Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

"i Norge er det 5 års reklamasjonstid på fabrikkfeil på produkt ment for å vare lengre enn 5 år"

Det er fem år for produkter som er ment til å vare i mer enn to år. :)
 

Ellers stemmer det @Marius2002 skriver. Man kan ikke kreve å få pengene igjen, eller tilgodelapp for den saks skyld. Eneste unntaket er ved fjernhandel (internett, telefon etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awt skrev:

"i Norge er det 5 års reklamasjonstid på fabrikkfeil på produkt ment for å vare lengre enn 5 år"

Det er fem år for produkter som er ment til å vare i mer enn to år. :)
 

Ellers stemmer det @Marius2002 skriver. Man kan ikke kreve å få pengene igjen, eller tilgodelapp for den saks skyld. Eneste unntaket er ved fjernhandel (internett, telefon etc.).

Takk for rettelse :) 

@tennbrikket Jeg ville tatt med meg varen i butikk med alt tilbehør og forklart situasjonen. De skal da ha sin rett til å reparere dette produkt tre ganger før du kan heve kjøpet. Som jeg skrev driver de fleste på med goodwill av retur av varer, men om de nekter har du ikke mye å stille opp med. Tar du også med originalemballasjen som jeg regner med er hel og pen bruker det som regel å ordne seg med å heve kjøpet :) Jeg kjenner ikke til Gamestop og vet som sagt ikke deres praksis, men det er verdt et forsøk :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Marius2002 skrev:

Takk for rettelse :) 

@tennbrikket Jeg ville tatt med meg varen i butikk med alt tilbehør og forklart situasjonen. De skal da ha sin rett til å reparere dette produkt tre ganger før du kan heve kjøpet. Som jeg skrev driver de fleste på med goodwill av retur av varer, men om de nekter har du ikke mye å stille opp med. Tar du også med originalemballasjen som jeg regner med er hel og pen bruker det som regel å ordne seg med å heve kjøpet :) Jeg kjenner ikke til Gamestop og vet som sagt ikke deres praksis, men det er verdt et forsøk :) 

Får prøve dette, tenker å ringe de i morgen. Er fort over en time kjørevei :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Det ligger vel noe der ja, låneprodukt tilsvarende eller bedre. Akkurat disse reglene er jeg usikker på. @awt og @Saltkjelen bruker å ha stålkontroll på slikt :) 

Ringte nå, heldigvis var det samme selger som var på jobb i går(han jeg kjøpte konsollen av). Han ble ganske stressa og skulle ordne dette, de hadde ikke flere konsoller på lager, så han skulle ringe rundt. I verste fall skulle han se om de fant en harddisk som de kunne bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tennbrikket skrev:

Ringte nå, heldigvis var det samme selger som var på jobb i går(han jeg kjøpte konsollen av). Han ble ganske stressa og skulle ordne dette, de hadde ikke flere konsoller på lager, så han skulle ringe rundt. I verste fall skulle han se om de fant en harddisk som de kunne bytte.

Som oftest opplever jeg egentlig at butikk tar på seg ansvaret. Har egentlig fått igjen pengene om det har vært noe... de som jobber i butikk er jo mennesker de også! Ikke levende versjoner av den norske lov/forbrukerloven. Hvis man møter på noe annet så går det jo hardt utover butikkens rykte. 

Kjøpte meg headset hos Hifiklubben. De opererer med ingen retur av varer etc. likevel så gikk jeg bare inn i butikken og spurte pent om jeg kunne få byttet inn hvitt mot svart headset. 

Tror egentlig at det meste er mulig om man kommer med et smil og god holdning til vedkommende bak kassen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tennbrikket skrev:

Ringte nå, heldigvis var det samme selger som var på jobb i går(han jeg kjøpte konsollen av). Han ble ganske stressa og skulle ordne dette, de hadde ikke flere konsoller på lager, så han skulle ringe rundt. I verste fall skulle han se om de fant en harddisk som de kunne bytte.

