Gå til innhold

Lån før jeg begynner i jobb


Martink97
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det er nokså normalt (i sentraliserte områder) å bo hjemme hos foreldre i en alder av 23 år med dagens situasjon i boligmarkedet. I Oslo/Akershus er det ikke unormalt at førstegangskjøperne er tett opp mot 30 år, og om det ikke er direkte kult å bo hjemme i en alder av 23, er det i hvert fall svært økonomisk gunstig å gjøre det. 

Det er fornuftig, hvis det er for å spare cash til nettopp bolig. Men å svi av 3-400 000,- på en fresh bil og av den grunn ikke har råd til bolig og må bo hjemme er ufornuftig. Jeg sier ikke man ikke skal kjøpe en fin bil som ung, men vurdere hva man har råd til og la bolig komme først :) F.eks. at en klarer seg med en 318i istedet for en 325i om inntekten tilsier at man ikke kan spare noe ved siden av en 325i. Har man derimot råd til 325i(eller lignende) og sparing til bolig/kjøp av bolig så hvorfor ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre akkurat hva man vil, men det er sjeldent man kan leie et sted til under 5-6000,-, noe jeg mener er mer enn "noen usle tusen". Ønsker man å leie i en større by kan man nok både doble og triple denne summen, og da er det snakk om ganske mange kroner ut vinduet i måneden.

Om man bor hjemme istedenfor å leie (i den grad man har mulighet til det) går det ikke mange årene før man har en grei egenkapital om man faktisk sparer disse pengene, og med dagens rentenivå bor man jo bortimot gratis om man kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får nå så være. Jeg flyttet ut når jeg var 21-22 et sted (kjøpte leilighet), men kunne fint bodd der lengre og heller hoppet over hele leilighetskjøpet, da den ikke steg noe i verdi de årene likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å betale til seg selv enn å "kaste" pengene ut vinduet, selv om noen ikke har andre valg enn å leie. Boligmarkedet idag er vanskelig å komme inn på. Betaler man 10000 i leie, så er dette 120 000 i året. Hadde man spart disse i 2 år og bodd hjemme har man plutselig 240000 i egenkapital til boligkjøp. Klart det er kjipt å bo hjemme når man er 25, men noen må faktisk det. Og om boligen ikke har særlig verdiøkning får man som regel igjen det man ga for den :) Jeg flyttet grunnet skolegang ut når jeg var 19. Så etter 3år(22år var jeg) flyttet jeg hjem igjen i 6-7 måneder for å spare opp en egenkapital. Kapitalen var selvsagt ikke nok, men jeg beviste for banken at jeg ville og fikk derfor lån. Og kjøpte da min første bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett i å eie sin egen bolig, men all den tid rentekostnaden for eget lån er mindre enn leiesummen er det svært lite økonomisk å leie fremfor å eie. Personlig synes jeg det er mer fornuftig å bo hjemme til man har spart opp nok kapital til å kjøpe seg egen bolig fremfor å haste ut på leiemarkedet. Det er verdt å påpeke at det foreligger store geografiske forskjeller i hvordan dette er akseptert - der det er normalt å ha stiftet familie i en alder av 18-20 år på "bygda" og hvor man knapt har gjort ferdig utdannelse i en alder av 25 år i sentraliserte strøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo skal "alle" unge bo innenfor Ring 3 og det skaper et temmelig stort press på boligmarkedet. Da jeg for noen år siden jobbet i Oslo (ukependlet fra Århus) leide jeg en hybelleilighet på Holmenkollen. Det som er interessant er at nesten alle som bor der oppe også har en utleiebolig, men etter at man hadde passert Slemdal var det stort sett bare barn, ungdommer og godt voksne med T-banen. De unge voksne (type: 20-30) glimret med deres fravær. T-banen bruker 24 minutter fra Holmenkollen til Stortinget, men det er åpenbart for lang tid for noen. Et annet aspekt er naturligvis at den siste T-banen går fra Stortinget 8 minutter over midnatt og akkurat det er kanskje ikke så attraktivt når man er i festalderen.

Uansett så mener jeg at de unge bør oppvise litt større fleksibilitet når det gjelder bolig. Alle kan ikke bo innenfor Ring 3 og med det store T-banenettet + enorme antall busslinjer det er i og rundt Oslo burde det være mulig å spare noen kroner selv om man leier en leilighet/hybel... forutsatt at man er villig til å bo et stykke utenfor Ring 3 naturligvis. Vi har forøvrig akkurat det samme fenomenet her i Århus, men heldigvis er ikke prisen på boliger helt så høye som i Oslo... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Man kan ha fin bil og bo for seg selv i en alder av 20 år.

