Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som jeg skrev i forrige post så ble Z4M'en solgt og jeg puslet litt med tankene på en erstattningsbil.... Var inne på både Lotus Elise og Opel Speedster som er to biler jeg liker godt. Som jeg er på "check lista mi" over biler jeg bør ha eid. Fått prøve disse et par ganger og utrolige artige biler å kjøre. Men så var det denne "dyrtiden" vi er inne i, så jeg må rett og slett la dette være med drømmen inntil videre. For M Coupen skal jeg beholde for nå!

Men er man inne i "bil miljøet", så får man jo med seg litt ting og noen morsomme muligheter dukker opp og nå da.  Av og til så står stjernene riktig og nordavinden blåser ikke :-D  Da en BMW Z Norge medlem kontaktet meg ang. verdi på noen OEM Z3 felger, så ledet samtalen fort over på selv bilen som disse sto på.  Viste seg at den skulle selges, men selger var ærlig på at den er en prosjekt bil med en del kosmetiske ting å tak i. Men bilen er i teknisk bra stand og gikk igjennom EU uten problemer (uten at EU er et kvalitetsstempel). 

Så passet det også veldig bra med at  har jeg en datter som nå skal begynne å øvelseskjøre og hun vil ta lappen på manuelt gir (jupp jeg bruker den unnskyldningen for alt det verdt :-D .  Samt at det hjelper også at jeg har deler fra to Z3 delebiler liggende hos meg).

Pluss at minnene fra den forrige Hellrat'en jeg hadde veltet innover meg og gjorde meg nostalgisk over disse enkle M44B19 motorene og hvor morsomme de kan være å pushe....

IMG_8701.JPG.b2173b7791511b778488faf655a1a4a6.JPG

Etter litt om og men så ble 2 + 2 en inner 10'er. Fly til Stavanger ble booket og et par hotel netter ordnet, så kombinerte jeg hentetur med kjæreste tur.

Så da var nok en Hellrot 96 Z3 1.9 (M44B19) ble handlet inn usett til en veldig overkommerlig pris fra samme område som den første Hellrat'en.  Har du vært bimmers.no medlem en god stund så vil du kanskje dra kjensel på akkurat denne bilen.  Jeg koblet ikke bilen selv før jeg så den og fikk en gjennomgang av den "on site". Og måtte google litt selv for å finne koblingen..... Noen som finner den?

Uansett slik sto bilen når jeg hentet den, med helt greie piggdekk på 15" hjul. Fikk også med meg en god del deler som jeg ville ha, f.eks Supersport coilovers. Så ble en ganske så full pakket bil når bagasje for 2 personer + masse deler skulle inn i bilen. 

IMG_8809.thumb.jpg.50fd41a8307be3a9e9e860b2a8f98557.jpg

Utseendemessig så er den litt shabby og minner om min forrige Hellrat for de av dere som husker den.  Men den sviver ganske fint og kjører fint uten masse rare lyder. Samt at understell og bremser virker "fast" og fungerende.

IMG_8812.thumb.jpg.b74ac0388636f55ae39f6c3c0ea66fbc.jpg

Men siden vi var på kjæreste tur så ble det ikke så mye fokus på selve bilen den helgen. Vi hadde planlagt en natt i Stavanger, med på følgende tur til Kristiansand dagen etterpå.

Men måtte få med oss disse når vi først var i området, samt at vi stakk innom  @havers95 for et lite kaffe besøk.

IMG_8829.thumb.jpg.5ddfabf48b02191cac5a2c7f3cf29cf2.jpg

Kjørte også innom Lindesnes fyr på veien til Kristiansand, riktig nok en omvei. Men morsomt å få kjørt Z3'en litt på svingete veier, selvom pigg dekk på våt asfalt ikke alltid er god kombo.  Vi var veldig heldige med været, var vindstille og blå himmel, litt kaldt selvsagt. Men har ikke vært der uten at det gjerne står litt frisk inn imot land.

IMG_8878.thumb.jpg.fcbf1bb2c912f70bfba35edb8236447f.jpg

Men kjærra fungerte som den skulle, tuslet og gikk som den skulle. Og veldig deilig med fungerde varmeapparat og varmeseter i en så gammel bil :headbang: Morsom lyd har den også med K&N filter og prompe potte.... Så det føles som man kjører på litt, uten fare for å bryte noen fartsgrenser!

IMG_8845.thumb.jpg.0916f6c230396206232470fcb2e92e13.jpg

Kom oss fint til Kristiansand, hvor vi endte opp besøk hos et annet veldig ivrig BMW  Z Norge medlem, hvor en bedre middag og veldig hyggelig aften ble gjennomført.

