan beskrive hvordan du kjører, metode ( skjønner?)  for å klare det, for min ligger på 0,8 liter?

Ett spørsmål til;
Hvor kan man få montert ekstra solfilter på vinduene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende. Det blir bra :) 

Hvordan synes du bilen er etter at den ble tunet? :)

Jeg merker ikke så veldig mye forskjell sånn i det daglige når man puttrer rundt, men jeg merker forskjell så fort jeg tar kickdown eller setter på Sport+. Forbikjøringstiden er helt nede i 3 sek ved noen tilfeller så bilen har helt klart blitt mer trafikksikker :P Største gevinsten føler jeg er på mellomakselerasjoner, bilen gikk veldig bra fra før men om det skulle være noe å sette fingeren på så følte jeg at den kunne gått bedre mellom 100-140 km/t. Nå er dette rettet opp og ved hard akselerasjon ifra ca 90 km/t så tar det ikke lange tiden før man er oppe i 150 km/t, det er jeg fornøyd med :)

  

0,65 liter diesel på milen, Fredrik.

Imponerende. Virkelig.  \:D/ Spørsmål;

Kanskje du kan beskrive hvordan du kjører, metode ( skjønner?)  for å klare det, for min ligger på 0,8 liter?Ett spørsmål til;

Hvor kan man få montert ekstra solfilter på vinduene?

Ja synes ikke det er så galt, det er også med en del kjøring i Oslo sentrum (forferdelig dårlige veier). Jeg gjør ikke noe annet enn å cruise i 130 km/t på cruisecontrollen på motorveien, cruisecontrollen på fartsgrensen på den delen av E18 som ikke er motorvei. Men blir jo noen forbikjøringer også der (særlig i Telemark, Telemarkinger MÅ være Norges dårligste sjåfører....) så jeg prøver ikke sånn veldig å kjøre økonomisk. Men om du kjører i by eller tettbygget strøk så er nok ikke 0,8 liter så galt, havner på det med min også. Men om du har 0,8 på langkjøring så må det være noe galt en vei...

Vet ikke hvor du får foliert vinduene der du bor, men ville i såfall ikke valgt sotfilm. Siden du har kromlister så synes jeg sotfilm på rutene ikke ser noe særlig ut, passer bedre på biler med Shadowline :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,65 liter diesel på milen, Fredrik.

Imponerende. Virkelig.  \:D/ 

Spørsmål;

Kanskje du kan beskrive hvordan du kjører, metode ( skjønner?)  for å klare det, for min ligger på 0,8 liter?

Ett spørsmål til;

Hvor kan man få montert ekstra solfilter på vinduene?

Siden du er i Drammen, så kan du kontakte Scandinano for solfilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør hvor du fikk utført tuningen, og hvilken form for tuning det var? Mulig det står lengre bak i tråden.. .:)

Jeg brukte Autopower i Arendal, de har lang erfaring og egentelig kun fornøyde kunder etter hva jeg har hørt. Har brukt de flere ganger før også så jeg så ingen grunn til å gå til noen andre denne gangen heller :) Det er softwaren som har blitt "optimert" litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...