Gå til innhold

Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Er veldig enig i mye av det du skriver om F25. Jeg har en 2012 2,0d 163 hk M-sport, og er enig i at de har et veldig bra og fortsatt moderne utseende. Den er passe stor og god og komfortabel å kjøre. Har ikke EDC, men synes standard understellet er bra. Har ikke hatt store problemer, har kjørt min bil fra 138000 km til 189000 km nå, og har bare skiftet EGR ventil og kretskort i en baklykt. Misunner deg 3-liters motoren, men 2-literen duger også til vanlig kjøring. Veldig god og praktisk bruksbil/familiebil med kjøreglede 😉.

Ser du skriver at hjulstillingen blir feil over tid? Jeg har nå ett bakhjul som er slitt på utsiden, mens de andre hjulene er bra, kan dette komme av feil hjulstilling?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg også. 
hadde vår 12’ X3 2.0d, over en periode på 4 år og kjørte 80.000 med den. Den ble bra fulgt opp og opplevde en knekt bakfjør, klassisk BMW.

Inntil vi skulle selge, da rant det på med register, baklykt og bytte av el bakluke demper, herligheten kostet meg 50k. Tross en hardt avskjed var bilen bra og er nok den BMW som har klart mest og som vi har vært mest fornøyd med.
Med en annen motor tror jeg den nærmer seg ideel, vurderte LCI med B47, men syns ikke det var verdt det.

Vi kjører mest vår i3 og ville ikke legge for mye i en bil som ikke blir brukt «nok» Ifht kostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sverre 2468 skrev:

Ser du skriver at hjulstillingen blir feil over tid? Jeg har nå ett bakhjul som er slitt på utsiden, mens de andre hjulene er bra, kan dette komme av feil hjulstilling?

Glemte å skrive at det er forstilling som kommer ut av vinkel på vår bil. Har ikke hatt problemer med bakstillingen. Men vår har slitt dekkene skeivt når vinklene har vært feil, så det kan godt være det som er problemet hos deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppsummering 😀 Dette er jo helt klart den perfekte kombinasjonen på en X3, BMW sine tre liters dieselmotorer er vanedannende å kjøre. Det er så deilig følelse å bare bli trykket tilbake i setet og udramatisk bli skutt bortover veien. Fin lyd er det også, på tross av at det er diesel. 

Når du er så fornøyd så er det jo leit at du velger å forlate BMW når du skal ha bil igjen. Men hvis du skal ha elbil så skjønner jeg deg godt, der har ikke BMW mye som duger. Men når du skal bytte om to år så har nok X5 45e kommet seg godt ned i pris. Skal vi tro prisfallet blir like høyt på denne som på 40e utgavene av F15 så er det duket for noen gode kjøp 😉 Just saying 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2020 den 12.21, Fredrik 90 skrev:

Flott oppsummering 😀 Dette er jo helt klart den perfekte kombinasjonen på en X3, BMW sine tre liters dieselmotorer er vanedannende å kjøre. Det er så deilig følelse å bare bli trykket tilbake i setet og udramatisk bli skutt bortover veien. Fin lyd er det også, på tross av at det er diesel. 

Når du er så fornøyd så er det jo leit at du velger å forlate BMW når du skal ha bil igjen. Men hvis du skal ha elbil så skjønner jeg deg godt, der har ikke BMW mye som duger. Men når du skal bytte om to år så har nok X5 45e kommet seg godt ned i pris. Skal vi tro prisfallet blir like høyt på denne som på 40e utgavene av F15 så er det duket for noen gode kjøp 😉 Just saying 😅

Takk for hyggelig tilbakemelding, @Fredrik 90!

Det er et par viktige momenter som gjør at X5 45e (eller 40e) er lite aktuell. Jeg er skeptisk til hybrid, særlig slik kjøremønsteret vårt er med mange småturer innimellom de lengre turene. Jeg er redd for at det blir for mange turer der motoren bare er i gang et par minutter av gangen og derfor får problem med kondens, dårlig smøring osv. Sånn sett virker en ren elbil som en mindre risiko teknisk.

Det andre momentet er at X5 er altfor stor for oss. X5 er en kongebil, men vi har ikke bruk for plassen og den gjør at det blir ubehagelig trangt å manøvrere i de parkeringshusene vi bruker flere ganger i uka. Jeg synes faktisk at den nye X3'en har blitt litt for stor også, så derfor er vi på utkikk etter en bil som ikke er større enn F25.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Byttet xenonpærer i dag. Det begynte å bli rødskjær i den høyre lykta. Bilen er nesten ni år gammel og har gått 150.000km. Pærene har sannsynligvis sittet der siden bilen rullet ut av fabrikken. Ikke så verst.

