Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det spørs jo på hvor avhengig du er av rekkevidde i det daglige.

Er målsetningen å være økonomisk, i den forstand at du vil ha mest mulig kilometer pr krone når bilen er solgt igjen, ville jeg sett på første generasjon Leaf.

Ellers er trillingene grei nok og det billigste du kan kjøre med. Vi var hvertfall fornøyd med vår da vi bodde i Bergen. Eneste er litt støy i høye hastigheter og lav rekkevidde. Den er hvertfall temmelig morsom under 60 i svinger og rundkjøringer. At den er kjekk i trange parkeringslommer er heller ingen ulempe. 

Hvis du ikke har bruk for hurtiglader og lang rekkevidde, hadde ikke jeg brukt ekstra penger på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også til å foreslå en "gammel" Leaf, om rekkevidden holder. Disse får man til rundt 100K, og med tanke på alt som skjer innen elbil-markedet for tiden, så ville jeg vært litt forsiktig med å bruke alt for mye penger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, awt skrev:

Jeg skulle også til å foreslå en "gammel" Leaf, om rekkevidden holder. Disse får man til rundt 100K, og med tanke på alt som skjer innen elbil-markedet for tiden, så ville jeg vært litt forsiktig med å bruke alt for mye penger her.

Der er jeg veldig enig, men samtidig kommer det jo nytt hele tiden. Så sitter man på gjerdet hele tiden, så blir det ingenting av noe. Men jeg tror av samme grunn som du nevner at verditapet kan bli stort om noen år når det "nye" kommer og  ikke minst kostnaden når batteripakken må byttes.

Vi hadde illebefinnende her tidligere i år hvor vi vurderte elbil og heller ta fly når vi skulle langt, fruen gikk all in på økologisk mat. Nesten hippie-kultur i stua. Begeret rant over for meg, jeg orker ikke stresset. Med dette sagt tenker jeg fortsatt over hva jeg kjøper og velger økologisk om det er vettugt, men jeg betaler ikke dobbel pris bare for å få økologisk. Ei velger jeg økologisk om det smaker dass i forhold. Elbilprosjektet ble lagt på hylla enda i lang framtid. Elbil som bil nr. 1 med barnevogn og fullt lass fungerer ikke med mindre man har Tesla, men prisen er deretter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hypen med økologisk mat. Har aldri kjøpt ett eneste produkt, ikke bevisst hvertfall. Det gir mindre mat produsert per areal, noe som er et kjempeproblem i verden i dag. Jordsmonnet der det dyrkes økonlogisk utmagres og forverrer effekten ytteligere over tid. Og at det er så fryktelig mye sunnere enn å spise "vanlig" sunn mat er jeg noe skeptisk til. Rant of the day :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, OveN skrev:

Jeg skjønner ikke hypen med økologisk mat. Har aldri kjøpt ett eneste produkt, ikke bevisst hvertfall. Det gir mindre mat produsert per areal, noe som er et kjempeproblem i verden i dag. Jordsmonnet der det dyrkes økonlogisk utmagres og forverrer effekten ytteligere over tid. Og at det er så fryktelig mye sunnere enn å spise "vanlig" sunn mat er jeg noe skeptisk til. Rant of the day :)

Jeg har ikke peiling, fruen styrer. ;) Sunnere er det nok ikke, men det er dyrket naturlig og ingen tilsetningsstoffer. Jeg skjønner ikke helt hypen jeg heller, men du skjønner nok at husfreden veier tungt. Så får hun det som hun vil, da kan jeg være obs på i butikken, men som sagt betaler ikke dobbel pris. Dessuten ser jeg mye av barnematen blir økologisk, så noe bra må det være?

Dette er som sagt et tema jeg har lite peiling på, min bedre halvdel står for kunnskapen. Jeg regner med hun vet både pros og cons.