Z3'en fikk også lov til å stå inne sammen med en annen Z3 den natten. Den ble selvsagt sett litt skjevt på med kommentaren "her har du litt å jobbe med" :-D

IMG_8886.thumb.jpg.5d99b5a856626908dc6cb25d12de9076.jpg

Siste dagen hjem fra Kristiandsand til Ski ble litt av en tur..... Fram til nå hadde vi hatt fint vær og relativt tørre veier med gode kjøreforhold.  Men selvsagt så begynte det å snø/regne om hverandre og det var ganske så underskjølt. Så det ble veldig glatt og jeg måtte rett kjøre veldig sakte hele veien fra Kristiandsand til Horten. Lå vel i 60 nesten hele veien, med en haug av biler bak meg.  Prøvde slippe dem forbi flere ganger på to felts områder, slik at jeg skulle få luksus SUV'er og laste biler foran til å "ploge" litt. Men nei da, hele jævla gjengen med biler skulle absolutt ligge bak meg i en liten Z3......

Men vi kom oss hjem uten uhell, så dog et par biler liggende strødd på veien. Men virker som de fleste tok alvoret og kjørte etter forholdene den dagen.

Var godt å komme hjem og parkere Hellrat V2 i garasjen ved siden av M Coupen... (beklager rotet, er ryddet og ordnet nå).

IMG_8898.thumb.jpg.0df6b4a4091c6c3dee266ca2c0e81380.jpg

Bilen gikk fra Stavanger til Ski uten et eneste feilslag og rent kjøremessig så er den veldig OK å kjøre. Alt fungerer som det skal (bortsett fra en sliten lysbryter, som p.p.d er fikset med reservedel), den sto på OEM understell så litt høy og myk opplevelse.

Men fikk laget meg en liste med ting som må gjøres (på dette tidspunktet):

  • Sette på coilovers settet og godkjenne disse
  • Fikse lysbryter (done)
  • Tørke bilen
  • Vaske bilen grundig innevendig og utvendig
  • Gå over kanaler og fikse rust. Må ha nye kanaler, de som står på er ferdig.
  • Gå over bremser (fungerer, men dette er noe jeg liker å være sikker på)
  • Bytte noen led pærer med OEM spec pærer
  • Slenge på style 154 felger med nye dekk
  • Sjekke alle foringer (den er litt lealøs i forstillingen ved inspirert svinging, klassisk bakre bærearm foring)
  • Polere lykter
  • Fikse elephant nose drain (std. Z3 feil og med påfølgende vått gulv innevendig)
  • soft toppen må på et tidspunkt byttes ut.
  • Full service (motor olje, gir olje, diff olje osv...)
  • Fikse lekkasje på diff og lokket på radiatoren. 
  • Bytte pakninger på dørhåndtak og antenne

Så jeg blir ikke arbeidsløs med det første, er godt i gang med disse oppgavene allerede...

Og i tradisjons tro, så liker jeg å ha en å ha en 1/18 modell bil i hylla over biler jeg har eid/eier på hylla mi. Så satte opp et finn søk på dette.  Så bare for å bekrefte at dette var riktig bil for meg, så dukket det jaggu meg opp en helt lik modell bil opp på finn.no med riktig farge og motor kombo som denne :-D

(Red.anm: jeg har en liggnende model i feil farge etter den forrige Hellrat'en).

IMG_9018.thumb.jpg.a0154523aae38640e824eb008765db48.jpgIMG_9022.thumb.jpg.3224560562e253dbdfda52db06fc5120.jpg

Og noen dager etter på så dukket det også opp to helt nye kanaler på finn.no, 10 minutters kjøre tur fra meg.  At det skal dukke opp gode Z3 karroseri deler uten skader eller rust på finn.no er ikke helt hverdagskost.  Så føler jeg har vært veldig heldig.

IMG_9093.thumb.jpg.fbe4ede5a79cac1ff7e86f56a1d4cf6a.jpg

Planen for denne bilen er å ha den i god teknisk stand, litt usikker på hva jeg gidder å gjøre med utseende.  Litt lyst til å beholde "rat" looken, med famlet rød farge og klassisk klarlakk slipp.  Og heller fokusere på kjørebarheten og det tekniske.  Den går veldig godt og er tydelig at den har fått sin dose kjærlighet.  Som har gitt denne mye kjøreglede uten at det kan sammenlignes med en S50/S54 motor selvsagt.

Kommer mer, fortsatt mye som har skjedd her i ZedBua i 2024....

IMG_8859.jpg

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - 2024 Cab sesongen starter tidlig
14 minutes ago, Orjan said:

Gratulerer med nytt prosjekt. Z3 begynner jo å få klassiker-status nå 👍

Er dette samme bilen? 

 

Jupp helt riktig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy du har kjøpt tilbake den røde her .

Stemmer og for en litt sliten look og bra teknisk .

Altfor mange som skal være sånn kjøre med skinnhanske cab 😊

Er forøvrig storfan hvor flink du er til å vedlikeholde de du har .

