Gå til innhold

Hvilken BMW - 3 eller 5 serie


Anbefalte innlegg

Fredrik 90... du er alt for pedantisk. Selvfølgelig koster en 5-serie mer i både innkjøp og vedlikehold enn en 3-serie. Akkurat som en 7-serie tilsvarende koster mer enn en 5-serie. Noe annet ville ha vært dårlig butikk for BMW. Man kan finne enkeltvise unntak fra denne regelen, men overordnet er det faktisk slik det er. Jeg synes også at det er viktig å fortelle nye BMW eiere hva det i realiteten koster å ha en BMW. Husk at ikke alle vet eller har muligheten til å snu seg rundt med billigere deler fra f.eks Koed eller service hos Bauer i Flensborg. Bor du i Trondheim er normalt ikke Bauer i Flensborg et naturlig, bedre og billigere valg. Kjøper du deler fra f.eks Koed er du avhengig av å kunne skru selv, kjenne noen som kan skru eller vite om et verksted som aksepterer at du bringer deler med selv (de er det ikke mange av i Norge). Ergo bestiller de aller fleste service hos det lokale BMW verkstedet og der vil en 5-serie utvilsomt koste mer å reparere/servicere enn en 3-serie.

Vi snakker ikke om nybiler her, vi snakker om bruktbiler i 150 000 kroners klassen. Og nei, en 5-serie behøver ikke å koste noe mer å vedlikeholde. Ja det er flere ting som kan gå i stykker men på generell basis så koster den ikke noe mer å vedlikeholde enn en 3-serie. Nå har det det seg slik at jeg har eiet både 3-serie og 5-serie som jeg har vedlikeholdt og fått utført service på hos Bavaria. Jeg betaler ikke noe mer i vedlikehold nå enn hva jeg gjorde med E90en jeg hadde, og det er en ærlig sak. Som BMW eiere er vi heldige å ha Koed og Schmidman som tilbyr originale og uoriginale deler til en god pris. Er nettopp dette som gjør det enda litt bedre og mindre komplisert å kjøre brukt BMW. Jeg vet ikke hvordan verkstedsituasjonen er i Danmark hvor du bor men her i Norge har jeg inntrykket av at det sjelden er noe problem å ha med deler selv (så fremt det ikke er merkeverksted)

Skjønner ikke helt hvorfor du skal til å uttale deg om dette med servicekostnader på 3-serie kontra 5-serie. Hvor mange 5-serier har du fått utført service på? Deleprisene på slitedeler er noen prosent høyere på en femmer slik vi så over her, det er helt greit. Men så fremt bilene er likt motorisert/utstyrt så koster altså ikke en standard service noe mer for en 5-serie enn hva det gjør for en 3-serie. Ja en 318d vil være billigere å serve enn en 525d, men la oss nå ikke sammenlikne epler med pærer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... så du er mest opptatt av hvorvidt jeg har hatt en 5-serie eller ikke (hvilket jeg ikke har hatt) og ut fra dette mener at jeg ikke bør uttale meg om hvorvidt en 5-serie koster mer å ha enn en 3-serie. Vel... enkel logikk forteller meg at i de aller fleste tilfellene vil en 5-serie normalt koste mer å eie enn en 3-serie. Dette tror jeg at de aller fleste med litt erfaring vil være enig med meg i. Det finnes helt sikkert unntak, men BMW's prispolitikk (nybilpris og ettermarkedet) er nå engang utformet hierarkisk slik at en alminnelig 1-serie er billigere enn en 3-serie (osv.) ganske enkelt fordi modellene primært er myntet på ulike kundegrupper som har ulik kjøpekraft. Dette gjør bl.a at BMW kan nå ut til langt flere potensielle kjøpere enn om de kun hadde en modellserie med en rekke forskjellige motorer, karosserityper og utstyrsnivåer. Naturligvis gjelder dette fenomenet også eldre BMW'er.

 

Når dette er nevnt finnes det modeller i hver serie som koster omtrent det samme (ny/bruktbilpris og service) som modeller i seriene over og under, men overordnet er det ingen tvil om at hierarkiet stort sett holdes intakt (av logiske årsaker). Snikmodellene i 5-serien kan være billigere enn de dyrere modellene i 3-serien osv., men dette endrer ikke det overordnede bildet om at 3-serien generelt på alle måter er billigere enn 5-serien når det gjelder kjøp, vedlikehold og verditap. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi stopper den diskusjonen der. Begge har fått frem sine poeng, og kimremme har sikkert forstått hva dere vil frem til. :)

Ellers må jeg jo nevne ar jeg har kjørt e61 i over fire år, og har hatt utgifter på 3-4000,- totalt i denne perioden (utenom servicer og egne "prosjekter" naturligvis). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, Velkommen til forumet.

