Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 28.4.2022 den 19.38, Fredrik skrev:

Jeg synes faktisk at E36 ser bedre ut i dag enn da den var på markedet og i årene etter. Jeg var på den internasjonale bilutstillingen på Sjølyst (på Skøyen i Oslo) i 1991 da E36 ble presentert i Norge og jeg ble egentlig litt skuffet. Selvfølgelig var den mye mer moderne enn E30 (som jeg hadde hatt i form av en 1987 320i 2-3 år tidligere), men E36 virket litt merkelig med visirene foran frontlyktene (hverken E34 eller E32 hadde dette). Den opplevde kvalitetsfølelsen vedr. interiøret var også nedtur i forhold til E30 (dette ble imidlertid rettet opp løpende i 1995/96 tror jeg det var).

Vedr. E36 er dette omtrent så sexy som den kunne bli helt original. Et nydelig eksemplar som jeg uten tvil hadde vært stolt av å ha i dag (jeg foretrekker dog Boston Green lakkfarge, men Bright Red/Hellrot går også) :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man heve kjøp på bil pga av mangelfull service? Ifølge idrive er det kun utført en utleveringskontroll, også er ikkje neste service før 44000(!!) Km. Dette vil jo gjere at om motor ryker og eg skal bruke superforsikring, så kan forsikringsselskapet nekte pga mangelfull service? 

Det er sjølsagt min feil som er idiot og stoler på forhandler og finner utav det etter kjøp. Men selger sa bilen hadde fulgt service og det stod også på finn annonsen. Har eg en god sak eller har eg kjøpt katta i sekken? Hjelp jo ikkje at eg har tenkt bytte kvar 10000km når skaden allerede er gjort.

Bilde fra idrive:

DSC_0029.thumb.JPG.09b7589aa6a029b2fb295e8d0c3c41ef.JPG

Finn annonsen.

Screenshot_20220507-020957.thumb.png.1209411d94949efa6ed7d8916691f82b.png

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger må dokumentere at korrekt service er utført på andre måter gjennom utskrift/faktura, uoriginalt sevicehefte e l.

At det ikke står i iDrive er jo litt uryddig, men ikke en mangel i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje det er dokumentasjon på dette. Det låg ingenting i bil, og når eg spurte selger om service ved henting av bil mente han alt låg elektronisk Men har sendt forhandler og selger en melding og ringer de om eg ikkje får svar i løpet av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMWE39turbo skrev:

Eg trur ikkje det er dokumentasjon på dette. Det låg ingenting i bil, og når eg spurte selger om service ved henting av bil mente han alt låg elektronisk Men har sendt forhandler og selger en melding og ringer de om eg ikkje får svar i løpet av dagen. 

Når du trykker deg inn på servicen, så står det gjerne hvor mye den er overkjørt. Men som nevnt over så kan det være gjort uten at det står. Kjipt uansett når du har kjøpt bilen og opplysningene er så som så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurte på ringe min lokale BMW forhandler om de kan sjekke opp historikken i tilfelle det er gjort service av merkeverksted men ikkje lagt inn i idrive? Dette skal vel de kunne sjå så lenge det er et annet merkeverksted som har gjort servicen og det er registrert i bmw systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener andre har møtt veggen der med begrunnelse i personvern/GDPR men for all del prøv.

Evt søk opp tidligere eiere på vegvesen.no og hør om de har dokumentasjon.

Bmw-verksted skal alltid legge inn i iDrive, mens de fleste uoriginale verksted ikke har denne muligheten. Men de får slettet varselet.

I og med at servicen på 44k km lyser grønt tyder det på at det er tatt en service før dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg sjekket med forrige eier og de som solgte bilen ved import. Ingen som har info på noe service før. Dette bør vel holde til å heve kjøpet? Som siste forsøk kan eg høre med forsikringsselskapet om di fortsatt kan forsikre bilen mot at eg utfører oljeservicer hver 10000km og andre servicer etter behov, der alt blir logget via idrive. Men dette tviler eg så sterkt på at det blir vel bare med fantasien. Virkelig synd da vi er skikkelig fornøyd med bilen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BMWE39turbo skrev:

Da har eg sjekket med forrige eier og de som solgte bilen ved import. Ingen som har info på noe service før. Dette bør vel holde til å heve kjøpet? Som siste forsøk kan eg høre med forsikringsselskapet om di fortsatt kan forsikre bilen mot at eg utfører oljeservicer hver 10000km og andre servicer etter behov, der alt blir logget via idrive. Men dette tviler eg så sterkt på at det blir vel bare med fantasien. Virkelig synd da vi er skikkelig fornøyd med bilen ellers.

Jeg hadde hevet kjøpet. Angående det siste du snakker om har jeg selv prøvd dette med mitt forskings selskap, svaret fra de var at de ikke kunne si nei eller ja, de måtte vente til en situasjon eventuelt oppstår for og kunne gi svar. Min mage følelse sier at de vil garantert prøve og komme seg unna en dyr reparasjon så jeg droppet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Snagg30 her - forsikringsselskapet kommer nok ikke til å gi deg noen bekreftelse på at de kan akseptere dette. Fikk et inntrykk fra IF da jeg snakket med de om at de ikke bevisst lette etter feil og at om bilen var gått noen 1000km over en service ville det mest sannsynlig ikke være noe problem.

Hvor langt har bilen gått? 

Det er jo rart at servicen på 44000km er med grønn ok, det tilsier jo sannsynligvis at serviceindikator er nullstilt engang i 2020, men uten at noen service er registrert i historikk. 

Vet ikke om det er mulig at bilen kan ha gått så langt som 44000km/4år uten at service har blitt varslet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei veldig rart. Bilen har nå kjørt 46900. Mulig service har blitt varslet men forrige eier har slurvet. Samtidig har forrige eier satt bilen på verksted på 44700 men også i 2021 for byttet av bremsevæske så kan virke som han har fulgt varsler som har dukket opp.  bilen ble importert med 14700 på telleren. Så siste mulighet er at forhandler i Sverige tok service ved salg før import. Har sendt de en mail, men de er autorisert BMW forhandler så rart om de ikkje har klart registrere det i idrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt ting må serviceindikator bli nullstilt om man ikke skal ende opp med en rød eller oransje "ok" i servicehistorikken hvis man lar være å utføre enn varslet service.

Kanskje det kan være lurt å ta turen innom et BMW-verksted å se om de finner noe historikk på nøkkel eller i bil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kvasi skrev:

Noen her som er gode på regler og skatter/avgifter vedr salg av arvet eiendom, og kan by på en enkel forklaring for dummies?
Føler meg dummere og dummere jo mer jeg leser om temaet på nett. 

Hva lurer du på? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hva lurer du på? :) 

Rask oppsummering av min case;
Pappa døde for etpar år siden, mamma sitter i uskiftet bo. Barndomshjemmet til pappa, som er et småbruk som er verdt en god del kr, skal selges i sommer og pengene fordeles på meg og søsken.
Er det lurest at mamma selger det og gir oss 1/3 hver eller at hun overfører det til oss og vi selger det?  
For alt jeg vet kan det ligge en forskjell her som viser seg å bety forskjell på om det står Competition eller ikke på M-bilen jeg sannsynligvis kjøper etterpå   :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...