Håper vi sees nå i år ,er altfor lenge siden .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra arbeid her, kunne godt tenkt meg en Z3 selv. Men har igrunn gitt opp gamle bmwer da eg ikke orker begynne på rust 😅

Har forresten billig speedster til deg som min far mener guttungen min skal ha, men det er 17 år til han får lappen , og har gitt han beskjed om at det er nok biler nå, synd bare la den stå seg ihjel. Men det er 2.2 motor og ikke turbo da 😅

Snapchat-2133037163.thumb.jpg.b1fc38304b3168d069dc8bf3765cd004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, sveigis said:

Gøy du har kjøpt tilbake den røde her .

Stemmer og for en litt sliten look og bra teknisk .

Altfor mange som skal være sånn kjøre med skinnhanske cab 😊

Er forøvrig storfan hvor flink du er til å vedlikeholde de du har .

Håper vi sees nå i år ,er altfor lenge siden .😊

Blir nok sliten og lite imponerende utseende på den. Men teknisk og fungerende til aktiv kjøring skal den være!  Takk for hyggelig ord blir ikke arbeidsløs med det første!

 

5 hours ago, BMWE39turbo said:

Mye bra arbeid her, kunne godt tenkt meg en Z3 selv. Men har igrunn gitt opp gamle bmwer da eg ikke orker begynne på rust 😅

Har forresten billig speedster til deg som min far mener guttungen min skal ha, men det er 17 år til han får lappen , og har gitt han beskjed om at det er nok biler nå, synd bare la den stå seg ihjel. Men det er 2.2 motor og ikke turbo da 😅

Snapchat-2133037163.thumb.jpg.b1fc38304b3168d069dc8bf3765cd004.jpg

You got PM! Ble nysgjerrig her nå og meget intersert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten oppdatere dere litt om M Coupen også.  Blitt en del poster på dere i det siste, men må liksom "catche" opp i tråden fram til nå.  Håper dere tåler å lese litt mer i påsken og mine rare biler,  samt problemer.

Hvis dere husker, så skrev jeg om at jeg avsluttet 2023 sesongen med rare lyder i M Coupen og var rett og slett litt lei av bilmekk.  Men hadde selvsagt bestemt meg for å finne ut av dette, hadde sjekket alt som er visuelt under bilen før jeg satte den på vinterlagring.

Så nå var tiden inne for å finne ut av dette, hadde flere "usual suspects" jeg ville sjekke.  Siden lyden kom når jeg gikk på eller av gassen på bile, så mistenkte jeg at det kunne være noe i drivelinen på bilen.

(Tok dessverre litt lite biler underveis i prosessen)

Jeg ville sjekke girkasse fester, motor fester, hardykoblingen og mellomaksel lagret,  men da måtte mellom eksosen ut med cat'en på. Tung liten jævel det der, spesielt når jeg kun kan løfte bilen til at jeg har rundt 80cm med arbeidsplass under....

392036060_IMG_9120(2).thumb.jpg.96c5782f142c23ccceab9a8d210646f2.jpg

Med den ute,  så var neste steg å få av varmeskjoldet og sjekke den. Den satt skikkelig, så ikke lyder fra den ihvertfall. Som dere ser så er det bra med tectyl her også + litt svetting fra motoren som kommer bakover.

IMG_9122.thumb.jpg.1574b1d7579e602332858b84f2953fb0.jpg

Med varmeskjoldet ut så så kunne lagret sjekkes, og den var i grei tilstand. Ingen rare lyder og akkurat riktig bevegelse i seg (Her måtte jeg konfere med en ekspert at den faktisk skulle bevege seg slik den gjorde). 

Ser litt shabby ut på bildet, men er bare tectyl som tuller til med det visuelle.

IMG_9145.thumb.jpg.0e1599b4155a55ba261c191e7194628d.jpg

Så var det girkasse festene og her kom det et lite "oh shit" fra meg. De var helt ferdige og hadde revnet i toppen på begge sider. Så de var godt å få byttet ut.

Ny vs gammel.

IMG_9150.thumb.jpg.a994bc3bcc7c68ef5fa76929c35a76b3.jpg

Men når ting er ute, så kan jeg like gjerne vaske ting skikkelig å få av gammel tectyl + dritt.

IMG_9154.thumb.jpg.ee83ae7f47066476fc98417c49313803.jpg

Ble ganske bra og å kan man til og med lese delenr osv...

IMG_9156.thumb.jpg.fa3b412c190e25b886d9b22c9127d29c.jpg

Tok også byttet hardykoblingen når jeg først var under, men den gamle var ikke dårlig. Og har mest sannsynligvis blitt byttet ikke altfor lenge siden. 

