Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, DanielStance skrev:

Til F90 og 316, skjønner at dere tydeligvis mistenker meg for noe men altså.. Jo, 40k avslag var jo greit om bilen faktisk var i den standen han påsto. Ikke 1000 ganger verre. Han skulle egentlig ha rundt 120k for den.

Jeg bare synes du har piggene veldig ute, mistenker deg ikke for noen ting. Du har fått ett prisavslag på 30 prosent av totalsummen, hvilket er ganske bra for noen dårlige kanaler. Selger har selvfølgelig vært klar over at bilen har vært kollisjons skadet, han så dette som en enkel utvei til å bli kvitt bilen raskt og greit. Så slapp han å opplyse om at bilen var tidligere skadet og måtte selge den for 80 lapper, og kanskje mindre om noen klaget på kanalene i tillegg. 

Bortsett ifra det at bilen har vært i en kollisjon, er den ellers i god og fungerende stand? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg bare synes du har piggene veldig ute, mistenker deg ikke for noen ting. Du har fått ett prisavslag på 30 prosent av totalsummen, hvilket er ganske bra for noen dårlige kanaler. Selger har selvfølgelig vært klar over at bilen har vært kollisjons skadet, han så dette som en enkel utvei til å bli kvitt bilen raskt og greit. Så slapp han å opplyse om at bilen var tidligere skadet og måtte selge den for 80 lapper, og kanskje mindre om noen klaget på kanalene i tillegg. 

Bortsett ifra det at bilen har vært i en kollisjon, er den ellers i god og fungerende stand? 

Ja fordi det er irriterende at folk skal drive å tvile på alt jeg sier bare fordi jeg fikk 40k i avslag. Er irritert nok av å sitte igjen med en bil som mer eller mindre er "verdiløs" i den tilstanden den er i nå.

Han skulle ha 120k, så fant han ut at kanalene var rusten (han fikk også vite om alt annet av karosseri skader), så kom han etterhvert å sa at jeg kunne få den for 85k fordi kanalene var dårlig, og det kunne en kompis av meg ta. Var fortsatt ikke nevnt at hele høyre side har vært godt skadet.

Et pristilbud på reperasjon på alt av skader hos Toyota Sulland kom på et 6 siffret beløp.

Utover det så "fusker" servo/servotronic (det visste jeg om), AC kompressor funker tydeligvis ikke, slakk i en bærearm/kule, noe bremserør, lekkasje/svetting fra et eller annet sted på motor. Husker ikke alt. Kanskje noe mer. Vanos bråker mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, 316 skrev:

Selger har opplysningsplikt samtidig som du har undersøkelsesplikt. Det vil si, skulle jeg tro, at du har full rett til å heve kjøpet om det er helt tydelig at han har holdt tilbake opplysninger. Kan det være at han ikke visste om noe av det selv?

Kjøper har ingen undersøkelsesplikt, men kan derimot i enkelte tilfeller ha en undersøkelsesrisiko. Det er lovens utgangspunkt at kjøper ved sine fulle fem er berettiget til å stole på opplysningene selger gir om tingen. I og med at disse opplysningene skal stemme uansett, har kjøperen ingen foranledning eller behov for å etterprøve at disse stemmer.

Det som derimot er interessant er § 20 annet ledd i kjøpsloven - "når kjøperen undersøker" - undersøker man tingen kan man ikke gjøre feil og mangler gjeldende som man oppdaget eller burde oppdaget ved undersøkelsen. Det interessante her er hva slags undersøkelse som er foretatt og hva man oppdaget. Om man hadde oppdaget noe annet med en annen undersøkelse er i disse tilfeller irrelevant. I det andre tilfellet har vi "når kjøper unnlater å undersøke på tross av oppfordring" - i de tilfeller selger har gitt en anmodning om å undersøke objektet og kjøperen ikke har etterkommet anmodningen, uten rimelig grunn, kan kjøper rammes av feil og mangler man burde oppdaget ved undersøkelsen. Denne delen av bestemmelsen er for øvrig en liten risiko for kjøper - har man med en ekspert til å undersøke tingen, og det ville vært forventet at feilen skulle bli funnet med denne eksperten, så taler det altså til selgers fordel i en eventuell tvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ingen undersøkelsesplikt i forkant av at kjøp. Det følger av rettspraksis, lovforarbeider og kommentarutgaver til kjøpsloven.