Oppdatering! Ringte nå opp igjen, og jeg skulle få hevet kjøpet :) De hadde ikke 4000kr i kassa nå, så jeg måtte vente litt til. Meget hyggelige der borte.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius2002 skrev:

Så bra! :) Som @Lifeasiknowit_bmw sier så ordner det meste seg om man møter de med et smil og høflighet. 

Ja, jeg tok det pent og sa det som det var. Han ble overrasker hvor bra jeg tok det. Sa bare at jeg har sittet på service siden av pcer,telefoner og nettbrett i 2 år, og er utdannet dataelektroniker, så jeg vet at elektronikk blir ødelagt, og at det ikke er noe mer å få gjort med det. Noen får de defekte enhetene uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! En annen ting idag er sosiale medier. En flott kanal som kan bli brukt for å fronte butikken, samtidig en ødeleggende kanal når forbrukere sprer negative opplevelser uten å fortelle begge sider av saken. Det er dumt at mange velger å skrive negative omtaler med en gang uten å ta det med butikken først. Jeg er veldig for å kunne søke opp omtaler om butikker, både positive og negative, men jeg ønsker at de tar opp det negative med butikken først. Som regel løser tinger seg enklere enn man tror.

Jeg var nettopp vitne til uthenging av en butikk her i byen på Facebook fordi noen hadde kjøpt en vare, men ville ikke ha den likevel og retunerte den. Kunden fikk tilgodelapp, men hang ut butikken fordi vedkommende ikke fikk penger istedet. Da hev flere seg på og skapte unødvendig negativ omtale for noe kunden var "skyld" i selv. 

@tennbrikket , du tok saken etter boka og de ansatte setter pris på det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.1.2017 at 20.36, Werther skrev:

Jeg er negativ til franske biler fordi 9 av 10 biler jeg ser med motorhavari langs veien er franske. Den siste prosenten fylles opp av halvgamle Opel. Det er ikke til å stikke under en sofa at franske biler er overrepresentert i kategorien mindre driftssikker, både statistisk og opplevd.

Selv er jeg ikke opptatt av komfort, så når det kommer til biler i denne prisklassen tar jeg heller Ford fremfor Opel, fransk og japansk/koreansk. Veldig mange har fordommer mot Ford, men personlig har jeg opplevd lite tull på tross av mange kilometer med diverse modeller  - og som en bonus leverer de friskere kjøreegenskaper enn tilsvarende konkurrenter. Må faktisk skryte av min nåværende firmabil - en 2014 Mondeo 1.6tdci som har blitt brukt relativt friskt med veldig mye bykjøring uten et feilslag. Ekstremt forutsigbar og driftssikker bil som alltid funker fjell. Rust har også holdt seg unna.

Om noen uker går jeg over på en splitter ny 2017 Ford Focus 1.5tdci 120hk, og er spent på hvordan den er ifht Mondeoen som i bunn og grunn er fra 2007. 

Du får ha dine meninger werther, men den tdci motoren du skryter av, har franskmennene vært med å produsere. Faktisk er det den samme som står i min 407 1,6hdi. Så hvordan du kan mene at franskmennene står med motorhavari, mens din ford skulle være fritatt forstår ikke jeg..

Når det er sagt syns jeg ford er greie biler å kjøre, men jeg oppfatter byggekvaliteten (og komforten) til peugeot som bedre når bilene passerer 200 000km.

Det er dog noe risikosport i forhold til hvilke feil som kan komme- og hvor lett det er for en hobbymekaniker å fikse selv.

Fordelen med fransk på bruktmarkedet i norge er hvor lavt de står i pris. Jeg betalte 40 for 407en. En tilsvarende mondeo kostet minst 60 den gang, så da mente jeg (og mener fortsatt) at fransk ofte er gode kjøp. Jeg mener ikke at de er bedre enn konkurrentene, har mindre feil osv, men jeg mener at nordmenn flest undervurderer dem. Det gir såpass utslag i bruktmarkedet at peugeot framstår som rasjonelt sett gode valg for de som setter pris på komfort og helst kan fikse feilene selv, så verkstedsregningene ikke overstiger besparelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   3 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...