IMG_9133.thumb.jpg.fdf3bf704b1d49e533b46add282b53ba.jpg

Rent visuelt kunne jeg ikke se noen sprekker eller skader på den, eneste forskjellen var at den nye kanskje var hakket stivere når jeg prøvde å vri litt på dem. Men byttet til den nye, når jeg først hadde ting ute.

Gammel vs ny.

IMG_9164.thumb.jpg.238c948e469836977f09de5b9038af26.jpg

Så ble alt sammen montert igjen og torquet etter spec.

IMG_9169.thumb.jpg.a9cd49ddb2dda70af386e3b07ae83090.jpg

Sjekket også motorfestene de så greie ut rent visuelt (har nye som skal inn ved andledning) og virker å være ok.

Nå var tiden for å ta seg en test tur og høre litt på lyder.  Noe blir ganske mange av når man kjører en bil uten interiør :-D  Den kraftige dunke lyden klarer jeg ikke helt å gjenskape lenger så noe tegn til bedring var det.

Men denne bilen har hatt rear subframe disaster og har blitt reparert på en ganske så amatørmessig måte. Og da jeg tok litt overflate rust i fjor, noterte jeg meg et par punkter. Så disse ville jeg inspisere denne gangen, her hadde jeg malt litt strategisk for å visuelt kunne sammenligne litt og følge med på. (Har litt lite bilder av dette dessverre)

Så video kameraet ble plassert strategisk.  Deretter blien satt på med brekk på og litt rolig 1 gir belastning på drivelinen.... Og da ble det ganske tydelig at sprekkene hadde utviklet seg et par mm siden ifjor og nå "åpner" de seg litt ved belastning.  Videre så ser man tydelig bevegelse hele platen rundt gammel hjemme lagd forsterkning :uh:

 

Screenshot_2024-03-27_23-19-24.thumb.png.239e2a892f5753ec066528ea7d432ab2.png

Sjekket også diff festet under bilen, den er heldivis solid og fin. Så det er kun "bjelken" og gulvet som har blitt svekket. Men bestemte meg der og da, siden jeg  nå kunne se en så stor visuell forskjell endring fra ifjor at nå fikk det være nok.

Så M Coupen er satt i "syke karantene" til dette er fikset.  Samme kveld ble en amerikansk "rear subframe disaster" ekspert på Z3'er som heter Randy Forbes som har utviklet et ganske så heftig forsterkning/repair kit som fikser dette engang for alle. Han har levert dette kittet i over 20 år og det kittet har meget bra rykte på seg, samt at det er godt utprøvd i ulike motorsport grener på ymse zed biler.

Skjema over kittet, som gjør det lettere forstå hvorfor jeg liker denne løsningen kontra en del hjemmelagde/alternative løsniger. Er at den forbinder to sterke deler i bilen kontra andre løsninger som ofte bare forsterker selve gulvet og område rundt diff festet, som gjør at kreftene bare sprer seg ut til andre svakere deler.

RF_Subframe_Assembly_3D_2.jpg.1cffcbbb714248c176dcfa1969202192.jpg

Så følgende plan er lagt, samt at alle deler er bestilt.  

  1. Åpne alt bak i bilen installere RK kittet, samt sveise opp og fikse resten av gulvet med litt ekstra forsterkninger.
  2. Oppgradere til dual ear diff fester, har bestil Dorman E36 M3 diff lokk. Som skal være litt sterkere enn OEM uten de kjente svakhetene hvor de sprekker i overgangen festet/looket.  Men siden jeg bytter lokk, så må jeg installere en annen impuls hjul i diffen (som er litt mindre i diameter), siden M3 lokket er litt grunnere og har en annen impulse sensor også.
  3. Og når jeg først holder på med diffen, så kan jeg like gjerne bytte litt pakninger/simringer osv på stikk akslingene....

Jeg vurderte også Rogue Diff/Alpina look som er en del dyrere og kjølefinnene  vil stikke veldig lang (2cm ekstra kontra OEM)  ned under bilen og bli et problem for meg på en del AS løyper.  Som dere ser på bildet under så vil f.eks et Rogue lokk, stikke helt ned til tre bjelken som er ganske mye kontra f.eks OEM lokket, ville blit det laveste punktet på bilen.

IMG_9222.thumb.jpg.f21f79fcd6dbd9718ed22661dd6ea697.jpg

Mens med et E36 M3 lokk så vil ting se ca. slik ut etter at operasjonen er ferdig uten at det stikke for langt ned. Og jeg bør ha løst problemet med rear subframe disaster skikkelig engang for alle.

IMG_6975.thumb.jpg.3161fd1ff38cbc689c5c59a1f8f33e1c.jpg

 

Selve RK kittet har allerede kommet, går raskere fra USA enn fra enkelt norske deleleverandører :-D

I present to you 7 Kg of real US&A steal my friends!!