Dette er for øvrig sakset fra samme side du linker til: "I kjøpsloven skilles det mellom undersøkelse før og etter kontraktsinngåelse. I utgangspunktet stilles det ikke krav til deg som kjøper at du foretar undersøkelse av tingen før du kjøper den. Dette modifiseres imidlertid ved at du kan ha en plikt til å foreta undersøkelse før kontraktsinngåelse dersom selger har oppfordret deg til det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det er interessant og har vel forsåvidt noe å si dersom man har blitt lurt. Er vel uansett ingen tvil om at man bør undersøke objektet godt, vet som regel aldri hva slags type person man handler av. Imponert over folk som klarer å handle usett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E91en skal på oljeservice nå for å få det berømte stempelet i serviceheftet, de anbefalte å samtidig ta en "systemrens", siden det var dieselbil.. Jeg sa jeg skulle komme tilbake til om det var nødvendig med rens. Hva gjør egentlig en slik rens? Er det bare humbug? De skulle ha 1000,- for dette.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lakkere Diffuser i Piano Black (samme som exteriørlister og andre detaljer på bilen min, inkludert nyregrillen foran) til bilen. Det er en M Performance diffuser... Og tenker å bestille fra Schmiedmann. Noen som har erfaring med deler derfra?

Har snakket med en lakkerer. Han skulle ha 1500,- for jobben. Men dette var på grunnlag av at alle deler han har lakkert fra blant annet GS har hatt mye porer i plasten, og at dette måtte pusses og sparkes før lakkering. Dvs. en del jobb.

Legger ved bilde av del:

IMG_6818.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

 Og tenker å bestille fra Schmiedmann. Noen som har erfaring med deler derfra? [...]

Dette bør du la bli med tanken. Om du googler Schmiedmann / M Verksted AS, så finner du det du trenger å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, hsd skrev:

Det er over 3 år siden, mye kan ha skjedd siden da. Er jo ett nytt selskap nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte naivt en gang, siden det ikke kunne være så gale som folk skrev det var. Venta 4-5 uker på noen deler som var å regne som helt normale, og som koed eller gs hadde fått i posten på 2 dager.

om du ser litt på den linken der, så kommer du bl.a inn i en bimmers tråd fra tidligere i år, der dette med konkursboet blir diskutert og at det i praksis er samme gutta som driver. Eg ønsker ingen noe vondt, men når det gjelder ting som punktlighet og kundeservice så har eg bare ikke troa. man hører jo ei og annen røverhistorie om GS og koed, men rundt schmiedmann og negative erfaringer tar jo bare google helt av.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, hsd said:

Jeg bestilte naivt en gang, siden det ikke kunne være så gale som folk skrev det var. Venta 4-5 uker på noen deler som var å regne som helt normale, og som koed eller gs hadde fått i posten på 2 dager.

om du ser litt på den linken der, så kommer du bl.a inn i en bimmers tråd fra tidligere i år, der dette med konkursboet blir diskutert og at det i praksis er samme gutta som driver. Eg ønsker ingen noe vondt, men når det gjelder ting som punktlighet og kundeservice så har eg bare ikke troa. man hører jo ei og annen røverhistorie om GS og koed, men rundt schmiedmann og negative erfaringer tar jo bare google helt av.

 

 

Er ikke alt som er enkelt bestandig, uansett hvor, men dette skal ikke være à la presidentvalgkamp i USandA! ;) Merk også at GS ikke er rimeligere enn oss på slitedeler, eksempelvis. ;) Man skal uansett handle der man er trygg, og undertegnede yter max for å ivareta våre kunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...