 

Jeg fikk forresten 2.5 mill lån uten egenkapital eller kausjonist 

Hvis du tenker "bo for seg selv" er å leie hybelen til tante Gunilla i Måselv så er nok muligheten stor, men om du tenker å eie selv så er det få forunt å ha denne muligheten i en alder av 20 år, særlig i kombinasjon med en "fin bil" (usikkert hva du legger i denne definisjonen). Om man ikke tar høyere utdanning er nok muligheten tilstede, men for studenter (som det jo er blitt ganske mange av de siste årene, særlig i storbyene) er det i de aller fleste tilfellene bullshit at "man kan ha fin bil og bo for seg selv i en alder av 20 år" uten økonomisk støtte fra familien.

Vedr. ditt lånetilbud så var det akkurat denne talentløse utlånspraksisen fra bankene som skapte finanskrisen i 2008. Nå sier jeg ikke at du er en dårlig betaler, men om man gir slike betingelser til millioner av mennesker, sier det seg selv at det vil skapes et kunstig høyt boligmarked (boble) og mange av disse lånetakerne vil misligholde lånene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man bor for seg selv om man leiger en leilighet. Og nei, det er ikke snakk om kjelleren til mor og far. Om man først får lån til og kjøpe leilighet ser jeg heller ikke problemet med den renten som er nå, og feks. 200.000 ekstra så man får en fin bil. Om man da ikke mååå bo midt i en storby og makse absolutt alt av lånemuligheter. Men da er det jo snakk om prioritering. 

 

Ting stiller seg selvsagt annerledes om man skal studere mange år. Men da er det vel ikke tvil i at man ikke kan gjøre det slik.

 

Og jeg mener en fin bil ikke trenger koster mer enn 150.000. 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på inntekten, men 150000,- kan være mye nok i billån for nyetablerte. Ikke får man bilen på huslånet da man ikke har særlig verdi i boligen enda. Derfor har mange førstegsngskjøpere av bolig rimelige biler. Det er ikke rent få av gamle passater, avensiser osv. som begge tilbyr god plass og grei bil til en billig penge. Spesielt om man er alene. Klart har man høy inntekt, så stiller situasjonen seg annerledes. For å ta meg igjen, Mercedesen koster mye i vedlikehold og det ble mye uforutsett, mer enn jeg var villig til å betale. Derfor kjøpte jeg Citroen C1, ikke akkurat Rolls Royce, men fikk meg fra A-B, selv om den ikke så bra ut var den morsom(68hk på 840kg). Den kostet meg 300,- i forsikring i mnd og brukte nesten ikke drivstoff. Denne skulle jeg ha til jeg kom litt ovenpå med økonomien og kunne kjøpe en finere/nyere bil. Madammen kom inn i bildet og flytter inn, så det økonomiske lettet seg raskere enn jeg hadde trodd, da kjøpte vi Velosteren :) Barn kom inn i bildet, større bolig måtte til og Velosteren ble fort for upraktisk når vi skulle pusse opp også. E91 xDrive med hengerfeste og annet stæsj ble løsningen. Den er dyr nok for oss selv med 2 inntekter, så folk er forskjellig med hva man kan ta seg råa til. Med dette ville jeg si at ikke alle kan kjøpe en bil til 200 000,- og en bolig til mellom 2-3mill. :)

Jeg sier ikke jeg gjor alltid fornuftige valg og er fasiten, sikkert mye jeg kunne gjort annerledes. Likevel tror jeg ikke jeg har vært helt bak mål.

Igjen må jeg presisere at har man råd, så synes jeg det er kult man velger tøffe biler med stor motor!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv 25, bor i kjellern hos mor og far, studert i nesten 5 år. Først nå har jeg fast jobb. Skal ikke kjøpe i Oslo, men et stykke syd for. Sparer alt jeg klarer hver måned for å komme meg utpå fort som fy. Å låne penger til bil er uansett ikke noe tema for min del. Det ville bremsa sparing til bolig noe helt vannvittig. La oss si at man hadde utgifter på bilen rundt 4-6000kr pr. måned bare ved å eie den. Så skal man kjøre i tillegg. Nei, da synes jeg selv det er greit å ikke være altfor fin på det :) Alt er prioritering, man kan selvfølgelig jobbe veldig mye, og evt. ta to jobber(jeg vurderer det faktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...