#ansvarsfraskrivelse

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Marius2002 said:

Jeg har ikke peiling, fruen styrer. ;) Sunnere er det nok ikke, men det er dyrket naturlig og ingen tilsetningsstoffer. Jeg skjønner ikke helt hypen jeg heller, men du skjønner nok at husfreden veier tungt. Så får hun det som hun vil, da kan jeg være obs på i butikken, men som sagt betaler ikke dobbel pris. Dessuten ser jeg mye av barnematen blir økologisk, så noe bra må det være?

Dette er et tema jeg har lite peiling på, min bedre halvdel står for kunnskapen. Jeg regner med hun vet både pros og cons.

Var ikke ment som personlig kritikk mot deg, bare mitt generelle synspunkt jeg brått fikk behov for å dele siden emnet kom opp :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan økologisk mat er relevant til elbil i en sammenheng hvor elbil er ment for å være et økonomisk alternativ.

 

@OveN Jeg tror du bør lære deg hva økologisk mat faktisk er før du uttaler seg. Et av prinsippene er at jordsmonnet skal være sunt og bærekraftig økosystem.

Videre er det også en ide å vite hvilke konsekvenser ordinært landbruk innebærer for helsen til folk og dyr, som feks avrenning til vassdrag og grunnvannskilder.

Jeg er ingen fanatiker for noe som helst, men det kan være greit å vite hva man snakker om før man uttaler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Hawkon88 said:

Jeg ser ikke helt hvordan økologisk mat er relevant til elbil i en sammenheng hvor elbil er ment for å være et økonomisk alternativ.

 

@OveN Jeg tror du bør lære deg hva økologisk mat faktisk er før du uttaler seg. Et av prinsippene er at jordsmonnet skal være sunt og bærekraftig økosystem.

Videre er det også en ide å vite hvilke konsekvenser ordinært landbruk innebærer for helsen til folk og dyr, som feks avrenning til vassdrag og grunnvannskilder.

Jeg er ingen fanatiker for noe som helst, men det kan være greit å vite hva man snakker om før man uttaler seg.

Takk Hawkon88, jeg har en grei forståelse av hva økologisk jordbruk fører med seg.
 

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri brydd meg om økologisk, jeg velger det jeg synes smaker best. Gidder ikke å betale ekstra eller kjøpe noe som smaker mindre godt bare fordi det er økologisk. Det er noen som er helt ekstreme på dette, det blir bare for dumt synes jeg. 

Samme jeg sto i frokostsalen på ett hotell her for noen uker siden, var ett kvinnemenneske som lagde litt oppstyr fordi ho var vegiterianer og veganer. Ho fant ikke noe å spise her og det var så dårlig i følge henne. Jeg gjorde det ikke men jeg var en centimeter ifra å si til henne at det var en stor gressplen på utsiden hvor ho kunne spise seg god og mett. Det hadde vært direkte uforskammet av meg så jeg beit meg i underleppa og holdt det for meg selv ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hawkon88 skrev:

Jeg ser ikke helt hvordan økologisk mat er relevant til elbil i en sammenheng hvor elbil er ment for å være et økonomisk alternativ.

Det kom inn i forbindelse med mitt innlegg om da vi vurderte elbil og nærmest ble hippie. Miljø er vel nøkkelordet, økonomi passer ikke inn. Det dumme er at økologisk ofte er mye dyrere enn vanlig mat, men som sagt der prisen er lik eller ubetydelig prisforskjell og smaker godt selvsagt velger vi økologisk. Jeg ser du har mer greie på dette enn jeg, det er bra :) De økologiske gulrøttene fra Smøla er ihvertfall veldig god. :D 

Edit: det er ikke meningen å virke helt MDG, for de liker jeg ikke og det er et parti helt uten virkelighetssans. Spesielt hun dere vet.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grei loddebolt, gjør nok nytta, 30watt er en grei allrounder, skal det loddes elektronikk hadde jeg satsa på 15-20Watt.

Viktigste er at du kaster det "lead-free" tinnet som følger med der og kjører ordentlig tinn bestående av 60/40 Tinn/Bly.