Dette er som du ser, et forum med engasjerte og kunnskapsrike medlemmer.

Som entusiaster flest er erfaringsgrunnlaget noe ulikt og dertil kan rådene fremstå som noe sprikete.

Jeg kunne også lagt ut om antall modeller og hvor mye jeg har lagt ut til bil gjennom årene.

Men det er DU og dine som skal ha bilen.

Derfor burde vi vite noe mer enn km du vil kjøre og pris på bilen du vurderer.

Barn er vesentlig i dette bildet og ikke minst hvordan bilen vil bli brukt.

 

Å forberede seg i god tid er bare fornuftig.

Ut ifra summen du skisserer får du en E91 3 serie 05-09 og E61 5 serie fra 04-06 ca.

I utgangspunktet ville jeg foreslått et presumtivt minst mulig bekymringsfritt bilhold, spesielt med tanke på at denne bilen vil rulle en del km.

Drivstoff spiller så avgjort inn i dette totalbildet.

Men gi oss noe mer mat, så kan vi utelukke noe muligheter og gi deg mer presise råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette ikke er hovedbilen, eller du skal frakte hund e.l. ville jeg personlig holdt meg til sedan. De er muligens ikke noe spesielt billigere i innkjøp (kontra hos andre merker), men de kan være litt billigere å eie (spesielt e60 vs. e61), i tillegg til at støyisolering og slikt gjerne er et hakk opp i forhold til stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra innlegg før meg her.

Selv har jeg kjørt E60 siden april 2009 og det må være den beste bilen jeg har eid/kjørt (har kjørt ganske mange bilmerker). Det er vanskelig å kvitte seg med denne. Lite, veldig lite trøbbel med bilen.

Nå snakker vi riktig nok M54B22. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens,

Trodde virkelig ikke at mitt "lille" spr skulle skape så mye engasjement. Utrolig morro å få så gode innspill.

 

Det jeg i utgangspunktet er ute etter er en driftssikker bil som jeg kan ha i en del år selv om KM blir noe høy.

Dette er da bil nr 2 og skal brukes til pendling og jobbreiser så i utgangspunktet er det kun meg. Derfor har jeg ikke tenkt på stv da jeg ikke trenger plassen.

 

Setter også konfort veldig høyt fremfor "kjøreglede" selv om disse henger noe sammen. Da jeg har en lekebil på sommeren er det ikke dette som er viktig for meg.

 

Det som er viktig er at bilen er god å kjøre og spesielt på motorvei da jeg ferdes mest her. Det er også viktig at den er "billig" i drift, og da jeg ikke har hatt en mellomklasse "luksus" bil noe jeg alltid har hatt lyst på ser jeg nå muligheten.

 

Jeg har absolutt kompetanse til å skru litt selv og har også verksted i nabolaget som kan fixe bil med medbrakte deler.

Selv om jeg har noe peiling på bil og kan skru betyr ikke dette at det er dette jeg ønsker å bruke tid på, ikke når det gjelder bilen som skal være i daglig drift.

 

Derfor er det viktig at bilen er driftsikker så fremt man følger service og normalt vedlikehold.

 

Igjen så setter jeg utrolig stor pris på tilbakemeldingene, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så tilfelle ville jeg nok valgt en e60. Jeg er tilhenger av bensin, men med tanke på distansen du kjører sier det seg nesten selv at diesel er det rette. En 2005-2006 525d med litt utstyr og pen historikk bør absolutt være innen rekkevidde.

 

Med litt flaks kan du nok komme over en faceliftet bil (produsert fra mars 2007 og utover) også, men jeg tror en pen pre-facelift vil være et bedre kjøp enn en faceliftet bil i denne prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens,

Trodde virkelig ikke at mitt "lille" spr skulle skape så mye engasjement. Utrolig morro å få så gode innspill.

 

Det jeg i utgangspunktet er ute etter er en driftssikker bil som jeg kan ha i en del år selv om KM blir noe høy.

Dette er da bil nr 2 og skal brukes til pendling og jobbreiser så i utgangspunktet er det kun meg. Derfor har jeg ikke tenkt på stv da jeg ikke trenger plassen.