IMG_9380.thumb.jpg.ba531841aa782dcfc0b1a4f3301edb65.jpg

Så nå gjenstår det bare for meg å lage en plan for om jeg gjør jobben selv og får en god sveiser til å gjøre selve sveisingen eller om jeg skal sette bort hele jobben....

Så da har dere fått en status på denne også, men det skal nok bli orden på M Coupen igjen og få den på veien igjen.

Men dette fikk kosekvenser for min bil sesong i år, men heldigvis så har jeg jo Hellrat V2 ;-D Som kan brukes, havner riktig nok i en annen klasse enn Supersport klassen jeg pleier å kjøre i.  Som dere sikkert skjønner nå, så ble det ganske heftig med aktiviteter i Zedbua for å få Hellrat V2'en klar til 03. April som er første trening...

To be continued.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - M Coupe'n er på sykeperm!

Kan være et prosjekt å jakte på spontane ulyder i en bil. Jeg hadde en i E39en min, en slags skrape/klunk ved veldig hard høyresving. Fikk det nesten alltid i samme sving på veien hjem fra jobb. (Du som bor i Ski vet kanskje hvor Stenerudveien fra Ås mot E18 går). Kom ikke om man kjørte 50-60 km/t i den svingen, men nærmere 70-80 km/t så kom det alltid. Viste seg at eksosfestene midt på bilen (ved girkassa) hadde tatt kvelden, så om man kjørte "normalt" i svingen var det ingen problem, men med litt mer fart så ble det såpass med g-krefter at hele eksosen fleksa nok til å dulte i drivakselen. 

Regner med at det blir bra å få en såpass solid subramefix som det der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, E.C. said:

Kan være et prosjekt å jakte på spontane ulyder i en bil. Jeg hadde en i E39en min, en slags skrape/klunk ved veldig hard høyresving. Fikk det nesten alltid i samme sving på veien hjem fra jobb. (Du som bor i Ski vet kanskje hvor Stenerudveien fra Ås mot E18 går). Kom ikke om man kjørte 50-60 km/t i den svingen, men nærmere 70-80 km/t så kom det alltid. Viste seg at eksosfestene midt på bilen (ved girkassa) hadde tatt kvelden, så om man kjørte "normalt" i svingen var det ingen problem, men med litt mer fart så ble det såpass med g-krefter at hele eksosen fleksa nok til å dulte i drivakselen. 

Regner med at det blir bra å få en såpass solid subramefix som det der :) 

Hehe, ja jakten på uønskede lyder kan være noe dritt ja!

Når jeg så på google map, så vet jeg hvilken vei du mener. Kan ikke si jeg husker den.... Eksosen var min første tanke jeg også når jeg hørte lydene første gangen. Men de kom bare ved gass på eller av (brått av og på), så har vel konkludert med det er noe i drivelinen, muligens en kombo av flere ting.  Men når jeg har byttet motorfester og fikset subframe'n, så er absolutt alt under bilen byttet til nytt/forsterket/reparert ila de siste 2 årene.  

Tror ikke den subframen blir et problem i framtiden når dette er fikset :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, norbakken skrev:

Skal ikke nekte for at du sprer litt interesse for Z3 som noe man vel bør prøve en gang ;)

Veldig enig @norbakken.😊

Er støtt og stadig inne og ser på disse jeg og den siste tiden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, norbakken said:

Veldig imponerende og gøy å følge disse bilene dine! Skal ikke nekte for at du sprer litt interesse for Z3 som noe man vel bør prøve en gang ;)

Morsomt å høre! Anbefaler veldig å prøve disse, spesielt hvis man tester en 1.9 som har understell i god stand. Så er det mye kjøre glede i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Siden M Coupen er satt ut spill inntil videre, i avvente av deler og planlegging av reparasjonen.  Så ble pluteselig Hellrat V2 prosjektet mer aktuelt, for jeg jo ha en bil til sesong start med første trening den 3 April på KNA Varna.  Så var jeg litt heldig med tiden i påsken i år, som gjorde at jeg fikk sjansen til å gå off grid og installere meg i ZedBua over flere dager.

Så bestemte meg for å kjøre et skikkelig skipper tak på Hellrat V2'en og få den klar til sesong start.... som dere sikkert husker så hadde jeg en grei todo lista over punkter som måtte/bør taes.

Først så ville jeg ha litte grann ren bil til å jobbe med, så den fikk en kjapp kattevask.

IMG_9264.thumb.jpg.2741587541d5769ad66eb24c93e148c5.jpg

Som fort eskalerte til at jeg bare skulle sjekke om hvor mye av gammel guffe jeg kunne få av inne hjulbuenen. For her var det mye gammel moro....

IMG_9273.thumb.jpg.8afc5a5f790ddc6d634581db35d7c973.jpg

Litt prickbort, kjapp skrubbing + såpe.....

