Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er overrasket over at E34en stadig går som en klokke uten noen feilslag. Den har vært uhyre driftsikker i de straks fem årene jeg har hatt den, føler den har masse igjen å gi. Jeg har sagt det før, hadde aldri trodd at en så gammel og billig bil kunne gi så mye valutta for pengene. Tyske premiumbiler ifra denne perioden er virkelig noe for seg selv når det kommer til holdbarhet og driftsikkerhet. Jeg skal nesten påstå at jeg hadde ikke hatt bedre og billigere bilhold hvis jeg hadde kjøpt en Toyota Corolla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, DanielStance skrev:

Vet aldri med de der gamle 124 med OM603 og 606 motorene :rolleyes: Plutselig har den gått noen tusen til haha.

Skal være visst, vi sniker oss inn på 530 000km med stormskritt uten oljeforbruk forøvrig. Rusten som har fått skikkelig fotfeste, og hard Oslo-bruk(jeg har ikke kjørt spesielt pent i mitt eie). Sammenligner man med en bil som har rulla 300 000km, må man huske å legge til 230 000km for å nå opp til bilen jeg har, og det er mange kilometer og mye som kan skje :) 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FredrikE24 skrev:

Jeg har noen kilometer i E32, og ja, den er komfortabel, men den er jo ikke blaut. Slettes ikke, det er en BMW, ikke ulik E34 faktisk, vil nesten si bedre.

Jeg liker M30, veldig godt. De er jo ikke så tørste for en 3,5 liter å være med over 200 gamp, det er jo litt av det å eie en gammel sekser. Sammenlign det med M110 motoren til Mercedes, den med dobbelt overliggende kam, der snakker vi tørst. Skal godt gjøres å få den særlig under literen på mila. En M30B30 eller M30B35 i en E32 som er frisk og fin klarer dette helt fint. På landveiskjøring vil jeg tippe at 0,7-0,8 liter pr. mil er godt innen rekkevidde.

Hadde e28 528i m30 motor og denne lå på literen på langkjøring. En e60 m54b22 jeg hadde lå på 0.8 på langkjøring. En f10 523i skal gi 0.7 på langkjøring.

Verdt å merke seg at forbruket er noenlunde likt enten det er 2 liter eller 3.5. Så at e32 735i ikke er populær pga m30 motoren, eller det at m30 er så mye tørstere enn andre bensinseksere fra bmw, er jeg uenig i.

Det finnes jo unntak. En e38 728i er lat og tørst i forhold til 740i som har v8 og samme forbruket, men mer effekt. Antakelig fordi motoren går på lettere belastning. 

En e32 750i ER tørst... en 740i v8 m62 utgave av denne burde ikke være tørstere enn 3.5 m30, men m30 motoren er kvikk og sterk som en okse. 

Vil si utviklingen på forbruk kontra effekt ikke har forbedret seg stort på sugesekserne i bensin fra bmw fra m20/30 tiden og frem til den siste som var f10 523i.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er overrasket over at E34en stadig går som en klokke uten noen feilslag. Den har vært uhyre driftsikker i de straks fem årene jeg har hatt den, føler den har masse igjen å gi. Jeg har sagt det før, hadde aldri trodd at en så gammel og billig bil kunne gi så mye valutta for pengene. Tyske premiumbiler ifra denne perioden er virkelig noe for seg selv når det kommer til holdbarhet og driftsikkerhet. Jeg skal nesten påstå at jeg hadde ikke hatt bedre og billigere bilhold hvis jeg hadde kjøpt en Toyota Corolla...

Men så har den jo ikke nådd 300k enda. :rolleyes: Kan gå veldig langt de M50ene. Er null tvil om det. Spessielt når en M54 kan nå 520k km ;)

19 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Skal være visst, vi sniker oss inn på 530 000km med stormskritt uten oljeforbruk forøvrig. Rusten som har fått skikkelig fotfeste, og hard Oslo-bruk(jeg har ikke kjørt spesielt pent i mitt eie). Sammenligner man med en bil som har rulla 300 000km, må man huske å legge til 230 000km for å nå opp til bilen jeg har, og det er mange kilometer og mye som kan skje :) 

Ja de bilene er virkelig tøffe! Skal litt til for å "knekke" de :P

Men hva er det du er ute etter i en E39 da? Ligger jo flere greie på Finn nå.

8 minutter siden, Evopower skrev:

Hadde e28 528i m30 motor og denne lå på literen på langkjøring. En e60 m54b22 jeg hadde lå på 0.8 på langkjøring. En f10 523i skal gi 0.7 på langkjøring.