 

Setter også konfort veldig høyt fremfor "kjøreglede" selv om disse henger noe sammen. Da jeg har en lekebil på sommeren er det ikke dette som er viktig for meg.

 

Det som er viktig er at bilen er god å kjøre og spesielt på motorvei da jeg ferdes mest her. Det er også viktig at den er "billig" i drift, og da jeg ikke har hatt en mellomklasse "luksus" bil noe jeg alltid har hatt lyst på ser jeg nå muligheten.

 

Jeg har absolutt kompetanse til å skru litt selv og har også verksted i nabolaget som kan fixe bil med medbrakte deler.

Selv om jeg har noe peiling på bil og kan skru betyr ikke dette at det er dette jeg ønsker å bruke tid på, ikke når det gjelder bilen som skal være i daglig drift.

 

Derfor er det viktig at bilen er driftsikker så fremt man følger service og normalt vedlikehold.

 

Igjen så setter jeg utrolig stor pris på tilbakemeldingene, tusen takk :)

Da er det definetivt E60 525d som er den rette bilen for deg, den vil innfri alle kravene du lister opp her. Se deg om etter en ryddig 2005-2006 modell, ikke se deg blind på kilometerstand så lenge bilen er strøken og har godt dokumentert service historikk. Når du sjekker service historikken så er det også veldig posetivt om bilen har stempler ifra merkeverksted, iallfall de første 5-6 årene. Årsaken er at hvis det har ligget inne aksjoner og utbedringer ifra fabrikk så er dette mest sansynlig blitt tatt hånd om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi litt mer å gå ut ifra ja.

:-)

Høres ut som om E60 kan være aktuell, men istedenfor 525d, som i prefaceversjon (04-06) ikke er den mest driftsikre (Kilde: GS Bil i skien)

Ville jeg kanskje heller anbefalt deg den mindre sofistikerte 520d, denne kom i 2006 og kanskje kan du her få oppimot en 07 model.

Setene burde uansett minimum være sportseter, fortrinnsvis komfortseter.

 

Men for å gi deg noe å tygge på, hva med en X3, minst like driftsikker som en 5 serie og har 4 hjulstrekk, for pengene du nevner får du en 06-07 model, sitter litt høyere, men ofrer litt komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å gi deg noe å tygge på, hva med en X3, minst like driftsikker som en 5 serie og har 4 hjulstrekk, for pengene du nevner får du en 06-07 model, sitter litt høyere, men ofrer litt komfort.

Høres ikke riktig ut for meg å velge X3 fremfor 5-serie når komfort på motorvei er et ønske. Første generasjon X3 er ganske stumpete, andre generasjon er mye bedre, men fortsatt et godt stykke bak E6x. I alle ut fra min begrensede erfaring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ ogee.

Dette var et forsøk på å se "litt bredere", uansett - komfort kan vel også være ¨å sitte litt høyere"?

Uansett er det "Kimremme" som skal velge, ikke du eller jeg, vi gir bare innspill.

Ikke misforstå, alle er enige om at E60 har mer komfort, men så var det driftsikkerhet igjen da, her tror jeg E83 er bedre med ok margin, fåes med 3.0d også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt e91 siden mai i fjor, som familiebil, har ikke noe nr2 bil. Vi er 4 stk, vi er ca 175 høy begge voksne, har ei på 8 år og en på snart 2 i baksetet. Guttungen med et stort barnesete. Er ikke spesielt med problemer med å ha barna bak, bortsett fra litt bråk :)

 

Nevner dette siden det kan være greit i tilfelle man må bruke pendlerbilen som familiebil også. Tror ikke plassen vil være noe problem i en e90, men e60 er mer praktisk med såpass stort bagasjerom og noe bedre plass bak.

 

Kommer du over et eksemplar e90/91 med alt riktig utstyr, vurder den også. Men i hovedsak ville jeg nok ha gått for e60.

 

E60 ble vel kåret som "verdens beste bil" i sin tid, slik som flere 5-serier har blitt. På langkjøring vil nok ikke mange hvis noen i det hele tatt kunne måle seg komfortmessig.

Men du må ha komfortsetene, for sportsetene er ræva i forhold, styr også unna hvis det ikke er koppholdere integrert framme. Må bytte hele dashen om du skal ha det i ettertid. Noen har ikke visst hva de bestilte når de bestilte uten det er sikkert..

 

Har kjørt e60 og e61 i flere varianter ganske mye og de er veldig gode biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...