Så er det viktig å holde spissen rein, bruk svampen før hver gang du skal til å lodde. Setter du bolten fra deg, fortinn spissen og sett den i holderen. Når du skal begynne loddingen igjen ta den ut, tørk av den på svampen og lodd.

Man klarer seg fint med meste, har måttet stå å lodde med et varmt kobberrør som bolt en gang fyrt på en propanbrenner.. Så alt går :P Normalt er 316degC den "magiske" temperaturen man skal ha på bolten, de litt dyrere boltene er temperaturregulert. De billigere av de dyrere har som regel termostat, disse stilles inn på ønsket temperatur, så svinger temperaturen litt rundt setpunkt. Weller er vel noe av det bedre å få kjøpt der ute, denne har triacstyring for en langt jevnere temperatur på bolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Helt grei loddebolt, gjør nok nytta, 30watt er en grei allrounder, skal det loddes elektronikk hadde jeg satsa på 15-20Watt.

Viktigste er at du kaster det "lead-free" tinnet som følger med der og kjører ordentlig tinn bestående av 60/40 Tinn/Bly.

Så er det viktig å holde spissen rein, bruk svampen før hver gang du skal til å lodde. Setter du bolten fra deg, fortinn spissen og sett den i holderen. Når du skal begynne loddingen igjen ta den ut, tørk av den på svampen og lodd.

Man klarer seg fint med meste, har måttet stå å lodde med et varmt kobberrør som bolt en gang fyrt på en propanbrenner.. Så alt går :P Normalt er 316degC den "magiske" temperaturen man skal ha på bolten, de litt dyrere boltene er temperaturregulert. De billigere av de dyrere har som regel termostat, disse stilles inn på ønsket temperatur, så svinger temperaturen litt rundt setpunkt. Weller er vel noe av det bedre å få kjøpt der ute, denne har triacstyring for en langt jevnere temperatur på bolten.

har loddet endel i forbindelse med skole, og litt i jobbsammenheng. Gikk som regel bare i enkle kretskort som skulle ha noen få funksjoner, som en blinkende diode osv. Men på de så kunne vi justere varmen, derfor jeg ble litt skeptisk til denne. Men skal bare bli brukt til veldig enkel lodding, så da duger den nok. Fortinning og alt det sitter fortsatt litt inne, får bare håpe teknikken gjør det samme. Får nok ta en tur innom kjell og prøve en. Ikke verdens verste tapsprosjekt om den ikke duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring med alcantara sportssetene man får i 2012-modell og nyere, 1- og 3-serie? Ser på biler med rundt 40 tusen på telleren, og nå ser det meste helt og fint ut. Vet med egen bil e8x at sidevangene på fremsetet ofte blir stygt etter rundt 90 tusen kilometer. Trøsten er at ved 160 tusen kilometer har det ikke forverret seg.  :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, And-reas skrev:

Noen her som har erfaring med alcantara sportssetene man får i 2012-modell og nyere, 1- og 3-serie? Ser på biler med rundt 40 tusen på telleren, og nå ser det meste helt og fint ut. Vet med egen bil e8x at sidevangene på fremsetet ofte blir stygt etter rundt 90 tusen kilometer. Trøsten er at ved 160 tusen kilometer har det ikke forverret seg.  :-D

Jeg elsker de setene. De er sinnsykt slitesterke. Har kjørt min over 84.000 km. Inn og ut av bilen flere ganger daglig + autobahn turer med lange perioder sittende. Setene ser veldig bra ut enda, har egentlig ikke sett seter som har vært såpass bra så lenge. Skinnsetene til BMW blir litt dratt etter hvert, mens alcantaraen til M sportspakke egentlig ser helt nye ut enda. 

Kan sende deg bilde hvis du vil. Jeg vet i alle fall at jeg kommer til å velge alcantara framfor skinn en god stund fremover. Skinn er veldig kaldt om vinteren, alt for varmt om sommeren... også krever det en del vedlikehold for å holdes fint. Alcantara er bortimot vedlikeholdsfritt. Bør støvesuges innimellom da 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...