Verdt å merke seg at forbruket er noenlunde likt enten det er 2 liter eller 3.5. Så at e32 735i ikke er populær pga m30 motoren, eller det at m30 er så mye tørstere enn andre bensinseksere fra bmw, er jeg uenig i.

Det finnes jo unntak. En e38 728i er lat og tørst i forhold til 740i som har v8 og samme forbruket, men mer effekt. Antakelig fordi motoren går på lettere belastning. 

En e32 750i ER tørst... en 740i v8 m62 utgave av denne burde ikke være tørstere enn 3.5 m30, men m30 motoren er kvikk og sterk som en okse. 

Vil si utviklingen på forbruk kontra effekt ikke har forbedret seg stort på sugesekserne i bensin fra bmw fra m20/30 tiden og frem til den siste som var f10 523i.

740ia E38 kan ligge på alt fra 0.9l til 1.6l hehe :P

Syns alle sekserene ligger på rundt literen pluss minus 0.2 kanskje.

Eneste grunnen til at en 730i og 735i kanskje er mindre populær er jo fordi en E32 med V8 eller V12 er det som er mest ideélt.

E32 har M60 btw. En smule bedre motor enn M62 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Morsom artikkel.

Han kan jo legge pengene sine i en bankboks. Fin løsning, for da eier han pengene sine og banken kan ikke "drive forretning" med de. Men det blir jo ikke mye renter av det da..  Og pengene er jo sikret via bankenes sikringsfond (opp til 2 mill pr. innskyter?)

Jeg tror han misforstår prinsippene ved det å drive bank:-)

Endret av tambur4
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tambur4 skrev:

Hehe! Morsom artikkel.

Han kan jo legge pengene sine i en bankboks. Fin løsning, for da eier han pengene sine og banken kan ikke "drive forretning" med de. Men det blir jo ikke mye renter av det da..  Og pengene er jo sikret via bankenes sikringsfond (opp til 2 mill pr. innskyter?)

Jeg tror han misforstår prinsippene ved det å drive bank:-)

Han appellerer antakeligvis til folk med en litt eldre form for holdning. De som mener kontanter er den eneste måten å spare penger på. Ser det selv med familiens eldre. De tar ut en haug med penger, og ingen vet hvor de blir av :P 

Annen sak er jo inflasjonen. De 2 millionene man "har" i banken i dag... de øker ikke nok til å holde følge med inflasjonen og verdien av penger. Dvs. renten er for lav i banken til at summen egentlig stiger nok i forhold til hvor mye 1 norsk krone er verdt om X antall år. 

Det er i hovedsak derfor mange låner så mye penger som de harmuligheten til P bære. Dette fordi de 10 millionene man har i lån i dag, de er ikke verdt 10 millioner om 20 år. Så du tjener i praksis mer penger på å låne 2 millioner, enn å sette to millioner i banken. Hvis du i tillegg bruker pengene du låner i banken til å investere i noe, så har du vinn-vinn situasjon. 

Man ender stort sett opp med å bare betale avdrag på lånet til slutt, og da er det egentlig ikke dyrt å ha lån. Prøv å se for dere en kurve, hvor lånet er Y aksen og tidsforløpet er X aksen etter hvert ender man med å bare betale avdrag, fordi rentene er så lave i forhold til avdragene. Så kan dere forsøke å se samme kurven på Inflasjon på X aksen, og pengeverdi på Y aksen. Der kan man f.eks si at en norsk krone kanskje er verdt 0,98 kroner om 10 år. 

Da vil man i teorien ha et lån som er mye enklere å betjene om ca 5 år fordi pengene du lånte har fått verdien sin der og da, men at lånet i seg selv teknisk sett har redusert verdi på grunnar inflasjonen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@DanielStance 

Det har du rett i, den passerer 280 000 km i disse dager, men den blir jo 23 år gammel da. Snittalderen på biler i Norge er 10,5 år og snittalderen for BMW er ca 18 år. Den er jo på overtid, likevel går den som bare det. 

M50 er uslitelige motorer, kanskje en av de beste bensinmotorene som er laget. Så lenge alt av vakuum slanger er hele og at vanosen ikke rakler så går de silkemykt uansett kilometerstand :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Er stas første mattetime når foreleser kommer inn, presenterer seg, før en brått drar i vei på tavla 😅 Sjokk for de fleste!

må si jeg kjenner meg igjen der. Alle andre fagene som norsk, teksam, fysikk hadde en rimelig rolig start, matten var det fullt kjør fra første minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...