2020884467_IMG_9278(1).thumb.jpg.f12a426134989ea31ee49316a8eb1c93.jpg

Resulterte i dette, så det ga meg håp for at det kan bli bra.  Fant ingen rust eller noe slikt under der, så ble litt lettet. Men dette var ikke på todo lista mi, så wrappet dette opp for å gå videre.  Men ble et nytt punkt på lista, men som da involverer å ta av lokariene og vaske alle hjulbuene skikkelig.

IMG_9275.thumb.jpg.793735a80b4b1f65b0a53c2e51c2760f.jpg

Min approach med lange todo lister er ofte å ta et par enkle ting for å komme igang. Så startet med pakninger rundt dørhåndtakene (som ikke er kristisk, men irriterte meg noe sykt).

IMG_9281.thumb.jpg.416750f0f8cf9e7c8ce0e11a7eb2d364.jpg

For å si det slik, tror aldri de har vært byttet. De nye "kina" varene jeg hadde passet ikke helt perfekt, så måtte fram med saksa å justere litt på bare sider hvor det var litt for mye gods.

IMG_9291.thumb.jpg.09034f336cfa89eadf79321d6965c7f2.jpg

Ble bra til slutt og første punkt på lista er sjekket av.

IMG_9287.thumb.jpg.d75be95f895b02bb88eac6623372bee5.jpg

Enda enkelt punkt ble tatt i samme slengen, ny pakning på radio antenna. Greit nok at at jeg skal ha litt "rat" look på denne bilen. Men liker som med dørhåndtakene at ting faktisk er tett og gjør jobben sin.

IMG_9293.thumb.jpg.ff251ffc8aa4f772d9c4500e72966f5b.jpg

Sånn poppa inn en ny plug.IMG_9310.thumb.jpg.7f670c55f1c56e8361c23734bd40408a.jpg

Det var enkle punktene.... neste var å se litt på gasspedalen som av og til kunne være litt nøkkete. Så tok en runde og sjekket alt fra pedal inne fram til motoren. Renset og smurte opp alt sammen, oppdaget også at den lille gummi greia fra kabel til gaspedal armen hadde smuldret helt opp (bestilt ny), men lagde meg DIY plug så det fungerte igjen.  

Så ut som at det presse litt WD40 ned i vaieren og smøre opp alle bevegelige deler hjalp. Nå er pedalen smooth og jevn igjen. 

IMG_9313.thumb.jpg.ea21a3de9a1af8dabd120e9ca73fed97.jpg

Sånn enda et punkt sjekket av,  neste punkter var å gå over bremsene og montere coiloversene. Disse slo jeg sammen for å kunne multitaske litt....

Først ble alt av bremser demontert, for gi det skikkelig skrubb og sjekk.  Alt så greit ut, litt møkete og preget av tidens tann. Men masse bremse klosser igjen og fullt fungerende.

IMG_9328.thumb.jpg.27ca0a21d5325716beea8570165821e3.jpg

Mens bremser lå i bløt, så ble bakfjærene montert. (red.anmn: jeg monterte dem med justerings skruen nede siden da ville nummer pregingn stå riktig vei da bildet ble tatt. Men alle andre kit jeg har montert så har denne vært i toppen, så endret mening underveis i påsken og snudde dette slik at justeringen ble i toppen som f.eks KW'ene på Coupen er. Synes det virker mer riktig). 

IMG_9327.thumb.jpg.8d606568747e3464cbcbcc2f147beb81.jpg

Fører siden foran bøy heller ikke på noe problemer.

IMG_9343.thumb.jpg.68aa926f8d2c4b37751bce61d84c48d3.jpg

Passasjer siden røyk jeg på en liten smell. Jeg var nok litt uforsiktig med muttertrekkern å denne bolten og den brakk rett av.  Og den knekte jævlen ga meg ca. 1 times motstand (inkludert handle et bolt utrekks kit på biltema), men klarte å knekke et par bor underveis. Jækla trangt under der og fort gjort å havne i feil vinkel.  Men den kom ut til slutt.

IMG_9341.thumb.jpg.6189785cb72f24eeeee89a131a93e0c1.jpg

Etter at understellet var på, så var det bare å smøre oppe og skru sammen bremsene igjen.  Fant en skadet glider hette, så en "ny" ble funnet fra lagret.  Kjente det var godt å ha et par rotekasser med deler:whistle:

IMG_9346.thumb.jpg.aa4136a61b45abfc022328f32cf5362f.jpg

Etter alt dette styret med understell, bremser, knekt bolt.... så trengte jeg en enkel oppgave. Så da ble en liten motorolje bytte utført. Mest fordi dette gir meg en liten pause med å vente på at det skal dryppe ferdig. Olja var faktisk ikke så ille, så tror det har vært byttet for ikke så lenge siden.  

