Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Da skulle man vel tro at det er demperne som er av dårlig kvalitet?

Tror nok ikke det er det beste. Første omgang da jeg byttet dem så ble de kjøpt på bildeler.no 2. Gangen ble de byttet på verksted, så usikker på hva de har kjøpt. Men blir nok coilovers neste, skal ikke ha den noe lavere, men håper å finne et sett med litt med komfor. Veiene i nord odal/ sør odal er ikke til å skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor kjempesentralt innerst i en blindveg uten gjennomgangstrafikk. Føler meg litt heldig som fikk ordnet meg slik 😊 Er "bare" en tomannsbolig med liten hage men har da plass til dobbelgarasje, trampoline og huskestativ til barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, 316 skrev:

Jeg bor kjempesentralt innerst i en blindveg uten gjennomgangstrafikk. Føler meg litt heldig som fikk ordnet meg slik 😊 Er "bare" en tomannsbolig med liten hage men har da plass til dobbelgarasje, trampoline og huskestativ til barna. 

Ikke sant. Jeg også bor i tomannsbolig, vertikaldelt. Jeg har ikke dobbelgarasje, men carport i fellesanlegg. Siden jeg eier min del så bygde jeg igjen mot naboen og satt på port. Naboene var bare halvveis fornøyd, men det er min eiendom. Jeg har dobbel så stor tomt enn naboene, så her ble det huskestativ og jeg holder på med lekehytte. :) Minuset med å ha stor plen er at den må klippes... Har et prosjekt med å fjerne litt busker og trær og årne egen plass til bålpanne. Det er på sikt. Tenker å gruse/brostein en runding eller noe og mekke benker rundt av leca og 48x148. Da blir det vel en fin atmosfære for bål. Noe ala slik på bildet, bare en høyde til med leca og 3 stk 48x148 istedetfor, med en cm. ish avstand. Har laget det før, men hadde ikke bilde :D Tegner sjeldent ned planer da jeg har det i hodet.IMG_3659.JPG.73cc9aefdbebab215a45a73c9827ab3f.JPG

Kort fortalt, minst mulig gress og busker og annet vekst som krever vedlikehold... 

Endret av Marius2002
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20170622_162243.thumb.jpg.d5e9177ff8903a06136eb7f4b925d414.jpgGress synes jeg er kos. Klipper ofte og koser meg med det. Skal fikse litt mer i hagen etter hvert, ganske simpelt her nå. Driver og kikker på hekk om dagen, har en 18x10x10 ca som jeg evt må dekke opp hekk. Ser fortrinnsvis på thuja i ferdig størrelse ca 1,5 meter. Noen andre erfaringer med hekk? 😊

 

Endret av 316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med tuja er at "alle" har det. Det er vel Norges mest solgte hekk mener jeg. Lite kreativt altså.. I tillegg må den trimmes. Det må jo alle hekker, men det er likevel jobb. Det som i tillegg er dumt med tuja er at de kan bli svidd, og dør busken, så blir det ugjevn høyde i hekken..

Jeg har dessverre ikke andre forslag til deg enn å sette opp gjerde istedet. Jeg satt opp et slikt modulgjerde tidligere i år. Trykkimpregnert og, så jeg slipper å bekymre meg for råte på en stund. Det blir stående uten maling etc, og så det blir værbitt med tiden. 

Selv flyttet vi jo et byggefelt til et område med spredt bebyggelse og fikk mye mer for pengene. Faktisk måtte vi betalt rundt det trippelte utenfor Bergen for å få de samme kvalitetene vi har i dag. men jeg skulle gjerne bodd enda litt mer i skogen så jeg hadde sluppet alt av naboer og bjeffende hunder..

Jeg vet ikke om du har barn @Marius2002, men jenta vår er ute å leker stort sett hver dag- så selvom jeg ikke liker spesielt godt å klippe, så er det en liten pris å betale for hennes glede. Alternativt kan du jo investere i robotklipper.

@316 vi har helt identisk huskestativ!

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Jeg vet ikke om du har barn @Marius2002, men jenta vår er ute å leker stort sett hver dag- så selvom jeg ikke liker spesielt godt å klippe, så er det en liten pris å betale for hennes glede. Alternativt kan du jo investere i robotklipper.

@316 vi har helt identisk huskestativ!

