Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Skulebollen skrev:

Har en  6 mnd. Gammel samsung 65" stående i garasjen som rauk av lynet, dette var interessant!! Jeg fikk på tv-en men den fant ingen hdmi/internett kabel osv. Så alle innganger virker til og ha fått en smell.. Har du tips her 😁?

Letteste er å åpne den. Du har som regel to regelevante kort inne i tven. Det første er å gå over komponentene fysisk og ta ett en skikkelig titt over delene etter brente komponenter. Hvis du ikke ser noe brent, så kan man måle spenningen fra power supply kortet til hovedkortet, dette er som regel markert opp godt. Får man 5/3v standby lys og 12v så er det mest trolig hovedkortet. Det fins en rekke lapper på hovedkortet med nummer man kan søke etter på eBay for å finne deler. Veldig stort og populært å drive med gjenvinning av TV deler i UK blant annet. Bilde av delenummer som var på LG hovedkortet mitt.

Husk at lynet kan gå gjennom strømmen eller gjennom antenne/HDMI. Slår det ned i ps4en så kan det gå gjennom HDMI kabelen å drepe TVen.

Hvis du skrur opp tven, så kan du sende meg bilde av hovedkortet, så kan jeg se om jeg finner riktig del. Kan hende jeg kan finne noen gjennom jobben også.

 

1750kr med fortolling kom begge delene mine på, så får håpe den holder noen år.

IMG_20191126_175540.jpg

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg jaggu sjansen til å teste en E36 328i sedan en liten tur. Det er 10 år siden jeg kjørte E36 sist, utrolig fine biler å kjøre egentlig. Men komfortmessig og kvalitets messig så er den ikke mye i forhold til E34. Veldig stor forskjell mellom modellene der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nå fikk jeg jaggu sjansen til å teste en E36 328i sedan en liten tur. Det er 10 år siden jeg kjørte E36 sist, utrolig fine biler å kjøre egentlig. Men komfortmessig og kvalitets messig så er den ikke mye i forhold til E34. Veldig stor forskjell mellom modellene der

Er den det? Nå er det jo to forskjellige biler og klart E34 skal ha mer komfort. Kvalitetsmessig synes jeg ikke det er veldig stor forskjell, 5-serien skal jo være mer eksklusiv så litt skulle bare mangle. :) 
 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Skulebollen said:

Man får på ingen måte følelse av at en e36 er en påkostet bil når man sitter inni nei :P

Absolutt ikke, men kan ikke si jeg får nevneverdig mer eksklusiv følelse av e34 heller. Begge to er relativt enkle biler ( som de fleste fra tidlig 90tall egentlig )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Skulebollen skrev:

Man får på ingen måte følelse av at en e36 er en påkostet bil når man sitter inni nei :P

Ikke helt enig og ikke uenig. En standard lite utstyrt E34 synes jeg ikke virker mer spesielt enn en standard E36. Mulig mindre støy i E34, men hele bilen oppfattes som en flytebrygge kontra 3-serien på standard understell. M-setene er fantastisk i begge. Men klart en topp utstyrt E34 kontra en topp utstyrt E36 er litt forskjell og at det må være mer eksklusivt i en E34. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 er en bil som i starten hadde vesentlige kvalitets problemer, det rettet seg dog ut over 90 tallet. Men stort sett alle E36 jeg har vært borti har virker ganske løene i byggekvaliteten. E34 er en bunnsolid bil, bygget etter en helt annen mal enn hva E36 er. E36 interiøret faller fra hverandre, det gjør stort sett ikke E34 interiørene. Men, jeg har inntrykket av at E34 ruster mer enn E36. Rykter skal ha det til at rustbeskyttelsen de la på München fabrikken (hvor E36 ble produsert) var mer omfattende enn den de la i Dingolfing (hvor E34 er bygget).

E46 var kvalitetsmessig en annen historie, denne lå langt nærmere E39 i generell byggekvalitet. Det finnes sikkert en og annen dårlig sammenskrudd E34 der ute også, men etter å ha holdt på med disse bilene i en del år så ser man etterhvert ett mønster i hva som holder og ikke. 

Jeg vet at du @Marius2002 er stor E36 fan, med god grunn. Dette er biler som har kjøre egenskaper du skal lete lenge etter for å finne i nyere biler. En velholdt E36 328i Coupe eller M3 er en kjøremaskin uten sidestykke. Men den har dessverre aldri vært BMW sin mest solide bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sammenligner på den måten @Fredrik 90 har du selvsagt helt rett. Mvh eid flere stk e34 og e36. 

Modellene har flere styrker ( og svakheter selvsagt ) individuelt, og det er jo helt naturlig siden det er to vidt forskjellige biler i helt forskjellige segment. Kanskje spesielt i tidsperioden de ble produsert var distansen mellom 5 og 3 serie mye større enn den ble på 2000tallet og nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 var nok en bra bil for sin tid og interiøret sto ikke noe tilbake for konkurrentene den hadde. Se på de første årsmodellene av MB C180. Det var jaggu meg mye dårlig der også. E36 compact derimot, den ser virkelig billig ut innvendig.

Den største svakheten med E36 var nok plasseringen av databoksen til motoren. Var man ikke forsiktig når man tok en motorvask så risikerte man og drukne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Ikke helt enig og ikke uenig. En standard lite utstyrt E34 synes jeg ikke virker mer spesielt enn en standard E36. Mulig mindre støy i E34, men hele bilen oppfattes som en flytebrygge kontra 3-serien på standard understell. M-setene er fantastisk i begge. Men klart en topp utstyrt E34 kontra en topp utstyrt E36 er litt forskjell og at det må være mer eksklusivt i en E34. :) 

Det var helt klart betydelig forskjell i komfortnivået mellom 3 og 5-serien da E36 og E34 var på markedet - signifikant større enn i dag. 3-serien var imidlertid også relativt mye mer sportslig enn den er i dag. Da tenker jeg ikke først og fremst på motoreffekt, men på kjøreopplevelse selv i standard 316i utførelse. 5-serien var ditto mer laid back og rettet mot komfort i standard 518i utførelse (og der passer din "flytebrygge" analogi ganske bra Marius).

I de mer sportslige variantene skiftet E34 ham og ble mer ulv enn et får. E36 325i hadde imidlertid en motor med en veldig "spiss" karakteristikk (den skulle virkelig piskes for å yte sitt beste) og dette passet betydelig bedre av nevnte årsaker i 3-serien enn som 525i i 5-serien der den ikke riktig passet til resten av bilens komfortrettede karakter.

M52B28 motoren ble ikke markedsført i 5-serien som istedenfor fikk den lille M60 V8 motoren på 2997 cm3 og 218 HK. Forskjellen var 25 hestekrefter og 25 Nm. M52TUB28 motoren i 328i klarte imidlertid et maksimalt dreiemoment ved for tiden relativt lave 3500 rpm, mens M60B30 motoren skulle ha 4000 rpm for å klare det samme. I praksis virket derfor rekkesekseren i 328i vel så sterk som V8 motoren i den større og tyngre 530i.

Jeg synes at dette fenomenet på mange måter oppsummerer E36 og E34. Motor for motor før vi kommer opp i de virkelige kraftige modellene som 540i og M5 var det E36 som var den klart hurtigste og mest sportslige bilen.

E36 er jmf. dagens standard også en relativt liten bil. Dagens 1-serie (F40) har f.eks en akselavstand som kun er 3 cm kortere enn E36. Dagens 3-serie (G20) har en akselavstand som er over 15 cm lenger enn E36. 3-serien har virkelig blitt en mye større bil etter E90 enn den var før E90.   

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...