IMG_9355.thumb.jpg.929475a51f927eb10a95ec2eba2716b5.jpg

Neste oppgave var en jeg ikke gledet meg til, men har litt dårlig erfaringer med diff olje på disse bilene her. Virker ikke som noe folk ofte bytter eller tenker på.  Samt at diffen på denne hadde andtydning til svetting.

IMG_8903.thumb.jpg.1f6aae37a62a564c234c40d378caf6a2.jpg

Så tappet diff olja og når jeg så resultatet i gullvaske panna, så er jeg glad jeg gjorde det. Nest værste oljen jeg noen gang har tappet av en diff, bare slått av naboens Z3.  Olja var helt merkelig i kosistens og så ut til å ha mye fukt i seg.

IMG_9360.thumb.jpg.af52589dacec5a7c9702f7583e81fe48.jpg

Selve diff looket så greit ut på innsiden, men var pakket med noe sånn flytende paknings greier. 

IMG_9357.thumb.jpg.bc0a723a93238006d78fa536dfc302b0.jpg

Så investerte litt tid for å vaske dette skikkelig av og slik at jeg lettere kunne inspisere lokket å se etter skader/korrosjon.  Var litt her og der som der ser, men fullt brukbar.

IMG_9358.thumb.jpg.4195500068124ff66e1ef117896733ed.jpg

Siden jeg ikke hadde noen OEM pakning liggende, ble det til at jeg laget min egen av papp... er jo bare papir disse OEM greiene....

IMG_9361.thumb.jpg.14d23f128ed18704782febd41d463532.jpg

Neida, bare lagde en mal av pappen da det er lettere å jobbe med enn tynne ark. Men glemte å ta bilder av den ferdig pakningen, brukte sånne 0.75mm (tror det er litt tykkere en OEM) paknings ark fra biltema.

IMG_9362.thumb.jpg.cffd1da8a190963a77763707a7411c22.jpg

Fikk også skrubbet og fjernet diff merkingen, så den ble lesbar igjen og kunne komme på igjen.

IMG_9365.thumb.jpg.7bcdf790d40c876c695a7b1191616771.jpg

Puh, sånn da var alt montert igjen og ny frisk olje fylt på.  Ser litt renere og velholdt ut nå, og har vært tett og fint etter et par test turer.

IMG_9367.thumb.jpg.0e0b2e9dc926a1ac687b2ebd493494c9.jpg

Annet punkt jeg hadde var jeg ville sjekke for rust bak og justere litt på eksos festene. Litt viktig at dette sitter riktig, for blir mye dunk i autoslalom hvis ikke! Sant at det å ta bakfanger på disse er 5 min jobb.

Ble veldig glad da jeg så at alt så veldig bra ut, ingen rust osv.. så ble en liten katte vask bare samt fikk gått over eksos festene.

IMG_9368.thumb.jpg.daa0f6029007fb3adc5fc5a491d31b83.jpg

Vasker jo gjerne deler skikkelig før man setter det på igjen....

IMG_9381.thumb.jpg.f9222b86886af41732f9712ccdf127db.jpg

Også gikk jeg på en liten smell underveis, har et søk på finn etter OZ felger da jeg har fått sansen for disse mtp vekt, dimmensjoner og holdbarhet.  Pluteselig i påsken så plinget det på tlf og et sett med OZ Alleggerita HLT dukket opp innenfor kjørbar avstand med riktig dimensjoner (8x17 ET35) og pris.   Så ble litt avbrudd jobbingen på Hellrat V2'er, med henting av disse. Samt en skikkelig skrub av disse.  Jeg har et sett med Yokohama A052 liggende (brukt en sesong) som jeg tenkte jeg skulle slenge på disse.  Disse er faktisk 0.4kg lettere en det andre OZ settet jeg har til M Coupen.

IMG_9416.thumb.jpg.300f78aa532712133b8b04eaad4ec39d.jpg

Måtte teste litt komboer når man først leker med felger og tenker på dimensjoer av dekkene :whistle:  Liker når en tanke fungerer....

 IMG_9427.thumb.jpg.195c74e159e9535eb81e76cb72945c2e.jpg

Neste punkt etter at olje bytter og felg lek var ferdig. Var å fikse "Elephant nose drain issue", som er at drensrørene ved brannmuren under varmeapparatet blir tett. Også renner det inn i bilen istedenfor, også fikk jeg tatt en vask av dette området også.  (Den blå ledningen er en jordings punkt til girkassa, som jeg må se litt mer på. Er tydligvis et jordings punkt på bilen som er gåent. Siden bilen ikke vil starte uten den ledningen).

