Gå til innhold

Den store tabbe tråden

MrBrum
 Share

Anbefalte innlegg

Anser ebay for å være veldig trygt så lenge man ser på feedbacken til selgeren. :) Handlet mye der selv. :) 

Største tabben jeg har gjort var vel med min første Mercedes W124. Ukependlet ca 15 mil hver vei til jobb da under lærlingtiden, og skulle hive på vinterdekk i hui og hast før jeg dro til nedover. Fikk på dekkene, å ut på veien. Hadde vel kommet opp i ca 100km/t før bilen vingler to tre ganger på bakenden, og ræva smeller i bakken og bakhjulet kommer flygende forbi vinduet mitt! Flaks at det ikke kom noen i mot.. Hadde rett og slett glemt å stramme boltene på venstre bakdekk.. 

Den satte såpass støkk i meg at jeg har helt noia for løse hjulbolter enda, selv om dette er 6 år siden, så etterstrammer gjerne 3 og 4 ganger etter et hjul har vært av nå :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hos en BMW forhandler på utkikk etter ny bil, fikk jeg teste BMW med manuell gir (har bare prøvd 530 med automat før)... stod litt fast da jeg skulle parkere, skjønte ikke hvor reversen er XD har kjørt mye rart og var aldri problem å sette biler i revers.

Litt flaut å spørre selgeren etter prøveturen. [emoji14]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel strengt tatt hatt flere tabber, men den i ettertid morsomste tror jeg var da jeg for mange år siden hjalp en kompis å skifte motor i en E28 520i. Skulle gjøre det en helg, og var ferdig om ettermiddagen lørdag eller søndag. På testtur gjennom Bergen sentrum synes jeg det begynte å bli veldig duggete plutselig, og rett etter banket en dame på vinduet (vi ventet på grønt lys), og spurte; "unskyld, men brenner bilen deres?"

Viste seg at ene kjøleslangen ikke var festet skikkelig, og derfor spylte alt kjølevannet rett på manifoilen. Det lager ganske mye damp!

Vi har ledd godt i ettertid av den særdeles høflige og rolige måten å spørre om noe så alvorlig som om det brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle "varme dekkene" som de gjør i f1 ved å svinge fort og gale frem og tilbake på et strekke. Farten var ca. 60. Med en opel combo og 225dekk tok det ca 4-5 svinger før rumpa slapp, jeg fikk to konteasladder og gikk i fjellveggen før bilen tippet over på siden. Bilen hadde jeg kjøpt for 35000 2mnd i forveien, og hadde selvfølgelig ikke kasko.. Følte meg høy i hatten der jeg sto inni bilen med bekkenforskyvning og sår nese etter airbaggen mens jeg ventet på brannmanskap som kunne knuse ruten sånn at jeg kom meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle "varme dekkene" som de gjør i f1 ved å svinge fort og gale frem og tilbake på et strekke. Farten var ca. 60. Med en opel combo og 225dekk tok det ca 4-5 svinger før rumpa slapp, jeg fikk to konteasladder og gikk i fjellveggen før bilen tippet over på siden. Bilen hadde jeg kjøpt for 35000 2mnd i forveien, og hadde selvfølgelig ikke kasko.. Følte meg høy i hatten der jeg sto inni bilen med bekkenforskyvning og sår nese etter airbaggen mens jeg ventet på brannmanskap som kunne knuse ruten sånn at jeg kom meg ut.

Jeg føler meg slem som lo av denne.. :unsure::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert forumets store idiot når det gjelder slike ting.

1. Første vinteren klarte jeg å krasje i garasjen hjemme etter en dag med masse snøvær. Bulk i framskjerm, BANG sa det og jeg var forbanna. Gikk bare og la meg. Lo av det dagen etter.
2. Da jeg kjørte TDS, hadde jeg to bakdekk som var modne for utskifting. Dette fikk jeg erfare på vått føre, i 50-60 km/h glapp hele ræva og det kom bil imot. Heldigvis klarte jeg å hive ræva inn i tide til at det ikke smalt.
3. Første vinteren med samme bilen hadde jeg klart å sette på vinterdekka på feil side (egentlig ikke krise), og da jeg var nesten hjemme etter en kjapp tur fikk jeg erfare at "faen som det rister her da, får etterstramme når jeg kommer hjem" - var vel 2-3 bolter som ikke satt.
4. Samme bilen - fikk ikke hjelp til å ta service, bilen fikk motorhavari kort tid etterpå
5. Kjøpte E36 318tds som i grunnen var moden for skroten, viste seg å stå 50 000 i lån på den, og bilen sto på han lånet var på (var ikke helt happy da selger viste seg å være en slu ævel)
6. Diverse flauser som parkeringsbulker (ikke min feil), teller kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dette er ikke en bmw, men det skjedde igår så den er ganske fersk!

Jeg og faren min kjører (han kjører)

Han stopper bilen og rygger litt og stopper igjen og åpner døra, så da tenkte jeg at vi skulle ut men neida, idet jeg er ute av bilen med døra åpen rygger han bånn gass og rett i en stokk med døra.

Døra bøyde seg og han var ikke særlig blid, men han skulle selvfølgelig åpne døra igjen i fult sinne så da fikk skjermen seg en smekk også. Endte med at vi ikke snakka noe mer om det resten av turen.