Ga rundt 1500 kroner for to helt originale Osrampærer fra Eurodel.no. Kunne fått dem billigere fra utlandet, men det er så mye styr med falske pærer at jeg kjørte norsk butikk for å få minst mulig styr og kort leveringstid.

Jeg klødde meg litt i hue før jeg fant ut av demonteringen, men det var egentlig ganske enkelt.

På høyre side løsnet jeg påfyllingsrøret til spylervæsken for å få bedre plass. Det var en liten tapp som skulle klemmes inn, men jeg tror den ville løsnet bare ved å trekke opp og vippe fra side til side samtidig.

IMG_5830.thumb.jpg.bfc54d1a1bd324c60563d0fc860922af.jpg

 

Så var det å vri løs ytterlokket. (Tror det skulle vris mot klokka ca. 30 grader)

IMG_5829.thumb.jpg.7bc67163a797c942b80ce2f8945976bb.jpg

 

Neste steg var å ta av kontakten i bunnen av pæra (og da mener jeg den firkantede metallboksen som selve pæra sitter på). Det er ikke noe som skal klemmes inn for at kontakten skal løsne, det er bare å trekke den forsiktig av.

IMG_5824.thumb.jpg.ee98c7685e2a685675c899367542bc92.jpg

 

Så var det bare å vri bunnen av pæra ca. 30 grader mot klokka. Pæra kunne da dras ut av lykta.

IMG_5826.thumb.jpg.c5736664c77a4b0b9fe70f3ef4f4a23c.jpg

 

Montering er motsatt av demontering. Husk å feste påfyllingsrøret. Venstre side er som høyre, bortsett fra at det ikke er noe påfyllingsrør i veien. :-)

Pass på å ikke ta på glasset på den nye pæra når du monterer.

IMG_5827.thumb.jpg.5808b48059df9aeff92299d88c5c9852.jpg

 

 

 

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om BMW/MINI har gode løsninger for bytte av xenonpærer. På Minien lå hele baksiden av pæra oppe i dagen, trengte ikke å demontere noe som helst, samme D1S pærer der også. Der hadde bilen gått ca 130000 når den ene røk, den andre er det liv i enda og bilen har gått snart 145. Ikke verst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, papertiger skrev:

Virker som om BMW/MINI har gode løsninger for bytte av xenonpærer. På Minien lå hele baksiden av pæra oppe i dagen, trengte ikke å demontere noe som helst, samme D1S pærer der også. Der hadde bilen gått ca 130000 når den ene røk, den andre er det liv i enda og bilen har gått snart 145. Ikke verst :) 

Var enkelt på E87'en jeg hadde også, men litt trangere. Så der fikk jeg en del kutt på hendene i prosessen.

Forøvrig må det meldes at bilen nå har fått status som 100% bruksbil. Vaskes i automat med børster et par ganger i året. Full av småriper og parkeringsbulker. På lørdag fraktet vi ti enmeters hekkeplanter baki. Er det ikke noen "gode" plasser ledig på en parkering øker ikke pulsen mer enn et par slag. No worries!

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da starter vi på oppløpet med go'bilen.

Som nevnt tidligere har vi vurdert å kjøpe elbil, men ikke en BMW, da de ikke lager en elektrisk SUV med firehjulstrekk i passelig størrelse. I dag tok vi avgjørelsen og bestilte ny bil. Jeg trodde egentlig at det skulle bli et av alternativene fra VAG, da med Q4 e-tron som det mest sannsynlige valget, men med ubekreftet leveringstid en gang på høsten neste år for firehjulstrekk ble det for usikkert og for lenge å vente.

Jeg har kikket en del på Polestar 2 og synes de har gjort mye riktig. Den er imidlertid ikke en SUV. Men så oppdaget jeg at Volvo XC40 kommer med en elektrisk versjon basert på samme plattform som Polestar 2. En nærmere kikk viste at XC40 var romsligere enn jeg trodde, det er faktisk plass til fire store voksne på tur. Og etter å ha prøvekjørt en bensinversjon falt vi for bilen. Den er god å kjøre og vi synes den ser bra ut. Kvalitetsfølelsen er ganske bra også. Så da ble det en Volvo XC40 Recharge Pure Electric. Ikke helt uten ventetid på den heller. Bilen blir levert i april/mai, men det er i alle fall en noenlunde konkret dato i forhold til "utpå høsten en gang hvis ikke VAG blir forsinket".