IMG_9435.thumb.jpg.ef259f2b9c666e0e411aedd10628e5d5.jpg

Men når jeg kom til drensrør hullene, så var viste det seg at de ikke var tette. Var riktig nok litt gammel grums der, men dette er ikke årsaken til våt bil innevendig. 

IMG_9434.thumb.jpg.0808546745fbf02af250787dc139685b.jpg

Aaarggh denne CDO'en, mer vasking på gang.  Men fikk vasket opp alt og behandlet plastikken med litt sånn Owatrol plast fornyer. (glemte å ta bilder av ferdig resultat, men ser litt teit ut med skinnende og strøken plast på bilen nå, står liksom ikke stil med resten av bilen :-D)

IMG_9440.thumb.jpg.38d4a92acd7fbf657b9e5ed531c3b052.jpg

Neste ut var å flushe litt bremsevæske, siden den ga utslag på måleren at den inneholdt litt fukt. Så koblet på lufteren og flushet godt igjennom med litt DOT 5.1 væske på alle 4 bremser.  Var ingen anntydning til luft i systemet, har heller ikke merket noe på det egentlig. Men nå vet jeg at det er OK.

IMG_9452.thumb.jpg.8b8ecffd862b625f60e7e219c60b1450.jpg

Slitt litt med at det luktet vondt og gammel sur gubbe i bilen.  Må nevne at når jeg kom fra henteturen med bilen, så var det første jeg gjorde å ta ut stolene og åpne hele gulvet la dette tørke skikkelig over flere dager.

IMG_8975.thumb.jpg.b971a91f560579b05a1ef232a6f7a83f.jpg

Men lukta satt godt ennå her og der. Også hadde jeg ikke vasket bilen skikkelig ennå innendig, så jeg blandet meg en kraftig grønnsåpe blanding og satte igang med skrubbing alt inne i bilen. 

IMG_9444.thumb.jpg.b4aabf7ff04e40bc2a214231d0e4c857.jpg

Spesielt softoppen innvendig fikk gjenngå skrubbingen min, for der var det mye "opplevelser" som skulle ut. Slik så bøtta ut etter at taket var tatt.

IMG_9446.thumb.jpg.18f17d9ff4e9e9f9e5cfd496d844312f.jpg

Og når jeg først var i vaske modus, tok jeg like gjerne KN filtret også... Men hadde vist ikke noe KN olje på lager, så dette må anskaffes slik at den kan smøres inn.

IMG_9450.thumb.jpg.0704e36cdea39817436f9b63196e3b45.jpg

Det konkluderer veldig min påske, 3 dager med jobbing i furtebua for å få ting klart.  Så hvis jeg ser på tilbake på todo lista mi så er status nå dette: . 

  • Sette på coilovers settet - done (må godkjenne disse bare)
  • Hjulstilling tatt hos en kompis, så den er kjørbar nå. Må ha gyldig hjulstilling for visning etterhvert.
  • Fikse lysbryter - done
  • Tørke bilen  - done
  • Vaske bilen grundig innvendig - done (utvendig må taes engang til)
  • Gå over kanaler og fikse rust - tar jeg til vinteren
  • Gå over bremser - done
  • Bytte noen led pærer med OEM spec pærer - done
  • Slenge på style 154 felger med nye dekk - Blir OZ Allegerita istedenfor
  • Sjekke alle foringer - lollipop foring bestilt, resten OK
  • Polere lykter - ehm avventes
  • Fikse elephant nose drain - done, men må sjekke for A Pillar leak
  • soft toppen må på et tidspunkt byttes ut - avventes, stor kostnad
  • Full service - motor og diff done. Girkasse gjenstår
  • Fikse lekkasje på diff - done
  • Bytte pakninger på dørhåndtak og antenne - done
  • Reparert passasjer stol (gjort etter hentetur, med ledningsnett jeg hadde liggende)
  • Vaske KN filter - done
  • Plukke ut aftermarket stereo anlegg og få oversikt over ledningsnettet - påbegynt

Føler nå at bilen egentlig er nå klar til kjøres med på trening, er et par punkter til jeg vil ta etterhvert.  Viktigste er kanskje å finne ut hvor den lekker/svetter kjølevæske fra når den er varm. (mistenker pakkninger på termostat eller vannpumpe), samt at jeg ønsker å sy litt på softtoppen bak ved vinduet så den er litt mer tett.

Har også lyst til å flytte batteriet fra motorrom til bak i bilen for bedre vekt balanse + at gir meg sjanse til å se litt på det elektriske.  Men målet i denne omgangen er å få bilen brukbar i avvente av at M Coupen blir klart til tjeneste igjen.

Føker jeg har jobbet ræva meg på bilen i påsken også er egentlig før og etter bildet helt likt :-D Litt lavere bare......

IMG_9354.thumb.jpg.8fe36961befcb8c565bb7e0d4fc5d647.jpg

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Påskeferie med Hellrat V2
  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...