Jeg fikk en datter i fjor sommer, huskestativet er allerede oppe med babyhuske :) Som nevnt driver jeg å setter opp en lekehytte. Den er ferdig oppsatt, men trengs litt mer maling utvendig og innvendig før den er ferdig, samt at jeg skal bygge en platt rundt den. Vindusglassene er tatt av pga. maling. Den har slik butikkluke, så med platt rundt og sånn tenker jeg hun blir fornøyd om noen år. Jeg liker å bygge også, så det blir vinn vinn. Jeg skal også bygge en "klatrevegg" slike mini som man detter inntil huskestativet. Så får vi se etterhvert hva det blir plass til, det viktige er at det skal se ut også og gjerne ha en sammenheng og ikke bare ha mye rart her og der. Hun bryr seg vel ikke om det siste her, men det gjør jeg :)

IMG_3660.thumb.JPG.ed6d4b30d2c78359426e8d6f4dce06ec.JPG

Bildet over er tatt i dette sekund, her er ca. slik det skal blir når jeg er ferdig med platt osv.:

IMG_3661.JPG.18ad320aa7769a12629c12e5b524db85.JPG

Buskene nederst skal vekk, samme trærn du såvidt ser til venstre. Skal ha hekk ned til lekehytten til venstre og gjerde på nedsiden foran der. Det vil lysne litt opp og ikke minst enklere hagearbeid :D

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert det også Håkon men naboen satte opp noe lignende og det kom på 20.000,- pluss at han mente det var kul umulig å få ned fundamentatolpene pga satans mye stein. Men får se, hekk kommer også på nærmere 20 om ikke mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingen billig fornøyelse med gjerde. Trøsten er at det ikke trengs beskjæring, vanning eller maling. En tujahekk kan jo være ødelagt på 14dager om du reiser bort. 

Jeg satt opp nesten 90meter, men fant heldigvis en som solgte sitt på finn. Kun 1år gammelt, og vesentlig billigere enn nytt. Tomten her er sprengstein med jord på, så det var ikke alle plasser jeg fikk jordspydene helt ned. Det endte med at jeg satt ned spyd der det gikk, og leide borhammer til å borre hull i steinene til stolpejern. Deretter sveiset jeg sammen stolpejernet og jordspydet, sånn at alt ser likt ut når jorden er fylt tilbake.. Mye ekstrajobb med borring og sveising, men betydelig mindre å gjøre det sånn, enn å måtte støpe fundament til alle gjerdestolpene..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hawkon88 skrev:

Bedre med eldre folk som har god råd, enn tenåringer uten kunnskap og penger..

Nja, begge kan være like ille. Er ikke sjeldent jeg ser pensjonister som skal ut av parkeringen på Rema med 90% av clutchen trykket inn, men gassen i bånn, for eksempel. Alltid like deilig å lukte brent clutch mens man nyter lyden av 7000rpm fra Peugeot-motoren. For ikke å snakke om parkeringsbulkene osv. :shock:

Men en ting gamlingene skal ha cred for, er at de ofte er flinke til å levere bilen til jevnlig service hos merkeverksted og vedlikeholde uten alt for mye stress på kostnad. Blir fort jallamekk hos kunnskapsfattig ungdom. 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, 316 said:

20170622_162243.thumb.jpg.d5e9177ff8903a06136eb7f4b925d414.jpgGress synes jeg er kos. Klipper ofte og koser meg med det. Skal fikse litt mer i hagen etter hvert, ganske simpelt her nå. Driver og kikker på hekk om dagen, har en 18x10x10 ca som jeg evt må dekke opp hekk. Ser fortrinnsvis på thuja i ferdig størrelse ca 1,5 meter. Noen andre erfaringer med hekk? 😊

 

Ser du har screen foran vindu. Hvordan synes du det fungerer? Hjelper det merkbart på innetemperaturen på solrike dager? 

Jeg spør siden jeg bor i en toppleilighet med 3 store stuevinduer. Jeg har solen rett inn i stua fra midt på dagen til 6-7 tida på kvelden, og det blir temmelig varmt inne om sommeren. Det kjennes litt teit ut å klage på varmen når man bor i Tromsø, men med noenlunde fint vær ute så stiger innetemperaturen til 27-28 grader selv om balansert ventilasjon går for fullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket det veldig godt. Vinduet er vestvendt, første året jeg bodde her hadde jeg hverken markise eller screen. Kjøpte på screen på soverommene oppe og stuevinduet nede, samt markise over kjøkkenvinduene og verandadøra der jeg står. Det hjalp betraktelig på tempen og dessuten er screens ganske ålreit å se på også 😀 Eneste negative er at skramler litt i skikkelig vind, men det gjør mye annet solskjerming og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...