Gå til innhold

1978 BMW 730 E23


528iE12
 Share

Anbefalte innlegg

På tide med et lite vinterprosjekt. Bilen er en 730 fra november 78 som kom til norge i 81. Toppakninga røyk i 94, og bilen har stått bom stille siden det. Den stod ute de siste 2 årene, til jeg kjøpte den i januar.

19_851928692.thumb.jpg.aa279880dcd9027c6

 

Da jeg tok av toppen var det masse gravrust i sylinder 3 og 4, + 4 sprekker i toppen...

IMG_1126.thumb.JPG.6f4a321c8f2b070fef21d

IMG_1127.thumb.JPG.c253acdff39ad088af79b

22 år med vann i sylindrene er ingen god ting...

IMG_1130.thumb.JPG.3b297cda308df3799cebc

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige uke fikk jeg ny motor. Jeg fikk ikke tak i 3 liter, så det blei en 3,5 fra 79 mod 735. strippet motoren nesten helt ned utvendig, og satte over mesteparten fra den gamle. -Vil ikke ha innsprøytning!

Den startet som den skulle, med en forgasser som har vært tørr i 20-22år...

IMG_1149.thumb.JPG.6af958bab809012c5a84a

 

Nå er bilen kjørbar og går som en drøm (bortimot). Så er det å hive seg på karosseriarbeid, i hovedsak baksjermer.

Trenger en bakfanger, bensintank og høyre forskjerm hvis noen har!

IMG_1140.thumb.JPG.a6c2ae6e29d9c46ca7b50IMG_1143.thumb.JPG.4173dbe30b0ecc9677653IMG_1144.thumb.JPG.e4575bf09c7fd0c58d424IMG_1147.thumb.JPG.7b81b010420a0818c2e83IMG_1150.thumb.JPG.8d9d1d9247d61583e458a

IMG_1145.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker å få bilen "helt grei", altså lakkerer jeg bare det som er nødvendig. Noen små og få pensleflekker må man kunne leve med:) Lakken ser ny ut under all dritten, hvis man tar seg god tid med maskin og rubbing, har prøvd.

Endret av 528iE12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven,respekt kaller jeg dette.:).

Sett denne til salgs noen ganger og jaggu godt du heiv deg over den og reddet den.

E23 er kongebiler og når jeg ser hva du fikk til med e12,tenker jeg denne blir bra.

Endelig en e23 tråd ,dette skal bli koslig.:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nja, har vært så ivrig i verkstedet i det siste, at bilder og sånt har blitt glemt bort... Har sveist mye rust nå i helga, + nytt gulv v.b. Har fått god hjelp av en arbeidskamerat til å bytte bakskjerm og hjulbue. Begynner å se et lys laaaaaangt borte i tunellen nå:)

IMG_1179.thumb.JPG.e039f11b5980690ffbcf9IMG_1180.thumb.JPG.13d901ee3f6923beee62cIMG_1184.thumb.JPG.ab0ca15d486262c9f9de7IMG_1190.thumb.JPG.77b1385437e1590374cf5IMG_1191.thumb.JPG.198b67832f38d0076d9e5

IMG_1182.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du tar vare på denne. Gammel syver er aldri feil. Trodde nesten denne skulle bli solgt som delebil når jeg så annonsen med hyggelig at noen tar vare på de gamle også. Tøft at bruker den originale forgasseren. Er vel en slik 4 ports sak på denne, den slurper bensin men på en hobbybil så er det vel greit. Hvis du finner Haynes boka til E12 så står det greit forklart hvordan du overhaller forgasseren der.

Brukt bensintank kan du bare glemme men BMW begynte og produsere de igjen for noen år siden så det er ikke umulig og få tak i en ny en. De koster litt men du får i værtfall tak i. Noen ganger er det hyggelig og drive med gammel BMW, Prøv og let etter en ny Audi tank fra 70 tallet.

Ellers ruster disse bilene friskt alle steder, tror jeg ville tatt av framskjermene for og sjekke tilstanden så du slipper og få en stygg overraskelse når du er ute og kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...