Er snakk om en Nissan Patrol 2007 (y61) pg det kryr tydeligvis ikke av deler til dem.

2. Eller så har jeg nesten gjort det samme med min bmw, rygga på en stokk med eksospotta.

3.En kompis av meg jekka 330'n sin med orginal jekken på skjevt gulv, den klappa sammen. Ingen skade skjedd verken med han eller bilen.

Har vel flere historier, gjort mye dumt med forskjellige biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største tabbe var nok da jeg bytta fjærer bak på E36'en som jeg har nå. Dette skulle være veldig rett frem utifra hva folk ute på det store internettet hadde erfart. "Bare tråkke ned på bærearmen/bremseskiva så hopper den ut selv". Blir nok ikke enklere enn det tenkte jeg.

Hadde bakenden på bukker og skrudd ut bolten mellom bærearm og demperen for å få mer å gå på. Ikke søren om fjæren ville ut. Dra i den, prøve med brekkjern, prøve å stroppe den sammen og så prøve med brekkjern mens man småhopper på bærearmen - nada. Hold på sikkert i en time og begynte å bli litt forbanna over å sitte fast på noe som skulle være så enkelt. Begynte å lese på nett igjen, som vanlig masse oppløftende: "de som ikke greier det er retards", "dattera mi på 9 år kunne ha gjort det", etc etc. Så finner jeg en tråd der noen nevner at brekket må være tatt av. Og ikke faen om brekket mitt står på og er 100% fungerende! I det jeg tar av brekket hører jeg en klunk og ser bakstillingen senke seg rundt 10-15 cm. Litt manisk latter først, så var begge sider skiftet på under 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

Har jo hatt et par uhell opp igjennom åra, her er et par jeg husker i farta 8-[

1

Jeg var sikkert 18-19 år med 240 på vei oppover en bratt grus bakke i "landlig" natur, i det jeg kommer på toppen

der gjør veien en liten sving. Hadde tydeligvis litt stor fart, så mista grepet på ræva, breisladd over ei kufelle med bare

centimeter til overs for stolpen (med bakenden på bilen), kontrasladd inn på tunet til de som bor der, enda en kontra og stoppa på tvers over veien.. \:D/ Ble noen heftige spor der gitt.. hehe. Må legge til at farta var nok ikke mer en 30-40 kmt. Rygga meg fint frem og tilbake flere ganger og stakk fra stedet. :whistle:

2

Hadde mista lappen i 3 mnd, kjøpte i mellomtida en Volvo 740tic. Lurte meg av et par ganger, blant annet opp samme topp som over, bare fra andre sida. Lang bein grusvei, skulle sladde litt, sladden tok overhånd og jeg dro rett av veien. Heldigvis dyrka mark på begge sider, men akkurat der jeg for av var en stort ganske dypt hull. Det så jeg ikke før etterpå.. :whut:

Jeg hoppa heldigvis over hullet, men hadde fronten gått nedi hadde ting fort blitt mye verre. Stoppa og plukka opp add on lippa og kjørte rolig opp på veien og rett hjem. Med skeiv forstilling. :bart:

3

Hadde en 1. gen V70 AWD, gamlingen hadde parkert rett bak meg (RETT bak, kanskje 20-30 cm mellom fangerene).

Skulle rygge ut, jeg og et par kompiser satt oss i bilen, jeg starta, tok av håndbrekken, satt den i revers, slapp bremsa, begynte da så vidt å trille, rakk nesten ikke snu meg bak før han ene ropte PASS BILEN! krasj.. Hehe.. Rakk ikke bremse en gang :wave: Ble heldigvis ikke noe skade.. O:)

4

Skulle oppdatere software på motorstyringa på bmwen, etter og ha sjekka alle nummer og dobbelsjekka at alt stemte satte jeg i gang med Progman. Jeg tenkte meg om sikkert 4 ganger før jeg trykte start. Jeg hadde ikke før trykket start, når det sa pling plong og dukket opp engin management, og transmission failsafe eller noe sånt i speedometeret. Thats when i knew, i fucked up.. :whistle: Etter og ha tenkt meg litt om, prøvde jeg og slå på tenninga igjen, men feila var der fortsatt, samt matepumpa ikke starta. Snakket med bmw, måtte sikkert bytte ECU til en pris av 12000,- +++.
Ringde til et annet verksted ikke så langt fra meg, der jeg har vært før og fått koda litt, joda det skulle han fikse. Fikk etter mye krangling med bergingsbilen overtalt dem til og sende bilen ut dit, og ikke til et mazda verksted som var nærmest.
Etter 4500,- starta bilen igjen, med nyeste software. :clap: Siden den gang har jeg ikke rota med hverken motor eller girkasse når det gjelder koding og sånt. hehe.

Kommer sikkert tilbake om jeg kommer på flere historier.. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Husk å stille "fjærskruene" inn riktig etter pilene på hode..

Traff ein hump og begge hoppa ut. Small lika ofta som hjulet roterte.... Slurver aldri med det igjen :P
Blei "nødskruing" på naboens parkering :P
(Fjærskruene holder håndbrekkskoa fast inntil bremseskjoldet)

post-82108-0-00606100-1450114578_thumb.j

post-82108-0-91893500-1450114578_thumb.j

post-82108-0-05072600-1450114580_thumb.j

post-82108-0-42611100-1450114581_thumb.j

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...