Gå til innhold

Xdrive? Med eller uten?

Plexus
 Share

Anbefalte innlegg

2240kg? 520d xDrive veier 1840kg i følge prislistene til BMW. M550d (som er tyngst) veier 1990kg.

F11 520d xDrive med automatgear veier iht. den tyske katalogen 1915 Kg. 2240 Kg er totalvekten på F10 uten xDrive. Jeg beklager selvfølgelig den feilen (så feil i katalogen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et smalere dekk, ja :) En satt dimmensjon, nei. Igjen, dekkets egenskaper, og marktrykk.

Et smalere dekk, ja :) En satt dimmensjon, nei. Igjen, dekkets egenskaper, og marktrykk.

Ja... selvfølgelig er det først og fremst kontaktflaten som gjør at bilen virker mer satt med større felger og som implisitt betyr bredere dekk. Mitt poeng er at bilen med bredere dekk og stivere dekksider utvilsomt får bedre kjøreegenskaper, men samtidig mister noe av følsomheten og feedbacken på alminnelige veier. På Autobahn er slike felger/dekk en ubetinget fordel, men selv på franske motorveier (130 Km/t) er det som om 19" felgene er totalt overkvalifiserte i forhold til omstendighetene og dermed virker mot sin hensikt bortsett fra det visuelle inntrykket.  

awt: Det kan selvfølgelig være.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern har 225 på sin f10. ikke noe problem med framkommeligheten. Er kanskje bare vi som mener det blir for stutt med 17" og så smale dekk på en så stor bil :)

Vil ikke ha 17", det blir for lite. Fordelene med bredere dekk er jo bedre grep på tørr/våt asfalt da, med 300 hk/650 nm får den lille gule lampa nok å gjøre ;) Alternativet er jo selvsagt å forsøke Hakkapettia R2 i 245 bredde, har sykt god erfaring med disse i 195 og 225 bredde. Men jeg merker at 245 "flyter" litt mer oppå snøen, merker dette veldig godt på slapseføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakka R2 burde du droppe, se på Michelin i steden. Hakka R2 er alt for mykt.

Nei Hakka R2 er de beste dekka jeg har vært borti, om de er litt myke får så være. De er stillegående, utrolig bra grep på snø og slaps. Er jo disse som stort sett vinner testene også :) Eneste bakdelen er at ett sett til F10en koster fort ti lapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Hakka R2 er de beste dekka jeg har vært borti, om de er litt myke får så være. De er stillegående, utrolig bra grep på snø og slaps. Er jo disse som stort sett vinner testene også :) Eneste bakdelen er at ett sett til F10en koster fort ti lapper...

Kjører med Continental på F11 i 245 og er helt suverent. Likte ikke Hakka når jeg hadde dem på F06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden sporer litt vel av.

Men det er vel en kjensgjerning at det er en at Nokia sine dekk ikke passer som hånd i hanske til BMW, til det er de ofte ansett som for myke.

Dette er det flere dekkforhandlere som kjenner til også.

Jeg velger vanligvis Conti, gitt at jeg skal "ha" bilen en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt nyansert. Har langt bedre erfaring med Nokian enn Conti. Contidekkene slites veldig fort, uten at de fungerer merkbart bedre. Kjører Hakka R2 på E60 nå, og det fungerer meget bra. Myke? Ja, men ikke sånn at det er plagsomt kontra annet piggfritt. Hakka R har jeg kjørt på med suksess i mange år. Conti har jeg hatt på E46 og E39 tidligere. Klarte maks 2 vintre/15k km der. Jeg kjører mest på bar asfalt (vestlandsvinter), hvilket nok også styrer mine preferanser for x-drive - få snøfonner å forsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden sporer litt vel av.

Men det er vel en kjensgjerning at det er en at Nokia sine dekk ikke passer som hånd i hanske til BMW, til det er de ofte ansett som for myke.

Dette er det flere dekkforhandlere som kjenner til også.

Jeg velger vanligvis Conti, gitt at jeg skal "ha" bilen en stund.

Hvorfor anbefaler BMW Norge de da? Det er de beste vinterdekkene jeg har kjørt på. Og da i forskjellige dimensjoner, pigg og piggfritt :)

Tilbake til tråden, hadde jeg ikke vært så mye til fjells ville jeg ha kjøpt uten xDrive. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Norge samt BMW importøren i andre nordiske land leverer BMW med Nokian vinterdekk så fremt kunden ikke spesifiserer noe annet. Faktisk så er forholdet mellom BMW og Nokian så nært at de har utviklet ett eget R2 dekk kun til BMW I3.

https://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/nye-nokian-hakkapeliitta-r2-til-elbil-verdens-forste-vinterdekk-med-energiklasse-a/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...