Volvo XC40 Recharge P8 Pure Electric har to motorer på tilsammen 408hk. Rekkevidde er noe over 400 km WLTP. Det er tilhengerfeste godkjent for å trekke 1500kg. Bilen fåes ikke med HUD, det er litt rart, men den har Android Automotive operativsystem, så Google Maps og Play Store er innebygd i bilen. Det vil si at navigasjonssystemet i bilen er Google Maps og at man kan bruke Google Assistant til stemmestyring. Apper som Spotify eller YouTube Music kan lastes ned og alt ligger da i bilen, så du trenger ikke mobilen for å bruke appene.

Flere bilprodusenter skal ta i bruk Android Automotive, så det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Hadde vært veldig kult hvis det ble frigjort et API så jeg kunne laget min egen app til bilen også etterhvert.

Håper at BMW har noe som passer oss bedre neste gang vi skal bytte bil. Skulle gjerne fortsatt å kjøre BMW.

788188560_Screenshot2020-09-24075801.png.4b7e5fcebc95dca568b56c062fc3c3bb.png

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten film som viser Volvoen. Vår blir helt lik den som er i videoen, med unntak at vi har bestilt uten modell- og motorbetegnelse bak. Fargen er Glacier Silver Metallic. Volvo bruker mindre flak i metalliclakken enn det for eksempel BMW gjør, så den oppleves veldig annerledes. En bieffekt er at den ikke ser riktig ut på film. På film ser den ensfarget ut, mens den i virkeligheten har en fin skyggevirkning som fremhever de kantete linjene på bilen.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har egentlig ikke tenkt så mye på ytelsene til XC40'n til nå. Er jo vant til at "alle" elbiler er spreke nok i massevis. Men i dag overhørte jeg en diskusjon på jobben om at Audi hadde kommet med en råsprek elbil, Audi e-tron S. 0 til 100 på 5.1 sekunder. Da gikk det opp for meg at den lille XC40'n faktisk er ganske kvikk med sine 4.9 sekunder. :roll:

Ikke akkurat Teslakvikk, men i alle fall nok til å henge med mange ICE- og hybridbiler i trafikken. :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ogee1 skrev:

Har egentlig ikke tenkt så mye på ytelsene til XC40'n til nå. Er jo vant til at "alle" elbiler er spreke nok i massevis. Men i dag overhørte jeg en diskusjon på jobben om at Audi hadde kommet med en råsprek elbil, Audi e-tron S. 0 til 100 på 5.1 sekunder. Da gikk det opp for meg at den lille XC40'n faktisk er ganske kvikk med sine 4.9 sekunder. :roll:

Ikke akkurat Teslakvikk, men i alle fall nok til å henge med mange ICE- og hybridbiler i trafikken. :-D 

Med under 5 sek til tresifret hastighet, dette var jo kun tidligere forbehold M biler og annen uhørt motorisering.

Man trenger heller ikke gå langt tilbake for at slike tider betydde respekt og store budsjetter. Elbil har drevet aspektet bil og spontan aks til et nytt nivå.

Trist at BMW ikke er på banen med noe anstendig, istedet blir det å se på Kina, VAG eller andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Trist at BMW ikke er på banen med noe anstendig, istedet blir det å se på Kina, VAG eller andre løsninger.

Etter å studert litt forskjellige modeller har jeg konkludert med at nye X3 er for stor for oss, så en helektrisk X1 med firehjulstrekk ville vært midt i blinken. iNext kunne vært aktuell, litt avhengig av hvor stor den blir, men det er vel fortsatt halvannet år til den er klar til levering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nybilkjøp :) det er jo en annen her inne som har etron, en har polestar og du nå med xc40. Felles for alle er at det er kjøpere av utslippsfrie biler. Ingenting sier vel mer enn at bmw har falt helt av lasset når selv entusiaster ikke vil ha bmw anno 2020.

Bmw kommer nok en dag de også, bare en del for sent. 

Støtter valget deres helt og holdent, all den tid man ønsker seg elbil. Volvo og MB er to merker jeg selv ser til etter bmw tiden er over, da G30 er den siste bmwen som interesserer meg (som med mange andre) bmw er flinke til å være eldre klassikere, det kan du jo alltids skaffe deg om du ikke allerede har det :)

Kom gjerne med input og bilder på ny bilen når den tid kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

Etter å studert litt forskjellige modeller har jeg konkludert med at nye X3 er for stor for oss, så en helektrisk X1 med firehjulstrekk ville vært midt i blinken. iNext kunne vært aktuell, litt avhengig av hvor stor den blir, men det er vel fortsatt halvannet år til den er klar til levering?

Sitat

iNext skal vel bli mellom X3 og X5 i størrelse så blir nok for stor for dine ønsker.

Sitat

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...